6. únor 2002

Bidlasův "Miláček"

Rubrika: Vaše eRka, Přečteno: 8634×, Komentářů: 19, Líbí se Autor: RST
Petr alias Bidlas a jeho eRko

Úvodem:

Miláčka jsem doslova zdědil po svém dědovi v roce 1996 a když jsem ho ještě předtím začal prohánět, měl naježděno 28 000 km. Úplně na začátku se psal červen roku 1980 a děda se rozhodoval, jestli koupit SAABa nebo eRko. Jsem rád, že tehdá vyhrálo eRko a já s ním teď můžu jezdit.Všichni píšou, za kolik své éRo koupili, mě to stálo 300,- Kč za kolek a nezbytný půlden na DI :-)))

Za těch 8 let, co ho trápím, jsem čísla na tachometru posunul k pouhým 65 000 km, takže ho pořád beru jako nový auto. Sice jsem hodně ublížil motoru, když jsem porovnával rychlost s kámošovo Fordem Escort 1,6i, ale spravila to výměna zadřeného 2. válce za použitý z motoru 110LS. To jsem tam měl ještě původní čtyřkvaltovou převodovku a přesto se mi rafička tachometru dostala k číslu 170 km/h. Nojo, ale 6500 ot./min pro sériový motor bylo asi moc, zvláště, když mi praskl už načatý chladič a během 2 kilometrů bylo hotovo :-( A to měl motor natočeno necelých 46 000 km!!! Dovedete si představit, jak jsem si nadával. Po opravě jsou ještě stále tlaky ve válcích dost dobré 12-11-12-10,5, ale už to není ono. Od té doby jsem se zařek, že budu Miláčka točit přes 5000 ot. Jedna zkušenost mi stačila... Taky jsem ho přezul na širší gumy 175/70, protože určitě všichni znáte ten pocit jezdit trošku sportovněji na Barumkách 165/13" OR6 ...

Podniknul jsem s ním pár výletů, třeba do Českého ráje...

Ale jezdit po dálnici v dnešní době a nedělat ostudu eRkům a škodovkám vůbec vyžaduje jezdit rychleji, než nějakých 130 při 5000 otáčkách, takže musela přijít na řadu pětikvaltová převodovka. Auto se hodně ztiší a ulehčí se motoru.

Pořád se mi do té zástavby nechtělo, chtěl jsem auto nechat co nejvíc originál, ale když jsem 26. dubna 2001 "zastavil" o Favorita, bylo rozhodnuto.

Neměl jsem však to srdce do Miláčka řezat, tak jsem to svěřil strejdovo dvornímu firemnímu mechanikovi. Sehnal jsem čtyřoký čelo od Radka z jeho Red Machine II, za což mu děkuji. To moje by asi dost dobře vyklepat nešlo, ale možná se toho stejně někdy v budoucnu chopím a zkusím to. Čelo jsem ani nemusel stříkat, bylo v té samé barvě, která je sice špatná, ale je. To, jak mi to ten "známej" zprasil a kolik mě to stálo radši psát nebudu, ale díra na 5-kvalt tam je, dokonce mi sedí i topení a zadní sedačky. Blatník a haubnu vyklepal ale skvěle. Namontoval jsem nový nárazník a jezdil už na 5 rychlostí!!! Avšak ta převodovka, respektive koupě čerstvě zgenerálkované, ještě nenalité převodovky, se mi moc nepovedla. Toho kluka jsem sice ukecal na 3500,- Kč, ale nejdřív byl obráceně diferák, takže auto couvalo na 5 rychlostí a dopředu zbývala jenom jedna a zlobí mě synchrony, hlavně u trojky. Ten diferák pěkně hučí, takže bude muset ven.

Když jsem si přivez vyklepaný auto s pětikvaltem a dával do kufru rezervu, koukal jsem, že tam mám vodu. Vysušil jsem to, ale druhý den po dešti tam bylo to samý. Někudy tam teče - pod gumou kolem kufru je sežranej ten rantl a bouračkou to prasklo, tak jsem okukoval ještě podběhy a prahy a našel známky koroze i tady. A v tu chvíli padlo rozhodnutí s tím něco dělat, než bude pozdě.

Teď se píše začátek února 2002 a začínám s rozebírám a zjišťováním, co všechno bude třeba vyměnit, vyvařit a podobně.

Technická data:

  • rok výroby: 1980
  • barva: červená základní
  • motor: původní 110R bez jakýchkoli úprav s výjimkou karburátoru SEDR ze 120GLS
  • převodovka: pětikvalt s převodem 4,22 - před generálkou
  • nápravy: původní 110R, přední před generálkou
  • kola: původní 13" ale s pneu Good Year 175/70 (dokonce mi je pochválili i policajti...)
  • spotřeba: něco mezi 6 - 8 litry / 100km (dokázal jsem jet z Plzně do Prahy po dálnici za 4,8/100, ale nikdo mi to nevěří...)

Různá vylepšení:

  • sportovní tříramenný volant (ještě se dá sehnat, sice za 900,- ale fungláč...)
  • třetí brzdové světlo z Octavie (dokonce drží i přilepené - zatím :-))) )
  • zrcátka - kapky
  • roletka na zadním okně (když jsem někoho vezl vzadu, stěžoval si, že ho pálí slunce do hlavy...už ne!)
  • kontrolka rozsvícených světel na středovém panelu - výborná věc ještě spolu s akustickou signalizací
  • v útrobách kufru jsem vydoloval origoš krytku na větrací mřížku vepředu
  • zaslepený šroub na vzduchovém filtru do víčka karburátoru - kdo ho tam navrhnul byl pitomec (je to vidět na fotkách)

Plány do budoucna:

  • vyvařit skelet a zadní blatníky, přední bl. a čelo mám opískované s kdovíjakou úpravou, takže to je v pohodě
  • možná celý skelet opískovat
  • nový akrylátový lak - tmavší červená (třeba Ferrari nebo něco na ten způsob - stejně se mi nakonec nebude líbit...)
  • loukotě 5,5x13" s pneu Falken 175/60 (už je mám doma obutý, jenom mám problém se šteftama)
  • předělat elektriku na 55A altík (zatím shromažďuju informace - tyhle stránky jsou studnice moudrosti, díky Džone)
  • možná výfuk BURGES nebo příčňák
  • vyleštit sání
  • dát spojku průměr 190 mm. Ta moje nestíhá při rozjezdech.
  • přední spoiler (mám ho doma od JK design - malá reklama)
  • nějak hezky vybarvit motor a asi pochromovat filtr. Už mě to táhne dlouho a navíc jsem to viděl na Zdenovo éRu - moooc pěkný.
  • dozadu opěradla z Karosy a mezi ně opěradlo na ruku. Doufám, že to nebude vypadat blbě.
  • samozřejmě pěknou muziku za pár peněz

Co mě na něm štve:

  • elektrika - mám tam někde kraťas a vybíjí to baterku
  • občas mi nefunguje sytič tak, jak by měl
  • ten pětikvalt

Co na něm miluju:

  • asi všechno, i ty vrtochy, protože jinak by s ním nebyla žádná zábava
  • jak ostatní řidiči čumí, když je předjedu 20 let starým autem a oni na mě nemají...!!!

Hlavně nechci do auta moc vrtat a přeplácávat to. Líbí se mi originál stav a veškeré úpravy, které chci dělat jsou snadno vratné. ERko je navíc tak jedinečné auto, že si zaslouží úctu. Asi před 4 roky mě zastavil na parkovišti před Baumaxem v Plzni němec a ptal se, kolik takový auto u nás stojí. Když jsem říkal, že asi tak 30 000,- Kč, chtěl ho ode mně okamžitě koupit za 60 !!! Jsem hlupák, že jsem mu na to nekývnul??? Já myslím, že ne, navíc mám k miláčkovi dlouholeteý vztah a nedal bych ho ani za nic...i když mě občas štve a hrozím mu šroťákem :-)

Kdo jste byli na restauračním srazu, tak jste tam mohli auto vidět. Někteří mi pak ukázali, že mi to nejezdí, jako favoriťáckej motor....že jo, Miku :-)

Hlavně dávat bacha na policajty!!! Jsou vždy a všude.


Rubrika: Vaše eRka, Přečteno: 8634×, Komentářů: 19, Líbí se Autor: RST
skveli erko takymam takovi ale ve stadiu lakovani
Kontaktuj mě prosím kvůli případnému zapůjčení eRka pro filmové účely... díky
Abyste si nemysleli, že jsem umřel, tak tady napíšu pár řádků... Miláček je pořád rozebranej, dam sem nějaký fotky, aby bylo zřejmé, že asi ještě nějaký ten měsíc bude. Aspoň koroze nerezaví 🙂 Teď se tak trochu točim okolo Pekáčovo Kačáka, kterýho jsem se rozhod prodat - nemam na to sílu se starat o dvě eRka a navíc nemam dost garáží. Snad za dlouhých zimních večerů konečně doobrousím zbytek podběhů a natřu to, abych moh nasadit plechy. Pak už to půjde rychleji (aspoň tomu věřím).
TODLE AUTO JE VYBORNY KOUSEK KOMUNISTU,PODOBA SE PORSCHEMU.TOTO AUTO MA PŘEDCHUDCE KLASICKEHO PROVEDENI Š 100,Š 110L,Š 1000M😎a.t.d.TODLE AUTO SI ASI KOUPIM CENA NENI VYSOKA 10.000KČ.Š 110R JE VYVOJEM KOMUNISTICKE ERY A MILOVNOKEM SPORT.AUT ŠKODA.Š 110R MA DVOJČE Š 130RS.TYTO DVA PROTITYPY V PROVEDENI Š 110R A Š 130RS BYLY A BUDOU NEJLEPŠIMI AUTY Z LET 1970 - 1980.POKLONA
Todle auto je výborný kousek komunistů,podobá se Porschemu,todle auto si koupím cena je malá asi 15.000kč.Š 110 R je vývojem komunistické éry a milovníkem sport.aut škoda.Š 110 R má dvojče Š 130 RS.Tyto dvě auta byly a budoz nejlepšími auty z let 1970-1980.POKLONA
Bidlasi uz me nestvi a alespon sem hod jak to mas krasne rozebrany 🙂
Pánové, díky za komentáře, ale protože jsem dokončoval studium na VŠ, tak jsem jaksi neměl moc času 🙁 Pak byly prázdniny - no utekly jako voda a skoro nic jsem na autě neudělal - akorát pořád rozebíram a brousim skelet. Už je to na většině holej plech. Teď už má miláček vyndanej komplet hnací agregát a některý věci jsem odvez na pískování a pozink. Zrovna dneska to bude hotový, tak si pro to pojedu. Nicméně jsem už taky začal chodit do práce - bohužel v Praze, takže se na to dostanu jenom o víkendech. Asi to dopadne jako Radkovo RM2...Aktualizaci stránky taky chystam, ale ted na to neni moc času.


Karlíku, to, jak auto vypadá na fotkách mi moc práce nedalo, zato ted ...To těsnění kolem dveří (Pirelka) je stejný jako na 120ku, asi by pasovalo i do kapek. Z Favorita ne, to je slabší! Přední gumu do skla mají v Praze, v Autoskle Hostivař - je to originál i s drážkou na tu lištu !!! Za 353,- Kč. S tou zadní je to horší - asi by se musela nechat vyrobit...


Zatim zdar a sílu všem, co jsou na tom podobně jako já
Nazdarek Bidlasi, nechceš tuhle stránku trochu aktualizovat a ukázat všem, jak pokračuješ v renovaci???
Je to pekné a viem aj, kolko Ti to muselo dať námahy. Momentálne si dávam dohromady aj ja "erko" a tiez ho chcem dať do pôvodného stavu ( páči sa mi tak ). Stálo ma už vyše 50.000 Sk a ešte nie je ani nastriekané a s vnútrom som tiež nič nerobil. Mám ale problémy so zohnaním tesnení okolo okien a dverí - nevieš poradiť ? Vďaka ! designer@pobox.sk
Jo je vopravdu pěkný.
Jsem rad ze je tu take nejake eRko bez tuningu, ne ze bych byl proti tuningu, ale originalita je taky pekna.
Ahoj,moc ti zavidim ze ti deda erko prenechal,ten muj strelil krasný zelený bezvadný za 14 litru a ted jezdí se žigulem,taky to neni spatná kára,ale erko je proste klasika.Stejne jednou prodám jeho žigula a kupuju tuhle nejpovedenejsi skodárnu!!!
Jo taky mi erko vokoukávali Němci... A pak jedna malá holčička, která viděla na mých pásech molitany s nápisem SCHROTH řekla, že je to fakt šrot. No ale tatínkovi se líbilo, tak měla štěstí.
Pánové a dámo, děkuji za pochvaly a názory. Ten budík je opravdu teploměr - na tom autě je všechno kromě volantu a kol originál z fabriky. Dost mě mrzí, jak ty fotky vypadají,ale líp to fakt nešlo. Pracuje se na lepších, ale teď už z miláčka zbyl jenom skelet, kupodivu poměrně málo zrezlej. Rozebírali jsme to ve dvou a za dva dny to bylo komplet odstrojený (kromě vnitřku). Pak jsme dali rallye po sídlišti - super zážitek, ale málem jsem vypad v zatáčce🙂


Těšim se taky na vaše auta na stránkách !!!
Jo hezký, jako původní, s těma pneu máme asi každej jiný názory, já jezdil se čtyřkvaltem se 175/70 a právě z důvodu rychlosti teď jezdim na 165/80 a je to fakt znát, řekl bych že dost a navíc to mám taky kvůli policajtům, závidim těm, po kterých nejdou....





Honza (Ferarrita)
Bidlasi, vypada to lepe nez onehda na restauracnim srazu potme, resp. pri svitu poulicni lampy. Tech pneu se neboj, zas takovej rozdil to nebude. Pri 3000 ot.min. na petku pojedes 88,05 km/h, na 165/80/13 bys jel 96,77 km/h. Pro Martinu. Ten budik mezi benzinem a olejem je myslim teplomer, mam uplne stejnej.Preji hodne stesti pri rekonstrukci, at co nevidet jezdis.Mira
Ja jsem taky z Plzne, ozvi se na mail skormunda@centrum.cz a muzem zajit nekam do hospody a pokecat. Mas to pekny, jen ty poklice na kola bych tam nedaval...
Hmmm...fesak. Je videt, ze s nim brazdis silnice jako ja a nezahali Ti nekde pod plachtou v garazi. Skoda, ze do motoru neni tak dobre videt. No priste to vyfotis urcite lip a nebo, nekdy na jare na srazu budu mit moznost na vlastni oci.🙂)) Zahadny je pro me, ale budik na palubce mezi ukazatelem hladiny paliva a ukazatelem oleje tusim...je to dost spatne videt. Poklice mas myslim, z Feldy ne? - nevypadaji vubec spatne. A procpak mas ten spoiler cerny? Jinak jsi ho pekne na foceni nastavil je jak manekyn.🙂)) Pozdrav Tobe i Tvemu milackovi Martina a Black.
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Ty kola 175/60 jsou hrozne maly a dost priserne Ti


zkrati prevody. Tak bacha na to, aby Te to nejak


neprijemne neprekvapilo.