Koroze karosérie Š 110 R
Nejednou jsem již odpovídal na dotazy ohledně koroze eRek, většinou od budoucích majitelů, kteří chtěli vědět, na co si dávat pozor při prohlídce karosérie či jaká místa jsou nejkritičtější z hlediska koroze. To mě nakonec inspirovalo k sepsání tohoto dokumentu, kde se pokusím popsat, jak to tedy je.
Začneme hned odpředu: je potřeba pořádně prohlédnout přední čelo, kolem světel bývají bublinky na barvě, což může signalizovat horší stav čela, někdy klobouky na světla drží v čele silou vůle. Hned za čelem je další bolestivé místo - tzv. vanička kufru - je to příčný dutý nosník v přední části podlahy kufru a je na něj upevněn plech pod nádží. Stav vaničky se dá zkontrolovat zespodu a i skrz otvory v podlaze kufru. Spojení podlahy kufru s podběhy bývá také často kamenem úrazu, stejně jako vrchní části podběhů s lemem pro těsnění kapoty a upevněním blatníků. Pečlivě prohlédneme i zbytek v kufru, zejména spojení podběhů s příčnou stěnou, kolem uchycení tlumičů a pedálové konzoly. Je dobré také prozkoumat horní rohy kufru, ledacos to napoví o stavu "torpéd" - plechu mezi kapotou a předním oknem. Ten může být dobře vytmelen a zvrchu se tvářit, že je perfektní. O stavu této části leccos napoví vrchní část blatníků, je li zkorodovaná, můžeme čekat, že pod nimi to lepší nebude.
Tím se dostáváme do střední části karosérie: horní zadní část předních podběhů zasahuje pod přístrojovou desku, stav lze zjistit buď z prostoru kola nebo pokud se dostaneme tak aspoň hmatem za přístrojovou desku. Tím jsme v oblasti předních sloupků na kterých visí dveře a stav sloupků by měl být co nejlepší. Bohužel pravý stav se objeví až po sundání čalounění, blatníků a dveří a tak nezbývá než stav sloupků posuzovat jen z vnější strany, co dovolí prozkoumat otevření dveří. Téměř nutností je odhrnutí koberců na podlaze a prozkoumání podlahy, nosníků sedaček, zadní podlahy, spojení podlahy s prahy a tunelem, přední část podlahy v přechodu na podběhy, podlaha pod pedály a před spolujezdcem. Kritické bývá spojení podlahy s prahy a předními podběhy. Zkontrolujeme stav prahů zvenku a pokud se dostaneme i podlahu zespodu. Pozor na měněné prahy aby toto bylo provedeno pořádně, setkal jsem se s tím, že prahy nebyly přivařeny ke sloupkům a ani v horním lemu nebyly pořádně přivařeny a v celé délce se odlouply. Doporučuju aspoň kde to lze nadzvednout těsnění dveří, stav lemu napoví, co je pod tím.
Zkontrolujeme dveře, hlavně ve spodní části a také kolem lišty u okna. Častým místem koroze jsou žlábky střechy a to v celé délce, reznou na různých místech, je potřeba za ně pořádně vzít, když praskají (v horším případě se utrhnou) bývají zkorodované nejen žlábky a hrana střechy, ale i podélné nosníky střechy (horní rámy dveří) a ty jsou přístupné a viditelné až po sundání čalounění stropu. Zvenku bývá viditelná koroze v zadních rozích střechy v přechodu do sloupků. Tím se pomalu přesouváme do zadní části karosérie. Spodní část zadních sloupků bývá také zkorodovaná, zejména v části pod větracími mřížkami. Bohužel stav se moc zkontrolovat nedá, navenek můžou být vidět jen bublinky na laku sloupků a přilehlé části zadních blatníků. Je potřeba důkladně prozkoumat zadní kufr za sedačkami, zejména horní boční části, které navazují na zadní sloupky. Zde je společně s výztuhami zadního podběhu vytvořena kapsa, která je někdy úplně vyrezlá. Těžo zkontrolujeme na kompletním voze stav zadních sloupků dveří (spodní zadní část rámu zadních dveří karoserie vozu Š100 - je s karoserií eRka stejná) a zároveň i stav zadní části prahů, která je překrytá zevnitř čalouněním, zvenčí plechem zadního blatníku. Toto je další velmi kritické místo na karoserii vozu, stav lze posoudit jen podle stavu zadních blatníků - jsou-li na jejich spodní části bublinky nebo dokonce díry, můžeme očekávat, že i prahy pod nimi nebudou nijak excelentní. Někdy tato část úplně vyrezne a na karosérii chybí úplně.
Zbývá nám už jen projít zadní část karosérie, zdánlivě bývá v nejlepším stavu z celého vozu, ale je velmi důležité ji dobře prohlédnout. Zvedneme zadní sedačky a zkontrolujeme stav podlahy a "domečků" ramen zadní nápravy. Musíme si uvědomit, že se jedná o místa, na kterých drží hnací agregát v karoserii, takže je potřeba kontrolovat skutečně důkladně. Totéž provedeme s nosníky motoru. Bývají zašpiněné a vrstvy nečistot dovedou šikovně skrýt skutečný stav. Nebojne se do nich pořádně dloubnout. Spíše kosmetickou záležitostí potom jsou vrchní žásti zadních podběhů, zejména pak v prostoru za mřížkami v blatnících. Zde často bývají díry, které se dají ovšem celkem snadno opravit, měly by nás ale upozornit na možný špatný stav lemů podběhů - pod gumou ve styku se zadními blatníky. Zkontrolujeme stav zadních podběhů v prostoru kola - zejména kolem misky pružiny a vnější část nosníků mezi pružinou a "domečkem" zadního ramena. Také kolem upevnění držáků zadního nárazníku bývá koroze - může napovědět o stavu zadních nosníků v místě upevnění příčky motoru. Pak už zbývá jen celistvost příčky před motorem tvořící vzduchový kanál k chladiči a zadní kapota.
Teď to vypadá, že vlastně všude může karosérie reznout a je to bohužel tak. Zpravidla bývá koroze jen na některých zde vyjmenovaných místech, pokud karosérie odpovídá tomuto popisu beze zbytku (nebo ho ještě předčí), je to práce pro velmi šikovného klempíře, bohatého člověka nebo naprostého nadšence.
Závěrem nezbývá než všem popřát karosérie co nejméně zrezlé!
Radek
25. březen 2005
1. březen 2005
28. únor 2005
28. únor 2005
13. prosinec 2004
13. prosinec 2004
29. červen 2004
13. červen 2004
13. červen 2004
11. červen 2004
11. červen 2004
11. červen 2004
10. červen 2004
10. červen 2004
10. červen 2004
10. červen 2004
10. červen 2004
10. červen 2004
10. červen 2004
10. červen 2004
10. červen 2004
10. červen 2004
10. červen 2004
10. červen 2004
10. červen 2004
30. prosinec 2007