18. březen 2007

Stabilizátor zadní nápravy

Rubrika: Podvozek, odpružení, Přečteno: 23423×, Komentářů: 51, Líbí se Autor: volejňus
výroba a montáž

18.3.07 realizace

Čau lidi, tak jsem si vymyslel že si udělám stabilizátor zadní nápravy. Chvíli jsem bádal jak to nejlépe provést a z čeho, nakonec jsem použil stabilizátor ze předku. Kulatinu jsem na odou koncích nastavil o 6cm.(Nevím zdali to ve svárech bude držet.) Dále jsem vyrobil hlavní držák z plocháče 80/8mm a přišrouboval jsem ho k držáku převodovky.

Hlavní držák

A pak jsem vyrobil pomocné držáky na ramena které mají navařené dříky M6 na přišroubování jak k ramenům tak na objímky.

Pomocný držák

V případě nefunkčnosti to je snadno odstranitelné, zůstanou jen čtyři malá dírky na ramenech.

Takhle nák to vypadá

Objímky a gumy jsem použil standartní z předku.

Musím to ješte vyskoušet a podle potřeb upravit a pak se teprve uvidí.Další úpravy a výsledky dám včas vědět.

Co si o tom myslíte bude to fungovat ?? :-)

16.2.2012 Nákres součástí stabilizátoru

Narýsoval jsem výkres dílů stabíku, snad to někomu pomůže.

Vzhledem k tomu že mé erko už jezdí a že na technickou kontrolu jsem stabík raději demontoval, tak až roztají ty sračky na silnici tak proběhne mé testování.

Nejprve bez stabilizátoru a pak s ním. S výsledky mého pozorování se poté s vámi podělím.

Výkres, je jen od ruky.

eRku zdar Volejnus.

29.12.2013 TEST STABILIZÁTORU

Můj test vycházel samozřejmě z mích pocitů z jízdy.

Najel jsem trasu bez stabilizátoru, a poté jsem stabilizátor namontoval zpět.

Výsledek: Stabilita erka je o poznání lepší, průjezdy zatáčkami plynulejší.

Myslím že výroba stabíku zato stojí! Samozřejmě s vlečnou nápravou se to nedá srovnat :-)

Po sezoně jezdění, komponenty a jejich sváry drží, deformace nezaznamenány.

eRku zdar Volejnus.


Rubrika: Podvozek, odpružení, Přečteno: 23423×, Komentářů: 51, Líbí se Autor: volejňus
čAU TUZEMÁKU, já jsem samozřejmě použil přední stabík do zadu, protože je snadno dostupný rtohcu jsem ho upravil a teď se uvidí.Ten z katalogu má jiný tvar, ale uďelat to je problém alespoň pro mě. Musí to být nějáká pružinová ocel, a pokud jí seženeš tak je problém ji ohnout! Ale už to něgdo podle mě udělal a psal že to funguje ,mně eRko ještě nejezdí tak vlastní skušenost nemám.


Čau Volejnus.
V katalogu dílů na š 100 je, ale neni jako přední - zkosenej tvar, je přesně obdélníkový, pravoúhlý, rozměry tam nikde nejsou udaný. Přijde mi, že by to chtělo u převodovky širší uchycení, než má autor článku na fotkách, působí tu daleko větší síla než vpředu. Hoďte sem někdo sken z tý knížky o úpravách š100 dík.
JJP, já jsem to také před pár lety poprvé videl v katalog nahr. dílů. A tak jsem si řek že si ho vyrobím, a tak jsem učinil trochu podle svého a ze snadno dostupného materiálu.
Ahoj,tak kolem roku 1974 se dal koupit(pokuť byl v mototechněznámí)rig. stabilizátor zadku.I v katalogu škody to je.Mám to digi ofocený,ale neumím to sem přidat.
Ma zadni stabilizator sve opodstatneni jen u kyvky nebo se da vyuzit i na vlecce? Je opravdu jizda s upravenym podovozkem a diky stabilu bokem jistejsi a presnejsi nez jizda se stejnym podovzkem bez stabilu? Diky za Vase postrehy a rady
Jakou lepší dokumentaci bys chtěl, než je zde na fotkách 😉
Parada jdu do toho taky , ale chce to nejakou dokumentaci. Kde bych ji sehnal nevi nekdo?
takže konečně jsem taky do Kóči nalákal zadní stabilizátor. Původně z 1203 (doufám, že nezíská její jízdní vlastnosti 🙂) Držák mám rwšwný podobně ovšem řekl bych, že s podstatně nižší hmotností. Tak jsem zvědavý na výsledek
Přidám moje zkušenosti s podvázanou nápravou.... škoda 120 s vlečkou, nápravy podvázany, že při zvednutí auta na hever se z Áček vrátí ,,jen" do svislé polohy. A moje zkušenosti: Trochu se snížíla trakce, auto se občas ve vracáku ,,zahrabe, ale je to bohatě vynahrazenou změnou jízdních vlastností kdy se auto tolik nenakloní. Klasická škodovka když se ohne do zatáčky tak klesne na přední kolo a zadní se výrazně zvedne(proč mi to připomíná čůrajícího psa?), ted mi velkém zaklesnutí předku brání zadní náprava... a další výhoda je na horizontech. Kdo někdy skočil se sériovou škodovkou může být díky kinematice náprav rád že ještě žije, po dopadu se kola z V vrátí do A a auto se zavlní po celé silnici díky změně rozchodu. S podvázanou nápravou je změna minimální a auto při dopadu stabilní... (jedná se samozřejmě o auto závodní, se sériovkou bych si skákat netroufl)
To sem rád že to nekdo vyzkoušel v praxi 🙂


Mě to ještě potrvá než to vyzkouším.
tak vám muzu s radosti rict že jsem tam dal ten stabilizátor jako to mas ty a fungujeto perfektne...🙂 doporučuju..!!
Mám za to že vté knižce byli uvedeny rozměry.Přemejšlim,že si ji pujdu koupit.
To že je v katalogu náhradních dílů je k ničemu když nevíme jak přesně vypadá. Přestaňte se oháňet katalogem ND a hoďte sem ty rozměry.
On je stabilizátor zadní nápravy i v katalogu dílů na Š100... volitelné příslušenství ;O)))
Zdravim.Ted sem vydel v knihkupectvi knizku "sportovni upravy vozu Škoda 100/110" a tam byl taky nejakej nakres stabilizatoru na zadni napravu.
Vyztužený ramena mám. Jezdim s tim už 4 roky a zatim všechno drží.


Kolo se ti zvedne proto, že se protější (křížem) kolo zamáčkne/propruží. Pokud uděláš silný stabilizátory tak k tomu nedojde.


Další problém je zase v tom, že pokud uděláš silnej stabik jenom na jedný nápravě, má to vliv na přetáčivost/nedotáčivost. A pokud chceš "tužit" podvozek hodně (jako já) tak musíš tak nějak rovnoměrně. Pak už asi není jiná možnost než nacpat stabik i dozadu.


Takhle to vidím já.
ono to při vyhýbání bude asi lepší ale bude to dělat to co tu bylo už řečeno že se ti zvedne jedno zadní kolo a jak budeš chtít přídat tak ejhle ... např když pojedeš nejakou zatáčku v kopci a budeš to držet pod plynem kolo se začne točit a stratíš rychlost .... sou to zkušenosti ze závodů do vrchu ...
to Eidy no doprředu 20mm stabilizátor ... nemám skušenosti zase jen předávám skušenosti ... měli by být vyztužený spodní ramena a držáky stabilizátoru ke karoserii prý se to v seriovce dokáže pěkně vyškubnout 🙁
a samozřejmě mám všechny kola "do štaflí"
to Juráš: Mám auto snížený, vepředu pružiny tužší o 80%, vzadu o 60%, tlumiče SPAX na nejvyšší tuhost a vepředu 18mm stabilizátor a stejně: když v 80-90km/h simuluju prudší vyhnutí se překážce (něco jako losí test) tak je znát, že se auto zavlní a to nechci. Takže jdu do 20mm stabiku vpředu a logicky musí něco přijít i dozadu. Asi tam přijde ta 18mm z předku.


Btw: Bavil jsem se s Davidem Vršeckým (jezdí závody tahačů) a ten řikal, že na kamionu dávaj hlavně šílenej stabilizátor dozadu. A to jezděj jenom hladkej asfalt. Vim, že se škodovkou se to těžko srovnává, ale chci tim říct, že hodně záleží na rozložení hmotnosti, výšce těžiště, geometrii a kinematice kol.
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Moc tomuto provedení nevěřím myslím že bezpečnější je dát dozadu tvrdší pružiny a nastavit odklon kol tak 1-2 stupně do negativu (kola do A) tím že vnější kolo se vlivem tvrdé pružiny nemuže tolik zatlačit se auto tolik nenahne a protože navnitřním kole nebyla pružina tolik smáčkla (protože je tvrdší) tak nebude tolik odlehčovat vozidlo když se upraví dorazy vyvěšení kol .... no a toto je z úst jednoho závodníka do vrchu který celý život jezdí se škodovkama .... do normální serie stabik do zadu nedávat ..... tak to řekl mě a spoustě jiných a je to pravda jediné v čem je stabik vzadu lepší je ten pocit že ho tam máte 🙂
Je fakt, že narozdíl od všech ostatních je tohle teorie v praxi. Hmmm, zajímavé řešení a vlastně jednoduché. Jaksi mě to inspirovalo. V sobotu jedu nakupovat na vrakáč a uvidíme jakej stabik se mi bude líbit. Jojo, snad budu další zadostabilizovač.
a ještě malý dodatek dorazy ani ty moje zvýšené nejsou ze železa ale pryžové a jak známo pryž pruží 🙂 tudíž nevyřadí pružinu z činnosti...................
Karfi viděl jsi někdy gumovat na srazu ? zatočíš do kruhu a jak se ti auto nahne a odlehčí se ti vnitřní tak to odlehčené kolo gumuje, to je podstata celého fíglu... se seriovkou asi takhle gumovat moc nebudeš tedy pokud tam nemáš udělaný motor ....pokud by jsi zkrátil vyvěšení tak se to kolo může odlehčit úplně a gumuje o 106 ....a po takovém řádném gumování za pořádného aplausu přihlížejících může odejít diferák ...viděno na vlastní oči a jelo se domů na odtahovce





a opak toho všeho : na jednom sraze jsem viděl jak kluk s vlečkou neměl udělané úchyty vyvěšení-pásky nebo tlumiče a při pokusu a gumování se mu tak vyvěsilo kolo že bylo pořád v kontaktu s asfaltem že skoro žádná gumovačka nebyla, ale navíc mu tímpádem vyběhla poloosa ven a bylo vymalováno :O(





samozřejmě taky záleží na tom jaké máš pružiny tedy jaký podvozek celkově...krátké tvrdé pružiny a motor nic moc tak si nezagumuješ páč se to nenahne a jen si tak kvikneš :O)
No hele přemýšlej, když ten doraz nedovolí, aby šlo kolo níž, tak ti vyřadí sílu pružiny a auto se nemůže tolik naklonit a když už se zvedne na dvě, tak to už by jsi s běžou nápravou byl dávno na boudě. Zamezí to prostě klasickým škodováckým odskokům kol, díky geometrii do v. Vyzkoušej a uvidíš.
To řešení stabíku na vlečku co sem dal Jerrom od Bagra se zdá být taky dobré hlavně to uložení na ramenech je více flexibilní a eliminuje více různé polohy stabíku vůči ramenu....





jen bych asi jinak řešil to uchycení na příčce (ne ze spodu ale z boku neboli ze zadu)) páč kdo má vlečku na eRku (nebo 100) ví jak je příčka dost nízko a to uchycení by asi jelo po zemi...no hlavně že mám inspiraci použít časti stabíku z Feldy 1,6-1,9 😉
To provedení stabíku co tady nahodil Vlado je podle mne daleko funkčnější a lépe promyšlenější 🙂
Karfi: to co jsi napsal je blbina...pokud by zkrátil-snížil vyvěšení tak se mu kolo v zatáčce při velkém náklonu dostane do vzduchu a bude hrabat....





lepší by bylo podložit dorazy nebo je zvětšit, ale ne moc aby plnily svou fci tedy doraz při max propérování...já to mám udělané tak že na nohavici v místě kam sedá doraz mám nalepenou gumu ze silentbloku motoru, je to asi 2 cm a stačí to
Já teda nevím, ale to se mi vůbec nezná, tahle náprava propružuje přece úplně jinak, takže se stabilizátor bude tak divně ohýbat a ne zrovna moc zkrucovat. Jestli ti jde o stabilitu v zatáčkách, udělej si dolní dorazy, z nějakých pásů, nebo řemenů, aby vnější kolo v zatáčce nemohlo jít hodně dolů a tím pádem už pak netlačí pružina a auto se tolik nenakloní.
Ale aď tam dáš sebetužší stabiližátot tak to nebude jako tuhá náprava u žigula! Protože tuhá náprava je prostě pevná tyč mazi kolamn, a to je na H.....





Vážení dal jsem DTAKOUŠE po 5ti letech na kola, kvůli stabilizárotu.


Sice tak není motor,ale skákal jsem na tom asi hodinu a svári držej, neohýbá se to a žádné jiné nežádoucí deformace. 🙂 Jukněte do fotek, dal jsem tam další!


Ale než to vyzkouším v praksi to ještě potrvá. 🙁
no jasně že na tři by to šlo při tvrdym stabilizátoru, ale logicky proč myslíš že se jezdil jen na okruzích kde je podvozek echt tvrdej???? Když tam dás stabilizátor tak z toho vlastně děláš tuhou nápravu jako má třeba žigul. Když bude sucho tak to třeba trošku pomůže ale když zaprší nebo vjedeš někam na prach nebo na něco klouzavýho tak se roztočíš jak čamrda
Máš pravdu, vždyť třeba u favorita zadní ramena jsou na tvrdo spojeny příčkou.
Marque: A není to přesně naopak? Já si vždycky myslel, že stabilizátor ( příčný ) zabraňuje náklonu vozidla v zatáčce. A tím zároveň odlehčení vnitřního kola vlivem odstředivé síly.
Čau Marguee co je to samosvor?


Já si myslím že to po třech jezdit nebude,tokud se tam nedá silnějsí tyc.


Ale to se uvidí.
když stabilizátor tak ale i samosvor, jinak se ti to bude stavět na tří a víš co pak bude následovat????
Čau lidi zajištěné protí vyklouznutí to není (zatím.) Nechci se s tím zatím zabývat než to trochu odskouším. Ale myslím že to nastavení stadíku o 6cm je málo, až auto propéruje tak je možné že to vyskočí. Jinak žajištění je jednoduché, u středních držáků udělám drážky na segerovky.
Bagrr z virtu vymyslel na vlečku ,ale ještě neotestoval...


http://skoda.stable.cz/cz/index.php?id=4&id2=103&id3=1724
no jo je to pěkný ale fungovat to asi nebude... presne jak je to naveřený... bud to praskne nebo to nebude fungovat...jde tam z warburga z zadní nápravy stabik má sice jen 16mm ale prý to funguje.. tak newim🙂
JJ je to vymyšlený jednoduše ....otázka je jak to bude fungovat a jak to naladit (záměna za silnější nebo slabší stabík) když ten původní je navařený a to je kritické místo celého projektu...buďto to v místě sváru praskne nebo se to bude ohýbat neb stabík je z pružinové ocele a v místě sváru je vyhřátý a může to vyklouznout, chtělo by to delší konce aby vylézaly z těch držáků





ale jen tak dál a více takových pokusů s jednoduchým řešením ať se poučíme a naladíme





BTW udělejtě někdo stabík na vlečku ať to nemusím vymýšlet já :O)
pokud někdo chcete mohu vám zaslat nějaké materiály o stabilizátoru nabízený škodovkou jako doplňkové zboží pište mi na email
Umíte někdo sehnat níže uvedený katalogový stabilizátor 10-115-2839, nebo máte k němu dokumentaci, či vlastníte kus ze kt. by se dali oměřit míry pro výrobu? Tím by bylo vsechno vyresene 🙂
Z fotek moc nepoznám jestli to máš nějak vyřešený, ale dal bych si pozor na to aby se ti to za jízdy neposunulo na jednu stranu a na té druhé potom nevyskočilo z držáku. Jinak to je pěkný.
No, řeknu to takhle. Těch, co to tady na webu v diskuzi řešili v teoretické rovině a vymýšleli, co by kdyby, už bylo dost. Ale ani jeden to v praxi nerealizoval. Aspoň pokud vím ...





Jsi první kdo se toho nebál a skočil do toho po hlavě 🙂





A vypadá to smysluplně. Osobně mám taky obavu z toho svaru tyče, ale líbí se mi to.
To prasknutí stabilizároru ve sváru je dost nožné! Ale chci to zkusit. Pokud by to fungovalo, tak bych zkusil tyč vyrobit vcelku


z ňáké vhodné kulatiny. Jinak o stabilizátoru zd. nápravy v katalogu vím, kdysi jsem ho viděl, ale jenom v katalogu. 🙂
no ja tiez vazne spekulujem nad zad.stabilizatorom.Ale ked uz tak cosi pevnejsie lebo spredu sa mi zda byt tenky-ved predsalen nazadu je motor.musim len natrafit na nejaky co by tam sadol a verim ze raz na neho narazim.chcel by som najst nieco aspon o pevnosti octavia-fabia.skratka cosi co je tiez z napravi co ma nad sebou motor.ved uvidime.ked najdem a bude fungovat urcite dam vedet
Obával bych se prasknutí ve svárech jinak dobrý.
ps docela bych se bál že se stabilizátor malinko překroutí a praskne .. toť můj názor
Zajimavé ale proč vymýšlet vymyšlené? stabilizátor byla tipizovaná součást našich vozů 🙂 viz katalogové číslo 10-115-2839 jinak hodně zdaru při konstrukci 🙂
Stabilizátory na zadních nápravách fungují dobře.Na modernějších vozech s výceprvkovými zadními nápravami se stabilizátory stali standardem.Ovšem na erku je to jak píšeš: vyzkoušet popř. doladit.Tak dej pak vědět ať jsme o něco chytřejší 🙂 Jinak to máš moc pěkné, jen tak dál🙂