Hliníková nebo elektronová kola
Předem bych vás chtěl poprosit, pokud někdo máte některá ze škodováckých hliníkových kol, zdali byste mi neposlali jejich rozměry, popřípadě oficiální název, chybí-li zde pod jejich obrázkem. Zároveň chci poděkovat všem, kdo svou troškou již přispěli. Děkuji.
Pokud si chcete vyzkoušet, jak by různá kola vypadala na eRku, zkuste "Náhledy kol na Škodu 110 R".
Výhody a nevýhody hliníkových (elektronových) kol:
Výhodou je nižší hmotnost, nižší setrvačné síly jak při rozjezdu, tak při brždění, menší neodpružená hmota, lepší přilnavost k vozovce a estetický dojem. Nevýhodou vyšší pořizovací cena, nižší tuhost materiálu (nutno citlivě dotahovat matice kol), nízká odolnost proti solím (v zimě hliníková kola sundavejte).
Rozdíl mezi hliníkem a elektronem:
Elektron je slitina hořčíku, která může korodovat zevnitř a disk může prasknout. Elektronová kola se používala při závodech a každé dva roky musela být kontrolována (rentgenována). S hliníkovými koly tento problém není. V článku budu používat shodné označení Al kola.
Rozteče:
Škoda 100,110,110R,105,120,130, Garde, Rapid mají rozteč šroubů na kola 130 mm. Jediným automobilem se stejnou roztečí co znám je VW Brouk, a proto je těžké vysněná Al kola sehnat. Hodně často se používají kola s roztečí 100 mm (Favorit, Felicie...) ale ty jdou na starší Škodovky jen příslušnými roztečovými podložkami (viz článek "Širší rozchod kol").
Rozměry kol:
Rozměr kola (disku) je například 4 1/2 J x 13 H2 (klasický škodovácký disk).
4 1/2 - šířka disku v palcích (x 2,54 = šířka v cm).
J - určuje tvar okraje ráfku.
13 - průměr disku v palcích.
H - bezpečnostní výstupek ráfku...
1 - jednostranný
2 - oboustranný
Al kola s roztečí 130mm použitelné na vozy Škoda:
Sada nejběžnějších hliníkových kol (Apollo, Kopretiny) se dá sehnat v cenovém rozmezí asi tak 4000 - 6000 Kč, někdy i s obutím.
Apollo
rozměr: 5Jx13 (Made in England) | |
Jupiter
rozměr: 5x13" (Made in England) | |
Loukoťe (elektron)
rozměr: 5,5x13" (110 Rallye, 120 S, 130 RS) | |
ATS
rozměr: 5,5x15" | |
Ronal
rozměr: 13" | |
Kopretiny, Otvíráky
rozměr: 4,5x13", vývozní: 5,5x13", česká výroba, potřebují speciální matice | |
Meteor II
rozměr: 5x13" (Made in England) | |
MTX - "Kříže"
závodní z LR rozměr: 7x13" | |
???
rozměr: 41/2Jx13 Made in Italy | |
???
rozměr: 15" | |
MTX
rozměr: 51/2x13" | |
???
rozměr: 13" Made in England | |
Pavučiny
rozměr: 5,5x13" ze 130 LR | |
MTX
rozměr: 7x13" | |
Škoda
rozměr: 5,5x13" | |
???
rozměr:13" | |
Ronal
rozměr:6x15" |
Kola na Škodu 105-120 oficiálně povolená jsou pouze kola "Jupiter", "Apollo", "Meteor II" a "Otvíráky" (možná i další, ale to mi není známo)
Kola "Otvíráky" ("Kopretiny") potřebují speciální matky.
Na Š 110 R nejsou oficiálně povoleny žádné elektrony. Viz. konec článku.
Kola s jinou roztečí (nejčastěji 100mm - Favorit):
tato kola lze nasadit po namontování příslušných roztečových podložek. Ty ovšem nejsou homologované a jejich minimální šíře je asi 2,5 cm. Pro mluví akorát větší výběr.
Jiné či upravené "plecháče" s roztečí 130 mm:
VW Brouk
rozměr 15" | |
Převařené originální disky | |
Anglické plecháče
rozměr 5x13" |
Dělená límcová kola:
Tato kola jsou většinou ze tří částí - střed, vnitřní límec a vnější límec. Kombinací límců lze dosáhnout požadované šířky disku, vzhledu a zapuštění kola
MTX
rozměr 10-14" malý střed + 2 zkosené límce
| |
ARC
rozměr 13" vhodné pouze na dobré silnice | |
Dělítka
rozměr 7,5 - 10x13" pro 130 RS - 130 LR, elektron, pouze 1 vnější límec |
Co si vlastně "můžete" obout:
Napsal jsem dotaz přímo na Škoda - auto a.s. jaká kola (disky, pneu) je možno použít na Š 110 R, a zde je odpověď:
Schválené rozměry kol na Š 110 R jsou disky 4 1/2 x 14 s pneu 155 R 14 nebo disky 4 1/2 x 13 s pneu 165 R 13. Disky Apollo 5 x 13 a pneu o rozměru 175/70 R 13 jsou schváleny pouze na řadu Š 105/120/130.
Helena Brůchová
služby zákazníkům - Internet
SKODA AUTO a.s.
Internet-Customer Care
293 60 Mlada Boleslav
Czech Republic
Takže nám na výběr moc nedávají. Konkrétně jsem se ptal na disky Apollo, popř. na důvod proč je není možno použít, ale tento mi nebyl sdělen.
29. září 2012
29. září 2012
28. září 2012
16. září 2012
18. březen 2012
18. březen 2012
13. prosinec 2011
10. prosinec 2011
10. prosinec 2011
10. prosinec 2011
28. září 2010
27. září 2010
22. červen 2009
5. květen 2009
16. květen 2008
16. květen 2008
16. květen 2008
16. květen 2008
11. duben 2008
10. duben 2008
10. duben 2008
10. duben 2008
10. duben 2008
10. duben 2008
10. duben 2008
7. duben 2008
6. duben 2008
2. březen 2008
2. leden 2008
4. listopad 2007
25. říjen 2007
14. září 2007
13. květen 2007
12. květen 2007
12. květen 2007
29. leden 2007
4. leden 2007
19. listopad 2006
19. listopad 2006
13. říjen 2006
4. říjen 2006
28. srpen 2006
28. srpen 2006
28. srpen 2006
28. srpen 2006
27. srpen 2006
27. srpen 2006
27. srpen 2006
9. srpen 2006
29. září 2012