14. listopad 2005

RS v Národním technickém muzeu

Rubrika: Co se jinam nevešlo, Přečteno: 14090×, Komentářů: 36, Líbí se Autor: Jerrom
Navštívil jsem a chci se s Vámi podělit

Navštívil jsem Národní technické muzeum v Praze a nafotil jsem tam RS (i jiná auta, motorky... jestli má někdo zájem můžu také uveřejnit).

Moje poznatky ohledně RS: Je celkem omlácená, připadá mi že má Rallyeovou sadu a okruhový spojler, vpředu má čirý blinkr, na stropě kytičkovanou látku, přistrojovka překopaná z eRka....aneb: Čekal jsem pěknou RSku, ale zklamala mě.


Rubrika: Co se jinam nevešlo, Přečteno: 14090×, Komentářů: 36, Líbí se Autor: Jerrom
Jasně že nebyly, těch asi opravdu bylo jen něco mezi "třiceti a čtyřiceti", zbytek byl Svazarm - ale nakonec - nedělá se to dneska taky taky tak?


Mě jen není jasný, co měly ty auta v papírech, v dobovejch článcích je zmiňovaný nějaký "přetypování" či co, ale nikdy jsem takový techničák nebo sportovní vložku neviděl a jako kluka mě tyhle detaily tehdy nezajímal...


Jo, Agroteam Slušovice nasazoval čtyři kousky, ale ty asi z fabriky zrovna byly, řekl bych..
Jenže to nebyly fabrický kousky nýbrž svazarmový a tak porůznu stavěný auta. Třeba takový Slušovice měly určitě hned několik RS na triku, teda na dvoře.
Loni na podzim byl v jednom německém veteránském časopise článek o škodovkách, s fotkami 200RS a ještě něčeho - a tam bylo zmíněno, že francouzký zástupce FIA požil snad něco alkoholu a počet kusů moc neřešil, protože příslušná třída žádného tehdejšího výrobce ani trochu nezajímala.


A když bych dodal další dobové legendy z konce 70tých let, tak prý těmi 130kami obestavěli na dvoře všechny erka, co sehnali a nechali ho podívat se z okna..


Jinak 120S měl můj kamarád, 1.majitel MV, druhej nějakej plukovník, jinýmu od MV to pak v roce 88 zas prodal - jen jsem slyšel, že ta civilní série s nárazníky byla podstatně menší, jen 100 kusů ??


Zkoušel jsem se jednou těch 130RS dopočítat v dobový sportovní ročence z roku 78 a vyplynulo mi z toho, že se jich v roce předchozím (fotky, seznamy posádek, výsledky) muselo po tratích rally, okruhů a vrchů muselo prohánět nejméně 60 kusů....
Vlado: "Ostatně široký lamináty na 130 LR (jako má NIKI) byly taky údajně kvůli homologaci vyrobený pro potřeby ministerstva vnitra" to je hooodne hoodne velka kravovina. Pro 130LR nikdy nebylo homologovany nic laminatovyho klome ksiltu nad zadni okno a spojleru na zadni kapotu. Laminatovy blatniky jsou vymysl okruharu, kde jdou s autem delat takovy veci, co na rallye kvuli bezpecnosti nejde ani omylem. A zadnou homologaci k tomu nepotrebujes.
Představa jak v 70. letech, kdy se vážně řešilo jestli může auto jezdit bez poklic nebo zda se za to má zadržet OTP, jezdí StB s vozy 120 bez nárazníků a chaldičem vepředu v běžném provozu je naprosto nerealistická. Každý by se za ní ohlédnul jako dnes za Porschákem nebo starou Feldou.


130 RS se stavěly v mnoha AMK Svazarmu podle nějakých podkladů. Něco na tom určitě dělal i Metalex a hodně jich bylo z Liberce. Pokud se to vešlo do homologačních předpisů, bylo to OK.


Pamatuju, že když se otvíral první úsek D1, tak bylo i jedno R v barvách VB, ale netuším, zda opravdu jezdilo. Nikdy jsem ho tam neviděl.
k te diskuzi o skodach 120S





Kupovalo je nejenom MV. Prodavali se i na svazarm. Bordel byl v tom, ze se prodavali jako S120S, ale ve skutecnosti se dodavali jako S120s rally. Jedno takovy auto mam. Ani nevite, jakej byl problem dostat ho na sportovni papiry (jezdime s nim CMPR, a snad ho v roce 2006 protahneme i na mistraku historiku)


Problem byl v tom, ze faktura na to auto c cene 80000a par korun drobnejch je na S120S rallye, ale technicak, vypsanej rukou nejaky brigadnice je na S120 s. Jakej je problem? No ze v technicaku jsou uvedeny rozmery s naraznikama. Jeste ze NSR umoznijou dle dobovych homologaci(jsou 3-1200ccm z roku 1971, 1200ccm z roku 1974 a 1300ccm z roku 1974) priloh J a NSR jet to bez narazniku. Protoze tepr potom je to auto to pravy.
Petr: Jo, tu fotku jsem viděl, ale protože je to focené přes sklo a není tam skoro nic vidět, tak se asi budu muset na tu nádheru podívat osobně. 🙂
Láďa Ladis, má podle mne pravdu - \"domácí výroba\"= Svazarm, a do vrchu.


Pěkný závoďák a ne jenom výstavní leštěnka....





K diskusi o pravé a nepravé RS:


Je to podle mne stejné jako diskuse o origo a neorigo eRku.....to podle mne definovat prostě NEJDE !!!!! Za základní údaje myslím si, že lze považovat :


1) U závodní verze - homologační list + Jčkové povolené úpravy( a i ty se v průběhu let platnosti homologace RS určitě měnily...) z čhož nám logicky vylezou 100vky modifikací.


2) U sériovky - katalog ND + nabíhající inovace či nedostatky a nebo naopak přebytky ve skladu a máme tu také 10tky modifikací …..





Je to tedy opravdu jako mlátit prázdnou slámu, chtít 100 % návod jak má vypadat origo RS, v tom máte pravdu, a totéž podle mne platí i o klasice, ale zavrhovat dotazy neznalých : Jak má vypadat ?.. Usmát se a poradit, ale to Vy stejně nakonec vždycky uděláte....Spíš mě překvapuje, že tu ještě stále není \"modlitební\" knížka RSáků = Homologační list Š 130 RS ( on tu sice někde je, ale dost nečitelný...) a nebylo by vůbec od věci přihodit i výcuc přílohy J vztahující se k RS... No a pro klasiky zase nějaké ty katalogy dle roku výroby - ( abe se dalo okouknout to své a i případné inovace navazujícía minulé modelové řady...) ale na tom snad už pracuje Marty.





Tak to je konec ... tadý, tadá!!!!
Je fakt, že před lety jsem byl ve špitále s jedním expolicajtem a ten tvrdil, že pro potřeby MV byly postavené i specialní verze traboše - jiné nápravy, vpředu kotouče, motor z warťase...





Ale co je na tom pravdy? I na Ježíška jsem kdysi věřil....😀
Laďa-Ladis - máš pravdu, přesně tak vypadali \"seriové\" 120 S. Karburátor DDSR,


kaplička před volantem, chladič vepředu. Ale jinak nenápadná zelená Škodovka


včetně nárazníků. Bez nárazníků byla jenom verze 120 S Rallye.


Skutečně jich většinu odebralo Vnitro, jen pár kousků šlo mezi protekční zákazníky.Mnělo jich být něco přes tisíc, právě kvůli homologaci.


Měl jsem známého, civilního zaměstnance MV, střílel závodně za Rudou Hvězdu,


pro nepamětníky : to byl sportovní oddíl MV, něco jako tehdejší Dukla,to zase


byli sportovní oddíly min. obrany.


A ten známý tvrdil, že v garážích MV jsou /vlastně v té době byli/ neuvěřitelná


auta. Měli je tam pro různé účely /možná i pro špiony a podobně/.A podle jeho slov tam stálo i jedno RSo v jakési civilnější, nenápadné verzi.


Prý si nikdo nepamatoval, že by kdy vyjelo, jen tam stálo, co kdyby....
Budeš se možná Falcone divit ale já tu 120S v provedení pro Ministerstvo vnitra viděl na vlastní oči...přijel s ní na naše učiliště synáček velitele krajské kriminálky. Normální seriovka a barva taková ta zelená petrolejová tmavá. 3dny ji tam kolem školy a okolí proháněl a předváděl až mu koukla ojnice blokem a bylo vymalováno....tatík průser jak vrata a synáček se už na škole neukázal 🙂
K té zakázce 120S pro potřeby ministerstva vnitra...


Měla by to být pravda, ale v současné době se bavím představou, jak tyhle auta provozovali: nastříkaná jako VB nebo v \"utajení\"? Bez nárazníků a s černejma kapotama? 😀 Jen humor, pobavte se tou představou taky 🙂
Jenom dodatek k té homologaci Stratosu...


V jedné starší, chytré knížce (tušim 1987, byl tam Favorit coby horká novinka co přijde brzo do prodeje 🙂 psali, že nedostatečný počet Italové odůvodnili požárem haly a následným pádem stropu, pod kterým měly být desítky hotových Stratosů... Co je ale na tom pravdy, to se už nedovíme.
Tak chlapi zkusme zapolemizovat a vycházet z logiky věci a postavme původní RS tak jak byla homologována a možná i představena ? ? ?





1/ vycházela z kastle a podvozku 110R + některé věci ze 120 S, takže měla náporák a asi nohavice + motor 1300-8kanál se seriovým karbecem DDSR a výfukem 110R tak jak je vidět v knize 130 RS...sám jsem viděl u Petra Dlouhého z Ledče Origoš kastli RS se štítkem a oběma papíry a měla nohavice ! ! !





2/ vlečka potom tedy byla homologována jako dodatečná úprava a k tomu i širší přední ramena + brzdy Girling s posilovačem





3/ o motoru snad nemusíme diskutovat...byl homologován jak seriový 1300 s 8kanálem a normální vanou, ostatní upravy byly navíc v rámci platných předpisů pro danou skupinu nebo jako další homologace.





Takže klidně mohla být v rámci tohoto postavena v nějakém chudším Automotoklubu kde se stavělo především ze soukromých prostředků RS s nohavicema a normální vanou třeba jen na kopce ? ? ? na ten kousek sprintu vzhledem k finančním možnostem to asi bylo OK a kluci se vyřádili a zazávodili. Akorát mi tam nesedí ty 4písty ?





Co se týká toho že něco bylo vyrobeno a postaveno pro Ministerstvo Vnitra...opravdu byl postaven potřebný počet Š 120S a byly v používání Kriminálky a možná i STB. Takže pokud tato zástěrka prošla při homologaci 130 RS nebo i LR tak je to jen dobře.





Takže zkuste zapolemizovat se mnou co je vlastně pravá RS ? ? ?
Škoda, že na těch fotkách není vidět ten kytičkovaný strop. Docela by mě zajímalo jak to vypadá. Asi se budu muset vypravit do NTM. 🙂
Hezký, další zachráněné autíčko.
Každý kdo někdy měnil převodovku ve Škodovce řady 1000-100-120 se diví.


Ale když si uvědomíš, že na tom autě se nenašel jediný zarezlý šroub, nebyla


v kastli příčka u motoru,takže motor šel krásně na silentblocích vyklonit


dolů, nebyli tam šusplechy, atd.A dělalo se to na tom autě každý týden.


Měli jsme totiž tři převodovky, každou s jinými převody a měnilo se podle profilu trati. Takže jsme to měli natrénované, dva sehraný lidi pod autem, dva lidi


podávali potřebné. A navíc mezi volným a měřeným treninkem prostě víc času nebylo.


Nakonec zkus něco opakovat 50 X za sebou a budeš taky natrénovanej.


Takže zázrak to nebyl, ale stejně jsem na to i dneska pyšnej.


/A to i proto, že všechny chytré knížky píšou, že převodovku lze vyměnit


pouze po demontáži motoru ! /Babský klepy, jak vždycky říkal můj dodnes kamarád a bývalý šéfmechanik Jirka Kalenda, dnes čerstvý pyšný majitel Š 110 L/1972 !


Včera jsme pro ni spolu byli, stála neuvěřitelný pakatel : láhev Griotky pro


majitelku, dvě čokolády a pytel sušenek pro vnoučata !


Časem dodám fotky. Skelet vypadá v pohodě,přední blatníky lehce orezlé a střecha lehce poťapaná od těch zas... vnoučat. Přestřižený svazek kabelů ke spínací skřínce. Vnoučátka si hrála ! Po zapojení kablíků, na drcnutí jela


a na benzín který byl v nádrži jsme v pohodě dojeli domů.


/Stála celý život ve stodole poslední rok trvale. má najeto 38 OOO !/


Chtěli jí dát na šroťák k ekologické likvidaci............


Připadám si trochu jako Kubišová se Srstkou.........
- Ondrův tátomechanik : Něco sem o tý \"podvodný\" homologaci slyšel. Prý řekli komisařům, že s auty jezdí VB a kdoví kdo ještě, pak si dali lahvinku a legenda závodních drah byla zlegalizovaná. Ostatně široký lamináty na 130 LR (jako má NIKI) byly taky údajně kvůli homologaci vyrobený pro potřeby ministerstva vnitra.A to hlavní: Jestli jste zvládli výměnu převodovky za 20 minut, tak máte muj neskonalý OBDIV!!
schwejk : nevím proč by si zrovna Ty nesměl přispívat do diskuze !


Promluvil si mi z duše pamětníka té doby. Já jsem viděl v depech RS dost,


a ani jedno nevypadalo jako druhé, a to ani tovární. Opravdu co RSo ro originál.


Jediné omezení bylo homologačním listem, a rámcem povolených úprav podle přílohy


\"J\" mezinárodních řádů FIA. A možnosti úprav pro třídu A/2 byly opravdu široké !


Takže diskuse jak má vypadat ORIGINÁL RSo je vlastně nesmyslná.
Martina : Udivuje mne /příjemně/,jaké máš vědomosti o závodních autech let 70.


Vždyť to přeci nemůžeš pamatovat! Ale máš pravdu, tehdejší \"závoďák\" by dnes na leckerém dnešním srazu byl za paštiku ! Až do závodu třeba ve zrychlení,


to by většíně \"leštěnek\" natrhl P.....! Skutečně všechny prostředky i čas šel


do jízdních vlastností a výkonu. Navíc auto muselo být v kondici třeba 3 - 4x


do měsíce, ne jenom na jeden až dva srazy do roka !


Když se jeden víkend třeba v Plzni stalo cokoli, ať výlet mimo trať, nebo výlet ojnice z motoru tak s tím byl takovej fofr, že se příští sobotu přivezlo auto na přejímku v Ostravě a všude byly obtištěné zašmírované ruce. A až na místě se třeba ještě mněnila převodovka /máme osobní rekord 20 min. u mokrých poloos!/ A nikdo se Ti nesmál, obzvlášť když se skončilo na \"bedně!\"
Pokud by jsme měli fundovaně diskutovat jak mněla , nebo mohla vypadat 130 RS v době kdy měla homologaci pro závody a Rallye museli bychom mít k dispozici dobový Homologační list FIA. a k tomu ještě dobovou přílohu \"J\" mezinárodních sportovních řádů FIA. Neví někdo o někom kdo to má ? Byl by to myslím velký přínos pro naše debaty. V homologačním listu je podrobný popis toho jak má dotyčné auto vypadat, včetně vyobrazení. V příloze \"J\" pak jsou uvedeny všechny povolené úpravy a odchylky od hom. listu pro třídu A/2 pro kterou byla RSa homologována.


A věřte, že jich bylo dost !


A ještě píchnu do vosího hnízda /do všech obdivovatelů a milovníků vozů Š 130 RS mezi které se počítám i já/ : víte o tom, že základní podmínka pro homologaci 130 RS pro sportovní podniky nikdy nebyla splněna a tudíž vlastní homologace byl vlastně podvod ?


Nebyl to v té době ve světě jediný případ, i Lancia Stratos např. nesplnila


podmínku počtu vyrobených kusů potřebných pro homologaci ve své třídě.


Pro vozidla třídy A/2 byla základní podmínka výroba 1000 kusů za 12 po sobě


jdoucích měsících. V době homologace bylo RS kolik ? Když jich celkem bylo


oficiálně postaveno myslím 38. Tím by ERso patřilo do skupiny prototypů.


Touto informací nechci vůbec snižovat sportovní a technickou hodnotu těchto


skvostů to jen pro informaci.


/Ale byli v té době ve Škodovce šikovní chlapi, RSa jsou důkaz, co by Škodovka dokázala, kdyby mohla!! Kde byli v té době ve VW ?/
Zdar tuneři. Mám takovej dojem, že když sem byl v NTM letos v březnu, tak u toho auta bylo napsaný, že je to domácí stavba tušim z konce 70. let, na který majitel užil prý originál tovární díly z Mladé Boleslavi. Něco na tom asi bude, pač kytičky na střechu by ve fabrice zřejmě nedali. Každopádně to plní svůj účel, i když to nemá suchou skříň, brzdy Girling atd.. Chodí se na ní dívat jak češi tak i cizinci a vidí, že i když tu byli podmínky na dvě věci, zvládli češi udělat parádní konkurenceschopný auto. Je to takovej monument československý automobilový historie.
To mě napadlo hne´d, že to bude nejaká přestavba, proto jsem to taky psal hned na začátku. Jinak je jasný, že kdybych vlastnil tohle auto, tak si pískám jak pán!!!
Ahoj 🙂


Myslim, ze jsme vsichni moc navykli na dokonalost a nalestene motory vlastne na takzvane \"lestenky\", ale proboha kdo v 70 letech lestil motor, kdyz vyrazel na zavod? Zkratka na aute co bylo melo vzdy konkretni ucel. Zamerovali se predevsim na technickou stranku a hlavne na to jak vytahnout z motoru za dostupny peniz stale vic a vic. A jak zde jiz zminil Schwejk jednalo se predevsim o individulani stavby. A pokazde me jeste rozesmeje dotaz: \"Chci stavet eResu nemas nejake plany?\" 🙂))
No jestli mohu přispět troškou do mlýna?Mohu díky .Myslím si ,že se jedná o idividuální stavbu,ale se sportovní historií.A otázkou zůstává a asi nebude nikdy zodpovězena jak má vlastně vypadat správná origo RS.To vlastně nikdo neví.Protože si to všichni upravovali jak to vyhovovalo jejím požadavkům.A to i tovární verze a dále do toho promlouval už zmiňovaný vývoj a soukromé stavby po rouškou Svazarmu.Já jsem si třeba všiml,že tento vůz nemá nízkou vanu a tudíž ani suchou skříň,ale to neznamená ,že v mých očích toto auto kleslo níže.prostě na to třeba nebyli prašule tak se to jelo na mokro.Prostě Eresa má mnoho a mnoho neprbádaných podob a to je dle mého názoru jedna z věcí ,která mě možná i Vás na tomhle autě fascinuje.Díky ,že jsi se s námi podělil o své zážitky
správně mělo být napsáno.... ne-li po až skončení homologace...tedy např pro závod do vrchu aut s prošlou homologací..
4pístů by si všimnul i ten nejblbější komisař.....a pokud ne, tak by si toho všimnul někdo ze soupeřů a hned by nasledoval protest a diskvalifikace...to se takhle po závodě i rozebíraly motory aby se změřil objem 😉....ale spíše je otázka jestli byly 4písty homologovány pro 130RS nebo až pro 120 LS/A a podle mne nebyly, ale můžu se plést 🙂
Netuším , jak to bylo na technické přejímce, ale čtyřpísty se v jablonci vyráběly min. od roku 1975 (W 353)


Jinak samozřejmě souhlas Dvordy, OT... pro mne je takovéhle auto(pokud je to autentické) daleko zajímavější, než např. naleštěnkovaná Michlova RSa z ME 1981....
No podle těch 4pístů bych řekl že bylo postaveno dost pozdě, ne-li po skončení homologace...
dvordy : Promluvil jsi mi z duše : V 70 - 80 letech se opravdu závodní auta a nejenom RSa stavěla funkčně a ne jako \"leštěnky\". Peníze se radši investovali


do techniky,pneumatik a podobně ! Naleštěný vzhled byl druhořadý, hlavně když to jelo, brzdilo a zatáčelo. Na \"bedně\" se ocitneš spíš s takovýmhle přístupem,


než když si necháš stříkat i podvozek.


Dneska si \"pánové závodníci\" nechají kytovat a brousit i podlahu ze spodu,


A to si nevymýšlím, to jsem slyšel od člověka který se takové akce zůčastnil !


Navíc EResa stavěná podomácku nikdy nebyla věrnou kopií továrního kusu,


stavělo se z toho na co byly peníze a ne všechny díly byly dostupné každému !


A ani továrna neměla všechny kusy stejné, změny se dělaly za pochodu, jak šel vývoj.
Taky si myslim ze se nejedna o fabrikou vyrobeny stroj ale o privátní stavbu.To ji ovsem nic neubira na sve historicke hodnote
jj... je to těžký... když si všimneš, tak má normálně střešní lištičky, okapní žlábky 🙂
A to jsi čekal nějakou leštěnku ze srazů? Všechna RSa, jak okruhové tak na rallye nikdy nebyli dělané do krásy. Laminátové sady pořádně nepasovaly, bylo to potlučené. Já mám dvoje originální blatníky, které na RS jezdily a jsou potlučené až hrůza.
Já teda newim, ale přišlo mi to široké - okruhové, jinak trocha kačírku udělá své, řekl bych, že to není jen roztažené eRko, je to pravá RS, jinak jeden čas jsem měl kontakt na člověk, který by mi byl schopen ukázat např. i motor a všechny detaili, bohužel byl nedostižitelný!
myslim ze autenticka ma vacsiu cenu jak vygycovana... ja by som bral...