Opravy posilovače brzd ze Škody 120
Kdo má v autě podtlakový posilovač může se setkat se závadou kterou je buď přisávání vzduchu z okolí, nebo prasklá membrána. Obojí má vliv na chod motoru, zejména studeného a na posilovací účinek (hlavně prasklá membrána).
Jak se pozná závada:
Pokud posilovač přisává vzduch, může přisávat buď kolem tyčky spojené s pedálovou konzolou, nebo kolem tyčky která tlačí na brzdový válec. V prvním případě je syčení slyšet od řidiče, zejména na volnoběh, v duhém případě ze zavazadlového prostoru. Při sešlápnutí brzdového pedálu se syčení většinou ztratí
Při praské membráně posilovač téměř nefunguje. Syčení se při sešlápnutí pedálu zesílí.
Rozebrání posilovače:
Pokud posilovač podsává spodem, je nutné ho vyndat celý. To znamená sundat brzdový válec (není nutné vypouštět brzdovou kapalinu) Odpojit pedál (1 segrovka) a oddělat posilovač od plechového držáku (4 matice - špatně přístupné)
Posilovač rozpůlíme tak, že jednu polovimu uchytíme (pokud je v autě není třeba) a s druhou otočíme. Jde to dost ztuha a vyžaduje to hodně síly. Vhodné je pomoci si nějakou pákou, kterou zachytíme za vyčnívající šrouby.
Posilovač se rozskočí, protože je uvniř (ne moc silná) pružina. Nyní máte dvě poloviny posilovače, mebránu nasazenou na plastovém pístu a pružinu s podložkou. Pokud máte prasklou membránu sundejte ji z pístu. Dá se to rozebrat ještě více, ale není to nutné.
1 - pružina s podložkou, 2 - horní část posilovače, 3 - píst s
membránou, 4 - dolní část posilovače s vypadlým kroužkem gufera
Opravy:
Prasklá membrána se musí vyměnit za novou. Ovšem vzhledem k tomu, že dost často náhradní díly k posilovačům nevedou ("Kupte si nový...") lze ji odmastit a něčím provizorně zalepit (silikonem, vteřinovým lepidlem) - záleží na prasklině.
Podsávání spodem je způsobeno netěsnícím guferem zalisovaným ve spodním dílci posilovače. Z gufera může být vypadlá kruhová pružinka. Tu pouze vrátíte zpět do gufera. Aby nevypadla znovu, je možné drážku po nasazení pružiny lehce zalepit silikonem. (vypadla mi opět asi po měsíci) Pokud je špatné celé gufero musí se vyměnit. (ale těžko říct, jestli ho seženete) Píst procházející guferem by měl být něčím lehce namazaný, aby v guferu nevázl a neničil ho.
Podsávání horem je v malém těsnění v horním tělěse posilovače. To je opět nejlepší řešit výměnou za nové, nebo zánovní.
Poškozený nebo zanesený ventil podtlaku je nutné vyměnit za jiný. Celé kolínko lze jednoduše silou vyndat.
Složení posilovače:
Vezmete spodek s pístem a membránou, na něj nasadíte pružinu (širší konec nahoru), na ní podložku a uzavřete to (nejlépe ve svěráku) vrchním dílem. Celek zajistíte pootočením. Předem si prohlédněte jak budete posilovač skládat. Musíte mít vývod pro podtlak na správné straně a šrouby pro hlavní brzový válec musí odpovídat původnímu umístění.
S odstupem doby:
Oprava výše zmíněné závady (podsávání spodem) mi vydržela asi měsíc. Poté pružinka gufera opět vypadla i se zmíněnou silikonovou ucpávkou. Nelze se tomu ale divit, gufero bylo opravdu velmi špatné.
Rozebrání a složení posilovače
Na závěr:
Posilovač je veden jako nerozebiratelný celek, a proto se na něj náhradní díly špatně shánějí. Ale s trochou snahy jde všechno.
17. prosinec 2007
16. prosinec 2007
16. prosinec 2007
16. prosinec 2007
23. říjen 2005
21. říjen 2005
14. červen 2005
21. duben 2005
26. leden 2005
16. listopad 2004
10. srpen 2009