7. červenec 2006

Eddieho eRko

Rubrika: Vaše eRka, Přečteno: 8845×, Komentářů: 10, Líbí se Autor: Eddie
...aneb takhle shnilé eRko jste ještě neviděli...

Historie

... 19.1.1978...podle Technického průkazu právě v tento den vyjelo z výrobního závodu v Kvasinách mé eRko - ve stejný den, kdy byla ukončena výroba slavného "Brouka". Zajímavé ovšem je, že ve stejný den,

kdy bylo auto vyrobeno, byl v TP změněn rok výroby na 1977...

Oranžové eRko ovšem neputovalo jako kterékoli jiné přímo do Mototechny, ale v rámci závodu se přestěhovalo do Mladé Boleslavi, konkrétně do Úseku výzkumu a vývoje. Ihned v roce 1978 byla klasická zadní kyvadlová náprava nahrazena vlečnou typu 130RS, tato úprava byla zapsána i v TP.

Již zmíněný zápis v TP

V Boleslavi sloužilo eRko další dva roky, až do května 1980, kdy přes Mototechnu našlo svého šťastného majitele, kterému věrně sloužilo dalsích 15 let, další majitel (od roku 1995) se rozhodl auto poněkud "vylepšit" - přední nápravu vyměnil za novější ze Š 120, původní motor nahradil motorem Š 120LS a nechal zapsat kola 165x13 (což by mě trápilo asi tak nejméně).

V roce 1997 se opět stěhuje, tentokrát do Podkrkonoší. Už v červeno -černé barevné kombinaci.

Prvního května roku 2oo4 jsem ho zakoupil já a stal jsem se v pořadí čtvrtým majitelem.

Tešně před podepsáním kupní smlouvy

Při koupi eRka jsem udělal snad včechny chyby, které je možné při nákupu auta udělat. Vůbec jsem si nevšimnul, že zadní podběhy skoro nejsou, přes podlahu je vidět na silnici a v kufru je díra 5x5cm. Jak bych taky mohl, když jsem se na auto ani nepodíval ze spodu, natož abych nadzvednul koberečky...

Měl jsem až neuvěřitelné štěstí, že jsem padl zrovna na tohle auto.

Takže mé unáhlené rozhodnutí bylo nakonec šťastné.

S autem jsme se vypravili na několik výletů, než jsem se rozhodnul, pustit se do renovace. V průběhu výletů jsem musel uznat, že "vlečka" je opravdu k nezaplacení, ve spojení s 13" koly auto sedí jak přibité.

Léto 2oo4

Zima 2oo4

Renovace

Podzim 2oo5 - Začal jsem odstrojovat skelet. To co objevuji pod velmi slušnou plechařinou mě doslova zděsí. Auto už bylo vyvařovaný a to, no hm...ZNAČNĚ neprofesionálně. Tak například zadní podběhy jsou "vyvařeny" nabodováním nového plechu přes (!) starý děravý. Na autě se jen velmi těžko hledá místo,

které nebude nutné vařit :(

  • vanička kufru + celé dno kufru je třeba vyměnit
  • přední podběhy - opravit lemy, dovařit pár dírek
  • přední torpédo - dvě dírky, jinak OK
  • podlaha - viděl bych to na výměnu kompletní podlahy (včetně tunelu a vnitřních prahů)
  • prahy - papírové, na rozebrání není potřeba ani šroubovák...
  • střecha - má bohužel střešní okno (poletí), okapničky na pár místech durch
  • sloupky - sloupek u řidiče je děravý, B sloupek na levé straně je po celém obvodu prasklý,ostatní jsou OK
  • podběhy - ty skoro nejsou, jeden se dokonce ohnul, když jsem na něj položil bedničku s nářadím (tak 7kg...)
  • jako prémii někdo vyřezal stěnu za zadními sedadly (asi kvůli montáži tlumičů a možná vlečky) a pak ji tam zase zpátky nakřivo přibodoval

Rozborka

Zima 2oo5/2oo6 - Vyndávám z eRka přední nápravu, kupodivu to jde docela snadno, se žádnými většími problémy se nesetkávám. Po vyndání nápravy s úlevou zjišťuji, že alespoň most přední nápravy je v pořádku. Alespoň vím, k čemu budu moct dovařit zbytek auta :)

Původní náprava

Po krátkém váhaní rozhoduji, že tahle náprava se do eRka už nevrátí. Použiju nápravu z Rubína (má najeto 23tkm...). Přesto ji začínám celou rozebírat. Nápravnice, dolní a horní ramena přijdou opískovat, zbytek budu stavět převážně z novýho. Rozebírání jde ale docela ztuha, po 30 letech je vše důkladně zarezlý. Zvlášť když Rubín prostál skoro celý devadesátý léta ve stodole.

Budoucí náprava

Zima 2oo6 - Po urputném boji je vlečka alespoň částečně venku. Přes víkend jsem vyndal tlumiče, pružiny, odpojil ramena od skeletu a na závěr vyndal převodovku. Bez fotek to samozřejmě nejde, takže tady jsou:

Těsně před dekonstrukcí:)

Polonápravy se mi zatím nepodařilo bezpečně dostat ven, ale už vím jak na to :)

Všimněte si speciální převodovky, tu na jaře pod dohledem odborníka "rozlousknu",

ale byla v pořádku, takže snad jen vyčistit a zkontrolovat.

A ještě k fotce příručního zavazadlového prostoru - v úvodu článku zmiňovaný výřez ve stěně jsem po odbroušení svárů využil k demontáži tlumiče (takže už vím, k čemu byl).

A takhle to dopadlo.

Na mém webu (http://skoda110r.wz.cz) je ještě pár fotek navíc.


Rubrika: Vaše eRka, Přečteno: 8845×, Komentářů: 10, Líbí se Autor: Eddie
Děkuji vám všem za podporu a budu se snažit, aby auto v budoucnu vypadalo tak jako před 29 lety...
Chce to pevné nervy. Alé tá náprava 130 RS je v tom fakt super. A ešte k tomu schválená. Dobrá práca.
Dovolím si konstatovat, že opravit takovéhle Erko je podle mě Erkařská povinnost.Další otázka je, jaké má majitel možnosti.Ale věřím že to dáš pěkně zase dokupy a držim ti palce!!Ta náprava z RS je fakt mazec!!
Když, ještě většina z vás jezdila v kočárku, koupil jsem moje druhé \\\\\\\\\\"erko\\\\\\\\\\". Stálo tenkrát v roce 1989 8000,-. Po otevření zadních sedaček byl téměř nerušený výhled na zadní kola .Na podlahu u řidičese nedali položit nohy, spadly by na silnici. Zůstala z něj pouze střecha, sloupek \\\\\\\\\\"B\\\\\\\\\\" celý (tedy až na ten uhnilej kus) a ostaní sloupky s předním a zadním platem. Ve předu nad tunel nápravy v zadu k podlaze. Podběhy ,podlaha ,sloupky A C s prahem (cca140,-Kč kus), konstrukce pod sedačkami vpředu i vzadu, tunel nápravy,dno kufru , to všechno se muselo vyměnit. A povedlo se, bez céóčka a jiných tenkrát nedostupných věcí (dvousložkové kyty pouze servisy a TUZEX). Takže, abych dlouho nenudil, to auto stojí za záchranu tak hodně štěstí a trpělivosti.PT
Drzim palec. Ten zadek je fakt na prach... Bude to makacka, ale kdyz se to podari, bude to hooodne zajimavej kousek.
no mákneš si, ale určitě to bude stát za to.
Už pracuju na aktualizaci...


Jedná se pořád o to stejný auto, ale teď je na skelet...
tak to bude vono, tam sem to musel videt, dej nejaký aktuální foto, ale vlastne\'s rikal ze vypadá furt stejne. No tak nic, nebo s tim neco udelej 🙂.
Něco podobného mám na svém webu (www.skoda110r.wz.cz), takže asi tam, ale auto je pořád stejný 🙂
není tady náhodou už takovej článek? nebo sem ho čet někde jinde? Sem z toho jelen 🙂. Ta zapsana vlecka je super. Skoda ze me tam nezasali 8-mi válec Hemi 🙂.