15. říjen 2008

Škoda 110 R FIJA

Rubrika: Vaše eRka, Přečteno: 16152×, Komentářů: 47, Líbí se Autor: FIJA
Jak jsem si hrál.

Škodovkáři,zvláště ERKAŘI.Přišel čas na sepsání článku o mém Erku. Od klukovských let jsem příznivcem vozů Škoda 110 R a 130 RS.A proto i mé první auto bylo Erko.Vlastnil jsem jej v letech 1986 až 1996,poté bylo prodáno do Ústí nad Labem.Se ženou jsem koupil praktičtější rodinný automobil,ale touha po erku zůstala nadále v srdci.I mé ženě se po ladných tvarech tohoto vozu občas zastesklo.A tak přišla spásná myšlenka,Erko si opět pořídit.V té době vlastnil kamarád jedno erečko,ale nepovedlo se mi ho ukecat k prodeji.A tak se pátralo po jiném .Zanedlouho tentýž kamarád přišel s nabídkou,že ví o prodeji jednoho kousku.Vydal jsem se s manželkou do Lounského okresu na obhlídku zníněného vozu.Auto bylo v rozebraném stavu.Ročník 78.Kastle byla napajcovaná nějakou asvaltovou ochrannou hmotou,takže pod tou vrstvou nebylo vidět jak vypadá plechový základ.Majitel se dušoval že je kompletně vyvařené (asi jsem byl slepý,hluchý a totálně mimo).Dále na něm byly blatníky,které měly upravené lemy.No a zbytek vozu (to co bylo vystrojeno)se válelo na půdě.Po důkladném přehrabání všech věcí se zjistilo,že se toho spousta někam zatoulala.Ale touha mít opět tento vůz byla silnější,než jeho stav a nekompletnost.Zprvu chtěl majitel docela dost peněz,povedlo se mi ho ukecat na značné slevě a to díky přítomnosti jeho již dost starého otce.Takže nakonec jsem zaplatil 12000 kč.Dohodl jsem se na termínu odvezení auta a všeho,co se k němu našlo.Týden jsem byl jak na trní a přemýšlel jsem jak bude asi vypadat,až ho dám do šusu,zároveň si říkal jestli jsem neudělal chybu,že jsem takovou rozebranou nekompletní spoušť koupil.Moje žena řekla,že pokud si na to troufnu tak to koupíme.Dík zásahu majitele jsem už dopředu měl jasno,že to nebude originál.Přišel den,kdy jsem vzal auto s plaťákem,kámoš Transita a jeli jsme pro Ero.Takto jsem k Erku přišel.Co se s ním dělo dále ? Erko bylo doděláno, přivedeno k životu a do provozu.V roce 2001 jsem sním byl na srazu v Táboře.V té době vypadalo takto.

Erko po první úpravě.

Pak jsem ho přez zimu odstavil a známému jsem začal renovovat anglického veterána (Triumph MK 3 Spitfire).To trvalo necelé dva roky a po tu dobu bylo Erko bez provozu.Po uplynutí dvou let jsem si erko přivezl opět do své dílny a jal se očistit spodek od toho hnusného asfaltu a ošetřit to kvalitním násřikem.Začal jsem odstraňovat tu sračku a v tu chvíly se o mě pokoušel docela dost silný infarkt.Nechápal jsem co vidím.Na několika místech byly vyhnilé,dost velké kusy plechařiny,spousta nevzhledných záplat,ale co bylo nejhorší auto bylo svařeno jedním nekonečným svarem a to ještě autogenem.Nevím jak dlouho jsem jen tak seděl,kolik cigár jsem vykouřil,ale vím že jsem hluboce přemýšlel,buď to někomu rychle střelit nebo se pokusit o druhou a tentokrát opravdovou opravu celého skeletu a né to co předvedl předcházející majitel.No a druhá varianta zvítězila.I tentokrát jsem byl rozhodnut,že to nebude žádný originální kousek,ale vozítko s ladnou a decentní karosářskou úpravou.Tímto se omlouvám všem originalistům a doufám že mne budete kamenovat pouze jemným štěrkem.

Započala práce karosářská,stáré plechy létaly,flexa řvala , od cočka odlétávající okuje pálily a měřit a měřit a měřit.Zde opravdu platilo heslo "Třikrát měř a jednou svařuj".Já raději měřil i vícekrát.Po práci klempířské přišla na řadu příprava pod lak a poté vlastní olakování.

A zde si dovolím předložit něco málo ze své zahrádky (Co to kecám) skromné dílničky.

Práce klempířská.

Oprava předku.

Podlaha kufru je nedostatkový díl a pokud se sežene je za nehorázné peníze.Byla mi nabídnuta za 4200Kč.Řešil jsem to opravou.Vyrobit rohy torpeda podle originálu byla klempířská chuťovka.

Dala se nová podlaha,vnitřní a venkovní prahy s výztuhama a opravila se pedálová podlaha,kterou jsem vyrobil.Upravil jsem středový tunel pro 5q a u řadičky jsem ho zvednul.

Opravená zadní stěna za opěrákama.

Poté přišly na řadu zadní podběhy.Pro jejich vysokou cenu jsem se rozhodl je opět vyrobit.Nosníky jsou z 2ky plechu pro budoucí zástavbu silnějšího motoru.

Opraveny B sloupky.

Spodek vozu po zatmelení veškerých spojů a úprava zadku pro zástavbu vlečky.

Úprava pro vzduchové pérování.

Oprava větraček.

Dveře a kapoty se rozebraly na díly opravily,upravily a opět složily.

Postupným bodováním a klepáním jsem vyrobil lemy a prahy.

Značnou změnou prošlo vytápění vozu.Použil jsem topení z Mazdy 323.Z důvodu chybějící vaničky jsem byl donucen ji vyrobit,upravit a také vyrobit mezikus.Takže tyto dva díly jsou z 0.6 plechu.Přední stěna se maličko upravila a topení tam páslo suprově.

Tato hromádka je vše co se odstranilo z plata střechy a vlastního střešního rámu.

Rám po opravě s úpravou pro el.šíbr.A malá ukázka opravy střešního plata a jak to dopadlo.

Veškeré potrubí je svedeno do tunelu ve kterém je tepelně odizolováno.Náporový chladič je zainplantován do komínové sestavy tak aby veškerý vzduch procházel pouze přez jeho voštiny a za ním vycházel otvorem v kapotě.Vše bylo vyrobeno tak, aby to co nejvíce těsnilo a dobře fungovalo.

Pohled do kufru na rozmístění příslušenství.Auto má pouze jeden středový stěrač.

Narazníky zůstaly stejné,ale přední obdelníkové mlhovky jsem vyměnil za kulaté.Z tohoto důvodu se musely vyrobit zápustě.Kruhová světla jsou jedinečná.

A aby nebylo málo elektrifikace,zabudoval jsem do Beskydů el.ovládání.Vlastní nožičky zrcátek jsou opět z mého dílenského zpracování.

Práce přípravy pod lak.

Tato fáze je mi vlastní,to je to co mě baví nejvíc.Kytování a celá příprava pod lak.Na auto bylo použity 4 kg glasu a 1 kg polyesterového kytu.Asi tak 60 až 80 % toho zbrousíte dolů,takže tam toho není nijak moc.

Po dokonalém vybroušení tvarů ze stěrkového kytu,přišel na řadu stříkací kyt (ne plnič).Na něj kontrol spray a nechat řádně vyzrát. Poté opět přebrousit a doladit povrch do naprosté dokonalosti a hurá do plniče. Plnič přebrousit pod vodou a je tu finále do laku.

A je v laku.

Jak to dopadlo ? Lak je suprově nalit ve 4 vrstvách.Jinak do vlastní barvy byl přidán bezbarvý lak.Nikde žádný ústřik nebo stejkanec. Podotýkám,že olakování sem neprováděl já ,ale můj známí.I když mám zkušenosti s lakováním vozů tak jsem si na to netroufnul.Už jsem to nedělal asi tak 10 let.I mé ženě a vnučce se odstín této červené velice líbil.

A vrhám se do poslední etapy ,nastrojování .

Dokončil jsem natažení elektroinstalace.Každý spotřebič má přívod kabelem jiné barvy a podle odběru i odpovídajícím průřezem.Pro odlehčení všech spínačů jsem použil minus pól jako ovládací , ten ovládá relátka a ty klemují proud k pojiskám a dále do spotřebičů.Vše jsem důkladně přezkoušel a je to OK.Vše funguje jak má a nic nevyhazuje pojistky a ani jinak to nedělá neplechu.

Přidaná elektr.výstroj:

  • denní svícení (uvede se do činnosti po nastartování motoru)
  • startování (po zapnutí spínačky,pasu řidiče, sešlápnutí spojky) tlačítkem.Dá se obejít.
  • elektr.šíbr (Opel Calibra)
  • elektr.okna (přední,zadní)ovládají se po zapnutí spínačky,nebo stačí otevřít dveře
  • elektr.ovládaná vnější zrcátka (Beskydy)
  • elektr.ovládaná sedačka řidiče
  • varovná kontrolka (pokles brzd.kapaliny,sjetí brzd.destiček,ruční brzda.)
  • varovná kontrolka ztráty tlaku v brzd.soust.
  • varovná kontrolka nezapnutí pasu řidiče
  • centrální zamykání
  • osvětlení odkládací přihrádky
  • 3 brzdové světlo
  • el.ventilátor náporového chlazení(přez spínač na chladiči nebo ruční spínač)
  • páčky pod volantem (opel calibra)
  • snímač a budík teploty oleje
  • ampermetr,el.hodiny (do každé erkorodiny)

Ostatní elektroinstalace je standartní výbava.

Opět pár fotek z nastrojování:

Oprava sedadel RECARO. Na sraně řidiče je komplet v elektr.posuvech.

Okna ve dveřích a zadní vyklápěcí okna jsou taktéž v elektrice.

Upravená zrcádka BESKYD s elktr.naklápěním zrcadel.

Taková menší elektrárna

Takjsem dodělal vnitřek,to čalounění je docela pakec.

Výroba mezikusu a spasování motoru s převodovkou-jo to byl také

dost dobrej záhul.Spousta věcí se musela upravit a některé vyrobit.

Páslo to na chlup.Motor je levotočivý a tak se v převodovce

musel otočit a vycentrovat diferák.U náhonu tachometru se muselo přidat jedno plastové kolečko.

Motor je 1.6 16V čtyřbodové vstřikování s načipovanou ECU a má přibližně 148 šemíků.

Několik fotek po dostrojení Erka.


Rubrika: Vaše eRka, Přečteno: 16152×, Komentářů: 47, Líbí se Autor: FIJA
Ahoj, když jsem byl u tebe sháněl si hliníkáče se škodováckou roztečí teď jsem narazil na jeden inzerát co nabízí kopretiny někdo jim říká otvíráky, tak mi když tak napiš na meila a dám ti odkaz, nemám na tebe kontakt tak to píšu sem.
Ta 1.6ka vzádu to je brutalita🙂


Máš změřeno kolik ti to st ímhle srdcem maximálně jede a jaký je zrychlení z 0 na 100Km/h ?
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Tak tohle auto jsem viděl včera naživo a obdivoval ho, no prostě krása, máš opravdu moc šikovné ručičky měly by ti je pozlatit. Já osobně bych to tak dokonale nedokázal.
Auto je zakoupené z Lounského okresu, ale jinak je v Litoměřicích.


Zůstala mi spzka.
Když vidím tu spz LNC, ty jsi odněkud od nás?
Taky musím pochválit, ač sám nejsem zastáncem plastového tuningu na erka, v tomto případě je to moc vkusné a přesně vystihuje ducha doby a auta.





O ostatním se ani nerozepisuji, protože nemám slov... a těším se, že někde uvidím auto naživo...
No, klempířinu jsem ti tady už chválil a nosil bych dříví do lesa 😉 a taky jsem psal, že se budu těšit na pokračování. A ejhle, je to tady.





Je to parádní práce a výsledek je velmi koukatelný. Za mně palec nahoru. Nezbývá než popřát, ať všechno v autě funguje dle předpokladů a spoustu najetých km bez příhod.
Ahoj, nemáš tu email proto píšu jen komentář.





Popřemýšlej prosím nad účastí v projektu Foto-katalog š110r na webu www.skoda110r.com





Aktuálně je registrováno 157 eRek (včetně různých přestaveb na RS a kříženců 110r/1000MB ) z 10ti zemí světa.


Dalších cca 50 je ve zpracování. Včetně exotických zemí jako Austrálie, Nový Zéland, Malta, Španělsko ....


Dalších 100 mám slíbených od majitelů co to nechávají na poslední chvíli.





Nikdo mimo majitelů jejich miláčky nekomentuje – není cílem katalogu hodnotit a nebo kritizovat,


ale zachytit současný stav populace š110r, bez ohledu na technický stav i stupeň úprav.





Protože se čas krátí - uzávěrka je do konce roku - prosím o využití posledních slunečných dní k fotografování.





Bylo by škoda propásnout tuhle jedinečnou šanci zapsat svoje stroje do historie 🙂





Veškeré podrobnosti jsou na webu, nebo klidně napiš mě na eamail.





Ahoj Martin
Lukas123: ma tu aj clanok ako to robil: http://www.skoda110r.cz/article.php?aid=1023 😉
Chtěl bych se zeptat jak vyřešíl otvíraní zadních okynek nebo co je tam za serva. Na fotkách toho není moc vidět. Předem děkuji
Ještě dodávám,že do barvy bylo přimícháno půl litru bezbarvého laku k


dosažení většího lesku.
Díky za odpověď ohledně té barvy Fijo.No je vidět že si šel cestou kvality.Takovejhle láček to už je precizní záležitost.
Barva je od firmy Standox a kod je FIAT 168F NEXA 6GT6
Jsem to dneska po nějaký době trochu prozkoumal a docela zírám... Slušnej postup, jak z eRka udělat dost slušný GéTéčko. Klobouk dolů pane a ať se to vydaří a slouží ku spokojenosti.
Moc zajímavej stroj.Můžu se zeptat co to na Eru máš za barvu.Jakej odstín to je a co je to za výrobce?Vypadáto moc pěkně nalakovaný.
Přední nárazník je tuším z Nissan Almera a zadní Opel Vectra.Zadní z toho nissana sem nesehnal a tak jsem použil tvarově co nejpodobnější.Jinak oba nárazníky se musí přízpůsobit(rozřezat, natvarovat,svařit).Časem se pokusím sehnat i ten zadní nissan.
Super prácička. Asi moc moc trpělivosti, ale Zlaté ručičky! Prosím z čeho jsou použity oba nárazníky? Není-li to tajemství. díky.
hm.....tak aby som si zaoblil kladivo...dik
Vzduchová soustava pro pérování bude plněna kompresorem do vzduchojemu.Kompresot je Filson 12V 7bar.V soustavě jsou zakomponovány 2 redukčáky pro seřízení výšky vozu a náklonové ventily pro dorovnávání při průjezdu zatáčkami.A spousta dalších součástek.Kraje předního torpeda a zadní boční ventilačky jsou klepány ručně.Ono je vlastně skoro vše klepáno a ohýbáno růčo bez použití strojů.
Veľa dielov som aj ja takto vyrábal na svoje RSo, ale toto je profi práca/nie si autoklampiar?/.Takto si predstavujem repas!!!!!


Predné torpédo je vždy problematické, nechceš pomôcť aj ostatným???
Ahoj, mně taky nezbývá nic jinýho než koukat s otevřenou pusou...Neuvěřitelná práce a piplačka..Moje nervy by na tohle asi neměly, takže máš můj obdiv🙂Jinak příprava pod lak je taky skvělá a jsi snad první koho znám, že by ho to bavilo..Potřebuju taky někoho sehnat na tu přípravu. Někoho, kdo k tomu bude přstupovat ke starýmu autu z tenkýho plechu 🙂..Tak kdyby ses někdy rozhodl pro to, že bys chtěl zase hrát, tak dej určitě vědět..Přeju hodně štěstí v dokončení🙂
Vdaka za odpoved, mě právě jde o tu práci jak dlouho to profík vyrábí, mě by to trvalo asi tak rok, takže bych měl na hodinu asi tak 1,50 a to se nevyplatí...
zaujimalo by ma ci si na vyrobu tych opravnych plechov na predne torpedo pouzival nieco na sposob anglickeho kolesa? Prip. mozes dat foto postupu?Dik
Spousta krásné práce a cílevědomého postupu vpřed, hLLboce smekám!!!





Už vidím to školení ostatních účastníků silničního provozu - ". . . a teď si přátelé ukážem, jak jezdí 30 let stará škodovka" 😀DD





Myslím, že v Tvém případě originalisty jistě potěší třeba to použití původních pojistkových skříněk v předním zavazadlovém prostoru ;oD





A ještě otázka - čím budeš plnit okruh vzduchového pružení? Budeš mít někde ve voze kompresor nebo dáš někam, asi do kufru, tlakovou nádobu, jako to má Jíňa?
Skvělé, tomu říkám precizní práce! Klobouk dolů 🙂


Tak aď ti to jezdí, a bez nehod.
Předem Vám všem děkuji za kladné ohodnocení .Také mi padla sanice na prsa,za spousty Vašich kladných článků a pochval.To jsem nečekal.Moc děkuji.PetrK tomu odtoku zpod chladiče.Vanička pod chladičem je vyspádovaná do prostřed a má odtokovou trubku s přírubou.Na fotce je položená ve vaničce.Tato trubka s těsněním se ze spoda přišroubuje .Vanička,která je součástí podlahy kufru má uprostřed díru a tou je ta trubka prostrčena a čouhá tak 2cm pod auto.Odtok vyskoušen pomocí vody ze zahradní hadice.Měchy pro pérování jsou standartní ze sedaček Tatra-Liaz.Pérování je záměnné.Když měchy,tak v zadu jsou tlumiče viz fotka a ve předu jsou uchyceny v těch domečkách předních podběhů a na horních ramenech.Ramena jsou zesílená aby nemohlo dojít k deformaci.Mezi ty domečky patří rozpěrná tyč.I podběhy jsou vyztuženy v místě těch domečků.Pokud péra,tak vše je jako v originálu.Tlumiče středem pér.JenikPodběhy jsem vyráběl asi tak týden.A jejich cena je něco málo přez 500 kč za oba,pokud nebudu počítat práci.
Tož zajímavý to samohyb.Zláté ruce se ještě neostěhovali do číny.
Nad tou karosářskou klobouk dolu
Paráda = Jen zírám !!!!!!
Koukám jak puk, co jde všechno udělat, taky bych měl otázečku. Ta výroba podběhů jestli vzhledem k času a materiálu nebyla nakonec dražší než koupě předražených původních (u mě by to bylo naprosto jasné, již jsem zakoupil🙂. Možná teda spíš jinak jak dlouho trvala výroba podběhů? Děkuju...
Tomu říkám rozložit a zase složit 😉)))
Tak, po počáteční euforii chvály a obdivu si dovolím, čistě ze zvědavosti pár dotazů.





1) Možná to není na fotkách vidět, ale kam bude odtékat voda, která případně nateče do vaničky okolo chladiče ?





2) Z čeho jsou měchy použité na vzd. pérování ? Jak bude řešeno vpředu ?





3) Zadní tlumiče vypadají, jako původní zadní tlumiče, ale vpředu vidím domečky o mnoho výš, než jsou normálně. Budou tam nějaké jiné tlumiče - jaké - nebo ty domečky jsou jen pro uchycení příčné vzpěry ?





4) Vzduch pro pérování bude dodáván kompresorem, nebo se bude doplňovat do vzduchojemu z ext. zdroje ? V případě kompresoru mne zvědavost nutí se optat na jeho původ a způsob pohonu.





5) Psal jsi něco o silnějším motoru. Smím vědět co to bude ?





Předem díky za ukojení mé vlezlé zvědavosti 🙂
Pekne prepracované auto... skvelá práca, fakt super. Prajem veľa úspechov.
Krásná práce...
Kamo klobuk dole super prevedene mam sa este co ucit. dalsie ero ktore tu bude s nami dlhsie....
Tak konečně v laku Findo. Sláva. Přátelé, toho člověka znám a musím říct, že je to neuvěřitelnej pacient. Viděl jsem něco z jeho práce naživo. Neskutečnej masakr!!! Čechiše golde hende.
WOW tak tomu říkám klempířina ...fakt nádhera ... klaním se
pozeram a pozeram........nemam slov
hmmmm plechy ako z lisu,parada
Jen bych opakoval již řečené.


Hodně dobrý, perfektní práce. Jen tak dál.
Neskutečný 🙂
Originál to sice není, ale ta klempířina je dokonalá, také smekám a hluboce se klaním.
Po delší době článek, který jsem si přečetl opravdu pozorně a se zájmem až do konce. Rovněž jsem si otevřel všechny fotky. Smekám před Tvojí klempířskou zručností, trpělivostí a precizností.





Super zpracování. Blahopřeji k skvělému výsledku, k hezky napsanému článku a budu se těšit na pokračování.
Za originalisty prohlašuji, že žádné kameny ani šterk na tebe házet nebudeme 🙂





Smekám před tebou !! Ještě asi před 15 minutami jsem si myslel, že umím svařovat a na Borůvce byla hromada práce... nic z toho si teď už nemyslím.





Ať se ti i nadále daří jako doposud !!
skvela, precizni prace s krasnym vysledkem...





mas muj plny obdiv, takhle by se mela "tunit" auta 🙂





Stanley
Naprosto perfektni klempirina, brada mi spadla az na bricho - proste to nema chybu...
Bylo mi ctí tento článek zveřejnit. Jednak po dlouhé době konečně stavba a článek o něčem, ale hlavně mě neskutečně dostala ta precízní stavba a práce.





Dále pak nápady a vůbec provedení. V tichém úžasu rukou tlačím sanici zpět na své místo a bdu jenom rád, když někdy toto auto uvidím na vlastní oči. Matně si ho pamatuju z Tábora 2001, ale toto je fakt něco, co jsem ještě za dovu, co se motám kolem erek nezažil.





Fija, máš můj nekonečný obdiv...