Širší rozchod kol
Znám tři způsoby, jak zvětšit rozchod kol pro lepší stabilitu vozu. každý z nich má svoje výhody i nevýhody. Zde jsou:
1. Podložky pod kola
Pod disk kola můžete dát speciální podložky různých šířek. Existují dva typy:.
Průchozí podložky se pouze nasadí na šrouby a přes ně se na stejné šrouby přidělá kolo. Šrouby musíte ovšem vyměnit za delší. Výhodou je, že je to levné a při použití hliníku nebo duralu i velmi lehké, nevýhodou, že jsou nepovolené, a složitější montáž (šrouby). Tyto podložky se dělají v šířkách asi 1-5 cm. Cena za jednu se pohybuje v rozmezí 200-500 korun podle tloušťky a materiálu (ocel, hliník, dural).
Duralové podložky šířky 3 a 2,5 cm
Redukční podložky se přišroubují se na původní štefty tak, že matice nepřečnívají. V podložce jdou závity na šrouby (většinou s novou roztečí 100 mm) a na ty přiděláte kolo. Původní matice jsou zapuštěné v podložce. Výhodou je, velmi jednoduchá montáž a výrazně to zvětší rozchod, nevýhodou, že je to drahé a těžké. Podložky musí být z oceli nebo alespoň se speciálními ocelovými vložkami se závitem. Minimální tloušťka podložek je asi 2,5 cm.
Podložka se změnou rozteče na 100 mm
2. Prolisované nebo převařené disky
Obdobnou funkci jako podložky plní i prolisované disky. Vtip je v tom, že střed disku (s dírami pro šrouby) je vmáčknutý lisem dovnitř disku. Tím se ráfek s pneumatikou dostanou jakoby více ven z blatníku. Výhodou je, že nemusíte měnit ani šrouby, ani kupovat drahé podložky, nevýhodou, že si to musíte nechat někde prolisovat. Disky se prolisují na speciální tvárnici, kterou vyrobili ve VŽKG - dnešní Vítkovice (jiná asi neexistuje).
Převařené (otočené) disky se dělají tak, že se odřízne vnitřní část disku od lemu a navaří hlouběji (nebo pouze otočí ráfek na původním místě), čímž lem nesoucí pneumatiku jakoby vyleze ven. To se ale dá udělat pouze se staršími disky, které mají snýtovaný střed s ráfkem. U novějších kol je toto již bodově svařeno a dělalo by se to podstatně hůř.
3. Nápravy typ "M"
Posledním řešením je výměna náprav za širší. Ty sundáte z jakéhokoliv "eMka", nebo Rapida.
"EMkové" nápravy jsou konstrukčně stejné jako u "eRka", takže je stačí pouze přehodit. Zadní náprava je bez problémů, přední, pokud seženete s maticovým řízením, také. Většinou se ale vyskytuje řízení hřebenové, takže je dobré s přední nápravou vyměnit i řízení (viz. článek "Hřebenové řízení") Výhodou je oproti předešlým způsobům nezměněný poloměr otáčení předních kol, nebo hybnost kol (která se s ocelovou podložkou mění), nevýhodou mnoho hodin práce (viz. článek "Nápravy typ M").
Pokud by nějaký fajnšmekr chtěl zadní úhlová ramena z Rapida nebo Š 130, musela by se měnit příčka převodovky a vyžadovalo by to velký zásah do karoserie. Výhodou je, že auto sedí na silnici jako přibité, nevýhodou velmi náročná montáž - viz článek.
17. září 2007
16. září 2007
16. září 2007
16. září 2007
16. září 2007
15. září 2007
28. září 2005
26. červenec 2005
25. červenec 2005
1. únor 2005
1. únor 2005
21. říjen 2004
8. říjen 2004
6. květen 2004
5. květen 2004
5. květen 2004
5. květen 2004
5. květen 2004
5. květen 2004
5. květen 2004
4. květen 2004
17. září 2007