Elektrické otevírání přední kapoty
Vše začalo v létě roku 2008, kdy jsem hned po dokončení erka, na Hundertganu ulomil páčku otevírání přední kapoty. Hned zkraje ovšem musím říct, že jsem nepoužil standardní páčku, která je umístěná vlevo pod volantem, ale bowden s lankem jsem měl protažen až k ovládání sytiče a touto páčkou jsem chtěl otvírat přední kapotu. Šlo to ztuha a při 3 (slovy třetím) otevření se páčka ulomila. Asi lanku nesvědčilo moc záhybů:-D Síla na otevření kapoty byla velká, ale to všichni, kdo máte klasické otevírání znáte... Přes rok jsem jezdil pouze s nouzovým řešením - nataženým drátem, který trčel zpod kapoty, ale už mě to nebavilo. Původně jsem přemýšlel o originálním řešení, ale to bych nebyl já, abych měl v erku něco původního:-D
Hlavně mi na původním řešení, a obecně na řešení použitém v celé modelové řadě Š100-Š120 vadilo to, že buď se musel k otevření přední kapoty nahnout spolujezdec k řidičovu místu nebo naopak. Znáte to, stokrát je to bez problémů, pak je řidič vpředu a požádá spolujezdce otevření kapoty a ten na moment zmizí pod palubkou:-D (ještě vymakanější je to u Š120, protože pod palubkou mizí řidič:-D)...
Chtěl jsem zkusit elektrické otevírání přední kapoty.
Řešení je celá řada, od "low-end" řešení za použití elektromagnetu ze startéru, návod např. zde: http://skoda-virt.cz/cz/clanky/elektrika/3932-elektricke-otvirani-kufru-skoda-120/. Toto se mi ale moc nelíbilo.
Jednoho dne mě zaujal inzerát na virtu, kde bylo nabízené celé řešení elektrického otevírání pátých dveří na vůz Škoda Favorit, ani jsem nevěděl, že se něco takového dělalo, vždy jsem viděl jenom mechanické:-) Při ceně 250 Kč/ks nebylo co řešit a za pár dnů bylo otevírání doma...
Montáž
Po mechanické stránce byla montáž otázkou chvilky. Celé to zabralo asi 3 hodiny, z čehož nejvíc zabralo otestování, zda vůbec magnet utáhne zámek přední kapoty "naprázdno" (utáhne:-D).
Dál byl problém, kam elektromagnet přidělat, aby se nemuselo tahat lanko v bowdenu a vymyslet jak to celé propojit se zámkem kapoty. Po prvních pokusech s upravenými táhly dveří jsem zjistil, že nejlepší je elektromagnet usadit hned pod plech předního čela asi 15-20 cm od zámku a jako táhlo použít vhodně zafixovaný kousek plynové struny.
Pak už jenom natahat dráty a umístit vypínač. Já vypínač umístil vedle ruční brzdy jak je původně ovládání sytiče, ale fantazii se meze nekladou, nemusíte použít ani původní tlačítko, ale mě se kvůli velikosti a barvě líbilo tak je tam:-D
Elektrické zapojení je primitivní - na tlačítko se přivede trvale "+" (pro rýpaly samozřejmě chráněné pojistkou, např. pojistka č. 1), z tlačítka se vede plus na elektromagnet (není možné to splést, protože na elektromagnetu je pouze jeden konektor:-D) a to je vše. Elektromagnet je ukostřen šroubem, kterým je přišroubován ke karoserii.
Problémy
Jediný (ale za to zásadní:-D) problém byl, že to celé fungovalo, dokud se nezavřela přední kapota. Jakmile se zaklapla kapota, elektromagnet zámkem nehnul, když byla otevřená, cvakal jak vzteklý pes zubama:-D
Původní řešení uzávěru kapoty, kdy je na protikusu v kapotě ještě pružina a talířek vyvolá příliš velký tlak na zámek a elektromagnet není schopen ho překonat... Možná, kdybych použil elektromagnet ze startéru, ten by to "urval":-D, ale tento drobec fakt ne...
Zatím jsem to vyřešil tak, že jsem tu pružinu a spodní talířek sundal a protitlak zámku zajišťuje těsnění kufru (je nové).
Určitě teď někdo namítne, že to není správně, ale k zavření kapoty, musím vyvinout určitou sílu (k překonání odporu těsnění), aby jí zaklapl a kapota se okamžitě vrací nahoru a opře se do zámku... Pokud by se v budoucnu ukázalo, že to nestačí, asi prodloužím závit na protikusu na kapotě, dám slabší pružinu a bude to:-D
5. květen 2010
3. květen 2010
2. květen 2010
6. květen 2010