Skoda type R
Tohle vozítko jsme zakoupili v roce 1996, tedy v době, kdy jsem ještě nedisponoval řidičským průkazem. Disponoval jsem ovšem řadou „teoretických poznatků“ :)) o tomto voze, vyčtených např.: z katalogu náhradních dílů, z prospektů či světa motorů vydávaného v době největší slávy tohoto vozu. :))
Tyto kvalitní teoretické znalosti však stále nebylo kde uskutečňovat. Až přišel výše zmíněný rok, kdy jsme pořídili auto o kterém jsem tak dlouhou dobu snil. Jelikož byl ještě nějaký čas do doby než dostanu zmiňovanou kartičku s názvem řidičský průkaz, rozhodlo se, že se auto do té doby trošku „pošolichá“ – tedy něco se odšroubuje očistí a natře. To „drobné šolichání“ trvalo víc jak dva roky a skončilo v podstatě první generální opravou. :))
Tou dobou byl už inkoust na řidičském průkazu dávno suchý. Byly nenávratně odstraněny věci, které byly na autě použity, minulými majiteli, snad z nějakých příbuzných vozů. Po této opravě se dá říci, že vozidlo více méně vlastnilo díly, které mu patřily, když opustilo brány závodu AZNP v Kvasinách 24. března 1978.
Postupem času v silničním provozu a ze zkušeností s modernějšími vozy jsem začal zjišťovat, že výkonové parametry a vůbec chování celého vozu poněkud pokulhává. Začali jsem tedy podnikat první krůčky k tomu, aby byl tento handicap co možná do detailu odstraněn.
První drobná úprava byla zástavba sportovního tlumiče výfuku s dvěma koncovkama z nerezu. Dalším zlepšujícím prvkem měly být podložky pod kola. Ty se však postupem času ukázaly jako vcelku nepraktické a tak po nějakém čase přišlo na řadu radikální přepracování podvozku.
Původní přední náprava, která byla také dost problémový prvek, byla nahrazena nápravou z rapidu, tedy i s hřebenovým řízením. Horní i spodní ramena byla kompletně vyztužena dle sportovní dokumentace Škoda. Zadní poloosy pochází z „emka“, ovšem nikoliv z BMW typu M. Obaly těchto poloos stejně jak zadní ramena prošly vyztužením.
S montáží hřebenového řízení bylo nasnadě použít taktéž posilovače brzdného účinku. Celá konzola s pedály do vozu perfektně zapadla a tak odpadl problém s „přešlapáváním“ z plynu na pedál brzdy. Původní poloha pedálů byla totiž tak nešťastná, že i když bylo sedadlo na doraz v zadní poloze pořád tam překážel volant.
Přední brzdy jsou čtyřpístové s rozvodem trubek jako u rapidu. Zadní klasické bubnové. Změna umístění hlavního brzdového a spojkového válce umožnila použít rozpěrku předních tlumičů. Na obou nápravách jsou zkrácené pružiny, zadní vyrobené na zakázku ve Škoda Plzeň (INVEL). Tlumiče jsou přitvrzené na sportovní charakteristiku v Motex Praha.
Dost dlouhou dobu jsem k chlazení motoru používal originální vodní chladič s el. ventilátorem + olejový chladič. V okamžiku, kdy motor prošel úpravou, která spočívala v ostřejší vačce, snížené hlavě předělané na provoz na naturál, leštěných kanálech, plnoprůtokovém olejovém filtru a jiné, začal se stále více v letních měsících projevovat problém s chlazením.
Motor šlapal skvěle!!! Do kopce jsem předjížděl o 106, ale cestou z kopce mě zase všichni předjeli zpět :)), protože jsem musel zpomalit abych uchladil motor. Proto bylo rozhodnuto po dlouhém zvažování všech kladů i záporu o náporovém chlazení po vzoru Škody 130 RS.
Jak už to bývá s jídlem roste chuť…upravený erkový motor byl nahrazen upraveným motorem „ala“ rapid 136. O přenos výkonu se stará 5-ti stupňová převodovka (4,22). Měl jsem to štěstí, že se mi podařilo sehnat nově složený nejetý motor 136 to samé platí i o převodovce.
Po dlouhé době se podařilo zrealizovat akci "kola". Samotné akci předcházelo dlouhé období hledání a tápání, které z omezeného výběru škodováckých kol vybrat. Nechtěl jsem jít cestou podložek se změnou rozteče, které by sice otevíraly nepřeberné množství použitelných al. disků, ale má vize byla v kolech, které k těmto autům tak nějak z historického hlediska patří :) ... do užšího výběru favoritů postoupily loukotě, ARC a samozřejmě dělítka :)
Nakonec jsem se rozhodl pro ARC...netušil jsem ovšem na jak zdlouhavou a trnitou cestu jsem se vydal...:)
Interiér:
- nové čalounění po vzoru originálního
- nerezové odvrtávané pedály
- volant SPARCO
- středový panel (ampérmetr, teploměr olej, analogové hodiny)
- kontrola tlaku v pneumatikách
Karoserie:
- kulaté lemy zadních blatníků
- potažená střecha
- nějaký ten spoiler (vím nic pro originalisty)
- rozpěrka mezi předními i zadními tlumiči
- přepážka v kufru pro náporové chlazení
- odstraněná přepážka v motorovém prostoru
Motor:
- 136
- leštěné kanály
- „hřebíkové“ ventily
- snížená hlava
- ostřejší vačka (260 st.)
- výfukové svody 4 do 1
- sportovní tlumič výfuku
- sportovní filtr sání
- odlehčený setrvačník a řemenice
- karburátor DDSR – jiné trysky a vzdušníky
- zvětšované a leštěné difuzéry
Převodovka:
- 5ti stupňová s převodem 4,22
Podvozek:
- „m“- nápravy vyztužené
- odlehčené náboje předních kol
- tvrdší tlumiče
- zkrácené pružiny
- rozpěrky předních a zadních tlumičů
- al. disky ARC 7,5J x 13
20. - 22. června 2008 se konal sraz v Topolné u Zlína (Tuňák II). Vzhledem k tomu, že předpověď počasí byla příznivá (už od poloviny týdne nehlásili zataženo ani nad Austrálii :o) ), tak jsem se rozhodl srazu zúčastnit. Počasí tedy vyšlo a dlužno jen dodat, že nakonec jsem své účasti skutečně nelitoval.
Akce probíhala stejně jako u většiny srazů, již od pátku a končila v neděli s tím, že program gradoval v sobotu. V hlavní den srazu nechyběla spanilá jízda, nějaké to všeobecné veselí, předávání znalostí a poznatků mezi jednotlivými majiteli vozů :o) a v podvečer přišlo na řadu vyhlašování výsledků jednotlivých kategorii. Ty byly rozděleny na japonské vozy, evropské vozy, vozy značky Škoda a v neposlední řadě se vyhlašovalo "nej" auto tedy BEST OF BEST celého srazu.
Jaké bylo mé překvapení, když jsem při vyhlašování výsledků slyšel svou značku až na posledním možném míste, tedy v kategorii BEST OF BEST na pozici č. 1, tedy ono "nej" auto celého srazu!!!! Organizátorům ještě jednou velké dííík. :o)
Pár foteček:
4. - 6. července 2008 proběhla Tuning Show ve Slušovicích...vzhledem k tomu, že to mám takřka za rohem...tak jsem nemohl chybět :))
...samozřejmě nechyběly ani sprinty na 400 m. Většinou se takových "disciplín" neúčastním, ale letos mi to nějak nedalo :))
se Škodou 120 GLS
http://www.youtube.com/watch?v=0_BGroj_iio
se Škodou Felicia
http://www.youtube.com/watch?v=jXCb5dlkoSU
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
poznámka pod čarou...obě rozjížďky jsem vyhrál...ehm to jen tak na okraj =oD
...a bylo jedno krásné letní odpoledne a měl jsem o něco těžší nohu než bývá obvyklé...=o)
http://www.youtube.com/watch?v=7dp7cgyujJE
Na závěr bych chtěl samozřejmě poděkovat rodině za tolerování mé "úchylky" a velkou podporu. Stejně tak děkuji tomuto webu a všem co kolem něho stojí a vytváří ho...právě zde jsem mnohokrát hledal inspiraci a rady...:))..."DÍKY"
21. červenec 2008
25. červen 2008
24. červen 2008
10. únor 2008
14. říjen 2007
14. říjen 2007
13. srpen 2007
10. srpen 2007
26. březen 2007
25. březen 2007
23. březen 2007
23. březen 2007
22. březen 2007
22. březen 2007
21. březen 2007
21. březen 2007
21. březen 2007
16. březen 2007
16. březen 2007
15. březen 2007
15. březen 2007
15. březen 2007
15. březen 2007
15. březen 2007
15. březen 2007
15. březen 2007
15. březen 2007
15. březen 2007
15. březen 2007
21. červenec 2008