SchRek EVO2
Tak novinky na začátek článku:-)
Pro ty z vás, kdo ještě neví, erko se povedlo dokončit na sraz Škoda 110R Coupé v roce 2020, v roce 2021 Petr Urban naladil motor a od té doby funguje vše k naprosté spokojenosti mé a překvapení ostatních řidičů:-)
Na letošním HG, proběhlo měření ve sprintech a maximální spokojenost:-)
Ve dvou lidech s naloženým autem, zrychlení z 0-100 km/h za 11,564 sekundy (a to se mi ještě nepodařilo správně zařadit dvojku a trojku - holt problém s mezičlánkem mezi volantem, sedačkou a pedály:-))
Věřím, že s prázdným autem a zlepšením práce s fofrklackem se dá dostat po 11 sekund...
A to si myslím, že na 40 let staré auto je moc pěkný výsledek:-)
Prostě, jede to jako... :-)
Celých 11 let jsem se bál, že mě něco podobného může potkat, proto jsem měl v eRku odpojovač baterie, hasičák...
Že to bude nakonec tak rychlé a intenzivní, mě nenapadlo ani v nejhorším snu...
Pondělí 19.8.2019
Fotky převzaty z Facebooku hasičů, já nějak neměl sílu fotit...
Co se stalo?
Nevím...
Zhruba měsíc před tím jsem byl s erkem na Moravě u Petra Urbana a povedlo se mu vše naladit k maximální spokojenosti (dle jeho odhadu bylo v tom motoru cca 90 koní).
Před odjezdem na sraz do Plumlova jsme s Lukášem byli erko ještě naposledy projet...
Je fakt, že jsem motor asi trošku přetočil a začaly se z něj ozývat klepavé zvuky, tak jsme zastavili, vyměnili svíčky a pomaleji vyrazili domů... Kolem motoru nic nesmrdělo, naopak, byl absolutně čistý (tak čistý motor jsem snad nikdy neměl)...
Po ujetí asi 400 metrů od parkoviště najednou Lukáš říká, že cítí smrad pálené gumy a v tom okamžiku dovnitř vrazil černý dým, než jsem stihl zastavit z cca 60 km/h, z bočních kapes už z obou stran šlehaly plameny a bylo jasno, že toto malý 2 kg hasičák nezastaví...
Hasiči přijeli do 18 minut od zavolání, policie tam sice byla do 5 minut, ale měli prázdný hasičák...
Úterý 20.8.2019
První fotky "po" a obhlídka a rozhodování co dál...
Následky:
- Motor KO
- Zadní tlumiče KO
- Zadní pneu KO
- Interiér KO
- Všechna okna KO
- Komplet čalounění KO
V podstatě zůstalo nedotčené auto od A sloupků dopředu...
Co dál?
Všichni v rodině mi hned radili kup si jiné... ale to nejde, protože:
1) cena "jiného" před renovací se rovná mnou odhadnuté ceně opravy (včetně nového motoru), cena erka po renovaci několika násobně převyšuje cenu opravy...
2) v každém jiném "sériovém" erku bych se necítil, prostě 11 let jsem si erko ladil podle a pro sebe...
3) přece SchReek sice shořel, ale není rozbitý, není rozflákaný na kusy a když jsem se na něj podíval zepředu, furt jsem viděl ty jeho oči (světla)... blbě se to vysvětluje:-)
Prostě jsem se rozhodl, že se SchRek opraví... a rodina mě podpořila, k rozhodnutí mi pomohlo i pár telefonátů s Radkem Svěceným a Martinem z Košic.
Uděláme s Lukášem všechno proto, abychom příští rok jezdili
Hned na začátku chci touto cestou poděkovat všem, kdo mi nabídli pomoc s náhradními díly nebo opravou, moc si toho kluci vážím a děkuji za vše.
Rodí se EVO2:-)
Pátek 23.8.2019
Erko je na pracovních kolech, stará kola jsou zutá, z auta je vyndáno a roztříděno vše co půjde (chceme) zachránit a je vyndán motor...
Sobota 24.8.2019
Zadní část a vnitřek skeletu očištěn od následků požáru. Luky si to neskutečně užil při čištění stropu a všeho kolem ředidlem:-).
Vše nastříkáno odrezovačem a zelenou základovkou FORMEX. Zde první zádrhel, neboť zelená základovka není zelená, ale šedivá, byť na plechovce byla vyobrazená zelená:-)
Neděle 1.9.2019
Opraven konec zadních nosníků (to nesouviselo s požárem) a vnitřek a motorový prostor nastříkán vrásněnkou a zelenou barvou, abychom sladili barevně interiér se zbytkem karoserie.
Zároveň průběžně čistím od sazí věci, co chci zachovat z původního auta... a rozpracovává se nová elektrika a palubka...
Pátek 6.9.2019
Než se pustíme s Lukášem do elektriky, rozhodneme se nalepit do interiéru odhlučnění a to i za cenu toho, že před lakem budeme muset vše zakrýt...
Výsledek po 5 hodinách práce:
Končíme v sobotu 7.9.2019 v 0:35 ráno...
Jsme oba obsolutně KO, protože celý týden makáme v normální práci a já pak průběžně ještě po odpolednech makám na erku - hotová je "hlavní" palubka, z velké části je hotová střední část palubky a
stále se na něčem pracuje...
V sobotu v 10:00 se u nás zastavuje lakýra, bohužel bude mít čas až v březnu :-( a auto v lakovně tak 2-3 měsíce... Buď počkáme do března, nebo zkusíme sehnat ještě někoho jiného... pokud nikoho nesežene, připravíme to pod lak sami a lakýra nám to "jenom" poleje barvou... uvidíme, příští týden se rozhodne...
Pátek 13.9.2019
Začínáme výjimečně brzo (18:15):-)
V týdnu se domluvilo lakování auta, nakonec se bude dělat celolak. Lakýra sice tvrdil, že by možná odstín trefil, ale RAL6002 je u různých výrobců lehce jiný odstín. Nakonec si lakýra stejně všechno co bude lakovat očistí na plech. Samozřejmě předek jenom "poleje" a nebude ani kytovat a chystat pod lak, tam je to OK, ale brousit bude střechu, oba zadní blatníky, zadní čelo a zadní kapotu.
Pokud všechno dobře půjde, jede auto do lakovny za 14 dnů (27.9.2019). Mělo by tam být tak měsíc (maximálně dva). Lakýra je zároveň autoklempýř, takže se auto vrátí již spasované a můžeme skládat...
Lukáš tudíž rozebral předek auta (světla, nárazník, chladič...).
Já jsem zatím pasoval nové sedačky - musely se vyrobit nové pojezdy, protože originál byly na dvě věci... V sobotu jsem pak stejně zjistil, že sedačka řidiče je moc vysoká a celé uchycení se bude ještě upravovat, ale konečně máme sedačky, v kterých se dobře sedí a mají dost vysoké opěrky hlavy...
Opět končíme v sobotu v 0:30...
Pátek 20.9.2019 až neděle 22.9.2019
O víkendu jsem doma sám a můžeme se s Lukášem plně věnovat erku...
Celý pátek odpoledne pasuji volantovku a nový volant a sedačku, abych byl v autě pohodlně. Nakonec je celé řešení kombinací zkráceného spodního dílu ze škody 120 a vrchní části ze 120ky (holt volant s odsazením 90 mm není jednoduché dostat do auta...
V sobotu s Lukášem nasazujeme dveře,které odstrojujeme, pak zadní blatníky, "novou" zadní kapotu a asi hodinu pasujeme zadní čelo, abychom ve finále zjistili, že použijeme původní ohořelé... žádné ze zásob nesedělo...
V neděli dopoledne doknčujeme detaily pro odvezené do lakovny (veze se v pátek 27.9.2019.
Odpoledne jedu k Davesovi kanibalizovat na jejich felicii. Byl jsem úspěšný :-) přivezl jsem si plasty kolem volantovky, držák přepínačů a ještě další drobnosti... Vypadá to, že nakonec dokážeme zprovoznit i klakson ve volantu:-)
Středa 30.10.2019
K večeru jsme přibezli auto od lakýry. Nakonec se dělal celolak, včetně pasování...
Na první (i druhý) pohled moc pěkně odvedená práce. Barva je stejný odstín RAL 6002, akorát nějaká moderní značková, takže lesk jako blesk:-)
Nějaké drobnosti by se našly, ale to jsou opravdu drobnosti, spasované je auto moc pěkně, konečně licují dveře a byla i snaha, v rámci možností, o rovnoměrné spáry.
Samozřejmě mezitím se makalo i na jiných věcech, je hotová nová palubka, panel s přepínači. Aktuálně netrpělivě čekám na nějaké "drobnosti", abych mohl dokompletovat elektriku mimo auto a začít kabelovat v autě...
Pár fotek progresu:
Úterý 19.11.2019
Nakabelovaná elektrika v palubce a kolem vypínačů, aktuálně se pasuje palubka do auta a ladí se detaily...
Malá ochutnávka:
Pátek 22.11.2019 až neděle 24.11.2019
V pátek začínám už v 15:30, mám den volna, Lukáš se připojuje kolem 18 hodiny.
Končíme lehce po půlnoci v sobotu...
V soboru začínáme kolem 10 hodin, já tahám elektriku, zapojuji přední světla a elektriku v kufru, Lukáš rozebírá motor z fábie 1.4 - nový základ pro pohonný agregát.
Po sundání hlavy válců, je vidět, že jeden válec je orezlý - asi prasklé těsnění pod hlavou, celkově je motor strašně "okyslý":-( Začínám být skeptický, zda bude použitelná klika, jinak ho můžu sbalit a hodit do koše...
Nakonec vyndáme kliku, nic jí není, krásná, bez ryh... Aspoň něco...
Pár fotek z rozborky "nového" agregátu:
Po rozborce motoru Lukáš dopasuje zadní blatníky, vylepí motorový prostor a vnitřek odhlučněním.
Končíme ve 22 hodin...
V neděli začínáme v 9:00, Lukáš rozebírá původní motor, chceme z něj použít některé díly na fabku - vanu, prsa... zároveň jsem zvědav, jak motor vypadá zevnitř po požáru...
První překvapení nastalo po sundání hlavy - v jednom pístu otlačený ventil... celý oběd jsem si lámal hlavu, jak je to možné. Po obědě opět kontrolujeme písty a hlavu a najednou je to jasné:
Ulomený dřík na sacím ventilu
Tím mnoho věcí do sebe zapadlo:-(:
Bohužel jsem "pretočil" motor, tím se stalo, že nevydržel dřík ventilu a ulomil se. Nejdříve omlátil elektrodu svíčky, čímž svíčka přestala dávat jiskru a to bylo (poslední) štěstí...
Svíčku jsme na parkovišti vyměnili a ventil jí nestihl "zaklepat", naopak zůstal otevřený přímo do weberu a jeden ze zápalů nejen, že zapálil směs ve válci, ale přes nefunkční ventil došlo i zapálení benzínu ve weberu, chytil filtr a od něj molitanové obložení motorového prostoru...
Zajímavostí je, že motor nejspíš požár přežil, protože s výjimkou toho, že je "očouzen" nejeví žádné známky poškození, více méně po shoření benzínu ve weberech pak už hořel jenom lak, molitany a vnitřek auta... Nechám si motor jako základ pro druhé erko:-)
Foto jako důkaz:
Zátiší s montážním stojanem:-):
Po té jsme již jenom dodělávali nějaké drobnosti, já jsem tahal elektriku, ladil středový panel:
Kabely zvládnu, těch se nebojte:-)
Velké poděkování patří Vláďovi Hladíkovi (Tátomechanikovi) za zapůjčení montážního stojanu na motor, bez něj by to šlo těžko... DÍKY.
Pátek 13.12.2019
Tak elektrika kompletní, resp. chybí tak 5% dozapojit, ale to se může udělat až s nasazeným motorem.
Nutno doladit (vím jak, jen nebyl čas):
- odpojovač baterie
- signalizaci rozsvícených světel při otevřených dveřích (zatím píská jenom při vypnutém zapalování)
Pak všechno hezky "uklidit" a můžeme pasovat interiér - sedačky, volant a čekat na Michala Boudu s montáží stropu, koberců a dalších "drobností".
V pátek jsem přivezl další motor Felicia 1.3 MPi, protože jsem nutně potřeboval speciální hlavu válců... čeká se na očištěný blok a zbytek věcí, webery od Davese a pak hurá za motořářem...
Dnes žádné fotky, příště už foto se sedačkami, volantem:-)
Pátek 20.12.2019
Aby jste neřekli, že se nic neděje, pár fotek aktuálního stavu, postupně se ladí 100+1 drobnost:-)
Vánoce 2019
Vánoce za námi, aktuálně hotovo:
- promazán a rozchozen a mechanizmus stěračů
- čalounění dveří
- na zadní boční panely zatím čekáme na samonavijecí pásy, ze škody 120 i po úpravě jsou krátké...
- pasují se do auta finálně sedačky...
A obligátních pár foteček:-)
Úterý 14.1.2020
V pondělí přijel Michal Bouda a v úterý mi vylepil celý interiér auta... eRko zase začíná vypadat "normálně" máme nový strop, koberce, zadní plato...
Středa sice za moc nestála po celodenním fetování chemoprénu a přitápění PB topením v uzavřené garáži:-)
Ještě jednou strašně velký dík Michalovi.
Důkaz místo slov (a neskutečná radost):
Pondělí 4.5.2020
Jsem mile překvapen, že mě tady ještě někdo sleduje :-)
Na autě se průběžně pracuje.
Interiér
Namontované pásy, téměř vše zaskleno, chybí akorát pravý zadní trojúhelník. Řidičova sedačka finálně upravené pojezdy a přidělaná, spolujezdcova ještě ne, dotahovala se elektrika...
Elektrika
V podstatě komplet, chybí nakonektorovat motorový prostor:
- zadní čelo (7 kabelů)
- teplota a tlak oleje (2 kabely)
- ETZ a otáčkoměr (2 kabely)
- teplotu chladící kapaliny (1 kabel)
- tlak oleje (1 kabel)
- navijáky 4 bodových pásů (2 kabely)
- dobíjení (1 kabel)
Motor
Je hotový "spodek" motoru (díky Radkovi Svěcenému za přípravek na vsazení pístů s pístními kroužky do válců a Vláďovi Hladíkovi za montážní stojan).
Už snad můžu říct i něco ke konfiguraci:
- Fabia 1.4 v kombinaci s díly z felicie 1.3 MPi
- nové ojnice
- nová pístní sada (vložka, píst, pístní kroužky)
- vačka 280
- odlehčený setrvák (z původního motoru)
- upravená hlava válců
- sání přes hlavu
- 2x weber (FAIS) DCOE40
- svody 4-1
- příčný výfuk
- zapalování Ignitec a zapalovací lišta Felicie MPi
Aktuálně čekáme na hlavu válců a sání na dva webery. Repasované webery jsou již doma (díky Davesovi).
Podvozek a brzdy
Aktuálně je erko na zvedáku, vytáhli jsme celý zadek (převodovku, nápravy...) Opravili na podvozku to, co jsme na podzim uspěchali při přípravě pod lak a skládáme teď postupně vše zpět...
Co psát...
Na autě se intenzivně pracuje
Pár fotek pro ilustraci aktuálního stavu (je to pel mel posledních několika měsíců:
Pondělí 27.7.2020
Tak motor o víkendu složen, auto z 99% složené a připravené. Akorát nemám odvahu ho nastartovat :-)
Snad tento týden, chybí akorát vyrobit měrku oleje, nalít chladící kapalinu, olej a benzín...
Pár fotek:
Poděkování:
Je na místě poděkovat všem, kteří mi s opravou pomohli, takže je sem začnu postupně psát (i s drobným komentářem:-)):
Manželce Evě - vím, že je to se mnou někdy strašné, vydrž to :-)
Dcerám Káje a Sáře - holky, díky moc za vše
Lukášovi - vztah k autu není dán tím, zda jsi jeho vlastníkem, ale tím, kolik jsi na něm nechal života a práce...
Michalovi Boudovi - za úžasné čalounění, koberce a zútulnění interiéru.
Vláďovi Hladíkovi - za půjčení montážního stojanu na motor a důležité rady.
Radkovi Svěcenému - za pomoc a rady. Je důležité mít přítele na telefonu, ale daleko důležitější je mít někoho, na jehož rady se můžeš spolehnout.
Davesovi - za repas weberů a další nesehnatelné příslušenství na erko.
Petrovi Urbanovi - za díly na motor, dobré rady a úpravu hlavy a sání.
27. květen 2020
25. květen 2020
6. květen 2020
30. duben 2020
17. únor 2020
16. únor 2020
10. únor 2020
9. únor 2020
6. únor 2020
5. únor 2020
5. únor 2020
21. leden 2020
21. leden 2020
21. leden 2020
4. prosinec 2019
4. prosinec 2019
19. listopad 2019
8. listopad 2019
6. listopad 2019
4. listopad 2019
3. listopad 2019
31. říjen 2019
30. říjen 2019
29. říjen 2019
24. září 2019
23. září 2019
23. září 2019
20. září 2019
18. září 2019
18. září 2019
16. září 2019
14. září 2019
10. září 2019
9. září 2019
6. září 2019
5. září 2019
23. červenec 2020