11. duben 2006

Obnova SPZ

Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 12586×, Komentářů: 26, Líbí se Autor: Petkar
Postup jak doma obnovit SPZ

Asi to všichni, kdo máte auta s původními SPZ (správně bych měl říkat/psát RZ-registrační značky, ale SPZ zní líp:-)) znáte, plech je místy orezlý, aby nebyl, když se SPZky dlouhou dobu dělaly ze železného plechu. Častokrát se stane, že předchozí majitelé značky různě "opravovali" černou barvou... takže důvodů k opravě je až-až.

Mimochodem, nečitelná SPZ může být důvodem k odebrání osvědčení technického průkazu, případě k pokutě. Pokud trefíte zrovna na kontrolu, která nebude mít svůj den... Na druhou stranu i zrenovovaná SPZ může být důvodem k pokutě:-D

A protože jsem získal nově nálepky STK a Emise, bylo mi líto je lepit na původní SPZ, rozhodl jsem se SPZky "zrenovovat.

Postup

Samozřejmostí je demontáž SPZ z auta:-)

Zbavení SPZ původního nátěru

Zde pomohl přítel Hotairgun (řečeno jazykem lidí z české kotliny - horkovzdušná pistole:-)) a zbytky barvy jsem dočistil drátěným kartáčem na vrtačce.

POZOR!Nedoporučuji používat kartáč na flexe, neboť díky vysokým otáčkám jsem měl pocit, že se SPZ začíná "rovnat". Co z toho, že máte nádherně očištěnou SPZ, když ve finále je to rovný kousek plechu:-D Proti "kroucení" a zejména jako dobrá ochrana před úrazem se mi osvědčilo SPZ uchytit při dočišťování ke stolu pomocí truhlářské svorky v místech, kde jsou díry na šroubky.

BTW: Škoda, že nemůžeme jezdit s SPZ v nelakované podobě:-)

Ošetření SPZ proti korozi.

Po očištění jsem SPZ natřel odrezovačem a nechal ustálit dle návodu 24 hodin.

Základovka.

Po ustálení odrezovače jsem SPZ natřel základovkou, já jsem použil FERMEX (nebo jinak i FORMEX, podle výrobce). Mám s ním celkem dobré zkušenosti a zrovna šel kolem:-D.

První lakování

Jako první vrstvu jsem použil černou barvu! Proč právě černou a ne bílou? Protože mi přišlo jednodušší (po první zkušenosti:-D) zalepit jenom písmenka, čísla a okraj, než oblepovat celý vnitřek SPZ...

Jenom pro demonstraci, sem dávám i fotky z prvního pokusu, kdy jsem nejdříve celou SPZ nalakoval bíle a bláhově si myslel, že bude jednodušší oblepit "vnitřek", bohužel se ukázalo, že tudy cesta nevede:-D

Druhé lakování

Po mnoha hodinách práce, kdy se vyrobí "polská" (nebo též negativní) SPZ, máme připraveno na druhé lakování bílou barvou. K výrobě jsem použil obyčejné papírové samolepky, což se ve finále ukázalo jako ne úplně vhodné řešení... Bohužel po jejich odstranění zůstaly na SPZ zbytky lepidla, které se musí ještě odstranit... Navíc se místy papír odlepil a bílý lak se dostal i tam, kam neměl:-(

Výsledek?!?

Po "odlíčení" SPZ může vypadat jako ta moje. Na levých dvou fotkách je samozřejmě původní SPZ, pokud by to někdo nepoznal:-D

Poznámky:

  • doporučuji dodržovat technologické lhůty
  • je dobré sehnat na výrobu negativu (polepení SPZ) nálepky, které dobře přilnout a po odstranění nezanechávají "polepené" plochy.


Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 12586×, Komentářů: 26, Líbí se Autor: Petkar
Ahoj.


Já jsem sice ještě SPZ na autě nikdy neopravoval,ale na motorce už ano.Je menší,ale princip by fungovat měl.Využil jsem,že písmenka a čísla jsou vystouplá.Po očištění a ošetření jsem SPZ nejprve nalakoval bíle.Potom jsem na kus kartonu přiměřených rozměrů rozetřel trochu černé barvy.SPZ jsem na karton položil lícovou stranou ke kartonu a přitlačil.Foto sice nemám k dispozici,ale mohu říci,že výsledek byl velmi uspokojivý 🙂
Mne osobne se vysledek teda moc nelibi.. Cislice a pismena jsem udelal steteckem.
Borrico: ale myslím že je jen otázka času kdy podobná akce proběhne i u nás...
To u nás naštěstí na tomhle ušetřili. Evropské RZ dostáváš jen při registraci nového auta anebo při převodu z jiného kraje.
Tom.t: Ale nie všetky ŠPZ. Iba tie najstaršie. Poviem príklad. Vymeniť sa musela napríklad značka v tomto tvare: BAA-12 34. Značka v tvare napríklad BA-123 AB mohla ostať.
no kluci, u nás na slovensku by vam tohle nebylo nic platny, protoze čuráci vydali vyhlášku a nařídili povinní vyměnu všech starých spz za nový (evropský ..) , ne jen že ty značky stáli 1150 korun, ale kdo to do stanoveného termínu nestihl, tomu auto bezevšeho vyřadili z evidence natrvalo....
pokud můžu poradit,na to oblepení číslic by se hodila modelářská páska-drží,a po odlepení nestrháwá barwu a nezanecháwá stopy.kamarád ji použíwá když stříká modely kompresorem a je s ní spokojen. sehnat by se měla dát w každém obchodě s modely
Marty byla, budou volby😀
Karle troška optimizmu by nebyla 🙂
Bohužel, jakmile jednou nahlásíš změnu, ztrátu, původní se zlikviduje a papírově je to zavřený.
Já tomu všemu rozumím, ale čistě teoreticky - myslíš že když si tu originál značku - teda dvě 🙂) nechám udělat a přijde na úřad, jako že je nemusí hledat, že je mám a budu hooodně přesvědčivej - myslíš že by mě to když zavřou oko nebo dvě mohli přepsat??
Děkuji za pochvalu🙂





A co se týče získání původních značek, bojím se, že to nejde... Mám za to, že značky se za





1) likvidovaly





2) po přesunu různých kompetenci (okresy->kraje, vs. policie->OU...) už asi starou značku nikdo nedohledá...





3) důvodem k zavedení nových značek byla mimo jiné i "nedostatečnost" starých, prostě zjistili, že použití starého formátu PPP XX-XX jim dáme menší počet značek (možnost registrovat auta) než nový formát XPX XX-XX (kdo to nepochopil P-písmeno, X-číslice🙂)





Takže jedině nechat vyrobit repliku u lexanů🙂 a dávat jí jenom na srazy...🙁
Karle pěkně jsi to udělal.





Kdo chce nové SPZ a má STARÝ typ značek (třeba KLA 25 - 64) tak je možné je udělat i ůplně nové. Koukněte na:





http://www.lexani.cz/vyroba/spz.htm





Nový typ značek vám asi neudělají.








Dotaz: nezná někdo nějaký legální (pololegální) způsob jak získat na auto spátky PŮVODNÍ spz jaké měl první majitel???
Eidy, ono nejde o to konkrétní vyřezání, to je už jenom "třešnička na dortu" je to o tom, že musíš ta písmena vytvořit, vzít je ze značky a to není tak púplně snadné...
Jedná se o 7 znaků, nevelké velikosti. Pokud jsi šikovnej (jako já 🙂), neni problém si písmenka vyřezat skalpelem sám. Samolepka o rozměru 10x30cm stojí cca 15 Kč, očištění SPZ doma bratru za pár kaček a práškové lakování asi za 30Kč??? Takže je to levnější a kvalitnější.
Ad Václav P. Pokud jsi tak šikovný, kloubouk dolu, rád bych tu tvou značku se zatřenými písmeny za hodinu viděl... Pokud jsi skutečně takový expert a neklepou se ti ruce, máš moje uznání, já právě proto, že se mi ty ruce už klepou jsem se rozhodl pro tuto variantu. Vyjádřovat se k tvé poznámce o tom, že by jsi se s takto udělanou značkou styděl vyjet do ulic snad ani nebudu... BTW: Proč jsi teda nenapsal článek? krom toho neříkal jsem, že je to 100%, neb už mě docela tlačil čas... další značka bude lepší😀





Ad Borrico: s tou vodou jsem to taky někde četl, ale musel by jsi to položit na 100% rovnou (vodorovonou🙂) desku a nemít tu značku moc pokroucenou...





Ad Eidy: to by taky šlo, problém je, že jakmile si necháš písmena vyřezat, už je pak můžeš klidně vzít, nalepit na černý podklad a stříknout. Otázka zní, na kolik tě taková to sranda výjde, když víš, že za cca 1500,- Kč ti udělají repliku originálu z plechu a stejnou jako původní? Moje náklady byly cca 150 Kč za akrylátové laky ve spreji.
A co takhle nechat to stříknout sněhově bílym práškem a písmenka si (nechat) vyřezat z černý samolebky a nakonec to zalejt čirym lakem jako na motorkách? Takhle to chci udělat já.
No nevím, ale na těch fotkách výsledek té renovace nevypadá moc dobře, nechci se chvástat, ale štětečkem jsem to měl za cca hodinu (bez bílé - tu jsem nechal nanést pv práškové lakovně). S tímhle výsledkem bych se styděl vyjet do ulic - a je to určitě pracnější - zkrátka když nejsem šikovněj, nechám to někomu udělat. (viz linkování motorek) Zdar a sílu Vašek
Jeste me napadlo, mit nejakou pryz nabarvenou na cerno a do ni obtisknout spztku, tak aby se obtiskly jenom pismenka, to by taky mozna slo.
Mně by zajímalo, jestli někdo zkoušel tu metodu nastříkat na bílo, nechat zaschnout, zalít SPZ vodou tak, aby koukala ta písmenka a stříknout černou. Fakt bych rád věděl, jak to potom vypadá. Já jsem loni rekonstruoval SPZ na jawce a písmenka jsem maloval ručně. Nejen že to je děsná piplačka, ale ani ten výsledek není nic moc. Sice pořád lepší něž předtím, ale není to úplně ono. A co váleček? Zkoušel to někdo? Při výrobě se to tak nějak dělá, ne?
Spz na náš vůz nám namalovala známá divadelní výtvarnice a písmo je k nerozeznání od originálu.
Pokud máte pevnou ruku, dá se to taky malovat přímo. Ale je to piplačka...
Sakra to neco takovyho existuje??? Jezis a ja se matlal s maskovacima paskama🙁(
Vazelina a podobné parodie lze spolehlivě nahradit zakrývacím lakem, je to vodou ředitelná tekutina, která odolává snad všem barvám, mimo vodou ředitelných (nevyzkoušeno), lze smýt vodou a po zaschnutí a nanesení barvy přes se sloupne jako např.lepicí páska.
Inu mě zase napadla vazelina, pekne to potrit a striknout a mohlo by to snad jit, jen to chce fakt trpelivost cistotu a pevnou ruku, jen teorie
Ahoj. Tak me napadlo jestli by nalepky nesly nahradit voskem a maskovaci paskou. Je to jenom teorie, ale myslim ze by to slo. Kdyz by se udelalo to prvni lakovani na bilo, tak by se pak oblepily pismenka, orezaly skalpelem, aby to bylo presny, na zbytek se nanes vosk, pak se sundaly nalepky a striklo se to cernou. Pak by se umyl vosk a bylo hotovo. Mam to v hlave uz delsi dobu, napadlo me to kdyz jsem pokusnicil s dvoubarevnym autem. Delal jsem takovou zebru na Oltcitovi a ten lak mi porad tek pod tu pasku. Tak me napadlo to s tim voskem, ale uz jsem to nestih previst do praxe, protoze jsem Oltcita prodal a ted mam 110 R. Brzo budou fotky🙂)