3. březen 2001

Martinův "Citrónek"

Rubrika: Vaše eRka, Přečteno: 4715×, Komentářů: 7, Líbí se Autor: RST

Historie mého miláčka:

Krásné žluté kupé jsem koupil v roce 1998 (právě ten rok mu bylo neuvěřitelných 20 let!) ve velmi zachovalém stavu (původní majitel byl starší pán, který s ním jezdil asi jen o víkendech). To já jsem ho začal hned využívat naplno. Záhy jsem zjistil, že to není to pravý...... Tak jsem začal upravovat (samozřejmě s pomocí šikovného kamaráda - ve dvou se to lépe táhne)

Původní obutí (plechové disky 14" a protektory 155 mm široké) - bylo neuvěřitelné, jak na tom mohl někdo jezdit, bylo to opravdu dobrodružství - muselo být nahrazeno. Řešení se rychle našlo - elektrony (loukotě) a pneu 165/70 R13 a rozdíl opravdu cítíš...... Pravda, kola nešly nasadit (vadily třmeny kotoučových brzd a vzadu celé bubny), ale to vyřešily podložky a delší šrouby.

V té době se taky vyklubal nápad získat nějaké koníky pomocí náporového chlazení (mechanický větrák vzadu u motoru bere dle některých lidí až 3 koně).

Další věcí byla převodovka - ta původní vydávala podivné zvuky..... Taky originální nejsou pro sportovní jízdu zrovna moc optimálně odstupňované, na jedničku snad roztáhneš náklaďák a dvojka je tak strašně daleko........ Protože to vypadalo na složitější operaci (motor musí ven, lehčí úpravy karosérie pro potrubí), rozhodl jsem se pro další úpravy.

Když pak erko po dvou měsících vyjelo, bylo to jiné auto..... Na dynamických parametrech se nejvíce vyznamenala upravená hlava a specielně postavená 5° převodovka (dlouhá jednička, dvojka normální, trojka, čtyřka a pětka krátké; rychlosti tam padaly jako víno). Akcelerace byla super, auto bylo 50 kW Felicii více než rovnocenným soupeřem.

Podvozek samozřejmě nezaostával, vepředu jsem zkrátil pružiny a všechny tlumiče byly nové a pořádně tuhé. Spolu s pneu z Favorita mělo auto jízdní vlastnosti motokáry (bohužel taky pohodlí, či spíše nepohodlí). Pár koníků přidalo také předělání chladícího systému, chladič ze 120 spolu s větrákem se nastěhoval za přední čelo (bohužel na úkor přídavných světlometů), přibylo pár metrů hadic a trubek, vepředu mřížka v čele, na kapotě pořádný otvor na odvod chladícího vzduchu.

Chlazení mělo samozřejmě dětské problémy, moc to nechladilo, čidlo ventilátoru samozřejmě nespínalo..... Vyřešily to menší úpravy (odříznutí části předního nárazníku, oběžné kolo vodní pumpy z Favorita /nebo z čeho to je, ruční spínač ventilátoru). Jako bonbónek po nějaké době přišly nové pneu 185/60 R13, auto sedí jako přilepený......

Pak přišel zadřený motor (asi jsem točil víc, než bylo zdrávo.... ale Octávce jsem ujel) a s ní, rozhodnutí, co tam dát. Nabízelo se několik variant - předělat 120 motor na obsah nějakých 1350 ccm (to je bohužel strop úprav pro tento motor), další variantou byl motor z Favorita (tak ten jde až na nějakých 1600 cm), poslední variantou je zástavba jiného motoru (na vlastní oči jsem byl u montáže motoru 1.8 turbo z Octávky (pokud to nepřečipovali, tak měl cca 150 koní, ale vím, že chtěli min. 180 koní) do erka - ale nejsem sebevrah, taky jsem jel ve škodovce s motorem 1,6 z golfu - zátah super, ale motor je dost těžký. Vyhrál Favorit, s menšími úpravami (vačka, hlava, ventily - cca 85 koní, s možností dalších úprav).

Dnes už tam motor je zabudován, v převodovce je delší stálý převod a nyní začínám laborovat s karburátorem a zapalovací soustavou.

Do budoucna (jaro 2001):

  • chtěl bych eRko nově nastříkat
  • samozřejmě nové plechy
  • plastové prahy
  • ještě trochu rozšířit rozchod kol
  • dopředu namontovat čtyřpístkové třmeny spolu se vzduchem chlazenými kotouči
  • zadní kapotu ve stylu 130 RS (už ji mám doma)
  • když se to povede, tak tam namontovat 6° převodovku (s tou by to jelo tacho cca 195 km/h....... - to ale nevím, kam mě tachometr půjde).

Tak to je asi vše.......

A každý dobrý nový nápad uvítám.

Fotky:

Přestavba a renovace:

Martin


Rubrika: Vaše eRka, Přečteno: 4715×, Komentářů: 7, Líbí se Autor: RST
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Pepino a kdo ten 6kvalt dělá, pokud vím tak Kábrt to vzdal a o jednom vím že jezdil a byl na prodej.
6 kvalt se musi postavit celej od zacatku znova cena +- 40000,- a nebo upravit 5kvalt a toh je cena +- 15000,-
Mohl bys mi napsat na mail z ceho si vzal prevodovku aby pasovala na rkovej motor_-e-mail Rybnicek.Karel@seznam.cz
mail libor.zajdlik@tot.cz
Ahoj , předělávám svému synovi Rko, mám dotaz kde se dají sehnat podložky pod kola pro rozšíření a také samozřejmě šrouby. Pokud jsi rozši´řoval nápravy jako š120 tak jsi měnil poloosy ,obaly a také přední ramena? Skus poradit. Ahoj
Tak ještě jednou. Chvíli jsem tyto stránky nesledoval,tak jsem si nevšiml té poznámky. K těm podložkám - já jsem slyšel max. 4 cm - to že je strop. Tak jsem si ty 4 cm taky pořídil. A taky m-kovou nápravu. Takže mi teď kola lezou docela dost z blatníků. Musím tam navařit nějaké lemy. Úpravy se trochu /cca o jeden rok/ zpozdily, tak uvidíme letos 🙂))
Pokud budeš rozsiřovat,tak se hlavně vyvaruj širokých podložek. Max. 3 cm víc je dost o hubu. Nebo zmeň kola s ET a použí dělítka nic jiného asi nepůjde.