Made in garage
Poprvé sem erko viděl jako hračku na "dálkové" ovládání. Už tenkrát se mi líbilo, ale jako dítě předškolní jsem si mohl akorát představovat, jaké by to asi bylo svezení. Když mi bylo 17, tak mi strýc věnoval svou škodovku (120 LS), sice v dosti zuboženém stavu, ale jela. Od té doby se musím držet od předsedy místního JZD v uctivé vzdálenosti, protože pole, na kterém jsem piloval svůj "um" připomímalo spíše bojiště. Rok na to došlo na autoškolu a já, autař dělem i duší, jem mohl řídit auto legálně. Rodiče mi věnovali naši ubohou stodvacítku (na které jsem se učil svařovat a vůbec oprvovat, tak proto ubohou). Psalo se datum 1. září 2005 když jsem vyrazil poprvé do světa. O prázdninách 2005 probíhaly také mé první tuzingové pokusy. Chudák škůdka musela vozit modré podsvícení, "ohromnou" muziku a poklice lakované do barvy auta...
Po eRku sem ale nikdy pokukovat nepřestal. Prohlížel jsem inzeráty, internet a upřímně jsem záviděl lidem, kteří měli to štěstí, že se můžou v tomhle stroji vozit. A potom to přišlo. Dne 23. prosince 2005 jsem si jedno eRko dovezl domů a tím začely moje problémy...
Já a tohle dělo po 200 Km společné cesty
Když mluvím o problémech, tak hned první byl s přepisem. Motor je 120 LS a to, jak jsem se po celem dopoledni stráveném na STK a úřadech dozvěděl, není možné přihlásit. Mimo to jsem pátým hrdým majitelem a tohle eRko byla původně stovka. Skoro měsíc trvalo, než bylo auto moje oficiálně a také vystřídalo tři RZ.
Tyhle značky byli na autě celých 16 hodin
Po přihlášení jsem s eRkem ještě chvíli jezdil. Přesně dva týdny. Za tu dobu jsem zjistil, že se ztrácí voda z chladiče a kromě nádherných zážitků se zimním driftem jsem také ztratil výfuk. Abych tyto netostatky odstranil, zaparkoval jsem auto do garáže a začal jsem s opravou. Za tyto problémy jsem ale nakonec byl rád, protože zima 2005 byla drsná a brutální, a tak ji eRko přežilo v klidu a míru.
Přiblížilo se jaro 2006 a s ním nejen vyhlídka krásných vyjížděk s kamošem a jeho užovkou, ale také technická, maturita a přímačky na vš. To najednou jeden neví, co dělat dřív. Ale technická prošla na podruhé, maturita napoprvé a přímačky mi odpustili vzhledem k dobrým výsledkům předchozího studia. ERko dostalo přední spojler, dřevěnou hlavičku na foftklacek a nový filtr. Také bych chtěl poďekovat panu Tulisovi z SPŠ a VOŠ ze Žďáru, že mi věnoval věci, co mu doma zbyly po jeho erkaření.
Se spojlerem, hlavičkou a maturitní tablo
Už na podzim bylo málem o jedno eRko míň i s jedním erkařem. Jel jsem z kopce do zatáčky, šlápnu na brzdu a, světe div se, ono nic. Nástedovala ručka, šmejr, znova ručka a vypnutý zapalování. Takhle úzká mi silnice nikdy nebyla... Vše dobře dopadlo, ale když jsem zjistil, že u LZ kola byla u spoje hadice-sviňátko použitá místo měděné fibrová podložka, tak mě chytil záchvat vzteku.
Květen až červenec 2007
Druhý semestr úspěšně zamnou a nastala dlouho očekávaná chvíle, a to příprava na lak spojená s čištěním, vyvařováním a... však to znáte.
Solidní stav karoserie si zasloužil poctivě zdokumentovat
Dovezl jsem si kopretiny a základovku
Moji věrní přátelé...
Dvouoko nebo čtyřoko? Toť otázka..
Najdete 10 rozdílů?
Erko postupně uzdravuji a spřádám palány, jaká image by mu nejvíc slušela. Rozhodnuto je už o montáži kopretin a už mám taky hrubou předsravu o odstínu laku. Proběhne výměna motoru 120LS za 110R a váměna převodovky za jiný, přetěsněný kousek. Jinak ta 120LS má asi 20 tisíc po GO, tak asi vyměním vačku, pružiny a pár dalších drobností a nechám si ho jako motor na vyblbnutí...
Naše další přibližovadla
Srpen 2007
Válka s vrstvou asfaltu skončila. Oklo motoru je čisto jak v pokojíčku...
šedá je dobrá
Mimo jiné bylo rozhodnuto o repasi zadní nápravy. No nepusťte se do toho, když to máte už tak poruce :-) a protože mám ještě jednu nápravu, tak jsem rozebral obě a z nejlepších komponent, doufám, poskládám něco pěkného.
Autoportrét a kusy zadní nápravy. To sem se jí pomstil... :-)
A protože čekám na komaxit, tak sem se pustil do motoru. Čištění, leštění, tvrzená sedla a kontrola stavu.
Zatím se tváří jako orginál 110R, jenom karbec je SEDR
Září 2007
Na eRko vůbec nebyl čas. Jediné co sem pro ně udělal, tak sem nakoupil těsnění do motoru a vyzvedl věci z komaxitu.
Trocha modrého komaxitu za šest kilo
Zabýval sem se Máňou a tři týdny sem v hasičce málem nocoval. Ale když sme vyrazili na natáčení, tak po dvou dnech Máňa řekla ne a nechala se jenom tahat na laně. Prakticky to znamená znova rozebrat motor, znova odlít šálky a znova zaškrabat. A také musíme přes zimu zapracovat na vnějším kabátě a příští léto objet všechny srazy hystorické techniky. Největší problém je v tom, sehnat na to finanční prostředky. Ještě chybí téměř 30 tisíc, taže jetli nás chcete podbořit, tak se určitě domluvíme ;-)
Pár fotek z lakování, skládání a natáčaní
Máňa stávkující, smutně se koukající a invalidní. Čest její památce
Říjen 2007
Zadařilo se mi zmaskrovat babičky favorita. Taxem se soustředil na cyklisu, kterého sem viděl za zatáčkou, že sem si nevšimnul auta, které v té zatáčce parkovalo. Cesta nebyla široká a když jsem se mu chtěl vyhnout, tak sem najel na štěrk a chytil šmejra. Po bližším ohledání v garáži jsem zjitil že je hnuté uložení LP tlumiče zkřížená chtadičovka a zkroucená zadní náprava včetne uchycení. Vzhledem k celkově špatnému stavu, rozsahu škod a nedostatku času bylo rozhodnuto o jeho ekologické likvidaci... Budiž mu lis lehký
Na místě katastrofy a po pitvě
Po třech týdnech od této "tragické" události jsem v jednom bazaru objevil auto se kterým by babička mohla být zase spokojená a se kterým bych já nemusel mít tolik práce s údržbou. Tak jsem ho dovezl domů, vyměnil přední brzdy a jakmile nebude několik dní potřeba, tak nechám vyměnit rozvoďák.
Citrónek
Na erku jsem jenom narychlo složil zadní nápravu a postavil jsem ho na kola aby bylo zase mobilní, protože sem potřeboval místo v garáži... Proč je na všechno tak málo času?
Skládání zadní nápravy v časové tísni
Zima 2007/2008
ERko v klidu a míru přečkalo zimu v odlehlé garáži. Z teplotních, zateplovacích a školních důvodů se práce v podstatě nehnuly, tak snad jenom krátká rekapitulace. Auto je už 9 měsíců v rozebraném stavu a jeho kusy zabírají větší část garáře, dilny a půdy. Konečně sem se dočkal matic na kopretiny a zkusil sem je cvičně nasadit. Očistil sem LP podběh a vyvařil jeho vrchní část. Motor mám rozebrán ale z časových důvodů (zase se blíží technická) ho jenom čistím od karbonu a přetěsňuji. Mám vybraný odstín barvy a rozhoduju se, jak moc "stylově" ho zamatovat. Zadní blatníky musím očistit poopravit a celé auto začít chystat do laku... Smělý plán je lakování koncem května, tak jsem opravdu zvědav, jak se bude dařit. Druhý nesnandný úkol, co na mě zatím čeká bude Pružnost a pevnost I a Kinematika... Zkrátka ten květen bude náročnější, než sem si původně myslel. Zde je několik obrázků, z uplynulých týdnů:
Vyčištěný podběh čekající na opravu. Operace se zdařila, pacient podlehl
zkouška botiček ;-)... Padnou výborně
Květen 2008
Konečně začalo zkouškové, a tak mám více času na garáž (s učením to nepřeháním). Co se tedy událo poslední dobou? Dovezl sem si barvu. Je tmavá, je modrá, je nádherná. Složil sem zadní brzdy, vyčistil sviňátka, zprovoznil ruční brzdu a ještě zbývá odvzdušnění spojené s výměnou brzdové kapaliny. Motor je částečně složen a nainstalován v autě (týden po nalakování zadních podběhů a chladičové stěny) a vše je tedy na dobré cestě k prvnímu nastartování.
Nová originální spojková lamela a skladování eRka v době jiného využití garáže
Toto sem si dovezl z pískování a komaxitu...
... a takhle to vypadá na motoru a v laku
V následujísích dnech, až budu mít jistotu, že motor běží a převodovka funguje (oboje má v eRku premiéru), začnu pasovat plechy na karoserii a tyto díly chystat do laku. Držte mi palce, ať se to povede a ať na Horácké Rally dobře reprezentuji...
Červen 2008
Vyzkoušeno! Motor běží a celé auto se pohnulo vlastní silou (dokonce i bez problémů zabrzdilo). Projel sem tedy kolečko okolo domu a začal pracovat na spasování a montáži blatníků, potom broušení kytování...
Pak to ale přišlo. 3 roky sem se těšil na to, jak to auto bude modrý a 18.6.08 11:35 k tomu došlo. Krásný pocit kazí jenom kvalita laku. Přece jenom to bylo první auto, co sem vlastnoručně zneuctil pistolí. Proto prosím, pokud mě a halvně moje eRko uvidíte z blízka, nesmějte se moc nahlas.
pasování plechů
pod vrstvou tmelu
Modrá je dobrá
Po "lakování" sem nastrojil nárazníky, světla a podobné zbytečnosti a varazil na technickou. Auto mě zradilo hned ráno, když při pokusu o nastartování se starter prakticky nepohnul... začal sem také zjišťovat problémy s motorem (na volnoběh chcípal a nešel pravidelně pod 1100 otáček) a z té technické mě nakonec vyhodili za vůli v řízení a zfušované zapojení mlhovky. Po cestě domů motor začal vynechávat a jel na 3 válce a před domem sem ještě zjistil, že něco začalo hořet v palubovce. To se psalo 20. června 11:50! Auto sem zaparkoval a se vztekem hledal zdroj smradu a štiplavého kouře. po vypnutí zapalování ovšem po kouři nezbylo ani stopy. tak sem tedy auto nachal před garáží na pospas řádění přírody a odpoledne odjel na Horáckou rally.
Po příjezdu z STK
V sobotu mi to ale celé dopoledne vrtalo v hlavě a tak odpoledne po úklidu garáže začala rasuscitace motoru. Chvíli sem uvažoval, kde se mohla stát chyba a pak jsem zkusil dotáhnout hlavu. Nové těsnění se usadilo a tak na ventilech nezůstaly žádné vůle. Vůle sem seřídil a vyměnil sem karburátor (SEDR za SEDR, ale z motoru, který běžel dobře). Následná projížďka ukázala, že motor zase běží skoro jak má. Dokonce sem přišel i na zdroj požáru. Jedna kontrolka (hladové oko) byla opravená černou izolepou a tak na žárovce hořela.
Teď mi tedy zbývá něco udělat s řízením a znovu zapojit mlhovku - tentokát zprávně. Příští týden opakovat technickou. Pokud napodruhé projdu, tak budu první etapu považovat za dokončenou.
Podzim 2008
Ze samého nadšení jsem zapoměl na aktualizaci. Technická napodruhé dopadla. Cestou z STK jsem se ještě zastavil v pneuservisu a nechal seřídit geometrii na zadní nápravě. Nasadil jsem kopretiny a najezdil několik kilometrů než začala zima.
prozatím finální podoba
ty kola mám rád :-)
Zima 2008/09
Celou zimu bylo auto v G (garáži) pod plachtou a baterka ve sklepě.Práce se nekonala, jenom jsem si z jednoho výletu dovezl přední nápravu, kompletní a novou. Vlétě bych ji tedy rád poskládal a vyměnil za stávající a taky mě čeká repase převodovky.
Jaro 2009
Konečně nadšel ten dlouho očekávaný den. Tuším, že to byla sobota. Nabyl jsem baterku, nainstaloval, napumpoval živou vodu a ejhle - auto chytlo na první otočení. Nalil jsem tedy vodu a nic nebránilo první jarní vyjížďce. Ale kdyby bylo všechno tak jednoduché... Psalo se 28.dubna a bylo to po slunce západu. Jeli jsme s mojí drahou polovičkou cestou nacestou, až jsem dostal ten osudný nápad, otočit se na výjezdu z pole. Po tmě jsem si ale nevšiml, že to není ani tak cesta jako spíše bažina a tak auto zapadlo až po nárazník. Po obhlídce situace mi bylo jasné, že vytlačit auto ručně nepůjde, protože všude okolo byla spousta řídkého bahna, kde nešlo ani stát bez zaboření po kotníky. Asi si dokážete představit, jak je obtížné v sobotu kolem 10. večer najít někoho střízlivého, kdo má poruce auto nebo traktor. Naštěstí je na tatíka spoleh a tak asi po hodině a průjezdu několika udivených řidičů, co ještě nikdy neviděli auto s čumákem čnějícím do půlky silnice a 30cm do vzduchu, po všem. Nic nevadilo, že mi při první vyjížďce schořelo několik žárovek (po příčině se pátrá) a že je auto od bláta téměř až na střeše, hlavní věc, že kolem půl 12. byli všichni doma v bezpečí a v pořádku. Budiž pochválen vynález lana a mobilního telefonu :-)
Jaro 2010
Po delší odmlce jsem se rozhodl popsat, co se událo u nás na Vysočině za poslední rok.
Poslední výjezd na podzim 2009
Krutá zima a první sníh
Jarní bouřky
Rok 2010 je opět rok sudý, tedy rok okořeněný technickou. Přípravu na technickou jsem pojal odpovědně a tak jsem chtěl vyměnit celou přední nápravu. Všechno se zdálo být krásné a čisté:
Náprava v laku a na autě
První problémy přišly s montáží brzd. Protože auto celou zimu stálo v garáži pod plachtou, na chodu válečků se to projevilo (poté i na prvním pokusu o technickou). Chtěl jsem tedy celé brzdiče vyměnit za "nové", ale zde sem narazil na odlišnosti dvoupístových třmenů. Třmeny, co mám v záloze mají větší průměr pístů a menší průměr pro šrouby, nezbývalo než původní rozcvičit. Po první projížďce se objevil další problém. Pouzdra jednoho svislého čepu byla zřejmě špatně opracována a tak čep vykazoval drobnou vůli a nezbývalo než ho vyměnit.
Sbírka brzdičů a onen čep s těhlicí
Technická samotná opět nebyla bez problémů. Hned na začátku jsem sice dostal pochvalu za stav podvozku, ale zjistil jem, že "nová" převodka řízení nestojí za moc. Dále na válcích se projevilo dlouhé odstavení, když levá zadní brzda odmítla brzdit. Tato závada se už opravdu ukecat nedala a tak mě čekala výměna sviňátka. Teď už auto brzdí jak má, tedy jsem dostal samolepky do roku 2012. Cestou z technické jsem nechal seřídit geometrii a teď se chystám celé léto jezdit abych si ověřil bezporuchovost. Pokud všechno bude fungovat, tak se koncem srpna potkáme v Kvasinách.
Nejasná zpráva po konci světa
Je to už nějaký ten pátek, co jsem naposledy přidal nějakou novinku, ale v tomhle směru se toho věru moc neudálo. Ještě před koncem světa jsem stihl technickou a potom jsem auto zazimoval v podstatě až do letošního podzimu. Zůstalo by na místě asi zase do příští technický, ale překáží mi v garáži a tak ho na zimu budu muset přestěhovat jinam.
Vzhledem k převratným událostem, které se udály v posledních měsících, je na eRko ještě méně času, než kdykoli před tím. Nezbývá tedy, než pro něj najít dlouhodobější útočiště, kde bude tpělivě čekat na příhodnější konstelaci hvězd, času a prostředků, aby mohlo znovu povstat z prachu a vydat se vstříc dalším kilometrům silnic.
Erku zdar a na vysočině zvlášť...
2. říjen 2023
17. září 2023
8. září 2023
1. duben 2009
31. březen 2009
31. březen 2009
22. červen 2008
18. únor 2008
4. listopad 2007
4. listopad 2007
4. listopad 2007
4. listopad 2007
1. listopad 2007
9. září 2007
9. září 2007
8. září 2007
23. srpen 2007
18. srpen 2007
17. srpen 2007
17. srpen 2007
17. srpen 2007
1. leden 2024