15. říjen 2006

Instalace bezpečnostních pásů zadních sedadel

Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 10189×, Komentářů: 33, Líbí se Autor: Láďa Ladič
aneb jak to řeší eRkaři rodiče

Mezi řidiči je rozšířeno mnoho omylů, polopravd a mýtů o ...

... o instalaci bezpečnostních pásů na zadní sedadla

legendárního sportovního coupé Škoda 110R

Co jsem zprovoznil eRko, měl jsem stále v plánu instalovat na zadní sedadla bezpečnostní pásy pro upevnění dětské sedačky. Bez upoutání tohoto bezpečnostního výdobitku moderní doby na pevno do vozu nemá celý záchytný system valného smyslu. Zvažoval jsem různé do veterána co nejskrytější varianty. Myslel jsem si, že tam dám samonavíjecí, leč vše obnášelo kompromisy a technická úskalí na úkor správné funkčnosti. Pak jsem viděl na Martyho stránkách http://www.skoda110r.com dobovou fotografii modelu 1973, kde ty pásy byly vzadu vidět a řekl jsem si, že není co řešit. Prostě nainstaluji původní system nesamonavíjecích pásů na matky, které jsou pro tento účel ve skeletu vozu už z výroby a nemusím dál bádat. Abych měl ještě silnější důvod konečně s tím pohnout směrem k realizaci, porodila mi žena druhé dítě :oD

MATERIÁL:

  • potřebujete pásy, normální nesamonavíjecí pásy z předních sedadel, pasují i ty z novějších vozů 105/120
  • potřebujete si sehnat "samici" pásů na zadní sedadla. Neliší se příliš od zámku předních pásů až na detail, že není na železném držáku ani na potaženém ocelovém laně, ale na kusu textilního pásu s okem (viz obrázek) tak, aby se mohl po upoutání ke karoserii protáhnout štěrbinou mezi sedákem a opěradnem zadní sedačky.
  • potřebujete originální škodovácké šrouby pro upevnění pásů, protože mají atypické méně strmé stoupání závitu.

ÚCHYTNÉ BODY V KAROSERII

U prvních modelů úchytné matky ve skeletu pravděpodobně nenajdete. Z diskuse zde na webu vyplynulo, že snad až tak někdy od roku 1973 se staly matky pro pásy zadních sedadel výrobním standardem. Nejinak by tomu mělo být i u bratrských sedanů Š100-110LS.

Jde o tři body na každé straně:

  • ve sloupku mezi zadní a bočním vyklápěcím sklem
  • na boku v dolním rohu, kde je uchycen i roh zadního bočního tapecíru
  • na středovém tunelu.

Vyzvíte-li kde úchytné matky hledat, vypátráte je snadno i přes tapecíry.

Jestli Vás zaujaly šikovně přenesené matice na upraveném rozšířeném tunelu, můžete se na postup jejich inplantace podívat do Ťopajsova článku o zástavbě 5Q do Š110R .

INSTALACE

Když máte připraveno vše potřebné, když máte jasno, kde se skrývají všechny úchytné matky, zbývá zdánlivě to nejmenší - sebrat všechnu odvahu, zmobilizovat v sobě všechen Bohem darovaný um a s výrazem neurochirurga vyvoleného k operaci mozku siamských dvojčat vzít klíč sedmnáctku a zašroubovat těch šest šroubů :oD

Doporučuji při aplikaci zkusit nejprve do každé matky zašroubovat samotný šroub. Není úplně snadné vystihnout hned sklon, pod jakým jsou matice navařeny - co kus, to individuální přístup. Jemný závit Vám neodpustí sebemenší odchylku.

Zbývá připoutat sedačky dle pokynů výrobce, vyštelováním délky přitáhnout a pak už jen pevně doufat, že skutečné poslání celého ochraného systému nebudete muset nikdy doopravdy zakoušet. Já osobně už jedno čelní sklo hlavou rozbil a tak jsem více než názorně došel k poznání, na co že tam ty zacvakávací cáry textilu jsou ;o)

Pohodu na cestách přeji všem!!!

Láďa Ladič

...a hlavně vždy s úsměvem ;oD


Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 10189×, Komentářů: 33, Líbí se Autor: Láďa Ladič
Jo jo, to je možné, že při lepení sloupků pohnuli s tím plechem a pak neseděl na závit. On ten plech se tam nepřikládá na nějaké přesné body, ale tak nějako od oka, aby sedl. Já shodou náhody také v minulém týdnu instaloval pásy na všechna sedadla, takové ty prvomodelové hliníkáče od Matyho krááásně poleštěné.
Láďo, dík za podnětné typy. byl jsem donucen životem namontovat pás na zadní sedadlo Žluťáka (zatím jen jeden). Kvůli dceři a potažmo vnukovi,


který se letos s maminou Luckou zúčastní HG. Jelikož děda (tedy já) nebude letos hlídat. A proč vymýšlet vymyšlené, že? Hlavně tedy jsem s pomocí tvých fotek našel úchyty na pásy bez problémů. Až na to, že ten v tom "C" sloupku byl zakryt polovinou díry v tom plechu na kterém je nalepeno čalounění, takže jsem ji musel pilníkem zvětšit. Závity byly dost zarezlé, takže jsem je musel protáhnout, nemaje závitník, tak naolejovaným šroubem.
tiez som po namontovani prisiel na to ze tu sedacku kvoli ktorej som to robil tam proste nenandam, tak nase batole sa hned po prvykrat viezlo na prednom sedadle.Bude treba zohnat nejaky dlhsi pas
Vidíš Petkare na tu délku jsem nepomyslel, ale já jsem postavy štíhlé, tak to snad klapne 😀 No se šrouby mě to mile překvapilo, čekal jsem, že budou závity jiné a jak psal p.Vaněček nejsou.Tak nemusím shánět šrouby.Páč horní úchyt pasu u fabie je dost široký, tak tam asi origo. erkové nepůjdou.
Maty: Jak píše pan Vaněček, šrouby na pásy jsou normalizované a jsou stejné. Jediný problém, na který můžeš narazit je, že pásy budou krátké... Už jsem to párkrát zažil, prostě úchyty jsou v původním autě jinde a po přendání do erka je pás jaksi kratší... Pokud jsi hubený je to jedno, ale pokud vážíš jako já přes metrák, už to může být trošku problém...😀
Já budu dávat bezpečnostní pásy z fabie do erka a sehnal jsem je i se šrouby.Ty šrouby tam normálně pasují, takže se závit nezměnil a vše je stejné 🙂
Můžu jenom potvrdit, mám skelet rv. 1971 a mělo pouze spodní kotevní místa zadních pásů, horní v C sloupku nebyly.





Předpokládám, že to vycházelo z toho, že se počítalo, že zadní pásy budou pouze "dvoubodové". Něco jako bývaly prostřední pásy např. u favorita nebo felicie...
Článeček hezký a ilustrativní, závity se pod čalouněním nehledají dobře, i když člověk zhruba ví, kde hledat, natož když neví..


Jestli jsem dobře četl, tak nikdo nedoplnil info o závitech.. Tak to zkusím.. Nic objevného to ale není.. Zhruba od konce 60-tých je to (či mělo by být) celosvětově sjednocený (1000MB měla zpočátku výroby volitelné vložky se 2 typy závitů), takže závity (ne šrouby) jsou stejné a to tak že \\\\\\\\\\"emerické\\\\\\\\\\" a jmenují se UNF 7/16\\\\\\\\\\" G2B. Závitníky i očka tohoto rozměru byly \\\\\\\\\\"chráněným\\\\\\\\\\" zbožím, tak před 10ti lety mi to jako soukromníkovi nechtěli prodat.Jinak jsem objevil už asi 3 vozy Š100/110, kde dvě spodní kotevní místa byla přítomna, leč třetí, nejobtížněji nahraditelné, v \\\\\\\\\\"C\\\\\\\\\\" sloupku nebo zadním platu, bohužel chybělo...
No tak to teda Sorry....
😉





Klasik ať příště raději jen "blinká", čtou to tu i Edisovo děti 😀DD
Panove, panove, panove!!! Jak by rekl klasik: " Chce se me zvracet!" 🙂))


Ze i ty Edo?! To jsem necekal... Ale mate pravdu, kazdy to svoje auto chce vylepsit a je jedno cim, nebo ktere dily pouzije.





Jinak ja jsem taky zastance Erka, je to po Rapidovi hned muj druhy nej model. Jeste je mezi tim mozna Hroch... Ale zkratka ja jen tak rejpu! Tady na vasem webu, aby to tu trochu zilo!!! 🙂 Lada pak plodi tak skveli slohovky na temata z dob minulich az se me chce vzdy brecet, je nutne ho ale spravne nastartovat... 🙂





A proto jsem tu ja, ktery nosi slovo do pranice....
Dost mě bere hoši, kam až tu debatu kolem pásů zadních sedadel chcete dovést 😀DD





Jinak termín "efekt motorového člunu" vystihující klasický eMkový "postoj" už z hlavy asi jen tak nevyženu 😀DD
Když jsme u těch sklínek Falkouši, vlastním jednu Duritku ze sedmdesátých let. Je to moje sklenička z které piji od svých nejranějších vzpomínek, je to součást mé životní trati, abych měl nějakej důkaz, že ačkoliv se vše kolem stále mění - lidé, prostředí, svět, tak tohle je důkaz, že jsem to stále já, to miminko co nateklo do formátu dospělosti.


Ale k té sklenici - je ze skla barvy světle hnědých lahváčů, pojme pravděpodobně 3 deci, za celý život mě nenapadlo to změřit, vždy jsem obsah hned pustil do sebe 😀 a tvar má "strohý kyblíček", tedy užší dno, širší horní okraj, hladhý povrch, nikde žádný zlom, tupé kraje, silné sklo a na dně legendární sign Durit. Možná jsem se tu o ní trošku víc rozkecal, ale mám ji rád, nikdy jsme neměli ani dvě, jen tu jednu jedinou a všechny mé ženy se jí časem naučily respektovat, prostě musely 😀DD
Láďa Ladič: Děkuji 🙂 Skleničky hned dneska doma porovnám, protože duritky jsou věčné a hořčice "de luxe" se vyrábí ve stále stejném obalu (jen výrobce se jmenuje tušim jinak). Vůbec mě ta duritka přivedla k pravdivému a úsměvnému příběhu jednoho známého, který po roce 1968 emigroval do Itálie. S jejich oblibou v dlažbách v kuchyni se člověk s čímkoli skleněným už rozloučil během cesty ze stolu na zem, takže si umíte představit jak čuměli na drát, když jim duritka poskakovala po podlaze bez známek poškození 😀


Jak se eRko vyrábělo po celá 70.léta, člověk zapomíná, že design je r roku 1967 🙂 Takže inspirace je jasná, určitě Mustang Fastback a Porsche 911, naroubování na podvozek z 1000MB bylo více než zdařilé 🙂
Přátelé, já bych to nehrotil a nenavážel se do dizajnu ani jednoho vozu...





Podle to co dělá erko osobitým vozem a odlišuje ho od běžné "konfekce" škoda je jak tvarová odlišnost, tak a to zejména, kompletní odlišnost interiéru.





Prostě, když mi ukážou palubku erka a kila, hned vím o který vůz se jedná. Bohužel, když mi ukážou palubku z rapida, tak nevím, je li to rapid nebo 130ka...





Dál bych to nerozebíral, neboť dizajn obou vozů je dán možnostmi sériové výroby a maximální použitlností prvků ze sedanů. Prostě nelze žádat po výrobci,aby v době, kdy dělá eMkové modely, dělal malosériovou výrobu prvků na kupátka...
Hipa: Vidíš, kdyby mě na to edis neupozornil, ani bych si té narážky nevšiml. Takže, dle mého názoru odpověď zní: Po technické stránce - URČITĚ JE. Po estetické stránce - I GARDE VYPADALO LÍP.


Je to paradox, že technicky nejvyspělejší Rapidy vypadají z celé Coupé řady nejhuře. Mimo čelní masky, vyrobené ze stejného plastu jako rukojeti příborových nožů 😀 mi asi nejvíc vadí výrazný rozdíl ve výšce lemů kol v karoserii - zadní lem je o dost nižší, což v kombinaci s lehkým předkem vytváří efekt motorového člunu i ve stavu, kdy je podvozek OK. Jasně, eRko k tomu má sklon taky, jenomže na Rapida už nejde přidat žádné lízátko, opticky zachraňující situaci (o tom "integrovaném" se nedá ani mluvit, podle mě je to absolutní nepochopení všech majitelů Škoda, kteří si na předchozí kupátka lízátka kupovali). Přidejme k tomu ohyzdný design poklic kol, které se na sportovní kupé vůbec nehodí a hranatý přístrojový štít (to je opravdu slovo do pranice, když vidim jak je houfně sháněn 🙂 a máme kritiku designu Rapidu jako Brno 😀
Hoši,hoši cítím tady nějaký boj dvou Škodováckých generací a nedá mi to abych se nezůčastnil.Erko je Erko a Rapid je Rapid.Ty víš Ráďo(Hípo),že mám Rapida taky v srdci,ale nějak nemůžu zkousnout hanění Erka.Hlásíš se k fandovi Rapida a vadí ti na Erku kdejaké vylepšení převzaté z řady Š 105-136 Rapid.Promiň,ale nejsem si teď jist jestli nedáváš do svýho Rapida motor z Octávie,kotoučové brzdy i na zadek,jinou převodovku,spojku atd.,atd.Že by si se taky snažil přizbůsobit novější generaci Škodovek!Nevzpomínám si , že by to měl Rapid v serii.Není lepší koupit rovnou Octavii.Jo a to jsem nezmínil xenony.


A je po kamarádství!!!!Zdravím fandy Škodovek z Kvasin 🙂)))
Už jednou jsem Ti sem dnes zkoušel napsat odpověď a najednou koukám, že se rozepisuju o politickém dění ve světě na přelomu šedesátých a sedmdesátých letech, tak jsem to zas smáznul. Chtěl jsem podat výklad ve všech souvislostech, ale zkrouhnu to na minimum a na automobilismus.





Myslím, že celej ten vývoj designu postupoval tak, že po válce se pozvolna upustilo od zbytků zdobnosti a ke slovu se v plné míře dostal aerodinamický design inspirovaný letectvím. Zde je nutno podotknout, že hlavním dějištěm v té době nebyla Evropa, ta měla po válce jiné vážnější starosti s budováním infrastruktury, s novými režimy atd. Naopak v Americe postupoval a bujel design nevídaným tempem. V padesátých letech ona původní aerodinamika "natekla" do barokních tvarů a musela přijít změna. Nebudu spekulovat nakolik změnu designu automobilů ovlivnil i nástup samonosných karoserií bez dřevěných rámů, jistě velmi. Je pěkný třeba mrknout na americké koráby poloviny padesátých let, kdy skoro všechny měly obrovskej vyboulenej nos a již počátkem šedesátých let tam ten čumák pořád je, jenom je krásně kompletně hranatej, všude samý přímky. Zcela novým revolučním vozem, jehož design se všem vpíjel pod kůži, byl jistě Ford Mustang. I v erku lze najít stopy jeho vlivu. V Evropě se tou dobou nikdo tak "nerozmachuje". Vrcholem krásy bylo Porsche 356 a jeho nástupce 911. Samozřejmě u Jaguárových a Ferrariů se taky kuchtily chutné dezerty. Pořád ale platilo, že dobrej je ten, kdo uspěje s prodejem za velkou louží. Design erka vzniknul koncem šedesátých let. Byl to produkt milé společenské atmosféry, příjemné inspirace silnými sportovními vozy a kompromisů, co asi tak šlo na tísícovkovo-stovkovej skelet vystavět. Jistě to nebyl v době vzniku žádný lídr světa. Stačí se mrknout do encyklopedií, co v letech 1970 a 71 vyjelo za vozy. Byl to ale malý mazel z malé komunistické zemičky, závan aristokratického luxusu v éře socialistického přerozdělování chudoby.





Ty jsi se ale ptal na základní tvary designu 70.let. Já myslím, že narozdíl od nafouknutých oblin předchozí éry to byl návrat k původní geometrii - čisté kvádry, válce, krystalická dělení tvarů, což vygradovalo na počátku 80.let. Zároveň se dostal ke slovu jakýsi levný minimalismus. Porovnej, jaký je rozdíl mezi osmihranou nahoře buslatě rozšířenou Duritkou se signaturou na dně a později hojně užívanou válcovitou skleničkou od hořčice, v luxusní verzi vyšší se zesíleným dnem. U nás hranatý geometrický design vlivem pomalejšího tempa celé ekonomiky přetrvával mnohem déle než ve světě, kde se hladká aerodinamika začla hlásit o slovo už počátkem, nejpozději v polovině osmdesátých let.





Tak takhle nějak velmi zjednodušeně bych to viděl.
A ty s tím jezdíš???
S tema 70´ letamami si taky nevim rady, potrebuji taky Ladu, o notny casovy usek drive narozeneho, aby pomohl. O osmdesatych letech jsem se dovedel, ze z plastovych madel tehdejsich priborovych nozu se delali predni mrizky chladice na Skode Rapid.... 🙁((( !!!
Vlastně jsem ještě zapomněl na lustry ve tvaru sputniku (později ve tvaru trysek rakety) a umakartové kuchyňské linky 🙂
Láďo, dotaz na odborníka na slovo vzalého, jaké vlastně byly charakteristické designové prvky 70.let? Na čem je vlastně vystavěn design eRka?


Vím, že ikonami 60.let byly oblé mixéry od ETY, skůtr (ČZ???), židle lité z jednoho kusu plastu a Škoda Felicia, vše v pastelových barvách 😀, ale léta 70-tá mi nějak unikají...
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Jen jsem Ti chtěl dopřát pocit, jaký by to bylo "prima", kdybych opravdu v něčem jako je Rapid našel zalíbení 😀DD


Hele ale život je cesta, jeden nikdy neví co ho čeká a já mám pochopení pro mnohé. Třeba se mi jednou ty obliny a chromy okoukaj a zasním se do hranatých plastů, ale zatím to na mne hovoří podobnou nostalgií, jako panelové domy nebo takový ty příbory co bejvaly v jídelnách, jak má nůž rukojeť ze stejného syntetického polymeru, jako má Rapid masku a nárazníky. Ale i tohle všechno jednou bude nostalgický retro, jednou určitě ;oDDD
Ze ty u toho pocitace hulis travu??? 🙂 Jinak by jsi neco takoveho snad ani nemohl napsat!
Určitě Hipo, udělal jsi to nejlepší rozhodnutí a vydal jsi se správným směrem, zatímco my jen tápem v mlze, nevíme kudy kam a nechceme si přiznat že s eRkem jsme sami navždy ztraceni. Ach proč jen jsem Tě nepoznal dřív, mohl jsi mi dobře poradit. Já mohl hned na začátku eRko prodat, koupit si Rapida a být teď jedním z Vás šťastných Rapiďáků. Děkuju Ti, že jsi mi nastavil zrcadlo a otevřel mi oči. Doteď jsem si myslel, že vylepšuji eRko, ale možná někde uvnitř v koutku labyrintu duše, aniž bych to postřehl, vlastně miluji a obdivuji Rapida!!! Uau, tak to by byl ale hustej nářez, cóóó 😀DD
No vidim, ze se cinis Lado!!! Jen tak dal! K memu plnemu uspokojeni staci, ze vzdycinky, kdyz vy, ortodoxni Erkari, sahnete po uprave (tuningu), jdete tim spravnym smerem - vzhuru modelovou radou!!! 105 - 120 nic neni pro vas problem, a jsme zase u toho a opet se musim zeptat: NENI TEN RAPID LEPSI VOLBA????
Ty šrouby jsou normalizovaný, ve všech autech stejný. Ten závit vychází ovšem z palcových rozměrů, něco jako 7/15". Nevím teď přesně, ale je to daný mezinárodní normou. Zdánlivě jsou to M10, ale nejsou...
To bohužel nemám odzkoušeno, jen jsem chtěl naznačit, že v běžných prodejnách se spojovacím materiálem s poptávkou po šroubech s tímto stoupáním asi nikdo nepochodí. Je ale možné, že v jiných vozech jsou šrouby totožné, podobně jako je to třeba s matkama kol, atd.
Jen detail - ty šrouby k upevnění nemusí přece být ŠKODOVÁCKÉ? Protože ke Sparco pásu byly delší šrouby a ty mi do Rapida šly, takže předpokládám že je to u všech (většiny) aut stejné? Nekamenujte mě, je to jen doměnka 😉
Jerrome ještě jsem koukal, že Marty má o podobném tématu na svých stránkách nový článek a na posledním obrázku tam jsou kompletní stopětko-dvacítkové pásy co mám já ve voze.


http://www.skoda110r.com/view.php?cisloclanku=2006092501





Lucko fákt? No jsem to ale měkota 😀


S těmi dětmi a vozy si to plánuj jak chceš, život píše sám své řádky. Ani Ti nevím, co je snažší - jestli přijít k erku nebo k pokolení. Ke mě byl v obém osud mile nakloněn, alespoň dosud 😉
Lado: jen tam mezi ctyrma ocima a monitorem, slovo Mytus, se pise s tvrdym...ale neboj, nikomu to nereknu 😀😮D





jinak bezva informace...az bude jednou Luci-f-eRka a treba i ty deti, tak aby sly ty sedacky ukotvit, budu se ridit Tvyma radama...





ovsem musi se splnit to co je uvedeno vyse i v radove posloupnosti 😀
Jo, v principu jsi si sám odpověděl. Já mám vpředu pásy z užovky, včetně samic. V erku byly takové ty šedé, lety omšelé, černě lemované. Celé černé, co se dávali od užovek po eMka, se mi líbili víc.
Krásný,jednoduchý,ale přínosný článek a teď otázka... kde seženu nenavíjecí pásy, když nemám origo z eRka...z čeho pasujou (ze 100ky, nebo 105ky, nebo 120,kde nejsou navíjecí)? Protože jsem do vozu vimplantoval navíjecí ze 120ky a jsou mi nějak krátký a strašně nepohodlný 🙁