Beruška
V době, kdy Pampeliška byla hotová, a na pracovním autě nebylo zrovna co dělat, jsem zjistil, že mi nic nebrání, abych si splnil původní sen... Feldu. Po nedlouhém listování Annoncí jsem našel: kompletní,pojízdná,před renovací, cena 18.000,-. V telefonu byl majitel solidní, a tak jsem se jel na Feldu podívat. Pán byl veteránista, vlastník desítek vozů, Feldu pořídil asi před 10ti lety,ale na renovaci nebyl čas a teď mu to již nepřijde jako dobrý nápad. Moje Beruška trpěla korozí středního stupně, a bohužel neměla k dispozici doklady, protože "se nestihli" vyzvednout od původních majitelů... Přesto jsem se stal jejím majitelem, v té době to byla dobrá koupě. Můj sen se splnil dne 3. srpna 1996, majitel dokonce mojí Berušku odvezl odtahovkou až k mému kamarádu na cca 70km vzdálenou chalupu
. To bylo o víkendu, tak pochopitelně následovalo asi 120km "zkušebních" jízd po tamějších vesnicích,které přibyly k původním 117.071 km.
Přesto, že Beruška měla tzv. dvoumužné řízení , byly to úchvatné a neopakovatelné zážitky z jízdy s otevřeným vozem:-). U kamaráda si pobyla do konce roku, během něj se mi podařilo po 13ti letech získat Beruščiny původní doklady :-).
Na konci roku 1996 jsem si v tehdejší práci zapůjčil plaťák,a tak Beruška na platě za Ladou 1600SS uháněla vstříc novému domovu.
Dostal jsem k nové přední blatníky, jeden zadní, zadní čelo a prahy z Š1202 STW. Nových plechů mi bylo líto využít a také se mi zdálo rychlejší plechy vyvařitPřiznám se, že jsem podlehl touze se ve Feldě vozit a tak leccos není 100%. Začal jsem 31.12.1996 a celá plechařina trvala 14 dní, samozřejmě v nevytápěné garáži, ale vidina silnice přede mnou a nebe nad hlavou byla nad jakékoliv topení :-)..
Během práce se na mne usmálo štěstí v podobě člověka, kterému v sousední garáži překážela odhlášená Octavia. Byla orezlá ( 7 let stála nad hnojem..), ale neshnilá, a hlavně najeto 15.047 km. S radostí jsem zaplatil požadovaných 500,- Kč a Octavii, již v krabicích přesunul do skladu náhradních dílů.
V první fázi jsem do Berušky použil jen přední nápravu, přední masku a sedačky. Karoserii jsem očistil na plech a počalo tmelení. Levý bok prodělal lehkou kolizi, jejíž následky někdo autogenem ještě spíš umocnil, než napravil. I klempíř fachman prohlásil, že se vyplatí dát jiné plechy , než to rovnat, hlavně dveře. Ty jsem neměl, kladívkem jsem tudíž vše zaklepal dovnitř, uřízl rovné prkno, nakoupil tmel a začal sochařit…. Na celé auto ho padlo 12kg, z toho 7 na dveře,3 na zadní blatník a 2 na zbytek … Barvu jsem chtěl modrou, středně tmavou, měl jsem jasnou představu modré, jako bývala na vozech Bugatti 35,37… V té době se mi na něj bohužel nepodařilo sehnat komponenty, takže odstín nedopadl podle mých představ. Potýkal jsem se s financemi, akrylát byl pro mne nedostupný a tak jsem se musel s lakem smířit takovým , jaký byl. Navíc, po několika týdnech veder, kdy jsem tmelil, v den kdy jsem se rozhodl lakovat a položil první 2 vrstvy barvy, se náhle zatáhlo a začalo pršet. Vtip byl v tom , že garáž byla zarovnaná věcmi a stříkal jsem venku. Po velmi hbitém zatlačení dovnitř, mi po stranách zůstalo asi 20cm … No zkrátka, IDEÁLNÍ podmínky :-). Říkal jsem si, že si zajezdím, 2-3 roky to nechám být, uvidím , co vyleze a pak bude lak finální :-)
Obligátní 3 měsíce trvalo skládání, jediný zaznamenáníhodný zážitek souvisel se záplavami na Moravě.... Jednoho dne, kdy jsem si v poklidu kutil, se spustil deštík... V jednu chvíli zesílil a přešel v průtrž krup, kdy nebylo vidět na 5m a pod okapy se tvořily hromady ledových krup. Zavřel jsem vrata a liboval si, jaká je to pohoda mít vlastní garáž. Ponořil jsem se opět do práce a přestal vnímat okolí. Ležel jsem u přední nápravy ,když jsem si všiml loužičky vedle mne. Vzhlédl jsem ke stropu, ale tam chyba nebyla. Loužička, v tu chvíli už louže, byla živená mohutným pramenem , tryskajícím zpod dveří. Došel jsem ke dveřím a naštěstí je neotevřel, ale jen vyhlédl větracím otvorem. Tam, kde bývala cesta mezi dvěmi řadami garáží, se valil proud zpěněné vody, má Š 100, zvaná Zelená sršeň, stojící statečně venku, jí měla po kliky dveří... Začal jsem horečně zachraňovat vše, co bylo do výše jednoho metru a čemu by vodní lázeň neudělala dobře, COčko,nářadí, díly,materiál.. Vedle našich garáží totiž vedl svod dešťové kanalizace z poloviny Kladna, který byl jinak téměř naprosto suchý, tak za přívalu deště se koryto hravě naplnilo a navíc vedle našich garáží přecházelo v podzemní svod, který se za této situace samozřejmě ucpal a napouštění našeho ďolíku,kde ležela má garáž, mohlo začít… Když jsem zachránil, co šlo, začal jsem uvažovat,nakolik jsem v (ne)bezpečí vlastně já. Po zvážení odtokové situace v ďolíku, jsem se rozhodl zůstat u Berušky, a tak sedíc na palubní desce, s nohama na blatnících jsem jako Noe čekal. Voda pomalu stoupala až do výše 70cm , vrata byla naštěstí docela těsná a tak jí přeci jen nebylo tolik , jako venku. Protože mi byla dlouhá chvíle, pustil jsem se do leštění palubní desky, takže vše zlé je pro něco dobré..:-)
Po asi dvou hodinách se dalo vyjít ven. Po zjištění, že Zelená sršeň neodplavala, jsem se ji rozhodl pokusit oživit. Otřel a osušil VN kabely, víčko a kontakty rozdělovače,cívku, otočil klíčkem,motor zabublal, z výfuku vytryskl poud vody a ....... běžel. Hluboce jsem se autu poklonil, dal si na sedačku igelit, a plný dojmů z celkem pestrého odpoledne odjel domů.Večer jsem se ze zpráv dověděl, že na Moravě tolik štěstí neměli.....
Berušku jsem dodělal 15.srpna, udělal STK a jezdil a jezdil a jezdil :-) Od té doby vždy, když na jaře stoupne teplota nad 15°C jí vytáhnu a uklízím jí ke spánku, když na podzim teplota pod 15°C klesne. Jiným autem jedu jen když je opravdu hodně deštivé počasí.... a tak do této chvíle na tachometru přibylo skoro 30.000km. I když zvlášť ze začátku nebyla žádná parádnice, nelituji té rychlé renovace,či spíš opravy,radost z jízdy s ní bohatě převážila prohřešky, kterých jsem se dopustil. Navíc jsem jí intenzivně zušlechťoval, jak po mechanické, tak estetické stránce. Jen jedinou věc, bych dnes udělal jinak. Bylo mi líto použít díly z "nové" Octavie, které jsem si chtěl sušit na horší časy :-) Během dvou let jsem je tam stejně použil, protože mám rád věci bezvadně funkční. Dnes bych je tam dal hned a od začátku si užíval perfektně fungující dobře zajeté auto .
Dost lidí se diví, proč s takovým autem běžně jezdím, vždyť je to přece škoda... Zastávám názor, že auto, které leží pod plachtou a nejezdí, je jen mrtvá hromada plechu ,auto musí žít, a to může jen, když mu pod koly šustí asfalt. A samozřejmě k tomu potřebuje naši péči.... Jen když jde o vyjímečně zachovalé auto,v původním nerenonovaném stavu, nebo ojediněle vzácný kus, je na místě šetření a na silnici se pouštět jen vyjímečně. Felda je půvabné auto, ale nijak vzácné, a údržba či opravy nejsou dražší než u "běžných" aut, a za Superbem, Audi, BMW a spol se zaručeně nikdo neohlédne.... Ale proto s Beruškou nejezdím. Podobně jako eRko je to spíš životní styl, pocit, že sedím a ovládám stroj o 50ti HP, který voní benzínem,olejem a pryží,zavřete-li dveře, ozve se kovové cvaknutí, prostě automobil, ne prostředek hromadné spotřeby:
Karel
Beruška na výletech .... s ostatními
22. říjen 2004
19. květen 2004
19. květen 2004
19. květen 2004
19. květen 2004
18. květen 2004
18. květen 2004
18. květen 2004
18. květen 2004
18. květen 2004
12. leden 2006