Kristina 110R aneb renovace do posledního šroubku...
Moje erko jménem Kristina je 33 let staré a prošlo kompletní renovací. Cílem bylo zachovat původní vzhled vozu bez tuningu či dobových vylepšení typu 5tikvalt, vlečná náprava atd...
Původně jsem chtěl jen vyměnit brzdy a mít ho jako městské přibližovadlo ale pak se to nějak zvrhlo. Celá renovace trvala půl roku a po tu dobu jsem nedělal prakticky nic jiného :-), což (ne)ocenila zejména rodina... A tak abych to aspoň trochu ospravedlnil dostalo auto jméno po mé 4 leté holčičce Kristině, která ho má snad jako jediná kromě mě upřímně moc ráda:-)
Nálezový stav:
Tak tady to je - je to moje prvotina tak doufám že neurazí skalní veteránisty, cíl byl zachovat originál a někde nějaká ta technická libůstka :-)
Toto byl stav kdy auto stálo cca 12let v garáži. Na první pohled slušný, a hlavně bez úprav.
Pohled pod auto však už nic dobrého nevěstil, pod vrstvou bahna spousta rzi.Motor před 12 lety zajel s autem do garáže takže je relativně asi OK.
Takže následovalo důkladné umytí horkým wapem po kterém se ukázal stav spodku vozu. V motoru je vidět jak wap částečně odstranil červený lak pod nímž je originální petrklíčová žluť
Interiér kromě střešního okna, které se bude muset zavařit, je zachovalý, vypadají i slušně původní koberce.
Začalo se rozebírat, hodně věcí za pomoci autogenu...Prahy zcela KO, naopak podlaha bez děr
Pískování karoserie
Pískování ostatních demontovaných dílů
Vyvaření prahů
- naštěstí k autu byly 2 originální nové prahy přímo na 110R
Tak mě napadlo vyfotit si jedno typické "zákoutí erka v průběhu renovace :-)
Pár fotek z průběhu oprav zadních podběhů
Jak se zbavit střešního okna?
- asi takto: Vystřižený plech se vyklepe tak aby lemem zapadl do díry ve střeše a na 3 místech se přiboduje. Pak je nutné střechu zespod vypodložit a napružit aby získala původní klenutí. A pak už jen dovařit. Jedna fotka po přetmelení. Apropo tímto střecha získala výrazně nea tuhosti
Lemy kapoty:
byly rozpertlovány, odstraněna rez, natřeny a zpětně zapertlovány, bylo nutné odřezat vzpěry aby se vše dalo řádně ošistit a ošetřit nátěrem. Nechtěl jsem aby mi za pár let lak udělal kolem lemů bublinky se rzí.
Spodek vozu:
byl namáhavou ruční prací zbaven tlumexu, poté odmaštěn a přestříkán 2 vrstvami šedého epoxidového laku a přes něj 2 vrstvami černého nástřiku na spodky vozů. Název přesně nevím ale je to profi prostředek který používá lakovna BMW.měl jsem obavy když jsem to stříkal - bylo to hrozně řídké. Docela mě zarazilo že byl na vodní bázi. Ale za 2 dny to zaschlo a stala se z toho dokonale homogení měkčená vrstva.
Plechařina:
opískování a našopování zinkem. Zkušený starý pán mi poradil nepískovat prostřední části blatníků aby se plech nezvlnil. Tam to prý stejně nikdy nerezne a navíc zde si to lakýr snadno obrousí.
Chladič:
několikrát vypláchnutý kyselinou na rozpuštění vodního kamene, pak kontrola těsnosti, repase kohoutu a vyleštění
Zinkování:
všechen spojovací materiál který nebyl nový se vyčistil nazinkoval. Rovněž jsem zinkoval všechny podvozkové části, které jsou následně opatřené práškovou barvou
Výfuk a svody:
Opískováno a našopováno hliníkem (prý to vydrží pěkně stříbrné)
Nástřik podvozkových a motorových dílů:
Díly předem pozinkovány a pak nanesena speciální prášková barva, která je odolná oproti odprýsknutí od odlétajízích kamenů.Barva drží tak ža se ani kladivem při zatloukání různých čepů neodloupla.Negativem bylo, že závity, které jsem opoměl zalepit bylo velmi pracné znovu prořezat.
Motor:
Rozborku motoru jsem nenafotil ale proběhla kompletní. Motor nebyl nijak přidřený, má najeto cca 60tis a tak se raději vyměnily pístní kroužky. Kompletní vyčištění a repase všech součástí bylo povinností.
Na Prvních 2 fotkách je před a po umytí horkým Wapem, další fotky jsou již z vyčištěným blokem
Repase zadních svítilen:
Vyleštění a pozinkování parabol a poté přestříkání UV ochranným lakem krytů aby po čase nezažloutly
Repase Blinkrů
Pozink, vyleštění, ochranný UV lak
Repase osvětlení SPZ
Podařilo se mi sehnat průhledný nový plastový kryt. Takže jsem musel nechat udělat chromovou vrstvu zevnitř a zvenku je opět ochranný UV lak proti zažloutnutí
Repase hlavních světlometů
opískování a prášková barva na hrncích, pozink drobného materiálu, nové paraboly. Do parabol instalovány bixenonové kity aby to trochu svítilo na cestu. Prošlo to i STK (jen s upozorněním že mi chybí ostřikovače) ale prý neoslňují. No nevím :-)
Mlhové světlomety jsou předělány na denní LED svícení
Odlití poškozeného plastového krytu
Sedadla erka mají velmi často poškozené kryty sklápění. Rozlámané jsem opravil odlitím prasklých částí pomocí otisku zdravých částí. Tím se otiskla i struktura povrchu plastu a po přestříkání na šedo skoro není patrné kde se to opravovalo.
Repase klik
černá část prášková barva, klika nově pochromována
Brzdy:
Prasátka opískována a nalakována (na fotce ještě s nevyěněnými gumičkami a písky) + nové trubičky
Alternátor
Celková repase - foto před a po
Leštění:
Hliníkové lišty a drobné součásti byly vyleštěny. Byla to jedna z nejhorších prací, neboť lišty byly předchozím majitelem osmirkovány a natřeny černou tabulovou barvou.
Topná soustava
Rozebrání, vyčištění, promazání ventilátoru.Rozpuštění vodního kamene kyselinou v radiátoru topení, pozink sítka. Nový kohout topení. Středový tunel zevnitř komplet izolován molitanem ze staré karimatky a světe div se auto topí po pár kilometrech jízdy
Repase náhonu stěračů
Nové chromy
Repase fanfár
podařilo se mi sehnat levně staré zrezlé fanfáry. Naštěstí funkční - takže jen vyčištění,nový chrom a prášková barva na šneka
Přední náprava
Díly opískovány, pozinkovány a kryty práškovou barvou
Zadní poloosy
Díly opískovány, pozinkovány a kryty práškovou barvou
Pár fotek spodku vozu co jsem nikam nezařadil
LAKOVNA
Tímto skončila jedna kapitola zvaná špinavá práce a od teď už to vypadalo více optimisticky. V lakovně se nejprve nastříkaly 2 vrstvy růžového epoxidového základu. To proto aby byl dobře při broušení vidět šedý tmel.
Následovalo pokusné spasovování plechařiny aby se vyrovnaly spáry mezi díly. Blatníky jsme se rozhodly stříkat na autě (samozřejmě po předchozím nástřiku jejich vnitřních částí)
Další krok bylo tmelení nerovností a broušení
Plnič
Poté další vrstva epoxidu s černým poprášením lakem aby byly vidět nerovnosti jež se v této fázi finálně dotmelili
Následují 2 vrstvy petrkíčová žluť 6074 (originální odstín tohoto vozu z výroby)
Finální 2 vrstvy čirého laku STANDOX-PLATINUM
...a jede se domů :-)
NASTROJENÍ VOZU...
teď už jen zbývalo všechny předem pečlivě připravené díly napasovat na auto. Tahle práce mě bavila. Každý díl jsem si vychutnával. Bylo radost se každý den dívat jak se rodí nové erko.
Všemu ale předcházela ještě jedna věc, kterou asi skalní veteránisté neznají ale pro nás hifisty je to jaksi povinnost. Bez toho totiž auto nehraje. Navíc u škodovky se vše klepe a je hlučná, takže tento počin zvaný VYTLUMENÍ AUTA jí prospěl výrazným snížením hluku v kabině a velmi dobrou tepelnou izolací.
Celé auto bylo zevnitř vylepeno speciální hmotou DYNAMAT EXTREME a SIKADAMP. Celkem se spotřebovalo 6m2 tlumících plátů. Zadní blatníky a vnitřní plech dveří byl potažen 2mm silnou vrstvou tumící pasty BRAXX. Prostor za zadními sedadlu dostal navíc tlumící 2cm vrstvu naodhločnění komprasorů. Nevěřil bych co toto vše dokáže udělat s hlukem v kabině
Ještě jeden tip: tlumící pláty (tentokráte bitumenuvý typ bez AL folie VIBRAFLEX) jsem použil k vylepení podběhů. Po nahřátí horkovzdušnou pistolí se krásně tvarují a přilnou k nalakovanému podběhu tak že se s ním hermeticky spojí a chrání tak podběh před odlétajícími kamínky. Pro jistotu jsem pláty ještě přetřel pružným nátěrem na podvozky.
Dveře
...Tak a teď už konečně to nastrojení
...kterému předcházelo vystříkání všech dutin voskem
Motorový prostor:
Spodek také hotov
Zavazadlový prostor
Tapecír je původní - jen vyčištěný
Sportovní volant
Originál volant mám schovaný ale tento se lépe drží a dává autu sportovní duch (vetránisté prominou...)
P.S díky Vláďovi Cettlovi za inspiraci
Palubní deska a koberce
- oboje pouze zrenovováno a vyčištěno - vše v původním stavu
Středový panel
Sedadla
původní stav, jen sedadlo řidiče má nově ušitou bočnici
Mlhovka
Dlouho jsem přemýšlel, zdali ji dávat, ale měla by podle předpisů na autě být, tak jsem sehnal dobovou a dal tam červenou žárovku
No a tady pár fotek hotového auta
Tak doufám že jsem vás tou fotodokumentací neubil :-) a až naberu síly a čas tak dopíši informace o audiosoustavě, která je sice zcela skrytá, ale ozvučuje erko tak, že i při 120km/hod nemusím slyšet motor nechci-li :-)
tak tady je schema audioinstalace
zapojení je 3-pásmo v aktivu se subwooferem, časové korekce a ekvalizér řízený zvukovým procesorem
29. duben 2012
22. duben 2012
22. duben 2012
20. duben 2012
19. duben 2012
19. duben 2012
19. duben 2012
18. duben 2012
18. duben 2012
11. duben 2012
9. duben 2012
3. duben 2012
28. březen 2012
28. březen 2012
17. březen 2012
16. březen 2012
15. březen 2012
15. březen 2012
10. březen 2012
10. březen 2012
1. březen 2012
1. březen 2012
1. březen 2012
1. březen 2012
1. březen 2012
1. březen 2012
1. březen 2012
31. červenec 2012