Š 1000 MB - kompletní renovace
Zdravím všechny příznivce tohoto krásnýho stroje, kterej mi změnil doslova život.
Před rokem a něco jsem nastoupil cestu dlouhou a náročnou, což vám zasvěceným asi nemusím zrovna opisovat. Pustil jsem se do kompletní renovace Š 1000 MB z roku 1965 na popud svého známého Petra, který je jejím majitelem. Základ byl vcelku dobrý a práce mně brzo začala neuvěřitelně bavit. Jen to shánění dílů mně ničí...
Celý postup si od začátku samozřejmě dokumentuju, ale fotku původního stavu jsem si bohužel nepořídil :-( Litra jsem přitáhl domů na laně v září 2006 z garáže Petra, kde stála rok bez povšimnutí. Předtím stála dosud neupřesněnou dobu taktéž bez jakéhokoliv zájmu kdesi ve stodole na jedné z vesnic v okolí České Lípy. Jisté je to, že předchozí majitel se jí vcelku během jejího autoživota věnoval a moc s ní nenajezdil.
Kastle byla až na klasická místa zdravá a vše bylo originál a na svém místě bez jakýchkoliv rádoby "tunerských" zásahů. Rozborka proběhla rychle a první půlrok jsem se věnoval jenom vyvařování, protože vše dělám po zaměstnání a současně probíhajících opravách baráku. Kompletním očištěním kastle jsem zjistil, že byly vcelku nedávno vyměněny prahy a že všechny nosné části jsou v super stavu pravděpodobně díky tunám medvědích hoven a jiných podlaho-kastlo lepičům. Větší problém se pak objevil u přední nápravy, kdy byly unilé držáky stabilizátoru v rameni a celá nápravnice včetně ramen byla na pár místech trochu průhledná. Jinak bych celou renovaci až do současných dnů popsal jako klasickou a ničím nevybočující z většiny renovací uvedených na těchto stránkách....
Během práce jsem samozřejmě musel a budu ještě muset zajistit spoustu dílů a doplňků, které nepůjdou žádným způsobem opravit či navrátit jim původní lesk. Petr, jak jsem později zjistil, je totiž dost pracovně vytíženej člověk a od začátku bylo jasný, že celá renovace, včetně shánění dílů a věškeré činnosti kolem, je jenom a jenom na mně :-)))
Nejdůležitější změna ale proběhla u mně. Postupem času jsem prodal všechny svý čtyřkolový miláčky cizích značek, který jsem měl na dvoře, páč renovace litru mně zcela pohltila. Přišel jsem na to, že je neskutečnej rozdíl ve výsledku dělat třeba litra nebo lepit spojlery na jakýkoliv " nový " auto. Stručně řečeno, jakmile dokončím renovaci pro známého, beru všechny vydělané peníze včetně těch za prodané předchozí auto a okamžitě nastupuju do Š 110 R a její přestavby na 130 RS:-)) Originál vzhled Š 110R oceňuju, ale jsem přece jenom rád, když můžu auto spíš posunout dál za jeho hranice a taky se rád svezu. Nic nechci uspěchat a chci, aby bylo RS opravdu špička.
Taky asi končím se srazy jinými než škodováckými, protože lidi kolem těchto strojů jsou úplně někde jinde a nikdy jsem si nepokecal tak jako na několika posledních srazech škodovek, které jsem nikdy nenavštěvoval jako teď. Všichni jsou zde v pohodě, o informace a rady se podělí a všechno tak nějak probíhá v klidu. RS jsem chtěl už v ranném mládí, ale nebyl přístup jednak finanční ale hlavně informační. O budoucí přestavbě RS budu určitě vkládat fota. Teď pár fotek k současné renovaci litru pro známého Petra....
Ahoj všem,
po delší době jsem opět zde a opět s několika fotodůkazy, že jsem se po celou tu dobu nepublikování neflákal :-) a věnoval se dalším pracem na Petrově MB. Aktuální stav je takový, že je auto již po laku, složeno a připraveno na předání majiteli. Článek jsem se snažil postupně aktualizovat, ale nedařilo se mi opakovaně vkládat fotky a tak proto tak činím až teď.
A co se stručně změnilo od poslední aktualizace ? Komplet nové brzdy s příslušenstvím, ložiska, bubny, nová elektrika, motor komplet doskládán, zprovozněn, slavnostně nastartován a seřízen - mimochodem neskutečný hodinky - všechny blatníky z vnitřní strany zbaveny letitých gumoasfaltů, natřeny základem a stříknuty spodkobarvou, vyvařeny rohy dveří, usazení blatníků a dveří, vyčištění, obroušení a stříknutí podlahy uvnitř vozu, příprava na převoz k lakýrníkovi.....dál už snad napoví i přiložená fota.
. Abych se přiznal, tak bych to radši znovu třikrát vyvařoval než skládal po laku. Spoustu věcí, které se nepodařilo sehnat bylo samozřejmě potřeba uvést do stavu, aby na nich nebylo znát, že je jim více než čtyřicet let a to se projevovalo především na stráveném čase a na spoustě nadávek častovaných právě renovovanému litru.
Počáteční problémy se sehnáním schopného lakýrníka se naštěstí zažehnaly, ačkoliv jsem tomu po několika prvotních návštěvách okolních lakoven vůbec nevěřil. Právě lakování a vůbec hondba za schopným a přitom cenově přijatelným lakýrníkem se ukázala opětovně jako největší problém. Vyslechl jsem několik názorů, ale hlavně několik kapsu trhajících cifer, že jsem pomalu začínal rezignovat. Po poslední návštěvě jedné z lakoven, kdy jsem si vyslechl předpokládanou konečnou cenu za práci 80 tisíc, jsem to na chvíli vzdal a musel si psychicky od všech lakujících osob odpočinout. Uznávám, že příprava takovéhoto vozu není vůbec jednoduchá a že je to prostě úplně něco jiného než lakovat jakýkoliv jiný "seriový" vůz, ale tolik peněz....Ale povedlo se a litr je po výborné práci opět tak jako by sjel z výrobního pásu a dokonce za přijatelnou cenu. Barva zvolena samozřejmě originál.
Jinak mohu potvrdit fakt, že litr je na skládání po laku jedno
z " nehorších " aut alespoň pro mě. Tolik serepetiček a chromů, který je potřeba vzít do ruky a vtisknout jim alespoň slušný vzhled, žádné jiné auto snad ani nemá :-)
Nakonec jsem se po prvotních obavách z valného výsledku pustil i do čalounění a to jak palubky, prostoru pod zadním oknem,tak i výplní dveří. Nakoupil jsem kvalitní koženku a výsledek si můžete prohlédnout sami. Původní výplně dveří byly total shnilé, takové, které by za "to" stály se mi sehnat nepodařilo a tak vznikl "nový vzhled". Nalakoval jsem také palubku do barvy auta a přeleštil všechny hliníkové části ineriéru. V metráži jsem sehnal nové těsnění skla v rámu dveří, nechal jsem vypískovat, pozinkovat a poté komaxitem nastříkat disky do bílé, zakoupil nové pneu a baterii, přeleštil poklice. Po doskládání jsem provedl první zkušební jízdu - mimochodem nádherný zážitek, nechal udělat sbíhavost, navštívil technickou,kde jedinou závadou byla nepřítomnost mlhovky a vypínače k ní :-),jejichž instalace mi přišla na tohle vozítko zcela zbytečná a vzhed kazící.
No a co dál? Auto je hotové a po finálním umytí a naleštění připravené pro nedočkavého majitele.
Zítra se vydám směr Liberec, abych zde předal MB majiteli a budu doufat, že bude s mojí prací v reálu spokojen a že bude pečlivou údržbou a řádným větráním :-) udržovat současný stav MB. Přeju mu mnoho štastných kilometrů.....a zase někdy v garáži ahoj.
11. srpen 2008
10. srpen 2008
10. srpen 2008
8. srpen 2008
8. srpen 2008
8. srpen 2008
19. říjen 2007
18. říjen 2007
18. říjen 2007
16. říjen 2007
16. říjen 2007
16. říjen 2007
15. říjen 2007
15. říjen 2007
15. říjen 2007
15. říjen 2007
15. říjen 2007
14. říjen 2007
14. říjen 2007
14. říjen 2007
14. říjen 2007
11. srpen 2008