17. červen 2007

Prsoňovo eRko

Rubrika: Vaše eRka, Přečteno: 6218×, Komentářů: 10, Líbí se Autor: Prsoň

Konečně jsem udělal zkoužku dospělosti, a tak jsem se vrhnul na článek, který už asi rok odkládám. Tak ať se líbí.

Jak to všechno začalo. V době rodinné finanční krize se muselo prodat jedno auto, ale na druhou stranu dvě auta v rodinně byla potřebná. Tak se otec rozhlížel po sporťácích z jeho mládí. Dlouhou dobu se rozhodoval mezi Fiatem 127 nebo právě eRkem. Nakonec otce přesvědčil inzerát v novinách a jel si pro eRko. ERko bylo koupeno od starších lidí, v docela bídném stavu (ten známe nejspíše všichni), ale na elektronech za 8 000,-Kč. Psal se rok 2001 a my měli doma sporťáka. Mě bylo 13 let a byl jsem z něj celý paf. Začala zima a eRko šlo do stodoly a začalo se rozebírat. Nedělo se nic převratného, co by kdokoliv zde na webu neznal. Bylo rozebráno do šroubku, obráceno na bok a začalo se podlahou. Všechny staré nátěry šly dolů a na holý plech se natíraly nové. Poté co bylo všechno vyvařeno, natřeno, se začalo zase skládat. Myslím, že nemusím popisovat jakým způsobem se skládalo. Jen mě mrzí, že celá plechařina nebyla nová, popř. se nechala pozinkovat.

Na jaře jelo auto na lak. Otec mě naštval, protože nechtěl na eRko žlutou, ale nechal jej nastříkat stříbrnou metalízou z kolekce Škoda, ale nyní jsem za to rád. Chtěli jsme dát nárazníky a mřížky do chromu, jenže ono to nějak nevyšlo a po opískování to dopadlo jako pěkná katastrofa. Nakonce se vše ošmirklovali a nastříkali na černo. Kola zůstala původní, bohužel jsou ze směsi, která nejde opískovat. Kola byla nastříkaná na bílo, ale hned po dovezení domů se začala barva odlupovat. Co se techniky týče, byl zastaven 5-ti kvalt, zůstal eRkový motor bez úprav se SEDRem, nápravy eMka, vepředu hřeben, čtyřpísty, posilovač brzd. Interiér byl udělán nově. Na zemi černý hrubý koberec, látkové černé tapecíry, nová béžová střecha, zkrácený fofrklacek s červeným návlekem a nově nastříkaná palubka. Auto bylo krásnééé. Jednou dostal otec nabídku na 100 000,-. Samozřejmě ji nevzal. eRko je strašný rváč. Ne vždy se s ním zacházelo nejlépe. Co jsme koupili starší rodinný domek a začali jej rekonstruovat, bylo eRko jediné auto. Denně s ním byly "nalítáný" i dvě stovky kilometrů. Jezdilo se s ním do stavebnin, s vozíkem plným strusky a štěrku (cca 800 kg) a eRko pořád jezdilo. Ano, někdy se zavzdušnily brzdy, odpadlo čidlo a podobné maličkosti, ale jezdilo se v létě v zimě.

V tomto stavu jsem jej "přebíral".

Když se blížily mé osmnácté narozeniny, bylo eRko třetím autem v rodině a asi půl roku jen stálo pod přístřeškem, do kterého teklo a nejezdilo se s ním. Bylo mi jasné, že připadne mě. Zprvu jsem ho ani moc nechtěl, toužil jsem po 306 Cabrio, nebo po nějakém spor´táku se stovkou koní. Ano, byl jsem hlupák. Ale nakonec se mi eRko znovu zalíbilo a já se pustil do dalšího vylepšování. Původní motor už "žral" i více než 10l/100km, a tak přišla výměna. Jelikož byla renovace domu stále privilegována, koupil jsem motor Favorit 135, už přestavený a používaný ve 120-cýtce. Podle klučiny, od kterého jsem ho kupoval, byl po GO a hlava byla snížena o 0,8 mm. Nepovedlo se motor nainstalovat spolu s chlazením vzadu, a tak jsme se s otcem pustili do náporáku. Vepředu chladič ze stodvácy, vzduch veden spodkem, protože se nám nechtělo řezat do kapoty a trubky jsme vedli pod autem. Musel jsem nově nastříkat kola, protože už vypadala fakt hrozně. Původní bílá barva šla dolů a já je stříkl "chromovým" sprejem. Bohužel ze strachu že mi barva sleze, jsem je přestříkl bezbarvým prý lesklém lakem, ale kola nakonec vypadají stříbrně a skoro vůbec se nelesknou. Také jsem koupil nové pneu, místo 175/70/13, které tam byly doposud, jsem koupil 165/70/13, myslím že je to značka Trayal a jsou z Intersparu po 600,-Kč za kus (no jo chudý student), ale na druhou stranu se moc neojíždějí, v zimě jsme s něma vyjel kopec, co nevyjel známý se zimákama na Fabii.

Poté přišly nové sedadla z Rapida, protože ty původní byly už otrhané.

Snažil jsem se opravit lak, protože některý části už byly pěkně "chycené", ale dopadlo to hrozně. Nevím čím to bylo, asi lakem, ale je to flekaté jak dalmatin. Auto celkově začíná zase hnít, nejhorší je, když jej myju a vidím všechno zblízka.

Nechtěl jsem dělat nějaký "super plast tuning", všechny změny jsou vratné (pomocí flexy a COčka) a taký všechny původní díly doma schromažďuji.

Takže stručně úpravy pro ty, kteří si nechtějí číst ten okec nahoře ;):

1.9.2007

Hlavice řadící páky 240,-Kč potahovací látka 120,-Kč/m2 Pocit z dokončené vlastní práce..... ... k nezaplacení.

Tak jsem konečně dodělal středovou konzoli. Materiál: překliška, červený mikroplyš, černý manžestr a jeden pás z kýblu na poličku :)

16.3.

Jelikož jsem měl stále problémy s motorem Favorit, který jsem koupil už upravený do Š1xx a byl prý po GO, rozhodl jsem se, že půjde ven a dám tam nový. Všechno jsem si představoval jako "hurá" akci. V sobotu koupím motor z Favorita, dovezu ho domů, vyndám motor co byl v eR, vyměním věnec na setrváku a nejpozději v pondělí vyjíždím.

Jenže to nešlo jak jsem si představoval a mohl jsem si za to vesměs sám. Při koupi motoru jsem byl přesvědčen na motor z Felicie 136M. Koupil jsem ho tedy bez vstřiků za 4000,-. Motor má najeto 50 000km, je to z Felicie, která jezdila v anglii.

Motor přivezu domů, vyndám motor z eR, začnu prohazovat vodní pumpu, domeček termostatu, řemenici na kliku.......a ejhle. Klika je o 2 mm užší než klika ve Fa. To se vyřešilo jednoduše a to tak, že jsem nechal osoustružit do řemenice drážku na klínový řemen. Jenže problém se vyskytl i na druhé straně kliky a to, že na klice není ložisko na hřídel z převodovky. Takže šla ven i celá klika, koupil jsem ložisko a hurá za známým soustružníkem. Jenže to je zase celý den v p.... protože bez kliky jsem nemohl nic dělat.

Když byla doma klika, začal jsem celý motor zase skládat, dal jsem nové rozvody (ty se mi podařilo vyměnit až na podruhé, protože mi prvně prodali v auto kelly rozvody na starší motor Felicie a tudíž bylo zase větší ozubené kolečko na klice). Přebil jsem věnec setrváku, koupil novou spojku 190mm, dal přítlačák z Fe, rozdělovač, nové svíčky, nové kabely a celé do auta.

Další problém byl ten, že na bloku motoru už nebyla díra na AC pumpu, tak se to vyřešilo elektriským čerpadlem ze Škody 1203.

Při prvním otočením klíčku se zaplo čerpadlo, já začal startovat a nic. Zase jen zapnu klíček a nechám čerpadlo až natlakuje trošku, startuju a zase nic. Už jsem proklínal svíčky a kabely, když jsem si při zapnutém klíčku všimnul zvuků od kapoty. Přijdu k přední nápravě, poslouchám a slyším, jak mi čerpadlo dělá bublinky v nádrži. Hold jsem přehodil + a - :)) Tak napodruhé se mi podařilo zapojit čerpadlo správně a začal jsem startovat opět.

Auto chytlo pouze pod plným plynem a to mělo 1000 otáček. Po menším laborování s rozdělovačem eR chytlo a mohl jsem vyjet na první testovací jízdu.

Auto mě překvapilo hned ze začátku a to tak, že má mnohem větší kroutící moment mezi 2-3,5 tis. otáčkami. Opravdu to jde citelně poznat. Jelikož jsou vyměněny i silenbloky na příčce motoru, přenášejí se jinak vibrace do kabiny. Okolo 1900-2300 ot. jsou vibrace velmi znatelné, vibrují popelníky vzadu a dveře, není to příliš příjemné. Kolem 3000-3500 ot. se motor uklidní, vibrace jsou téměř neznatelné, a tak se při nějaký 100-120km/h dá v pohodě bavit a není třeba po sobě se spolujezdcem řvát.

Až bude chvíli čas, chci zkusit vyřešit ještě "nezávislý" výfuk, prostě na drátěnku a silenbloky, uvidím co to udělá.

Až motor trochu zajedu, tak zkusím změřit nějaké zrychlení 0-100, spotřebu atd. Takže bych to kdyžtak zveřejnil, stejně jako fotky.

Technika:

  • Felicia 136M
  • Karburáto SEDR prý ze Škody 1203
  • Převodovka 5q, mokré poloosy
  • Náporový chladiš, vzduch vedený spodem, trubky pod autem, měď
  • eMkové nápravy, vepředu hřeben
  • posilovač brzd
  • čtyřpísty vpředu, vzadu bubny

Interiér:

  • Sedadla z Rapida
  • "nově" očalouněn
  • Zkrácená řadička
  • Rádio Blaupunkt, 2x repro

Závěrem:

S eRkem jsem vcelku spokojen, kdokoliv ze známých zná "Prsoňovo eRko", známí mě zdraví na kilometr daleko, protože to auto je prostě nepřehlédnutelné. Rád bych ještě pár kobylek navíc, bohužel mi to asi nevyjde. Stále je privilegován dům a když se jen zmíním, že chci něco udělat na eRku, tak mamka nadává, že do toho zase hážu prachy a otec na mě vyjede, ať nevymýšlím. Také jdu na výšku do Práglu a tam se mnou eRečko nepůjde. Ale vůbec nemyslím na to, že bych jej prodal!! Prostě je to moje láska :) a co bude dál? Kdo ví ......


Rubrika: Vaše eRka, Přečteno: 6218×, Komentářů: 10, Líbí se Autor: Prsoň
Luc pokud budeš potřebovat zase pomoci tak pisni. Myslím že spanilka co byla, byla super🙂
neboj se, vsechno bude...(hlavni organizator promluvil😀 ) ale nebude to na hrabyni, tam se stavi, bude to jinde a bude to asi v zari... az to bude aktualni, dovite se vic 😉
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
To Richard: Ne nevyměnil, jsem rád, že je nevidím na každé Škoduli 🙂





A ne, eleanor na něm nebyla, to si pleteš.





Jo ještě mě tak napadlo, co udělat další sraz v Hrabyni, nebo kde byl ten první, v té době jsem ještě neměl řidičák bohužel.
ostravaaaa... hele mozna se pletu ale nebylo jednu dobu na tomto R na celnim skle "eleanor"? konecne dalsi z vychdo republiky 🙂)))))))
Pěkný článek i auto. Docela mně dostaly ty sedačky, protože i v mém budou z rapida a nevypadá to vůbec blbě...🙂
zdravim mam takový dotas nevyměnil bys ty al kola za Apola a doplatek nebo něco jinyho třeba laminatové kapoty na erko
Jj, asi 10 km od Ovy. Chtěl jsem na ten zimní srazík do Garage, ale byl jsem v Itálii. Ale klidně můžeme něco dohodnout a sejít se 😉
musim rict,ze to auto ma neco do sebe,me osobne se mc libi a s tema pavucina vypada fuckt good,jinak Ostrava,Ostrava!!!
Ahoooj, vidim dobre ostravskou znacku, Ja vim, ze ses nekde pobliz, ze ze primo ostrava, to mi nejak unika...ltoz tak at se dari a nekdy se muzem s autikama potkat a pokecat 😉
Pěkný, pěkný. Líbí se mi eRka, co žijou. Tohle není žádná vyvoněná leštěnka, ale vyzařuje z ní zvláštní kouzlo.


A ty kola nešly nakomaxitovat z jednoduchého důvodu - jsou to závodní elektrony z eLeRky (má je třeba i Fido na stovečce) a elektron nakomaxitovat nelze, stejnou zkušenost jsem udělal kdysi s loukotěma.