Pootevřená zadní kapota

Ja s pootevřenou kapotou na eRku jezdim uz cca 12 let. Nejdrive to bylo z duvodu designu, po instalaci noveho motoru se z toho stala nutnost 🙂





důvod 1: teplota vody klesla o cca 5 stupnu





důvod 2: zavrena kapota mi vrze v mechanismu zavirani





poznatek: ja pouzivam urizlou sedlovou trubku z kola Favorit. Zuzena část (na sedlo) se vejde do mechanismu v zadnim cele, rozsirena část je akorát do mechanismu v kapote. Přes to gumick 🙂
Takže pokud má vodorovný lamely měděný tak je erkovej? Mám tu ještě jeden, podívám se co je zač a kdyžtak ho pošlu na repas,





I když věřím, že tenhle motor už se prostě a jednoduše neuchladí...
Otevřené topení mi pomohlo jen na chvilku,než se to všechno prohřálo. Po prohřátí šla teplota zase nahoru..zkus to třeba projet bez termostatu a uvidíš co to udělá,mě se to bez něj s tím přicpaným kanálem ustálilo na teplotě 80 stupnů a byl jsem rozhodlý tak jet i na HG než jsem přišel na ten kanálek 🙂.
Tak erkovej je...svislý jsou standard, jen voštiny jsou měď.
Ale pokud otevřes topení, tak by tohle nemělo mít vliv. Nebo?





Protože mě se to hřeje i s otevřenou kapotou 🙂 Pravda, je tam trochu nestandartní množství koňstva a jeli jsme s tím včera i 15km rychlostky při Pačejově.





Kterak třeba poznám eRkovej chladič? Protože začínám mít podezření, že není erkovej. Vodorovné lamely měděné má. Ale liší to asi nějak i ve svislých ne?
Tak mě zasáhla ironie osudu a kilo se mi začalo přehřívat. Pomáhala právě pootevřená kapota abych teplotu udržel v normě. Udělal jsem vše možné abych dosáhl toho co jsem tvrdil,tedy že to soudruzi vymysleli dobře a chladicí systém je perfektní. Nové všechno,propláchnutí dle zdejších rad kyselinou citronovou,včetně zbytečné výměny těsnění pod hlavou..nakonec jsme našel kde je chyba a utvrdil svou pravdu🙂. U holendru v bloku motoru,pod ac pumpou. Bylo to zacpané ještě v bloku motoru,voda tama jen lehce protékala. Po dolování vrtákem vytekla poslední rezavá voda,jinak mi odevšud teče čistá takže můžu zase zafridexovat. Pořádně jsem to ještě propláchl a voila,teplota nepřekročí 75 stupnů 🙂!!!! Drtil jsem to při těchto tropických vedrech do pořádných kopců,stoupání 12% apod. a prostě to nepřeleze 80 stupnů,drží krásně 🙂 !! Takže pokud je vše OK,pootevřená kapota je skutečně zbytečná 🙂.
A v čele na matičkách namáčknutej přední doraz.
Jen sprostě přivařen prodlužovací šroub
Ok dík za rady, čeká mě tedy čistící procedura + demontáž plechů a výroba mezikusu za účelem neuvaření se po cestě nach Osterreich 🙂 Ale před 7 lety jsem neměl ani jedno z toho a ve 30ti stupních jsem se na dálnici držel ručičkou taktak na pravý hraně zelený...za ta léta se to ale trochu zhoršilo tak hledám kde se stala chyba...
Každopádně bych to tam dlouhodobě nenechával... neměl bych ani tak strach o chladič, jako o ostatní kovové díly v motoru (vložky, čerpadlo atd). Závěrným proplachem vodou se sodou by se měla celá soustava nejenom neutralizovat, ale i decentně odmastit (zásada rozpouští tuky).
Je to jako u rychlovarné konvice. Jakmile to přestane "pěnit" tak už se vyrovnalo PH a kyselina toho víc nerozpustí. Buďto dosypat a nebo vypustit a proces opakovat. Vzhledem k ceně kyseliny, bych to ohřál, nechal chvilku pracovat (1/2h) pak ještě jednou proces zopakoval a vyměnil náplň. Pokračovat by jsi mohl teoreticky až do doby nežli bude vytékat čistá voda.
OK a jak dlouho to tam nechat? Projet se, zahřát a vypustit nebo to projet víckrát, nechat to tam dýl nebo jak...dík..
Myslím že rozežrání se bát nemusíš. Dal bych tak polévkovou lžíci na 1l vody.
Zarostlý to není ale je vidět že se tam za ty roky něco usadilo...ok a kolik tak tý kyseliny citrónový? Abych to zas úplně nerozežral...
Propláchnout kyselinou citronovou, ale pokud je chladič zarostlý tak, že jsou lamely neprůchozí, tak nepomůže nic jiného, než chladič rozebrat na prvočinitele...
Když jsme u účinnosti chlazení, resp. čistoty chladícího systému, čím a jak nejlépe vyčistit chladič nebo celou chladící soustavu bez rozebírání? Myslíte že je k něčemu jezdit chvilku s roztokem vody s technickou sodou? Myslím že to radí Baťa..
Matěji, teploměru se nedá moc věřit, dovolím si tvrdit, že má ve spojení s čidlem toleranci +/- 5C. Do Prahy a zpět to tenkrát dojelo 🙂
Gotreku to, že olejovka měla pod kapotou 136tku je pro chlazení naopak přínos, hliníková hlava chladí jednoduše lépe. Dál má na teplotu vliv provedení výfuku, pokud mám zavřenou serii, budu si teplo kumulovat v systému, zatímco celoprůstřelem co nebude bránit průchodu splodin teplotu pozitivně ovlivní.
Tý jo Michale není tohle už trochu vysoká teplota? Pokud tohle ještě znamená, že se to v pohodě chladí, tak jsem asi zbytečnej srab 🙂
Musím se přidat k těm, kteří tvrdí že 1000MB se systémem chlazení v pořádku nemívá problém ani v horku. Konkrétně Olejovka to Chorvatsko jela bez otevřené zadní kapoty a s motorem ze 136 pod ní 😉
Perfekt stav = auto po tátovi dokonale udržovaný s malým nájezdem km v roce 1983.. asi takhle - nechci se hádat, v současnosti při veteránským provozu nebo při drobným popojíždění problém nemám, nicméně když jsme v půli 80 let jezdili v létě z Prahy z koleje ve 4-ech a se zavazadlama, tak při zavřený kapotě byl na Dubenci teploměr za rohem, při pootevřeny nikoliv (lednová 68 s malým chladičem s otvorem uprostřed)..
Jozka: Ještě píšeš že to máš ve stoprocentní kondici,to znamená co?? Celková GO nebo uloženka z garáže??? Největší peklo dělalo,jak jsem psal i ve svém článku o stovce,když se zanesl holendr na bloku motoru,ten pod AC pumpou. Stačí,aby se ti trochu přicpal a už se ti to bude hřát,někdy nepomůže ho vytáhnout a vyčistit protože už to může být přicpané i v bloku,nejjistější je ho zaslepit a dát tam trubky ze škody 120,vychází to sice na fest a působí to že se to v tom spoji láme ale funguje to 100%. Jinak nemůžu pochopit,jak je možné že se ti to hřeje a musíš zvedat kapotu..
jozka:nemluv o čem mám zkušenosti nebo ne kdyz me neznáš,embéček jsem sjezdil několik a pár desítek tisíc v nich mám napolikaných,nikdy jsem problém neměl.Měl jsem však modely 68,kde už byly jinak tvarované kanály v hlavě a originalitu chladiče po těch letech bych taky nezaručil,takže je možné,že starší modely nějaký problém mít mohly,ale já se s tím nesetkal a ani jsem se nesetkal s tím že by si na to někdo stěžoval,jsi první.
Dálnice Praha - Hradec Králové, venkovní teplota místy až 36C, cestovní rychlost 110 - 130. Origo chlazení a chladilo.





https://www.skoda110r.cz/article.php?aid=100&olimage=20502
V návodu k obsluze eRka se doporučuje pro zlepšení chlazení v letním a namáhavém provozu demontovat spodní krycí plechy. Takže s nějakým způsobem odvětrání motorového prostoru počítá sama automobilka.
Noo,taky takove udelatko mam a bez neho bych v lete pri teplote 30-35


stupnu a v mestskem provozu asi neuchladil,resp.hnal teplotu dost za zelene pole 😉


Staci teplota do 30 stupnu a po ujeti 16 km neudrzim ruku na zadni kapote.Mozna ze je to i tim ze mimo termostatu je v a ute vse puvodni😉
Kuba: 110L + LS nemá velkej problém (kila jsem moc nejezdil) - ale nemluv o embéčkách, neb nemáš pravdu a asi ani velký zkušenosti. MB má méně účinnej chladič a ve čtyřech či naložený pří 30°C a více problém má, i když je ve 100% kondici. A nemusí to být ani ve 100 km/h, stačí se muset courat v blbým režimu otáček těch 80.. pootevření kapoty je znát a motoru uleví.
Já nezpochybňuju, že seriová chladící soustava je dosatečná, vůbec ne. Naopak zkousne i větší zátěž (za předpokladu dobré kondice), ale díky odlehčení ve formě odvětrání si můžu dovolit odpor vrtule snížit (menším počtem listů a větší řemenicí) a tím uspořit nějakého koníka... Proč ne?
M8: Jenže,jak už je zde poznamenáno,jedná se o úplně odlišný chladicí systém..za svým si stojím a plně sdílím příspěvek DVD76,pokud je vše OK,není s chlazením problém u stovek,embéček a stodesítek. Co se týče chlazení Š 120 - tři roky jsem jezdil užovkou,jedna z prvních tedy ještě bez plastového nástavku na kapotě,zato s perforovaným zadním čelem,zažila i tropické vedra. Dal jsem nový chladič,topení,termostat,vodní pumpu,větrák před chladič byl zapojený na vypinač. NIKDY jsem se nedostal nad 90 - a 90 jen připopojíždění v koloně,při zapnutém větráku asi 87,jinak stálá teplota 84. Loni jsem s ní absoloval HG a absolutně bez preblomémů..sdílím s tebou tvůj názor o vozech,skutečně je škoda když majitel auto má a ani si ho neužije.
U novějších modelů to byla nutnost to tak řešit,neboť zmizela vrtule a s ní i nasávací kapsy.Náporové chlazení řešilo jen chladící kapalinu,nikoliv uzavřený motorový prostor,který by se bez nuceného proudění vzduchu snadno přehříval.Co se týká všelijakých individuálních úprav agregátu,tak nelze z toho vinit soudruhy ze špatné kostrukce auta,když s tím nepočítali 🙂.Mám sériové eRko už hezkých pár let,převážně ježděno v létě a nikdy jsem nezaznamenal přehřátí motoru či nutnost to nějak řešit.Zkrátka pro sérii je to vymyšleno a funkčně GUT,pokud je tedy nekonfliktní chladící soustava.)
Afro míval gumicuk. Nejdříve bych raději pořešil stav chladicího okruhu. Tím myslím jestli drží tlak a jestli není zarostlý chladič. Pokud by šlo o bastl kár, tak pětikvalt může taky pomoct.




Totiž uzavřená kapota pochytá vrtuli pokud se oholí nárazem do gumy, která by tam taky měla být pro zlepšení tahu.
No vidiš a přitom tam zničující teplota je, proto se u novějších modelů větrací mřížka přesunula ze spodku čela na vršek kapoty opatřené odtrhovou hranou.





Snížení teploty potažmo zlepšení chlazení je ověřeno mnoha zdroji a není důvod jej zpochybňovat...





Erkem jezdím rád a nevidím důvod proč v něm nějakou porci kilometrů nespolknout, naopak mě je líto ne vozů, ale majitelů, kteří si svůj vůz ani neužijí, ale to už je každého věc...
M8: Nemyslím že by v motorovém prostoru byla až tak zničující teplota při normálním používání..ti inženýři přece nebyli blbci,kdyby to bylo tak kritické jak si myslíš,tak by motor umístili třeba na střechu 😋. Ale taky je pravda že já moc nepřekračuju rychlost 90/hod.,ostatně tyto auta byly dělané aby se s nima jezdilo ideálně okolo 80,takže potom asi nějaké teplotní problémy být můžou třeba při té táhlé jízdě po dálnici na agonicky vytočenou čtverku,jak bylo zmíněno..řekl bych,že nejlepší řešení špatného chlazení když jezdím po dálnici je koupě jiného auta 😀 a kilo nechat na veteránský provoz.
A ty fotky s gumicukem - nebyly by? pěkně prosím, smutně koukám 😀
Samozřejmě že sériové chlazení s chladičem vzadu a mechanicky poháněnou vrtulí funguje skvěle - ovšem s jedinou výjimkou.


Tou je jízda na dálnici v teplotách nad 30stupnů trvalou rychlostí alespoň 100 km/h.A o je již třeba teplotu po očku hlídat.
Jo jo, není nad to si nakumulovat teplý vzduch pod kapotou a pořádně vyhřát motorový prostor, hned se motoru lépe dýchá 😀.





Takže asi tak, přínos pootevření kapoty jsem si ověřil jak provozem ve 40°C vedrech, tak v tom, že díky snížení tepla v motorovém prostoru mohu provozovat ménělistou vrtuli v kombinaci s větší řemenicí čímž šetřím výkon, případně pro kolenovrty snižuji spotřebu 🙂)).





Eventuelně si blbečci mohou myslet, že se chlubím párem Weberů 😀.
Mě to přijde jako absolutně zbytečná věc, když jsem potkal škodovku s pootevřenou kapotou vždy jsem si myslel že se to pokazilo a zapoměl ji zavřít..podle mě má škodovka skvěle řešené chlazení a i ve velkých vedrech jsem ji nedostal přes devadesát,embéčko bylo ještě lepší než kilo protože má skoro celé zadní čelo otevřené,tam jsem snad devadesát ani nikdy neměl a to jezdím hodně v kopcích,hodně řazení a motor stále v otáčkách..pootevřená kapota má smysl tak leda u vetřiesky,kde,narozdíl od kila, soudruzi nevymysleli žádný elegantní zlepšovák na nadvihnutí kapoty a tak se podpírala kusem špalku..
U zadní kapoty byly minimálně dva druhy pantů. Ten novější typ ok, ale na tom starším typu tohle prodloužení musí dělat divy 🙂 Ta kapota se hemží i zavřená.
Standa taky na ten trn nasadí kde co, aspoň že to jistí gumou...
Staník tam - alespoň když jsme spolu byli na dovolená - měl myslím nějakej ořech z golasady... a důležité je taky chlazení řidiče - to jsme prováděli Karlovačkem a Ožujskem 😉
U eRka v pohodě, kapota je dostatečně tuhá. Kamarád s litrem kapotu podkládal na krajích.
A nějaké problémy s vibracemi kapoty za jízdy nebyly?
A jak to pak dovřeš? 😀
http://img.skoda-virt.cz/vase_auta_upload/4/10260/10260_2013-09-25_21-29-13_71.jpg





Na originálním čepu je jen navařen šroub aby byl delší závit. Prosté, jednoduché...





V čele pak jsou po krajích šrouby M10 s dvěma maticema, na který lze namáčknout dorazy z přední nápravy. Snad to lze z popisu pochopit. Kdyžtak zejtra nafotím.
Provedení a rozměrů je mnoho. Sám jsem nechával dělat váleček se šroubem z boku jako na výkresu, jen ze spodu se našrouboval standardní trn z kapoty. Kamarádovi to pomohlo absolvovat Maďarsko.





Já byl s podobným udělátkem v Chorvatsku http://skoda110r.eu/110r/chorvatsko13/chorvatsko130030.jpg


Je to v podstatě taky obdoba výkresu, jen je trn z jednoho kusu a na něm je pružina a zarážka.





Stanley tuším jezdí sedlovku z favorita a pojistku z gumicuku... Ale on nám to jistě poví sám 😀.
Ahoj, jelikož je léto v plném proudu mám otázku na téma chlazení.


Jedná se mi o dobový pokus o jeho zlepšení a to jízdu s pootevřenou zadní kapotou.





a)Pamatuji si z dětsví že majitelé škodovek měli mezi držáky zadního blatníku a zámkem kapoty natažený gumicuk který udržoval kapotu pootevřenou (mezi kapotu a zadní čelo strčili kus "něčeho" a gumicuk to přidržoval.) líbilo se mi to a v mých klučičích očích to bylo "cool"





b)dopátral jsem se výkresu na výrobu mezikusu do zámku zadní kapoty pro Š1000MB viz obr.








Máte někdo dobové či součastné foto udělátka z gumicukem? - (včetně detailu u zámku kapoty)


Máte s tím zkušenost jestli je to v něčem přínosné?


Nejde mi o samotné chlazení motoru které mám sériové a plně funční, ale spíš o lepší odvětrání celého motorového prostoru v horkém letním dni na dálnici.