17. červenec 2006

Automatický spínač světel

Rubrika: Elektrická zařízení, Přečteno: 19329×, Komentářů: 45, Líbí se Autor: J.T.
Jednoduchý spínač světel

Popis:

Spínač světel je zapojen za spínací skříňku (resp. na pojistku)tak, aby byl pod napětím až v okamžiku zapnutí zapalování. Vstup spínače zapojíme na kontrolku tlaku oleje, a to na ten kontakt, který je spojen se spínačem v bloku motoru. Po zapnutí zapalování se rozsvítí kontrolka oleje a tím se dostane mínus na vstup a tím se kondík nenabíjí a tranzistor je uzavřen. Jak se motor roztočí kontrolka mazání zhasne a dostane se kladné napětí na vstup přes rezistor na kondík který se nabije a sepne tranzistor a ten pak i rele parkovacích a potkávacích světel.

Pokud řidič vypne klíček, zapojení bude bez napětí a kontakty relé zůstanou nesepnou světla. Časy dosažené tímto zapojením jsou závislé na napájecím napětí, proto nebudou stejné.

Co budeme potřebovat:

  • R1 - rezistor miniaturní 2k7
  • R2 - trimr 68K
  • C1 - kondenzátor elyt 470 uF je jím ovlivněn čas zpoždění
  • D1,D2 - dioda univerzální např. 1N4148
  • T1 - výkonový tranzistor NPN např. darlington BD679 a nebo jiný
  • Re1 - automobilové relé
  • Re2 - automobilové relé

Další zapojení a vyřešení tohoto problému

17.7.06 Dneska zajedu pro součástky a budu vytvářet a testovat


Rubrika: Elektrická zařízení, Přečteno: 19329×, Komentářů: 45, Líbí se Autor: J.T.
zdrawim pani.ja som tiez riesil problem denneho svietenia na 120-cke.a riesil som to o cosi jednoduhcie.a to pomocou dvoch relatok.prve rele(spinacie) pusta stavu do prepinaca svetiel(ten nalavo dolu)po otoceni kluca-teda cez 15-tku..vipinac je stale v polohe tlmenych..do serie s nim som pripojil tiez na napajanie tohto vypinaca druhe rele (rozopinacie) ktore obvod zasa prerusi pocas startovania teda je pripojene na kontakt 50.spociatku som to chcel tiez prepojit cez kontrolku oleja alebo dobijania,ale potreboval by som dalsie rele.no ani nejde tak o to trtie rele,ale myslim ze to je zbytocne,pretoze zopnuty kluc za kludu nerobi dobre inducke,a okrem toho-kolkokrat do roka nechavam auto len na kontrolkach...uz mi to takto funguje vyse roka a no problemo.az na jeden-ked idem v inom aute skoro vzdy necham zapnute svetla....
jo ale u kila atd nemusím jak u 120cky otáčet klíčkem na vypnuto a zase startovat a jak nenatočíš poprvé tak budeš vybíjet baterku ještě světlama
Připojovat automatické zapínání světel na kontrolu tlaku oleje nesmysl.Snímač tlaku oleje není spolehliví často poruchový.Lepši je zapojeni při přepnutí klíče do polohy 2 (start) relé sepne při vrácení klíčku do polohy 1(provoz) zůstane sepnuté ,světla se vypnou až po vypnutí klíče do polohy 0 (vypnuto).Zapojení je trošku náročné.
To by bylo dobry 🙂


Denni rezim: Sednu, nastartuju, rozsvitej se potkavaci (az po natoceni motoru!) predni + zadni obrysovky, bez vnitrniho osvetleni balubni desky...


Nocni rezim: ...na reakci fotosenzoru, se sepnou pridavne dalkove svetlomety (diky senzoru zhasinaji, pokud jede auto proti 🙂, rozsviti se palubni deska a stit, ztlumi se klimatizace, elektronicky se polozi operadlo sedala, vyjede zaluzie na zadni okno, audio system pousti jen klidnou a pomalou hudbu....


🙂))
Tak to sem nejak nepochopil 🙂 Ce je u eRka denni a nocni rezim ? 😀
když automatizace tak pořádná - co třeba namontovat místo nějakého přepínání denního a nočního režimu fotorezistor a do série k němu potenciometr pro regulování jeho citlivosti na světlo?


To by se pak projíždely tunely.
Jo, zvyk je železná košile. Já svítím i přes den celý rok už asi čtyři roky, takže mě nový zákon v tomhle směru příliš netrápí. Ale nedávno jsem asi po čtvrtroce ježdění se stodvácou skočil do kila, chtěl jsem si rozsvítit, tak jsem automaticky šáhl na levou stranu pod volant a otočil vypínačem a asi po 2 km mi najednou začalo být divné, proč mám v červnu zapnutý ventilátor topení. 🙂
Staci jedno pipatko na obe funkce zapojene pres diodovy mustek 🙂
Jedno pípátko na zapomenutá rozsvícená světla při vypnutém klíčku a druhé pípátko na zapomenutá zhasnutá světla při zapnutém klíčku 😉
Tak jsem si presne zjistil jak to je, ale LL to sem uz presne napsal... takze nic... zkratka sviti vse bez kompletniho vnitrku... ale stejne to sem nepatri, jelikoz je to o jinych letech vyroby...
No napojit to na ručku neni nejlepší nápad, si představ, že jedeš v noci přijedeš na křižovatku v kopci a zatáhneš......🙂
Petře já to myslel tak, že jako normál by mě třeba nestavili, ale když náhodou zapomenu zapnout světla tak po mě půjdou automaticky + další...takže jak se říká, nejlepčí je prevence .....svítit a jet schovaný za někým a po volný cestě okresce a sám se povozit a vyblbnout 🙂
Hipa: samosebou že svítí přední obrysový a koncový, to musí !!! při zapnutí klíčku se u obou systémů rozsvítí parkovačky a po nastartování se alternátorem zapnou tlumený 🙂
No právě Láďo, to jsem měl taky tak trochu na mysli. I když ti bude eRko automaticky samo rozsvěcet světla, tak při případné kontrole, bude li orgán chtít, tě uvaří na něčem jiném... 🙂





Jinak s těmi světly, já ačkoli jsem dříve v letním období přes den svítil jen sporadicky a snížená viditelnost je pro mne až tehdy, když nedohlédnu na 10 m 🙂) tak jsem se to za poměrně krátkou dobu naučil. Sednu do auta, nastartuju a úplně automaticky bezmyšlenkovitě sahám po vypínači světel.
Mno mozna se kapku pletu, ale kazdopadne nejak tak to je. Je fakt, ze mozna ta zadni svetla teda svitej, jak pises, ale s tim stitem sem si jistej, ten ne! ...a pak je jeste otazka zda svitej i parkovaci zarovicky v prednich svetlech, pri pouziti tohoto setu....





Ale jak pise Petr, zvyk je zelezna kosile!





...avsak chapu i tvuj problem, mam to same... ale prece tech bodu mame 12 nebo ne? 🙂))
Péťo 🙂 když jsi zvyklý ze služebáků že všechny automaticky svítí a ve svý Feldě mám taky automatiku, tak je nějaké spínání světel do eRka životní povinnost....přece se nenechám jen tak halabala zastavit za nesvícení a při tom se ještě nechat buzerovat za různé a nerůzné úpravy 😉
Hipa: kapku se pleteš, do prvních Fabií a Octavií se montoval spínač který rozsvítí všechno a můžeš i přepnout na dálkový tedy světla jako na pořád(včetně ostřikovačů světel) a aktivuje se to u Fabií vypínačem pod palubkou a otočný knoflík musíš mít v poloze zapnuto.....od novějších verzí Fabie se montuje spínač který zapne pouze tlumená a koncová ....nejde štít přístrojů a nejde přepnout na dálkový, v tunelu tedy nemusíš nic zapínat pouze nevidíš na přístrojovku pokud chceš plnohodnotné osvětlení tak otočíš knoflíkem a toto zařízení pro denní svícení se aktivuje a vypíná zasunutím příslušné pojistky stejně jako u Octávky I
Mnnnnooo.... já nevím. Neřešíte tady zbytečnosti ? Není jednodušší po nastartování tím knoflíkem na světla prostě otočit a normálně je zapnout ? Za čas se to tak stane úplně automatickou a podvědomou činností jako spousta jiných. A jestliže na to náhodou zapomenu, uvědomím si to hned, jak potkám první protijedoucí svítící auto... Za praktičtější pro majitele starších vozů pokládám spíše pípátko upozorňující na zapomenutá rozsvícená světla po vypnutí zapalování.
... ve Skoda auto se dodava original prislusenstvi pro Fabia - Octavia "I" elektro set, ktery rozsviti pouze predni podkavaci!!! Nesviti ani stit pristroju!!! Co pak treba v tunelu? Musi se rozsvitit klasicky spinacem...
Nemohou ti svítit pouze hlavní světlomety-tlumená světla bez obrysových a potažmo tedy koncových za to je pokuta ! ! ! a možná body.....už to tu bylo napsáno...musel by jsi mít opravdu specoš světla pro denní svícení.
Dozvěděl sem se už výklad vyhlášky.Máš-li světlo.pro deni svíc,tak zadky stítit nemusí.Ale nemáš-li musí to svítit komplet.Jak logické že.Mám to vymyšlené,ale přidají se 2 diody do pojistkové skříně.Tekže rekapitulace:po nastartování zhasne kontrolka dobíjení a sepne rele ,které je zapojeno proti dálkovkám.Rele pustí proud do tlum.světel a přez diody do L a P parkovačky.Celá funkce se ruší při dálkových světlech.Cena součástek asi 100kč montáž asi 20minut
Přesně tak. Zadek nemusí svítit, pokud máš světla pro denní svícení za cca 2500,- Ta se ovšem zapojují na zapalování a přívod světel a rozsvítí se hned po zapnutí zapalování a zase zhasnou při zapnutí hlavního osvětlení. Ale pokud chceš svítit hlavními světly, musí svítit celé auto. Ono se stejně nedá udělat, aby svítil jen předek, aniž bys překopal elektroinstalaci vozu. To je potom jednodušší a jistější ty prachy do těch denních světel vrazit.
zdek nemusí svítit stačí přece mít ve předu na autě světla pro denní svícení s 21W žárovkou...ale to je potřeba nastudovat v zákoně o podmínkách provozu ...
jak se toto zařízení chová v noci,kdo odpojí tlumená světla při přepnutí na dálková.Další otázka je :co když je motor před smrtí a při volnoběhu svítí mazání.Nebo opak:motor je supr venku je -20 a po vypnutí je natlakován 10 minut.Mám vymyšlené a odskoušené zapojení,které to řeší.POZOR velmi důležitá otázka:musí svítit při dením svícení i zadek??????? .Potom by to nefungovalo.Moje zapojení je ještě trochu jednodužší:rele tranzistor pojistka 2diody a min.odpor.Zapojuje se na4 dráty.Až se dozvím přesný výklad deního svícení=zadní světla nikdo ani na STK nevi,mohu to sem dát.
Nastavit řídící jednotku na denní svícení je možné jedině u jediné Škodovky-Octavia II 🙂 ostatní starší typy používají známý systém dvou spínacích relátek od alternátoru :O)
No vetsina skodovek co je tady na webu tu ridici jednotku nema tak to asi nepujde tak udelat🙁((((
...a nestacilo by pocitacem na ridici jednotce nastavit system sviceni pro severske staty?! 🙂))
Nevím, včem to je, ale při převedení obrázku do PNG (do JPEG mi to nešlo) to invertuje už jen logo a jen v náhledu rebele banerovej 😀
jako tyto zapojení jsou dělané stylem roztočí se motor a světla se rožnou po určité době co si nastavíte
Neplatícím rebelům co zadávají nevkusnou komerční reklamu se zobrazuje negativ i u plné fotky 😀
Chápe někdo webu znalý, proč se tady DžejTýmu první obrázek zobrazuje v náhledu negativně?


To je dobrý 🙂


Je to nějakým jiným druhem souboru?


Koukal jsem do editace a žádnej fígl v zadávání tam není,


normálka jen [c][tn:1][/c]





?????????????????????????????????????????????????????????????????????
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
NO, já bych se přimlouval za tu kulatou mordou s nápisem: ROZSVIŤ SVĚTLA a víte proč?





Dá se použít místo volantu a už nikdy nezapomenete rozsvítit...😀





J.T. uvádí jedno řešení, ale takovýchto řešení jsou samozřejmě kvanta, od profi (krabička a pár drátů s nákresem co kam zapojit) až po jednodušší (a levnější), takže prosím nekamenovat autora.





Hlavní zásada, která by měla platit u všech těchto zapojení je, aby se světla rozsvítila (automaticky) až po nastartovaném motoru, jinak se vám může stát, že nenastartujete😀
a nebo jak je na Bilboardu že bez světel je bod pryč a 2000kč pokuta
jj, stačí někde ukrást takovou dopravní značku s nápisem "Řidiči, zapni světla !". Bývá většinou před tunely. Teď tam je stejně k ničemu, když svítit musíš, takže si ji můžeš vozit s sebou místo spolujezdce 😀
jako alternativu ke vsem temto zarizenim doporucuju velkej napis z vnitrni strany celniho skla na reflexni samolebce (chranene proti UV zareni - vyblednuti barev):





"ZAPNI SVETLA, JINAK HRAJES O BODY" 🙂





S.
takové zařízení (VYROBENÉ V PODSTATĚ ZE DVOU RELÁTEK)zapojené na altík je dostupné v každé slušné prodejně autodílů a cena kolem 400-600 a montáž jednoduchá a rychlá 🙂
jinak je tady i obrázek že jak se roztočí alternátor tak se autopmaticky zapnou světla a to je nejjednoduchší ale nevím jestli nejlepší
Jako nevím ale kámoš to tak má na auti přes týden a v pohodě to funguje jako je to jen takovej nápad jak nepřijít o body a neplatit zbytečně pokuty jako každej nápad je vítanej a klido nákres pošlete mi na email a já ho pak sem šoupnu
Tak nevím... zapojení je zbytečně složitý a ani se mi nezdá, že by ta jeho funce byla zrovna správná. Já bych spíš mezi klíček a spínač světel vřadil relé tak, aby když je klíček vypnutý, tak nesvítila světla. Celek bych řešil tak, že když je klíček otočený do první polohy, svítily by parkovačky a když do druhé (zaplá palubní síť) tak by se rozsvítily i normální světla. Místo zpožďovacích obvodů bych využil triak nebo zapojení relé systémem Start-Stop. Spínač světel bych v cestě ponechal, aby byla možnost světla vypnout i při nastartovaném motoru.





Pokud máte někdo central, pak je celá věc jednodušší. Z relé si postavíce immobilizer ovládaný centralem a jakmile dojde k zamčení auta, dojde k odpojení palubní sítě a tím pádem i zhasnutí světel.





Jednou se mi stala nepříjemná situace, kdy klíče za jízdy ťukly do dálkového ovládání centralu, zamkly za jízdy auto a tím se mi blikly varováky a vypla elektrika a zhasly světla. Bylo to při jízdě v noci, takže to moc nepotéšilo. Duchaplně jsem šáhnul po dálkáči a jedním stiskem si odemkl. Varováky blikli, motor naskočil a světla se rozsvítila. No... to auto co jelo za mnou muselo mít asi halo 🙂
JT, nejsem elektrikar, ale... A co kdyz mi pri jizde problikava kontrolka mazani??? - nezhasnou mi pak svetla???





jako mi neproblikava, ale pro kolegy, ktery maj uz lehce vylitany loziska na klice...





S.
ouka, to je jesný. Jak jsem řekl, jen informuji o alternativně pro nás méně šikovné. Každý nápad, nákres a zlepšovák samozřejmě vítán 😉
Dunoo to není špatnej nápad ale několikrát se mi stalo že jsem měl zatáhlou ručku. Měl jsem ji zatahlou na 1ním zubu, auti nebrzdí ale ani světla by se nezapla a to mám udělanou kontrolku na ručku že mi bliká kontrolka na palubce když je zatáhlá i na 1ním zubu
Zdravim, je to dobra vec, ale to zapojenie sa mi zda dost zlozite, ja som nad tym uz tiez premyslal, nie je jednoduchsie napojit to na rucnu brzdu... zatiahnuta - zhasnute svetla a ked odbrzdim svetla sa rozsvietia. Pritom by ale povodne zapinanie ostalo pre istotu. 🙂 ? nekritizujte .... je to len napad
to máš pravdu Strny ale jestli mám za to dát okolo 50Kč + auto rele nebo 500Kč je rozdíl
ahoj, hezké. Pro nás méně šikovné se to dá zakoupit i hotové a jenom zapojit 😉