Seřizování ventilů
Potřebujete klíč č.10, 11 (nejlépe očko), 13 šroubovák, sparove měrky 0,15 mm a 0,20 mm, GOLA klíč č. 30.
Z vychladlého motoru (20°C) sundáte filtr vzduchu, víko hlavy válců, povolíte svíčky (abyste nemuseli překonávat kompresi, jinak to není nutné). Gola klíč nasadíte na klikový hřídel, otáčíte s ním po směru hodinových ručiček dokud nejsou ve střihu ventily na 1. válci (tzn. výfukový se zavírá, sací se otevírá). Který ventil je sací a který výfukový poznáme jednoduše podle toho jestli je v úrovni ventilu napojeno sací nebo výfukové potrubí.
Zde vidíte ventily v reálu (hlava 110R předělaná ze 120)
Ve střihu na 1. válci, seřídíme ventily na 4. válci. Povolíme pojistnou matici na tyčce a šroubovákem velmi citlivě dotahneme vahadlo ventilu na měrku, kterou vymezujeme vůli. Ta by měla být v mezeře velmi těsně, ale aby s ní šlo pohybovat. Pro sací i výfukový ventil jsou jiné tloušťky měrky, tak pozor na to, který ventil je který. Pokud máme vůli přesně vymezenu, držíme šroubovák na místě a pojistnou matici opět dotáhneme nafest. Nakonec ještě vůle překontrolujeme, popř. postup zopakujeme. Po dotažení by měla jít měrka vytáhnout mírně ztěžka.
Dále postupně otáčíme klikovým hřídelem o 180°, čímž dostaneme střih na dalších válcích:
- 3. válec -> seřizujeme 2. válec
- 4. válec -> seřizujeme 1. válec
- 2. válec -> seřizujeme 3. válec
Střih nastává v okamžiku, kdy se na válci zavírá výfukový ventil (jde nahoru) a okamžitě se otevírá sací ventil (jde dolů). Pro tuto polohu je zaručeno, že na protilehlém válci (1-4 a 2-3) jsou vačky natočené tak, že je mezi ventilovou tyčkou a zdvihátkem ventilu maximální vůle.
Střih nemusí být nastaven nijak zvlášť přesně, jde jen o to, abychom měli jistotu, že jsou ventily na daném válci uvolněné, což je zajištěno v určitém rozsahu kolem střihu na protějším válci.
Škoda 100L, 110L, 110LS, 110R, 105, 120 má předepsané ventilové vůle 0,15 mm na sací ventily a 0,20 mm na výfukové.
Škoda 120LS, 130, 135, 136 má předepsané vůle 0,20 mm na sací i výfukové ventily.
Ventilové vůle lze nastavit asi o 0,05 mm větší pro větší otevření ventilu a zvýšení výkonu motoru. Současně ale naroste hlučnost.
21. říjen 2011
20. říjen 2011
20. říjen 2011
20. říjen 2011
20. říjen 2011
19. říjen 2011
19. říjen 2011
19. říjen 2011
19. říjen 2011
19. říjen 2011
3. září 2007
1. září 2007
23. květen 2006
23. květen 2006
17. březen 2006
15. listopad 2005
28. říjen 2005
18. červen 2004
16. červen 2004
15. červen 2004
28. březen 2004
31. leden 2004
14. leden 2004
23. červenec 2003
5. květen 2003
8. duben 2003
8. duben 2003
21. říjen 2011