13. leden 2004

Přípravek na měření časování vačkového hřídele

Rubrika: Pomůcky a přípravky, Přečteno: 18265×, Komentářů: 5, Líbí se Autor: Džon
Přípravek k měření přímo na motoru. Lze použít pro všechny vozy Škoda s motorem vzadu

Nezřídka se stává, že koupíte motor a nevíte co v něm vlastně je. Vše se ale nějak dá zjistit, většinou i bez úplného rozebrání motoru. Výjimkou je časování vačkového hřídele. To můžete jen tipovat podle toho jak jde motor do otáček, případně změřit zdvih. V tomto článku se zaměřím konkrétně na rozpoznání vačkového hřídele Škody 110 R. V ostatních případech jsou jiná jen čísla (viz. tabulka na konci článku).

Vačka Škoda 110 R:

  • Sání otevírá: 18° před HÚ
  • Sání zavírá: 49° po DÚ
  • Výfuk otevírá: 53° před DÚ
  • Výfuk zavírá: 14° po HÚ

Začal jsem koumat, jak co nejjednodušeji časování vačky změřit a zde přináším způsob, na který jsem přišel.

Výroba řemenice:

Vzal jsem starou řemenici se Škody 120 a flexou ji přeřezal v nejtenčím místě. Poté jsem ji upnul do soustruhu a osoustružil tak aby na ní zbyl zářez určující polohu klikového hřídele.

V programu Corel Draw jsem si vytvořil stupnici přesně na míru a ještě s vyznačením parametrů vačky Š 110 R. Můžete si ji stáhnout(stahování ještě nefunguje):

  • stupnice.gif (obrázek GIF, 300 DPI, 50kB)
  • stupnice.cdr (vektorový formát Corelu, 58 kB)

Stupnici jsem nalepil na řemenici tak, aby byla nula u zářezu. Vše jsem přestříkal bezbarvým lakem aby se papír moc nešpinil a dal se případně otřít (no moc to nefunguje...).

Příprava na měření:

Řemenici je potřeba nasadit na motor. K tomu musíte udělat následující:

  • Sundat oba klínové řemeny
  • Zařadit nejrychlejší rychlost, zatáhnout ruční brzdu a povolit šroub řemenice na klikovém hřídeli (proti směru hodin)
  • Nasadit řemenici se stupnicí a přiměřeně dotáhnout.
  • Vyndat nebo hodně povolit svíčky aby komprese nebránila otáčení motoru.
  • Sundat vzduchový filtr a víko ventilů
  • Vyřadit
  • Seřídit ventilové vůle (viz článek o seřízení ventilů)

Motorem bez nasazené řemenice neotáčejte ani jinak nemanipulujte! Mohlo by dojít k osovému posunutí klikového hřídele a uvolnění axiálních ložisek z drážek. K jejich zpětnému usazení je potřeba sundávat olejovou vanu.

Nyní přikročíme k vlastnímu měření:

1. Otevření sání:

  • Natočte klikový hřídel tak aby byl asi 60° před horní úvratí (na vnější stupnici 300°)
  • Vsuňte příslušnou spárovou měrku na sací ventil prvního válce (0,15 mm)
  • Pomalu otáčejte klikovým hřídelem za řemenici (ráčna + ořech 32) doprava a spárovou měrkou přitom pohybujte.
  • Jakmile ucítíte, že jde spárová měrka hůř nebo nejde, odečtěte údaj na stupnici, proti nule na bloku.
  • Počet stupňů mezi nulou na stupnici a nulou na bloku je úhel kdy otevírá sání před horní úvratí.
  • Pokud máte pocit, že jste přejeli nebo si nejste jisti, raději celý postup několikrát opakujte.

2. Zavření sání:

  • Nechte měrku skřípnutou na ventilu a pokračujte otáčením motoru asi do dolní úvratě - na stupnici 180°
  • Pokračujte pomalu v otáčení a zkoušejte kdy se spárová měrka opět uvolní.
  • Počet stupňů mezi dolní úvratí (180° na stupnici) a odměřenou hodnotou na stupnici je úhel kdy zavírá sání po dolní úvrati.

3. Otevření výfuku:

  • Je to velmi podobné měření sání takže jen stručně
  • Natočte klikový hřídel tak aby byl asi 90° před dolní úvratí (na vnější stupnici 90°)
  • Vsuňte příslušnou spárovou měrku na výfukový ventil prvního válce (0,20 mm)
  • Pomalu otáčejte klikovým hřídelem za řemenici (ráčna + ořech 32) doprava a spárovou měrkou lehce pohybujte.
  • Jakmile ucítíte, že jde spárová měrka hůř nebo nejde, odečtěte údaj na stupnici, proti nule na bloku.
  • Počet stupňů mezi dolní úvratí (180°) na stupnici a nulou na bloku je úhel kdy otevírá výfuk před dolní úvratí.
  • Pokud máte pocit, že jste přejeli nebo si nejste jisti, raději celý postup několikrát opakujte.

4. Zavření výfuku:

  • Nechte měrku skřípnutou na ventilu a pokračujte otáčením motoru asi do horní úvratě - na stupnici 0°
  • Pokračujte pomalu v otáčení a zkoušejte kdy se spárová měrka opět uvolní.
  • Počet stupňů mezi horní úvratí (0° na stupnici) a odměřenou hodnotou na stupnici je úhel kdy zavírá sání po horní úvrati.

Měření otevírání ventilů bylo uspokojivé, ale při měření zavírání ventilů jsem opakovaně u obou ventilů naměřil o dost pozdější dovření (cca 20°). V obou případech se ale jednalo zhruba o stejnou odchylku, takže to připisuji pomalejšímu průběhu zavírání ventilu v důsledku opotřebení vačky.

Poznámka pro hodně ostré závodní vačky:

Je možné, že pro tyto vačky bude potřeba větší rezerva při počátečním natočení klikového hřídele jak u sacího tak u výfukového ventilu.

Měření zdvihu vačky:

Důležitým údajem u vačkového hřídele je zdvih. Ten lze změřit jednoduše. Když jsou ventily zavřené a vůle maximální změřte si posuvným měřítkem vzdálenost konce ventilové tyčky od hlavy. V maximálním zdvihu ventilu proveďte měření znovu a rozdíl obou hodnot vám určí zdvih vačky.

Na vačce vyndané z motoru stačí pouze změřit průměr základní kružnice (nejmenší průměr kolmo k ose vačky) a výšku celé vačky (největší průměr v ose vačky). Obě hodnoty opět odečtěte.

Vyhodnocení:

Naměřené hodnoty porovnejte s údaji o vačkách které zde pro vás přinášíme.

tabulka bude dodána

Závěrem:

Výsledky měření nejsou stoprocentní, ale na jejich základě se dá typ známé vačky odhadnout. Přípravek - řemenici se stupnicí - mohu případným zájemcům zapůjčit. Celá operace mi trvala asi hodinu takže by to šlo změřit i "na počkání".


Rubrika: Pomůcky a přípravky, Přečteno: 18265×, Komentářů: 5, Líbí se Autor: Džon
Ale to mám, ale myslel jsem ke stažení ve větším rozlišení nebo ten vektorový nákres.
dyť ho tu máš...
Chci se zeptat, jestli někdo má ten nákres stupnice?
Měření zdvihu na vyndané vačce posuvkou nemusí být přesné a hlavně nezohlední vliv vahadla.
funguje tento připravek?