12. červen 2009

Náhrada originálního "budíku" měřícího tlak oleje

Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 11525×, Komentářů: 11, Líbí se Autor: Petkar

Vůz Škoda 110R Coupé byl jako jediný z z novovodobé produkce Škodovky (od roku 1964) vybaven sériově tlakoměrem oleje. Ponechme stranou přínos pro běžné ježdění (s rodinkou na nákupy apod.), kdy bohatě postačí kontrolka mazaní jak jí má dodnes většina sériově vyráběných automobilů.

Původní systém je řešen mechanicky formou napojení trubičky (ve spojení s chladičem oleje) na blok motoru. V průběhu let provozu eRka došlo k poškození tohoto propojení a často je původní tlakoměr nefunkční, protože při opravě byl přerušen přívod oleje (např. z důvodu demontáže olejového chladiče atd.). Původní budík slouží jenom jako záslepka díry v palubní desce.

Cos tím?

Možnost č. 1

Budík vyjmout a nechat díru v palubce. Řešení není to moc estetické, ale je to levné.

Možnost č. 2

Ponechat v palubce původní nefunkční budík. Náklady na řešení stejné jako u možnosti č. 1, akorát je zde estetický přínos, kdy na vás nezeje z palubky díra o průměru 60 mm.

Časem vám ovšem stejně začne vadit, že máte v zorném poli řidiče nefunkční přístroj a pak přichází na řadu následující možnosti:

Možnost č. 3

Náhrada jiný budíkem. Fantazii se meze nekladou, lze použít např. měřič podtlaku v sání (ekonoměr), voltmetr, teploměr oleje, apod. Zde je pouze důležité, aby budík měl průměr 60 mm a trošku se podobal dizajnem škodováckému...

Možnost č. 4

Zprovoznění budíku tlaku oleje

Zprovoznění původního systému

Většinou je KO pouze přívod. V závislosti stavu přívodu k budíku je oprava v řádu stokorun. Prakticky to obnáší vyřešit napojení na blok motoru (pokud již nemáte chladič oleje a potřební díly, je to potřeba celé vymyslet) a pak pomocí tlakových hadiček a trubičky dotáhnout až k budíky. Výhodou je zachování původního systému, nevýhodou horký olej v čistém interiéru, pokud některý spoj selže...

Náhrada elektrickým systémem

Variant je v zásadě několik:

Potřebné součástky

  • budík tlaku oleje průměru 60 mm
  • odpovídající čidlo
  • asi 5 metrů drátu.

Prostřednictvím přítele S.D.Gotreka byl pořízen budík tlaku oleje o průměru 60 mm včetně odpovídajícího čidla.

Vymontuje se původní čidlo a místo něj se namontuje dodané čidlo. Čidlo má dva výstupy: WK a G. Na výstup WK se připojí původní drát od kontrolky a na G se připojí drát k budíku. Při výměně čidla není potřeba vypouštět olej, když budete dostatečně rychlý:-) akorát je potřeba si podložit nějakou nádobku, protože malinko oleje přece jen vyteče...

Natáhnout signální drát k budíku a zapojit budík. Budík má tři výstupy označené "30"; "31" a "M". Zapojení je následující:

"30" je + (natáhnout od ostatních přístrojů napájených po otočení klíčkem)

"31" je -

"M" je signál od čidla.

Budík můžete zamontovat místo původního a jezdit:-) Problém je, že budík má jiný dizajn než erkový...

Pokud máte původní podklady, stačí vyměnit obroučku za stejnou jako máte na ostatních budících a natřít rafičku na bílo.

Poznámka: Fotky převzaty z webu http://skoda-virt.cz/cz/auta/emka/37-tuner-2-s105-136l/

Pokud máte, jako já, bílé podklady a upravené podsvícení, nezbude vám než sundat obroučku tlakoměru, opatrně stáhnout ručičku tlakoměru, rozebrat originální tlakoměr, přehodit stupnice (nesedí rozteč šroubů a je nutné zachovat izolační destičku z původního podkladu), nasadit rafičku z originálního tlakoměru (je větší, takže je potřeba jí zmáčknout kleštěmi, nebojte se, funguje to).

Následně, než nasadíte novou obroučku, doporučuji budík zkalibrovat. Stupnice jak původního, tak i nového, budíku jsou až do hodnoty kolem 6 identické, pak se začínají lehce lišit. Nicméně 0 může být proti původní lehce posunuta. Já to provedl tak, že jsem ručičku tlakoměru nasadil jenom lehce, vzal otevřený elektrický tlakoměr do auta, zapojil ho a otočil zapalování, ručička se má srovnat na 0 hodnotu, podle potřeby jsem jí malinko upravil tak, aby ukazovala 0.

Pak nasaďte obroučku a namontujte do auta.

POZOR

Při montáži do auta je vhodné použít originální montáží "U" profil dodaný s budíkem, pokud ho z nějakých důvodů nemáte, můžete použít z původního tlakoměru nebo z teploměru, ale je více než vhodné tyto obalit izolačkou, jinak se vám může stát to co mně, že odpálíte napájení budíku, protože část "logiky" je volně přístupná a při montáži rámečku není problém jí odpálit.

Tímto ještě jednou děkuji Gotrekovi za opravu...


Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 11525×, Komentářů: 11, Líbí se Autor: Petkar
Děkuji, děkuji🙂
Hezky napsaný,chválim 🙂
Jj Karle, na Hnědé se mě povedlo takto osprchovat interiér 🙂


Jak sem byl natěšenej, až to nastartuju, zapomněl sem připojit budík 🙂
V zásadě není problém vyměnit původní budík za jiný funkční, většinou dokonce ani není problém v budíku, konec-konců, je to mechanika téměř nezničitelná, ale v přívodu k budíku a pak hlavní přínos je v tom, že netahám teplý olej do interiéru, což v případě netěsnosti může mít velice nepříjemné důsledky...
Pokud někomu odejde originál budík, dá se koupit nový v agrowestu. Je úplně stejný jako originál, pouze tam není nápis PAL. Používá se z zemědělskách strojích. Cena je do 300.- Kč.
Já ho tam nechtěl, ale byla by tam díra....
Karle, ten dorazovej šroubek nemá chybu 😀DD
Zajímavej článek.Jak na to.
Super technický článeček Petkare.Máš u mě velké plus 🙂 Alespoň mám inspiraci jak na to.
Děkuji, taky jsem přemýšlel o řešení z lady, ale... cena čidla je cca 300,- Kč (nového), k tomu budík,tak bude něco stát (počítám tak +/- taky 300-400,- Kč) a jsem pomalu na ceně tohoto řešení...
Dobré a přínosné. Řešili jsme to taky např. budíkem a čidlem ze Žigula. Design budíku je trochu jiný, ale dá se taky použít. Je zvlášť čidlo pro kontrolku a zvlášť signál tlaku.