7. leden 2004

Montáž druhého motoru topení

Rubrika: Chlazení a vytápění, Přečteno: 15063×, Komentářů: 9, Líbí se Autor: Džon
Pro lepší ofuk předního skla

Jak jistě všichni víte, tak topení v eRkách a vůbec ve všech škodovkách řady 100/110, není nijak moc výkonné. Použitý systém motoru topení vzadu je možná hezký, ale naprosto neúčelný. Během cesty, kterou proudící vzduch musí urazit, dochází k poměrně velkým ztrátám různými skulinami, takže k přednímu sklu se dostane jen to menší množství vzduchu, než jaké by jsme potřebovali. Což v dnešních zimních dnech je celkem smutná skutečnost a většina škodovkářů jezdi s malým zamlženým průzorem, přičemž ohrožují nejen sebe, ale i všechny ostatní účastníky provozu.

Způsobů jak tento problém odstranit je několik. Poměrně častá je taková úprava, že se dá jiné topení a umístí se dopředu. Tato úprava je sice nadmíru účinná, ale pokud někdo nerad řeže do kastle, tahá další trubky a zmenšuje už takhle malej kufr, jako já, tak se této úpravy radši vzdá a dál jezdi se zamlženým sklem.

Moje úprava není sice tak výkonná, ale zase je časově, finančně a pracně absolutně nenáročná, přičemž problém se zamlžujícím a namrzajícím se sklem, víceméně vyřeší. Princip úpravy je jednoduchý: jestliže jsou ztráty na vedení a vzduch málo fouká, chce to zvýšit množství foukaného vzduchu a foukat ho větší rychlostí. To se dá vyřešit montáží druhého motoru topení a to hned za původní motor.

Co budeme potřebovat:

  • 1ks klasického motoru topení
  • 3ks silentbloků úchytu topení + matky s podložkami
  • 1ks originální roury pro vedení vzduchu
  • Nějakou pásovinu, nebo plech min. 1mm, ze kterého vystřihneme úchyty topení
  • Vrtačku s vrtákem 7-8mm (alespoň myslím, prostě aby prolezly šrouby silentbloků - tam jsou myslím 6ky)
  • 3ks šroubů (6x20mm) + 3ks příslušných matek a podložek
  • Kus kabelu, asi tak 5 m
  • Lisovací konektory na kabel, standardní
  • Nějakej prosvětlenej vypínač ? nemusí být kontrolka
  • Trochu základový barvy, či barvy na podvozek

Mechanická montáž:

Nejdříve zkontrolujeme stav motoru topení, aby jsme po namontovaní nezjistili že nefunguje, nebo je nějakej přidřenej. Motor si zkušebně umístíme hned za původní motor topení a rozměříme si kde budeme vrtat díry a jak budou naohýbané držáky. Po rozměření a označení si míst kde budeme vrtat, motor dáme stranou, ještě jednou se přesvědčíme že to je tak jak chceme a uchopíme vrtačku s příslušným vrtákem. Vyvrtáme všechny (3) díry, očistíme je a zatřeme barvou, aby nám to časem nezačalo rezivět. Mezitím než zaschne barva, tak si vyrobíme držáky. Kdo má plech musí navíc střihat, kdo má pásovinu, tak jen vrtá, řeže a ohýbá. Po naohýbání do správných tvarů držáky povrchově ošetříme ? nástřikem, nebo nátěrem. Po zaschnutí barvy držáky namontujeme do auta, ale úplně je nedotahujme. Pak namontujeme silentbloky na motor topeni. Motor na silentblocích namontujeme na připravené držáky a spoje podotahujeme. Teď musíme do sebe napojit vzduchové roury. Vzhledem k jednoduchosti úpravy to uděláme tak, že původní rouru vyndáme a asi 10cm za místem kde končí příruba topení, prostřihneme otvor, tak aby tam vlezla druhá roura (asi tak 3cm) a držela tam. Pak původní rouru dáme na své místo a připojíme rouru od druhého motoru. Tím je mechanická montáž vyřešená.

Elektrická montáž:

Je několik způsobů zapojení, je to jen na vás, ale pokud nevíte alespoň částečně jak na to, tak si to nechte od někoho udělat, ušetříte si zbytečné zkraty apod.

Původní spínač, má dvě polohy. To se dá využít a můžeme motory zapojit tak, že třeba na první poloze pojede 1. motor na max. a na druhé poloze pojede 1. motor na max., či min. a druhy motor taktéž. Výhoda tohoto zapojení je ze se nemusí tahat kabely, nevýhoda je ta, ze je poměrně málo variací běhu motorů.

Přiděláme nový vypínač. Je na vás kam si ho dáte, já ho mám na tom plechu jak je potenciometr na regulaci osvětlení palubovky. Vypínač muže být buď jedno či dvoupolohový, záleží kolik chcete kombinací. Natáhněte dráty, přičemž nezapomeňte aby to šlo přes pojistku!

Ukostření motoru je lehká věc, takže víc se o tom nemusím zmiňovat.

Jestli pořad ještě někdo neví jak na to, nebo vůbec jak se říká že 1 obrázek vydá za 1000 slov, tak přikládám fotodokumentaci z mého eRka (najdete ho na těchto stránkách v rubrice "Káry", pod jménem Wild Wolf - pozn. Džon).


Rubrika: Chlazení a vytápění, Přečteno: 15063×, Komentářů: 9, Líbí se Autor: Džon
Zdravím . Já tuto úpravu měl a byl jsem s ní naprosto spokejný...průtok vzduchu byl dobrej. A topení jsem vylepšil tím že jsem místo klasické vložky dal vložku Al ze škody 120. Věřte nevěřte vlezla se tam a to topení mě někdy nutili i vypínat. Jo a ještě doporučuju ovládat spínačem relé které teprve bude napájet oba ventilátory.... mají celkem solidní odběr a nevím jestli by to spínač a kabely přežily,
Zdravím pořídil jsem si Š100L a jak je známo ta moc netopí🙂 s kámošem jsme přemyšlely tam namontovat topeni z favorita bylo by to možné?dik za rady!





Jinak jsem sehnal super hru CZECH RACER zádní hra s s vozy škoda 105-120 atd velmi pekná grafika!
mam tak jak predchudce psal upraveny vetrak topeni na vnitrek ze 120. vyrobyl jsem ho podle sebe aby mela vrtule spravny smer vse bylo utesnene a hlavne nevypadalo to tak hrozive. no a vysledek... skoda ze nevym jak poslat fotky. jeste ho nemam v aute ale uz takhle vypada skvele.
Koukal jsem na tvuj nápad nevypadá to špatně ale jak jsem četl holt ten druhej saje z motoru. Ja sem si sehnal od kamaráda ventilátor z hondy a můžu ti řict přidělal jsem ho tam stejně jako je original a korát potrubí sem udělal z PVC plastu průměru 80mm a ofukuje to jako šílený.
Když se vyřízne kruhova dira okolo puvodniho motorku ventilatoru a motorek se vyjme, dira musi byt stejneho prumeru jako je ventilator ze skody 120, da se tam bez problemu novy motorek ze stodvacitky vsadit a zakryt plastovou krytkou (utesnenou silikonem) , pak jen uz maličko vyčníva hridelka rotoru, kterou sem zadelal vickem od spreje, takze pokud nekdo neni fanda skoro ani nepozna rozdil kterej je jen ve vnitr v rozdilnem motorku a obehoveho kola. Jen se z boku telesa ventilatoru musi jeste udelat pruchodka na kabel napajeni protoze novy motorek ma vyvody uvnitr. Fouka to znatelne lip hlavne na plny chod a nema to chybu 🙂 hlevne vzhledove
Nápad dobrej,ale skutečně by to asi chtělo čistej vzduch.


jeden z problémů nedostatečné fukce větrání ale je i vtom,že vzduch hnaný ventilátorem proti směru jízdy někde uniká.Nejčastěji pod autem v místě


hlavního tunelu \"gumoplechovou\" záslepkou na konci tunelu /proházejí skrz ní


lanovody a táhlo řazení.Táhlo prochází jakýmsi měchem a ten je často prasklý.


Další problém je v tom že tuto součástku nejde sehnat a její výměna je dost pracná.Vlastně jde vyměnit až po demontáži agregátu.


Někdy zase fouká topení dostatečně ale vzduch dojde k řidiči studený.


pak je třeba se podívat,zda někdo neodstranil /většinou při sváření na kastli/


polystyrén z podlahy tunelu který se tam dával právě proto aby vzduch cestou nevychladl.
Já jsem tohle vyřešil jinak.Původní ventilátor jsem vyndal a místo něj jsem dal silnější z fordu econovan a je to celkem dost znát a vejde se tam s menšími úpravami...
Celkově to není špatný,ale problém vydím v tom,že druhý větrák saje (ssmrad)z


motoru a proto bych to nedoporučoval!Při techto zkouškách se mi stalo,že se čelní okno pořád zarosovalo!Pravda je,že větrák a topící tělesa jsou vzadu a probůém stopenim je ale řešení jsem zatim nenašel!!
Celkovo je v pohode nápad, ale ak sa nemýlim, druhý ventilátor nasáva vzduch z motorového priestoru, myslím si, ze nieje najcistejsí. Mám na svojom erku naplánovanú podobnú úpravu, ale vzduch budem viest k ventilatoru cisty. Ventilator sa namontuje co najviac dozadu a vzduch sa k nemu privedie vzduchotechnickou hlinikovou rurou z priestoru odkial saje vzduch prvy ventilator. Nevyhodou je rezanie a zvaranie, a to, ze hadica bude pravdepodobne zasahovat do priestoru originalneho vzduchoveho filtra (ale aj ten by som chcel prerobit)


Co sa tyka elektriky, pre mna idealne zapojenie by bolo:


Poloha 1 - motor 1 na maximum


Poloha 2 - motor 1 a 2 na maximum


Osobne pouzivam ventilator vacsinou na max. vykon, pretoze na polovicny to nefuka takmer vobec.


Erkam zdar 🙂


Ivan