Výměna ložiska a gufer zadního kola na voze
K tomuto článku mne přiměla nutnost výměny gufer těsnících zadní poloosu. Porušení gufer je dosti závažné, neboť průnik oleje do brzdového bubnu rozhodně účinek brzd nevylepší.
Vzhledem k časové tísni (opakovaná STK) jsem zavrhl variantu demontáže celé poloosy z auta. Ovšem vše má své pro a proti. V tomto připadě se neobejdete bez dvou přípravků - notoricky známý stahovák bubnů (nejlépe šroubovací) a stahovák ložiska zadního kola. První přípravek je nutný vždy, druhý pouze pokud sundaváme ložisko na namontované poloose. Pokud vše probíhá pouze na dílenském ponku, je postup popsán v tomto článku: https://www.skoda110r.cz/article.php?aid=189.
Práce se stahovákem ložiska je zde alfou a omegou. Vše ostatní vcelku obstojně popisuje bible škodovkářů (Baťa, Andrt, Cedrych), tuto práci však nikoliv. Proto s budu věnovat zejména práci s tímto přípravkem, ostatní vezmu okrajově.
Pro začátek se seznamte, jmenovaný MP 5-112 vypadá takto:
Zobrazené doplňkové díly se používají postupně z leva do prava společně s klecí.
Obecné zásady práce:
- Pokud není nutné přípavek v průběhu výměny odejmout, nechte ho na nápravě. Zabrání nechtěnému vyklouznutí poloosy z převodovky
- středový šroub přípravku slouží pouze k natočení závitu přípravku na poloosu. Veškeré stahování a lisování obstará vratidlo.
- mějte na paměti, že po každé výměně ložiska je při montáži nutné přiložit podložku tl. 0,3 mm mezi brzdový buben a ložisko. Pokud byly již 3 podložky vloženy, nutno posunout opěrný kroužek na polose ->ta musí být demontována.
- gufera vždy směřují dovnitř poloosy, tzn. břit a pružinka je schována uvnitř.
Pro přístup k zadnímu ložisku získáme po demontáži brzdového bubnu, celého brzdového ústrojí (čelisti, prasátko, pružinky, rozpěrky příp.samostav), krytky ložiska s nalisovaným gufrem a štítu brzdy. Zde nejsou žádné záludnosti, vyjma již zmíněného stažení bubnů.
Přípravek montujeme na takhle oholenou nohavici:
Vyloupneme gufero šroubovákem (954-042107) z krytky ložiska, očistme krytku a na vnitřní ploše namažeme. Opatrně namáčkneme či naklepneme nové gufero. Pozor na orientaci, pružinka gufera musí být schována u ložiska. Důrazně varuji před výměnou pouze tohoto gufera. Samo nezabrání průniku oleje do brzdy.
Práce s přípravkem-stažení starého ložiska
1)Přípravek nasuneme na hrdlo poloosy a pootočením ho zajistíme proti zpětnému vysunutí. Dotáhneme matky přípravku,aby nedošlo k nechtěnému pootočení a vypadnutí přípravku. Příruba pro uchycení štítu brzdy zůstane sevřená mezi deskami přípravku.
2) Našroubujeme hlavu přípravku na konec poloosy otáčením centrálního šroubu přípravku.
3)Poloosu vtlačíme asi o 7 mm + - do převodovky (na doraz) otáčením vratidla přípravku doprava.
4)Poloosu začneme naopak vytahovat ven z převodovky (otáčíme vratidlo doleva). S poloosou se začne vytahovat ložisko. Ložisko vytáhneme zcela ven z hrdla, Mezi zadní hranou ložiska a hrdlem nápravy NESMÍ být více jak 7 mm, jinak hrozí vypadnutí poloosy z převodovky s nutností rozborky spojení nohavice poloosy-převodovka a rameno-nohavice a hlavně obtížnou montáží. Pokud je přípravek vyroben správně,ani by větší vysunutí neměl dovolit.
5)Mezi zadní hranu ložiska a hrdlo vložíme vidlici přípravku nebo cokoliv (dva kusy plechu, plocháče), co zabrání vklouznutí ložiska zpět do hrdla. Jelikož jsem v době montáže neměl onu vidlici, na fotkách je ložisko blokováno ohnutou starou měrkou na olej:-)
6)Otáčením vratidla přípravku doprava ložisko stáhneme z hřídle, resp. hřídel opět vtlačíme dovnitř. Odebereme přípravek, volné ložisko sejmeme.
7)Háčkem vypreparujeme gufero z hrdla polonápravy. Tuto operaci doporučuji s namontovaným přípravkem. Jinak se může se stát, že háčkem zachytíte za opěrný kroužek polonápravy a společně s guferem vytáhnete i poloosu z nápravy a veškerá práce přijde vniveč. Gufero jde dost obtížně ven, poloosa vyklouzne téměř sama:-)
Práce s přípravkem-nalisování nového ložiska
1) Očistíme vnitřek domečku ložiska, namažeme olejem a vmáčkeme gufero. Gufero nasuneme na opěrný kroužek na lehce povytažené poloose a celek vmáčkneme do domečku. Pozor - nehýbat radiálně s poloosou, jinak guferu spadne stahovací pružinka (což nevidíme) a nebude těsnit. Poloosa by stále měla být zhruba souosá s domečkem. Nejlépe to zajitíme nasazeným přípravkem.
2) Navlečeme namazané ložisko, připevníme přípravek a pomocí velké vložky opřené o desku přípravku (obr.) ho vtlačíme na hřídel. Resp. hřídel vtáhneme do ložiska. (vratidlo otáčíme doleva)
3) Vyměníme vložku za kratší, tu opřeme pouze za hlavu přípravku (obr.) a celek vtlačíme (otáčíme vratidlo vpravo) do domečku. Pozor -přestože obě vložky vypadájí podobně, každá se o přípravek opírá jinde.
4) Sundáme přípravek, nandáme štít brzdy a krytku ložiska (nezapomenout na velký těsnící o-kroužek a distanční podložku 0,3 mm) a máme hotovo.
Ještě soupis souvisejících náhradních dílů:
gufero poloosy (to co je vevnitř:-) 954-038312
gufero poloosy (to co je vně:-) 954-042107
pryžový o-kroužek krytky 110-391801
podložka ložiska 110-319511
ložisko zadního kola 961-230600
Co se můžete vyměnit (když už to děláte):
klínek poloosy 110-338210
korunová matice poloosy M18x1,5 Zn 110-329240
závlačka 4x36 984-940836
brzdový váleček 19 mm(prasátko) 110-595031 (záměnný 115-595031 )
brzdové čelisti (pakny) záměnné se š120 111-430141 (113-330140)
rozpěrací páka 110-330170
příp. samostav zadní brzdy levý 113330150 a pravý 113-330151
sada pro upevnění paken (pružinky, vodící čepy) na š100-120
12. červenec 2011
12. červenec 2011
1. říjen 2010
1. říjen 2010
29. září 2010
25. září 2010
23. září 2010
22. září 2010
21. září 2010
21. září 2010
21. září 2010
21. září 2010
21. září 2010
21. září 2010
21. září 2010
31. srpen 2012