21. září 2010

Výměna ložiska a gufer zadního kola na voze

Rubrika: Zadní náprava, Přečteno: 11385×, Komentářů: 16, Líbí se Autor: pajk
práce s přípravkem MP 5-112

K tomuto článku mne přiměla nutnost výměny gufer těsnících zadní poloosu. Porušení gufer je dosti závažné, neboť průnik oleje do brzdového bubnu rozhodně účinek brzd nevylepší.

Vzhledem k časové tísni (opakovaná STK) jsem zavrhl variantu demontáže celé poloosy z auta. Ovšem vše má své pro a proti. V tomto připadě se neobejdete bez dvou přípravků - notoricky známý stahovák bubnů (nejlépe šroubovací) a stahovák ložiska zadního kola. První přípravek je nutný vždy, druhý pouze pokud sundaváme ložisko na namontované poloose. Pokud vše probíhá pouze na dílenském ponku, je postup popsán v tomto článku: http://www.skoda110r.cz/article.php?id=189.

Práce se stahovákem ložiska je zde alfou a omegou. Vše ostatní vcelku obstojně popisuje bible škodovkářů (Baťa, Andrt, Cedrych), tuto práci však nikoliv. Proto s budu věnovat zejména práci s tímto přípravkem, ostatní vezmu okrajově.

Pro začátek se seznamte, jmenovaný MP 5-112 vypadá takto:

Zobrazené doplňkové díly se používají postupně z leva do prava společně s klecí.

Obecné zásady práce:

  • Pokud není nutné přípavek v průběhu výměny odejmout, nechte ho na nápravě. Zabrání nechtěnému vyklouznutí poloosy z převodovky
  • středový šroub přípravku slouží pouze k natočení závitu přípravku na poloosu. Veškeré stahování a lisování obstará vratidlo.
  • mějte na paměti, že po každé výměně ložiska je při montáži nutné přiložit podložku tl. 0,3 mm mezi brzdový buben a ložisko. Pokud byly již 3 podložky vloženy, nutno posunout opěrný kroužek na polose ->ta musí být demontována.
  • gufera vždy směřují dovnitř poloosy, tzn. břit a pružinka je schována uvnitř.

Pro přístup k zadnímu ložisku získáme po demontáži brzdového bubnu, celého brzdového ústrojí (čelisti, prasátko, pružinky, rozpěrky příp.samostav), krytky ložiska s nalisovaným gufrem a štítu brzdy. Zde nejsou žádné záludnosti, vyjma již zmíněného stažení bubnů.

Přípravek montujeme na takhle oholenou nohavici:

Vyloupneme gufero šroubovákem (954-042107) z krytky ložiska, očistme krytku a na vnitřní ploše namažeme. Opatrně namáčkneme či naklepneme nové gufero. Pozor na orientaci, pružinka gufera musí být schována u ložiska. Důrazně varuji před výměnou pouze tohoto gufera. Samo nezabrání průniku oleje do brzdy.

Práce s přípravkem-stažení starého ložiska

1)Přípravek nasuneme na hrdlo poloosy a pootočením ho zajistíme proti zpětnému vysunutí. Dotáhneme matky přípravku,aby nedošlo k nechtěnému pootočení a vypadnutí přípravku. Příruba pro uchycení štítu brzdy zůstane sevřená mezi deskami přípravku.

2) Našroubujeme hlavu přípravku na konec poloosy otáčením centrálního šroubu přípravku.

3)Poloosu vtlačíme asi o 7 mm + - do převodovky (na doraz) otáčením vratidla přípravku doprava.

4)Poloosu začneme naopak vytahovat ven z převodovky (otáčíme vratidlo doleva). S poloosou se začne vytahovat ložisko. Ložisko vytáhneme zcela ven z hrdla, Mezi zadní hranou ložiska a hrdlem nápravy NESMÍ být více jak 7 mm, jinak hrozí vypadnutí poloosy z převodovky s nutností rozborky spojení nohavice poloosy-převodovka a rameno-nohavice a hlavně obtížnou montáží. Pokud je přípravek vyroben správně,ani by větší vysunutí neměl dovolit.

5)Mezi zadní hranu ložiska a hrdlo vložíme vidlici přípravku nebo cokoliv (dva kusy plechu, plocháče), co zabrání vklouznutí ložiska zpět do hrdla. Jelikož jsem v době montáže neměl onu vidlici, na fotkách je ložisko blokováno ohnutou starou měrkou na olej:-)

6)Otáčením vratidla přípravku doprava ložisko stáhneme z hřídle, resp. hřídel opět vtlačíme dovnitř. Odebereme přípravek, volné ložisko sejmeme.

7)Háčkem vypreparujeme gufero z hrdla polonápravy. Tuto operaci doporučuji s namontovaným přípravkem. Jinak se může se stát, že háčkem zachytíte za opěrný kroužek polonápravy a společně s guferem vytáhnete i poloosu z nápravy a veškerá práce přijde vniveč. Gufero jde dost obtížně ven, poloosa vyklouzne téměř sama:-)

Práce s přípravkem-nalisování nového ložiska

1) Očistíme vnitřek domečku ložiska, namažeme olejem a vmáčkeme gufero. Gufero nasuneme na opěrný kroužek na lehce povytažené poloose a celek vmáčkneme do domečku. Pozor - nehýbat radiálně s poloosou, jinak guferu spadne stahovací pružinka (což nevidíme) a nebude těsnit. Poloosa by stále měla být zhruba souosá s domečkem. Nejlépe to zajitíme nasazeným přípravkem.

2) Navlečeme namazané ložisko, připevníme přípravek a pomocí velké vložky opřené o desku přípravku (obr.) ho vtlačíme na hřídel. Resp. hřídel vtáhneme do ložiska. (vratidlo otáčíme doleva)

3) Vyměníme vložku za kratší, tu opřeme pouze za hlavu přípravku (obr.) a celek vtlačíme (otáčíme vratidlo vpravo) do domečku. Pozor -přestože obě vložky vypadájí podobně, každá se o přípravek opírá jinde.

4) Sundáme přípravek, nandáme štít brzdy a krytku ložiska (nezapomenout na velký těsnící o-kroužek a distanční podložku 0,3 mm) a máme hotovo.

Ještě soupis souvisejících náhradních dílů:

gufero poloosy (to co je vevnitř:-) 954-038312

gufero poloosy (to co je vně:-) 954-042107

pryžový o-kroužek krytky 110-391801

podložka ložiska 110-319511

ložisko zadního kola 961-230600

Co se můžete vyměnit (když už to děláte):

klínek poloosy 110-338210

korunová matice poloosy M18x1,5 Zn 110-329240

závlačka 4x36 984-940836

brzdový váleček 19 mm(prasátko) 110-595031 (záměnný 115-595031 )

brzdové čelisti (pakny) záměnné se š120 111-430141 (113-330140)

rozpěrací páka 110-330170

příp. samostav zadní brzdy levý 113330150 a pravý 113-330151

sada pro upevnění paken (pružinky, vodící čepy) na š100-120


Rubrika: Zadní náprava, Přečteno: 11385×, Komentářů: 16, Líbí se Autor: pajk
Díky, pro úplnost uvádím vlákna s tímto článkem související.





http://www.skoda110r.cz/forum.php?thread=7806





http://www.skoda110r.cz/forum.php?thread=6639
Konečně došlo i na mě a přišla chvíle kdy doceňuji kvality tohoto článku.





Na rozborku / sborku se zatím "pouze" chytám i tak už chválím autora za super nápad vypsat k potřebným dílům i jejich čísla dle katalogu. Odpadá tím dohadování s paní za pultem o typu potřebného gufera, podložky apod.
Díky🙂
Pajku, skvělí článek a návod jak na to,chválím tě. 😀
Díky Hansi🙂





No, ono je to obvykle naopak - když něco dělám, vycucávám informace odtud já🙂. A že toho poslední dobou dělám docela dost, ale většina je už moc pěkně popsaná🙂:-)





Pajk
Noo,takovejch clanku neni nikdy dost.Dost lidi v budoucnu takova operace ceka a pak se takovej clanek rovna zlatu 😉.Diky Pajku a zase napis az budes neco delat!Ja jsi to rovnou vytisknu a ukladam do sanonu s postupama JAK na TO 🙂.
Mám 2 stahováky, jeden mě stál 800,- a já ho půjčil, časem jsem téměř zapomněl komu, ale tušení tam bylo. jenže dotyčný tvrdil, že když jej potřebuje půjčuje si ho od škodovkářů. Tak jsem byl nucen nechat vyrobit nový trochu odlišný a ten mě stál ve finále 6000,-. po půl roce se mi vrátil ten můj starý . Nemá někdo zájem?
RST: Myslel jsem si to. Tak holt vás budu otravovat s opravama🙂:-)





Jinak díky moc za půjčení přípravku.
Články můžeš opravovat sám, ale po tvojí publikaci je ještě nutná publikace adminem. Stejně jako při vydání nového. Až do publikace opraveného, je na webu vidět starší verze.
RST: Upřímně řečeno, byl tak precizně vyroben a i nalakován, že jsem se na něj bál skoro šáhnout.-). Zase je ten přípravek o to fotogeničtější🙂





Jinak onu vidlici přípravku, kterou jsem dle fotek nepoužil pochopitelně mám též (neztratil jsem Ti ji) jen jsem hlava děravá a nevzal jsem si ji tenkrát s sebou🙂
Díky🙂 Ale sebekriticky musím přiznat, že jsem pomotal směry otáčení přípravku a budu to muset opravit🙁.Trklo mne to (i přes kontrolu) až teď.





Když už jsme u toho, nemohl bych si drobné opravy u již vydaných článků dělat sám? Přeci jen hrubky, drobné doplnění, překlepy a tak. Vždycky se něco najde a u mne i u několikáté opravy opravy🙂:-)








K samotnému přípravku-dost mne překvapilo, jakou silou jsem musel vzíti za vratidlo, abych ložisko stáhnul a nalisoval na hřídel. Z a do nohavice to šlo snadno.





Jelikož bych to nebyl já, tupě jsem přípravek sundal současně s ložiskem a potom jsem gufero vytáhl i s poloosou, takže jsem si vlastně práci moc neušetřil🙂.Jinak přípravek funguje bezvadně, ale dalo to trochu koumání🙂. Na podruhé to šlo jak po másle (druhá strana). Proto koneckonců i ten článek.





A ještě jedna věc - když už mi ta poloosa vypadla z převodovky, nasunovala se o dost lépe, než kdyby tam bylo ložisko. Šla totiž povysunout z nohavice a tudíž jsem mohl kameny přidržovat rukou při zasouvání do planetových kol.





Pajk
To my ho vyráběli s tátou podle výkresů v knížce o přípravcích. Tohle byla funkční premiéra.
Musím kouknout doma, myslím, že ten přípravek mám taky😀





Dali mi ho kamarádi, kteří už se škodovkami skončili s tím, že neví k čemu to je 😀, ale že já mám ty staré škodovky a mohl by se mi hodit...😀
Pajku, za tohle máš za 1.


Dovolím si malinko přihřát polívčičku s tím, že ten přípravek je můj a konečně jej někdo otestoval a taky mírně doupravil, aby byl funkční.
Ačkoli jsem to nikdy takto nedělal, moc hezky napsaný návod. Díky za něj.

Warning: Undefined array key "s_article" in /data/web/virtuals/277612/virtual/www/article.inc on line 253