Barvy elektrické instalace
Po nesčetných přáních a dotazech ohledně barev drátů elektrické instalace poté, co jsem ji vyráběl celou nanovo ve svém autě, jsem se konečně donutil k tomu, abych se podělil se zkušenostmi.
Po delším zvažování, jakou formou celou záležitost předložit čtenářům, jsem zvolil původní nákres el. instalace do něhož jsem barevnost drátů doplnil. Nekamenujte mě za kvalitu. Nejsem grafik :-)) a byla použita ruční metoda v kombinaci s dokreslením barev v PC. Původní dokumentace, z níž jsem čerpal je dost nepřehledná, zbytečně rozsáhlá a místy i zavádějící a pro skenování silně opotřebovaná.
Materiál svazku
Svazek je tvořen měděnými vodiči o průřezu 1,5 a 4 mm. Obecně platí, že část instalace před pojistkami by měla být z vodičů o průřezu 4 mm. Jedná se o následující spoje a propojení:
- Od pojistky č.1 ke startéru a na svorku 30 spínače světel, dále odtud ke spínací skříňce na svorku 30 a nakonec k přepínači světel na svorku 30 - červený
- Od pojistky č.2 ke spínací skříňce na svorku 15 - žlutý
- Od pojistky č.3 k přepínači směrových světel na svorku 58L - černý
- Od pojistky č.4 k přepínači směrových světel na svorku 58P - černý
- Od pojistky č.5 a 6 k přepínači světel na svorku 56b - černý
- Od pojistky č.7 a 8 k přepínači světel na svorku 56a- modrý
- Od startéru k alternátoru na svorku 30 - žlutý
Dále jsou použity vodiče o průřezu 16 mm. Jsou to kabely od akumulátoru ke startéru a ukostření akumulátoru. K ukostření motoru je použit měděný zemnící pásek.
Ostatní kabely jsou průřezu 1,5 mm. Barevné provedení je dle schématu, i když se v průběhu výroby asi měnily některé odstíny barev ( např červená je někde růžová, zelená a žlutá mívala také více odstínů světlosti ) setkal jsem se i s jiným barevným provedením některých spojů ( Zřejmě podle toho, které barvy byly zrovna skladem ) :-) Rovněž jsem narazil i na používání bílých kablíků, např. propojení kontrolek. Takže ne vždy musí být barevné provedení elektriky ve vašem eRku úplně shodné s tím, co je zde uvedeno. Pro úplnost: Materiály, z nichž jsem vycházel pocházejí z jakési servisní dílny, jsou opatřeny razítkem Škoda Mladá Boleslav a jsou datovány rokem 1973.
Pro orientaci pro ty, co by chtěli zhotovovat svazek instalace nanovo, celková potřeba drátů je cca 200 m kabelů celkem, asi 200 konektorů a několik kabelových oček. Při stavbě jsem používal klasické mosazné zamačkávací konektory s bužírkovým převlekem. Celý svazek je bandážován černou izolační páskou a ve vhodných místech se větví do jednotlivých odboček ke spotřebičům. Je zapotřebí dbát na řádné ukostření ve všech místech, kde je to ve schématu vyznačeno. K číslům označujícím jednotlivé spotřebiče v instalaci zde vysvětlivky neuvádím. Můžete si je prohlédnout například zde na stránkách v článku zobrazující elektrickou instalaci v klasické podobě. A nyní již slibované schéma s barvičkama.
Doplnění
Ještě pro úplnost: Značení na spínači varovných světel je leckdy odlišné od toho, které je vyznačeno zde ve schématu. Já sám jsem to měl v autě taky jinak a byl to docela oříšek zapojit jej správně. Údajně se toto značení používalo na novějších modelech eRka, ale já se s tím setkal i na eRku, které mělo rok výroby 1974. U Davese jsem objevil schéma elektriky pro model 1981, kde je to značení již správné. Tedy doplňuji porovnání značení na starší a novější verzi spínače. Vždy je uvedeno číslo kontaktu dle nákresu, následuje odpovídající značení na novější verzi a nakonec kam vede vodič od toho kterého kontaktu.
- 1 = P K přerušovači
- 2 = 49a Na svorku B přepínače blinkrů
- 3 = L Levá větev blinkrů
- 4 = C Na kontrolku varovných světel
- 5 = 30 Přívod od pojistky č.1
- 6 = G Ukostření
- 7 = R Pravá větev blinkrů
- 8 = 15 Na svorku 15 spínače topení
- 9 = + K přerušovači
- 10 = I K přerušovači
27. červen 2010
27. červen 2010
27. červen 2010
11. leden 2010
5. únor 2007
22. září 2006
14. září 2006
18. duben 2006
16. duben 2006
16. duben 2006
16. duben 2006
16. duben 2006
12. březen 2006
12. březen 2006
12. březen 2006
24. říjen 2005
24. říjen 2005
24. říjen 2005
13. říjen 2005
29. září 2005
22. září 2005
23. srpen 2005
23. srpen 2005
20. červen 2005
19. červen 2005
19. červen 2005
19. červen 2005
19. červen 2005
15. květen 2005
3. květen 2005
24. duben 2005
12. říjen 2004
1. září 2004
7. červen 2004
6. červen 2004
5. červen 2004
13. duben 2004
10. duben 2004
5. duben 2004
5. duben 2004
2. duben 2004
1. duben 2004
31. březen 2004
31. březen 2004
30. březen 2004
5. srpen 2010