Jak funguje otáčkoměr :)

Ahojte, prosím má niekto schému vnútorného zapojenia otáčkomera Favorit alebo toho v hranatej prístrojovke (s obvodom MAF115)?

Zapojenie v aute je jasné, mňa zaujíma to ako je to vnútri budíku
tak tak je to hranatá přístrojovka a potom favority
To je otáčkoměr z Favorita, možná z posledních 136... Opravdu byl použit MAF115, což je kopie jakéhosi "imperialistického" obvodu 😉 Starší škodovky jeli na dvou tranzistorech 😉))
Pánové děkuji za rady, tady je tušim scháma škoda otáčáku, rozepíšu se doma http://img.skoda-virt.cz/forum_upload/7_542_73796__2008-01-12_20-34-44_33.jpg použitý obvod MAF115
M8RINEK: Vezmi jednu starou zapalovací cívku, svíčku, NE555, N-FET, zamíchej, povař, a bude to nejdokonalejší 😉))
SDG: jj, ale je to fuk, pro ukázku to stačí. To víš, já pro univerzálnost mám radši tu anténu. Ono u nových aut pomalu nevíš, kam to píchnout, abys získal otáčky...
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
DAVES: To co jsi poslal má kapacitní snímač, čili o fous jiná situace, ale jinak si rozumíme 😉))





M8RINEK: Rozkresli schéma otáčkoměru, opiš součástky, nacpu to do simulátoru... model zapalovacího systému tady mám, průběhy zveřejním
Ano, nejsou tam vidět VF ruchy, ale ten základní průbeh tam vidět je 😉
ještě abych osvětlil proč dojde ke zkreslení při nasamplování na MP3 přehrávač... Vzhledem k tomu že tam dochází k samplování je určitě na vstupu frekvenční filtr typu dolní propust s mezní frekvencí +/-20kHz. Opakovací kmitočet pulsů je sice pod 300Hz, ale obsahuje strmé hrany a úzké pulsy které způsobují že má velmi široké frekvenční spektrum.
A, Gotrek byl rychlejší 🙂
Ano, ten impulz bude značná špička, protože odpojením cívky se naindukuje krásné napětí. Jako děti jsme si tak hráli, plochá baterka, k tomu připojená cívka a navzájem jsme se "paralizovali" 🙂





Kontrukce chytřejšího otáčkoměru je krásně vidět třeba zde http://fl.hw.cz/constrc/auto/otackomer/ot_sch.gif a tam je vidět hezky ten vstupní člen, tvořený kondenzátorem, diodou, pak je spínací tranzistor a NE555 jako tvarovač impulzů.





Osobně si myslím, že pro nabuzení otáčkoměru ty špičky nepotřebuješ (stejně se odpiltrujou), postav astabil - analogově http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6a/Transistor_Multivibrator.svg/260px-Transistor_Multivibrator.svg.png nebo digitálně s 555 http://home.zcu.cz/~ronesova/aes/files/m_555am.gif a výstup připoj na otáčkoměr. Frekvence se počítá 1 / (0.693 x (R1 + 2 x R2) x C1)
Tohle jsem někde vyhrabal, je to vstup nějakýho digitálního otáčkoměru, u klasickýho to bude obdobný. Jak ze zapojení vidno, v místě červeného bodu jsou impulsy ořezány na (zhruba) 5V takže v tomhle případě bych se připojil tam a generátor nastavil na unipolární pulsy 5V s trváním aktivní hrany pulsu odhadem 2ms...
Co jsem měl možnost měřit jsou ty špičky okolo 400V +/-jeden až dva autobusy 😉)) Je to poměrně těžko modelovatelné (a strávil jsem na tom hodiny) protože děje v době výboje na cívce nejsou úplně triviální. Tvar impulsu změřený Davesem ber jako orientační pro představu, neb MP3 rekordér má omezenou šířku pásma.





Chci to už dýl změřit na pořádným paměťovým osciloskopu, ale musím to ve vhodné chvíli v práci politicky postavit abych si ho mohl půjčit (kdybych ho zlikvidoval budu ho splácet tak do důchodu)😉))





Co se generování pulsů týká, na vstupu otáčkoměru je (pokud mě neklame má chatrná paměť) kondenzátor a odpor v sérii... Osobně bych se napojil za odpor jiným, menším odporem a krmil to generátorem obdélníků s duty cycle nastaveným někam hodně nízko (úzký puls).
oukej Davesi, konečně slova plná vědění, jde mi o opačnou akci, tj.: generování impulzů dle otáček pro otáčkoměr, proto ta úroveň 😉
No, zapojení je 0,12,impulz a jsou 2 impulzy za otáčku.





U starých otáčkoměrů (eRko) se nic nečítá, tam je nějaké nabíjení kondenzátoru, jednoduchý převod frekvence na napětí. U novější verze je pak šváb, něco na styl LM2907 (tuším), zas převodník frekvence na napětí. Čítání impulzů a jejich přepočet na otáčku se běžně nedělá. Je to zbytečně přesný, vyžaduje to uprocesor.





Impulz je podobně jak na jipce, podívej se na můj článek o měření výkonu, tam ten impulz vidíš. Takhle ty impulzy seberu a přepočtu na otáčky.
Správně. Odpusť mi trapnou chybu. Napřed jsem psal, pak myslel
mysli wosumáku mysli, mam takovej pocit, že 2 zápaly = jedna celá otáčka, 1/2ot vačky = 1ot kliky, 2 impulzy = 1 ot na otáčáku





ale třeba nemam pravdu
A -12 neb to co jde přes kladívko je kostra.
Hele Vosumáku a nejsou to čtyři impulsy za otáčku motoru? S ohledem na zapojení otáčkoměru na kablík od kladívka rozdělovače...
další otázka je na snadě jt.





3)připojení obrátkoměru, já tvrdím +/-12 a pulz, kolega tvrdí +12, 0 a pulz, kdo má pravdu?





A kde vzít -12 🙂
Dobrý den,


chci zavést diskuzi zcela teoretickou a to na polopatické fci otáčkoměru:





1)otáčkoměr čítá každý impulz od cívky, z toho plyne, že 2impulzy = 1otáčka zobrazená otáčkoměrem, je tak?





2)Jaká je úroveň impulzu, předpokládám, že to bude prostě špička (něco jako u pacientů na JIPce...ale jen na kladné straně), ale jaká bude její úroveň ve Voltech?





3) Další otázky možná příště🙂





Díky