Dřevěná palubní deska do erka
Proč?
Ode dávna se mi líbily stará auta, zejména jejich pěkně vyvedené palubní desky ve dřevě. Budilo to ve mně dojem luxusu a krásy. Stačí se podívat současné luxusní limuzíny, které jsou opatřeny palubkami z drahého dřeva (ty méně luxusní značky používají "pouze" napodobeniny:-)). Chtěl jsem něco podobného i do svého eRíka.
Jak?
Viděl jsem různé varianty "dřevěné" palubky v různých érech. Většinou se jednalo o více či méně zdařilé napodobeniny s využitím samolepící folie.
Nic proti folii, sami jsme jí doma s manželkou použili při rekonstrukci dveří, ale do erka mi to prostě nesedělo. Ono taky většinou ty folie časem působením tepla, vlhka a věkem začaly různě odpadávat, krabatit se a vůbec folie je folie:-))
Na to, abych dělal celou palubku ze dřeva, nemám doma odpovídající vybavení. Sice bych to mohl nechat udělat nějakému truhláři, ale následně nastává problém se spasováním palubky a přiděláním plastových krytů.
Tak jsem nad tím nějakou dobu přemýšlel a pak jsem dostal nápad. Použít místo folie dřevěnou dýhu. Výhody:
- možnost výběru z různých barev a vzorů (různé druhy dřeva stromy), já jsem zvolil provedení olše (alespoň myslím),
- cena - pás dýhy dlouhý 2,5 metru a široký cca 20 cm stál 80 Kč,
- opracování - dýha se dá s troškou šikovnosti dá poměrně přesně "krájet" hobby nožem,
- tloušťka maximálně 5 mm, ale já jsem použil dýhu o tloušťce 1-1,5 mm, takže následné spasování palubky, vzhledem k výrobní přesnosti erka, není problém.
Postup práce
- Palubku odmastíme.
- Jak dýhu, tak palubku potřeme Chemoprenem a podle návodu necháme cca 10-15 minut zavadnout, pak přilepíme k sobě.
- Necháme proschnout 24 hodin.
- Ostrým hobby nožem vyřízneme jednotlivé otvory a upravíme tvar dýhy podle tvaru palubky.
- Dýhu zlehka obrousíme jemným smirkovým papírem čímž se zbavíme jednak drsného povrchu a i případných nečistot.
- Povrchově upravíme - nalakujeme. Po každé vrstvě doporučuji zlehka přebrousit.
Jednotlivé fáze "výroby" ukazují následující fotky. Dovolím si pouze upozornit, že palubka ještě není nalakovaná a jedná se o první verzi, kterou budu muset kvůli svému spěchu a blbosti částečně předělat. Důležité upozornění na závěr: Pokud budete dělat nějaké otvory do palubky udělejte je před nalepením dýhy, jinak jí při vrtání poničíte (jako já:-(), proto ta druhá verze. Poničené je to v oblasti kontrolek na blinkry...
3. květen 2004
3. květen 2004
3. květen 2004
28. duben 2004
28. duben 2004
28. duben 2004
28. duben 2004
28. duben 2004
28. duben 2004
28. duben 2004
28. duben 2004
28. duben 2004
15. červen 2005