13. leden 2004

Seřízení pedálů

Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 5302×, Komentářů: 1, Líbí se Autor: Džon
Seřizování brzdového, spojkového a plynového pedálu u Š 1000 MB - 130L

Mrtvý chod:

Základem je seřídit vůli na pedálu, kdy jeho stlačením nedochazí k činnosti daného systému. To znamená že pedál ještě netlačí na brzdový (spojkový) válec, v případě akceleračního ještě neotevírá klapku karburátoru. Tato vůle by měla být minimální, ovšem zase ne nulová. Na spojkovém a brzdovém pedálu by měla být tyčka pedálu 0,5 mm od příslušného válce, což dělá asi 5 mm na konci pedálu.

Seřízení brzdového a spojkového pedálu u eRka:

Je možné pedály seřídit přímo na automobilu, je to však velmi náročné a velmi spatně přístupné. Proto je vhodné to udělat při výměně brzdové kapaliny, kdy můžete odpojit brzdový i spojkový válec a pedálovový komplet i s válci vyndat. Ještě bude asi nutné oddělat a povytáhnout volantovou tyč.

Pod čepem na kterém se pedál otáčí najdete pro každý pedál šroubek + jistící matici. Obojí na klíč č. 8 (myslím) otáčením tohoto šroubku vymezíte mrtvý chod na pedálech. Po seřízení na výše uvedené hodnoty dobře utáhněte jistící matici aby se šroubek neuvolnil a mrtvý chod neměnil.

Seřízení brzdového a spojkového pedálu u eMka (s posilovačem):

Protože mnoho lidí má ve svém autě posilovač brzd a k tomu je nutné mít pedálový komplet z eMka, uveřejňuji zde i seřízení tohoto systému, který je dosti odlišný. Lze ovšem seřídit daleko jednodušeji přímo v automobilu.

Nejprve se seřizuje spojka. A to otočením excentrického čepu, na jehož druhém konci je čtyřhran, na klíč č. 8. Jde s ním otočit někdy velmi špatně, potom se musí komplet vyndat a seřídit mimo vůz. Pro spojku platí stejné hodnoty jako pro seřízení eRkových pedálů.

Dále se seřizuje brzdový pedál. Ten ale již svou konstrukcí žádný mrtvý chod nepřipouští. Proto se seřizuje pouze výška pedálu a tím i délka chodu. Většinou se brzdový pedál seřizuje tak aby byl ve stejné výšce jako spojka. Vlastní seřízení se provádí otáčením oka se závitem, které jde do posilovače. Oko stačí stáhnout z čepu pedálu (je zajištěno segrovkou) a podle potřeby jím otočit. Pro zvednutí pedálu se vyšroubovává dolů, pro snížení zašroubovává nahoru. Oko nasadíme zpět na čep, vyzkoušíme a podle potřeby ještě doladíme. Nakonec zajistíme segrovkou.

Seřízení akceleračního pedálu (eRko i eMko):

Na stojícím motoru sundáme filtr a podíváme se do karburátoru, zda je při plně prošlápnutém pedálu plně otevřená škrtící klapka prvního stupně. Dále zjistíme při jakém prošlápnutí pedálu se začne klapka otevírat.

Pokud se klapka neotevírá na své maximum a zároveň pedál začíná otevírat klapku později, stačí pouze přitáhnout strunu plynu. To znamená povolit šroubek na zajišťovací svorce strunu přitáhnout a šroubek opět dotáhnout. A opět funkci zkontrolovat předchozím způsobem + je nutné se podívat zda se při uvolnění pedálu z plného prošlápnutí vrátí klapka do "zavřené" polohy. To zjistíme tak, že by táhlo klapky mělo nasedat na dorazový šroub na přírubě karburátoru. Pokud nedosedá... musíme buď strunu opět uvolnit, nebo zkusit přidat pružinu.

Pokud pedál otevírá klapku hned, ale ne maximálně, jsou dvě možnosti. První je uříznout doraz na plynovém pedálu (podle potřeby - ale kus by tam měl zůstat). Druhou elegantnější možností je pedál vyměnit za eMkový, který ma jiné převody než eRkový, otevírá klapku více.


Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 5302×, Komentářů: 1, Líbí se Autor: Džon
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
jaká je "velikost" té segrovky na zajištění spojkového pedálu? 🙂 Díky