FINÁLNÍ ZPRÁVA :





Tak dnes jsem si vyzvedl auto od pána, který mi tam měl doplnit ty podložky (nemám stahovák na buben), ale všechno je nakonec trochu jinak. Ta vůle prý není na bubnu, ale v kamenech v převodovce a nemám se tím prý stresovat. Vůle, kterou jsem identifikoval při zvednutí auta se prý děje, ale stačí kolo pootočit o 90 stupňů a vůle zase zmizí, což je prý způsobeno právě vůlí v kamenech v rozvodovce. Nemám důvod pánovi nevěřit, dělal škodovky 30 let a vypadalo to, že skutečně ví, o čem mluví, zejména když mi to pak celý kreslil na papír...





Takže tolik vyústění celýho příběhu o klapajících poloosách, děkuji všem, kdo mi poradili a zase mě nachytřili o něco více, což je rozhodně ku prospěchu věci, jakou je vlastnictví tohohle krásnýho veterána.





Ještě jednou díky moc !!!
Super, strašně moc díky !!!
Ahoj, třeba tady http://www.autodily-krbec.cz; díl č. 110-390 511. Jinou podložku bych tam nedával. Zkus koupit 3 do foroty.
Nevíte někdo, kde ty podložky vzít, nebo stačí nějaké obyčejné...?





Předem díky za radu !
Přesně jak říkáš ! Já vlastnil jako svoje první auto stovku, kde jsem bubny sundával mnohokrát, ale o žádném kroužku jsem ani nevěděl, ani ho nepotřeboval. Teď, po dvaceti letech to řeším na Erku, protože mi tam ta vůle vznikla...





Jo a ten utahovací moment je dle literatury 250 Nm + nejbližší díra.
Opěrný kroužek je nalisovaný poloose za ložiskem a brání vysunutí poloosy směrem ven. Dovnitř tomu brání utažení bubnu. Prostě ložisko je na poloose sevřené mezi koružek a buben. A ten kroužek se po poloose může posunout a vznikne tak axiální vůle a poloosa se v ložisku může posouvat sem a tam. Proto se má pod buben po kažné demontáži vložit ona zmiňovaná podložka 0,3mm tlustá a tím stále zachovat potřebné sevření ložiska. Po vložení max. 3 podložek by se měla poloosa vyndat a opěrný kroužek přelisovat zpět, tedy směrem ven z auta, aby se novou montáží opět usadil na správné výchozí místo.





Moje zkušenost je, že jsem podložku mezi buben a ložisko nikdy nedával a problémy nemám. Bubny dotahuju, tak jak se má a ne "na krev", jak mnozí dělají. Nechápu taky, proč by měla poloosa v ložisku tak lehce cestovat, když je ložisko na poloosu docela fest nalisované. Ale třeba jsem s eRkem a jinými škodovkami zatím málo zažil.





Při přílišném dotažení bubnu může dojít k prasknutí jeho náboje, zejména v místě drážky pro pero, protože se prostě moc lisuje na kužel. Kužel je sám o sobě samosvorný a dotažení je jen k pojištění onoho spoje. A utahovací moment je tam tuším 170Nm + na další díru na závlačku. Někdo možná najde ten moment přesně.
Tak jsem ještě naštudoval odbornou literaturu a jestli jsem to správně pochopil, ten opěrný kroužek jde mezi buben a vnitřní kroužek ložiska, takže jednoduché. Jen ještě nevím, jestli se jedná o nějakou speciální podložku co musím někde sehnat, nebo si vystačím s obyčejnou podložkou odpovídajících rozměrů...? Nevíte někdo ?





Předem díky za radu !
Ahoj, právě jsem se dostal k tomu, abych to vyzkoušel a opravdu se s největší pravděpodobností jedná o ten posunutý kroužek. Kolo má vakl, když ho vezmu a zakvrdlám s ním na poloose. Bohužel se mi nepodařilo sundat buben, tak jsem se domluvil na sobotu s kamarádem co má dílnu se zvedákem a veškerej vercajk a kouknem na to. Pokud by se někomu chtělo sem dát popis jak ten kroužek namontovat a kde ho sehnat (pokud se nejedná o nějakou obyčejnou podložku, což teď nemám tušení), budu jen rád a budu si moct připravit všechno dopředu, než to sundáme. Bez popisu jak namontovat relé, který sem tu dostal, bych byl nahranej...


Jo a poklice tam nemám, mám tam litá kola.
Sprinty klapou...běžná věc.. 🙂
Ačkoli mají Sprinty lemovku, zkusil jsem jízdu bez nich a klapání se nekonalo... 🙂
jestli nemáš na poklicích tu gumovou lemovku na obvodě, tak opravdu klepání může být od nich.
Chtěl bych se zeptat, jak to dopadlo s klepáním poloos? Na svoje eRko jsem před časem dal poklice Sprint a v té době jsem si všiml podobného klepání... Myslel jsem si, že klepají poklice, ale po přečtení diskuze nevím, jestli to nemůže být zmíněný problém. Zadní náprava byla ale nedávno repasovaná, takže mi to přijde nepravděpodobné, zatím jsem ale problém neměl čas nezkoumat...
Hele, tak pozor, rozhodně si dobrej den nedělám, ten problém mám a chtěl jsem ho zkonzultovat s někým, kdo tomu rozumí podstatně více než já. Rozhodně si tu z nikoho dobrej den nedělám. Díky za všechny rady, určitě to zkontroluju jak je mi tu poraděno a pak sem dám zprávu jak to dopadlo.
Na 99.9 procent se jedná o posunut opěrný kroužek, oprava jednoduchá, sundat buben a pridat podložku cca 0.3 mm popř. dvě, nasadit buben a utahnout.
Já si spíš myslím, že si tu z nás někdo dělá "dobrý den".


Proč mám někdy pocit, že některá témata a diskuzi v nich vede pod různým nickem ta samá osoba!??
Co kdyby jsi se šel kouknout na auto, bude to mít větší efekt, než vést demagogie na foru. Vše důležité už bylo řečeno...
Myslíš tedy, že to pravidelné klapání, závislé na rychlosti otáčení kola, by mohl mít na svědomí klínek ? To se mi nějak nezdá.... To by se přeci musela poloosa protáčet v bubnu a auto by pak moc nejelo, nebo se pletu ?
Já bych to typoval spíš na klínek.
Tak převodovka je nepravděpodobná, většinu problémů má na svědomí náprava...
Díky za odpovědi !


Pokud by se ale zjistilo, že je to skutečně vymleté v diferenciálu, tak jak to opravit aniž bych musel měnit převodovku ? Jasně, i ta lze rozebrat, ale to už by na mě a většinu mechaniků bylo trochu velký sousto. To už by bylo lepší sehnat neopotřebovanou. Jo a zapomněl jsem napsat, že mám převodovku ze Š125.
...ale taky to nutně nevede na výměnu převodovky...
To musíš nejdřív zjistit čím to je. Zvednout kolo a zkusit zatáhnout/zatlačit ven/dovnitř, pak by to znamenalo posunutý opěrný kroužek.





Pomalu kolem otáčet dopředu/zpět a ujistit zda není vůle právě na kamenech, případně není li jinak poškozena poloosa (střižený klínek)





Případně vysledovat, zda není někde povolený spoj (např. klobouky poloos na skříni).





Pokud závada nebude způsobena povoleným spojem, tak na to defakto jednoduchá řešení nestačí.
Ahoj, prosím o radu. V zadní části mého Erka se ozývá klapání, které mě již velmi znervozňuje. Je to typický zvuk při otáčení kol, je jedno, jede-li se na volnoběh či pod plynem, z jednoho kola (asi pravé zadní) se ozývá pravidelné klapání. Nevím, jestli je to z diferenciálu, kde jsou už kolem kamenů poloos vymleté části v diferenciálu, či jestli to není vakl bubnu na poloose. Tipuju to spíše na ten diferenciál. Můj dotaz je, zda někdo nemáte nějaký návod jak to levně a jednoduše opravit, aniž by se musela měnit převodovka. Už to bylo rozebrané a kameny prý omleté nejsou... 🙁((


Předem moc díky za rady.