Š110R - Elisabeth
Prolog
Velkým fanouškem a majitelem Škody 110R Coupé jsem již po mnoho let.
Když jsem se tehdy v 19.letech s čerstvým řidičákem v kapse poohlížel po autě,které bych si chtěl pořídit a vlastnit,přejela mi přes cestu ta legendární československá kráska tak ladných tvarů,že to bylo jako láska na první pohled.
eRko nr.1
Netrvalo dlouho a já si na jaře r.96 koupil své první auto,své první eRko!Bylo modrozelené,model 76,nějakej ten plast,křidýlko a pár samolepek.Byly to s ním krásné měsíce,ale dlouho jsem si jej neužil.V únoru 97 jsem havaroval,vjelo mi do cesty neposedné taxi.Nebylo tehdy v mých možnostech jej opravit a tak bylo k mé velké lítosti prodáno.
Moje první eRko
eRko nr.2
Jelikož se mi po eRku začalo stýskat,už v říjnu 97 jsem si pořídil své druhé auto,jak jinak než eRko:-)Bylo černé,model 78,nárazníky i zrcátka ze Š120 a střešní okno.Asi po dvouletém provozu mne začala trápit koroze karoserie a tak jsem se rozhodl pro opravu vozu.Po odstrojení plechařiny následovalo vyváření prahů a podlahy,auto dostalo nový žlutý lak a koženkovou střechu.Ikdyž jsem se jej snažil uvézt co do nejlepšího stavu,trápila mne skutečnost s jakou bylo auto "vyspraveno".Koroze byla většího rozsahu,než se prvně zdálo a tak k tomu přistoupili i opraváři.Podlaha byla "zaflikována" a s odkazem ať to raději co nejdříve prodám,jsem tak učinil.
...a druhé
eRko nr.3
Auto bylo na podzim 99 prodáno a já neukojen touhou vlastnit konečně pořádné a zdravé eRko jsem začal shánět další kupátko.
Dal jsem si inzerát a už v červenci 2000 jsem jel obhlédnout další nadějný kousek.Po prohlídce slovo dalo slovo a já jel domů ve žlutém kupé - Panence ,(jak ho pojmenoval předchozí majitel) model 80.Tohohle eRka jsem si užil jednu sezónu,neboť mě popadla touha po renovaci a zjistit,co je skutečně pod "kabátkem".To jsem ale neměl dělat,protože zákeřná koroze se skrz torpédo dostala až do dutin "A" sloupků v dolní části rámu dveří a tam nadělala hodně škody.Tak auto odstrojeno a odstaveno muselo čekat na opravu.
eRko nr.4
Na jaře 2002 se mi naskytla možnost zakoupit skelet eRka,na kterém byla navěšena nová plechařina(nové byli zadní blatníky,zadní čelo,přední kapota,P.zadní podběh,nové prahy a vanička kufru).Za cenu 10tis.Kč jsem si tedy pořídil své čtvrté eRko,za účelem že z těchto dvou kusů složím jedno.Skelet Panenky putoval k recyklaci a uvolnil tak místo v garáži pro další kus.
Na dovezeném skeletu ale bylo také potřeba vyvářet,tak jsem to nechal nějaký čas být.
Čas plynul jako voda a já si moc přál se po dlouhé době opět projet v eRku.Popřemýšlel jsem o tom,jestli by nebylo časově i cenově přijatelnější poohlédnout se po něčem zachovalém,kompletním a pojízdném,než opravovat stávající.Ono zaplatil klempíře a lakýrníka (+ další vedlejší náklady,díly,pneu,atd.) by mě nakonec vyšlo dráž.Takže bylo rozhodnuto: začal jsem shánět další kupátko:-)
eRko nr.5
Tentokráte vyzbrojen bohatými zkušenostmi a vědomostmi z oblasti koroze Š110R jsem si dal za cíl,že vezmu opravdu jedině zdravý a zachovalý kousek!
Na mnou vydaný inzerát se mi na podzim 2005 ozval pán od Teplic,že má v garáži zachovalou Š110R a že pokud mám zájem,ať se přijedu podívat.
Samozřejmě,že jsem zájem měl a tak jsme se tam s kamarádem vydali podívat na ten poklad.
A vytoužený poklad to nakonec opravdu byl.Byl to báječnej zážitek,když pán onu na první pohled úhlednou garáž u svého domu otevřel a já vešel dovnitř si to eRko prohlédnout.V útulném suchém přítmí garáže se tam na prázdných pneumatikách krčilo eRko,celé zaprášené a jakoby čekalo,až jej někdo probudí k životu.To eRko tam podle dokladů z depozita stálo přes šest let.Rukou jsem jej pohladil po té ladné zádi a setřel rukou prach.Až mě překvapilo,jak byl lak zářivý,hladký a lesklý,jakoby nový.Přitom bylo lakováno v r.84.Mělo černou,koženkovou střechu,ale po přejetí rukou bylo cítit,že lak pod ní je již v háji.Praskalo to jako chipsy pod kobercem:-)
Začal jsem obcházet kritická místa,ta co koroze má tak ráda.Se slovy majitele,že za zdravou kastli si ručí,jsem mu nakonec k mé spokojenosti musel dát za pravdu.
V duchu jsem vrněl jako kočka,ale obhlížel jsem dále.Interiér působil až na některé chybějící díly zachovale,nedotčeně.V tapecích žádné otvory po repro,přední sedadla nepotrhaná,jak nová.Vklouzl jsem do vozu a že vyzkouším hydrauliku.Bohužel válce to už měli za sebou,byly zatuhlé.
Vystoupil jsem a že bych rád viděl,jak běží motor,mimochodem původní.Pán vyndal hadičku od pumpy a do petky nalil trochu benzínu.Nasadil baterii,sundal filtrbox a že ať to jdu nastartovat.Na druhý pokus se motor krásně rozeběhnul a ze sériového výfuku se linul ten krásný zvonivý zvuk škodováckého motoru.
Ale abych se tu nerozváděl v detailech,nakonec jsme si plácli a za 25tis.bylo éRo moje.Pán nás pohostil kávou,poté lahváčem a zavzpomínal na své zážitky s eRkem.Po naložení eRka na podval a za zvědavého přihlížení několika místních domorodců jsme se vydali směrem k domovu.
Elisabeth - vzkříšení
Poté co jsem si dovezl své vysněné "nové" eRko do garáže,začal jsem s důkladnou obhlídkou,co všechno je potřeba vyměnit k zprovoznění auta.
Postupně jsem zjišťoval,že veškeré díly,které obsahovali nějakou provozní kapalinu (kromě olejů samozřejmě),je potřeba sehnat nové.Bylo nutno vyměnit komplet brzdovou a spojkovou soustavu.Tedy válce,potrubí,brzdiče,prasátka.Palivová soustava na tom nebyla lépe.Nádrž zevnitř orezlá a plná nečistot a prachu (absence víčka nádrže).Potrubím prokapával benzín,pumpa a karburátor uvnitř zoxidované.Chladící soustava také KO.Chladič při natlakování pouštěl lamelami vodu,vodní pumpa také zanesená.Takže po výměně oleje v motoru a převodovce a všech výše zmíněných dílů se motor opět rozeběhnul a já tak po roce vyjel z garáže do ulic.
Stav vozu po roce od pořízení (2006)
Přestavba alá RS
Mým dlouholetým snem a ideálem byla Škoda 130RS.Proto jsem si už dávno plánoval přestavbu eRka na repliku RS.Fascinovaly mne její "svalnaté" tvary a široký rozvor,výkonný motor,atd.Vdobách,kdy jsem jezdíval na Mimoňské války jsem se vždy těšil na stánek Ferrodo a jejího maskota "Š110RS".Takové krásné civilní RS!
Na to,jak moc jsem tuto přestavbu chtěl realizovat,jsem si to nakonec důkladně promyslel a rozhodl se,že než řezat zachovalé eRko a mít potíže s literou zákona a STK,jsem od stavby zcela upustil.
Některé díly už byli nakoupeny,jako např.RS lamino sada (okruhová),pětistupňová převodovka,vlečená zadní náprava Rapid(v plánu byla RS vlečka),přední široká náprava s hřebenovým řízením,čtyřpísty,motor Š136 a zamluvená byla i dělítka.To vše jsem nakonec odvolal a rozprodal:-(
Poté,co jsem odstrojil Elu,využil jsem odstrojeného skeletu a "navěsil" na něj RS blatníky.Všimněte si toho "nepatrného" rozdílu rozchodu náprav:-O))
Nemohl jsem odolat...
Renovace
r.2007
Po rozhodnutí,že od přestavby upustím a následného znovuzprovoznění kupátka jsem se pustil postupně do rozborky za účelem renovace.
Začal jsem tedy odstrojením plechařiny a stržením koženkového potahu střechy (potaženo v r.84 po celolaku odstínu šípková červeň - 8125).Po zjištění,že průsak vody potahem v místech švů nezpůsobil střeše žádnou vážnější korozi,jen narušení laku,mne to nakonec uklidnilo.
Střecha po stržení koženkového potahu
V době odstrojování vzniklo i několik fotografií ke zdokumentování stavu vozu po při pořízení:
Následovalo odstranění laku ze střechy,ale byla to velice nepříjemná práce.Lak byl vlivem nasáknutí lepidla a dlouhodobého působení slunce velice tvrdý a hoževnatý,téměř jako smalt.Po neúspěšných pokusech odstranit jej chemicky i mechanicky-bruskou,jsem přistoupil k ručnímu seškrábání ostře zbroušenou špachtlí.Poté následovalo broušení,základový lak,vytmelení nerovností a nástřik plničem.Musel jsem vyříznout asi 15cm levého okraje žlábku,který byl napaden korozí(zatím jediné místo koroze,co jsem nalezl).Zřejmě tam byla narušena koženka v místě okrasné střešní alu-lišty.
Střecha po ošetření a detail vyřízlého žlábku
Z předchozího eRka jsem si ponechal některé díly,které jsem na Ele vyměnil.Dal jsem na vůz nové zadní eRkové čelo a nové přední dvouoko.Nakoupil jsem další části,jako 5ks litých kol Kopretiny,nové zrcátka Beskyd Sport,nové zadní kryty světel a nové lamino lízátko-Rally Sport.
Přibylo něco nových dílů
Koncem léta 07 jsem za doprovodu svého kamaráda Ládi N. a jeho krásné Š 1000MB r.v.69 uspořádal výlet po Jizerkách.
V Jizerkách 2007
Než jsem eRko zazimoval,sehnal jsem a namontil na něj nové chromové nárazníky.
Chrom je chrom!
r.2008
Následující rok byl ve znamení shánění dalších nových dílů,k nahrazení těch starých ve špatném stavu nebo k dokompletování vozu.Po koupi auta toho totiž spoustu chybělo.
Musel jsem opravit kabeláž elektrického vedení,neboť bylo hrozivě zbastlené.Některé spoje byly slepé,jiné ošklivě pospojované.Nedivím se,že řada přístrojů a světel nefungovala,tak jak měla.
Pustil jsem se i do odstraňování starých ochranných nátěrů karoserie nahrubo,hlavně v interiéru a zavazadelním prostoru.Byla to úmorná práce,směs prachu,všelijakých nečistot a smetí,silné vrstvy asfaltu,starých laků a lepidel.Prozatím jsem interiér očistil jen na plech,potěšilo mne že jsem nenašel žádné prorezlé místo.
Udělal jsem si radost a koupil si nový sportovní škodovácký volant Rally Sport (Kolínská nástrojárna) a upravil jej dle svých představ.
Úprava volantu Rally Sport
V létě jsem s eRkem vyjel z garáže trochu jej provětrat,projet se s ním pár kilometrů.Během projíždky jsem se rozhodl,že z auta vyndám přední nápravu,neboť byla vůle v řízení a navíc v nápravě vrzalo jak ve staré skříni.
Před demontáží přední nápravy 7/08
Nápravu jsem tedy demontoval z vozu ven (7/08) a následně jsem se pustil do její kompletní rozborky.Vzhledem k více pokročilém stupni koroze hlavně v oblasti horních kozlíků se zdálo,že je vše už srostlé v jeden kus.Byl vyrezlý i levý kloub řídící tyče,který způsoboval to nepříjemné vrzání.
Při koupi vozu jsem si povšiml i sjetých pneumatik na hraně běhounu,což jsem přisuzoval rozhozené geometrii - sbíhavosti kol.Po demontáži nápravy se to vysvětlilo.Levé horní rameno bylo ohnuté,což vysvětlovalo i tu levou řídící tyč.
Nakonec jsem si udělal soupis částí,které nahradím novými.
Blížil se konec sezóny,tak jsem auto zazimoval a věnoval se sháněním dílů.
Demontáž a rozborka přední nápravy
r.2009
V květnu 09,kdy už jsem měl zajištěné díly na stavbu nové nápravy,jsem se pustil do příprav.Nápravnice je základ,tak jsem ji raději koupil novou v Mototechně.Měli poslední kus,zaprášenou ve skladě,ještě ČSSR výrobu:-)Horní ramena nová,spodní jsem sehnal jiná starší v pěkném stavu.Veškeré čepy,řídící tyče,spojovací tyč,převodka řízení,brzdové třmeny,tlumiče,silenbloky,šrouby a matice taktéž jsou nové.Z původní nápravy zůstaly jen pružiny,náboje a unašeče kol (osazeny novými ložisky) a štíty brzd.
Pořízené díly na přední nápravu
Tyto původní díly jsem pečlivě vyčistil drátěnými kotoučovými kartáčky na vrtačce,nejdříve copánkovými a pak jemnějšími-klasickými.Poté následoval nátěr odrezovačem,základovkou Fermex a nakonec jsem to uzavřel třemi vrstvami Alkytonu.
I nové díly jsem nejprve zbavil původních laků a opět řádně ošetřil.
Ramena a pružiny nejprve opískovány a pak opět ošetřeny.
Příprava dílů k olakování
Poté,co byly díly olakovány Alkytonem,nechal jsem je zavěšené asi měsíc důkladně proschnout.Mé rozhodnutí padlo na volbu odstínu "slonová kost" v kombinaci s "tm.šedou" oproti origo provedení - černé.Jednak takováto volba vypadá více elegantněji a pak se bude lépe kontrolovat její stav.
Přišlo na řadu skládání,z čehož jako nejhorší považuji narážení rozpěrných trubek do silenbloků horních ramen.I se zapůjčeným přípravkem to byla dosti náročná operace,ale nakonec se zadařilo.Složená a promazaná náprava putovala k montáži zpět do vozu.
Složená náprava před montáží do vozu
V mezičase,kdy vznikala přední náprava,bylo nutno připravit a náležitě ošetřit i spodní část karoserie,do níž náprava příjde vsadit.
I tato část vozu měla už něco za sebou,neboť kvůli špatnému přístupu (mezi nápravou a podlahou kufru) se tato místa na škodovkách příliš neošetřovala.
Po demontáži nápravy a nádrže jsem plochy nejprve zbavil asfaltových vrstev,později i zbytků původního ochranného nátěrového systému.Velkým pomocníkem mi byl přípravek P 05 - odstraňovač nátěrů,který si poradil i s asfaltem (naleptá jej do stavu,jako by byl ohřátý horkovzduškou).Jen pozor na potřísnění laku,kterého se zbavit nechceme!!!
Poté,co byly plochy očištěny z nejhrubšího,přišlo na řadu omývání benzínem a nakonec kartáčování copánkovými kotouči na vrtačce.Tyto kotouče dokonale zbaví plech od povrch.rzi i zbytků barev.Drobné spáry jsem dočisťoval jehlovými pilníky.
Poté,co byl spodek karosérie vycíděný až na stříbrný plech,natřel jsem jej suříkem (dnes již dosti špatně sehnatelná věc).Celé jsem to opět uzavřel třemi vrstvami Alkytonu (ohnivá červeň),s patřičnými přesahy,abych mohl na jaře navázat nátěr + tlumící nástřik podběhů.
Olakovaná karoserie kolem nápravy
Připravil jsem si i vnitřní část kufru,tedy opět vyčištění od všech vrstev (asfaltu,lepidla a barev) až na plech a ozákladování Fermexem.
Ozákladovaný vnitřek kufru
Úpravou letos prošla i palubní deska eRka.Inspirací mi byly první modely Š110R,ale i jiná kupé té doby.Ve voze sice původní palubka byla,ale kvůli špatném stavu povrchu - vrásněky,na níž byla potřísněná a neodstranitelná zaschlá barva,jsem přistoupil k její úpravě.Část střední palubky a středové konzole jsem vyrobil z nové překližky a následně upravil do vzhledu lakovaného dřeva a chromu.
A abych si jízdu mohl plně vychutnávat i poslechem své oblíbené hudby,musel jsem přistoupit k plánu instalace "moderního" autorádia.Ta dobová sice mají své kouzlo,ale pro moje představy jim chybí ta správná technologie.Dal jsem si záležet a hledal jsem takové,aby co nejvíce ladilo ke stylu palubní desky a interiéru.A myslím,zadařilo se:-)
Úprava palubní desky
Doplňky a hotová palubní deska
Pro případnou změnu v budoucnu "do originálu",jsem si již pořídil ještě jednu palubku se zachovalou vrásněnkou a přístroji s černými rámečky.Trochu ji zrenovuji a uschovám.
Nyní pracuji na nových koženkových přikrývkách předních podběhů,ale o tom až příště:-)
6. prosinec 2009
5. prosinec 2009
4. prosinec 2009
4. prosinec 2009
4. prosinec 2009
28. listopad 2009
28. listopad 2009
26. červenec 2007
26. červenec 2007
23. červenec 2007
23. červenec 2007
23. červenec 2007
23. červenec 2007
23. červenec 2007
23. červenec 2007
23. červenec 2007
23. červenec 2007
6. prosinec 2009