Motor z jiného vozu
Určitě je spoustu povolanějších lidí, kteří mají více zkušeností se zástavbou všelijakých motorů do vozů řady Š100-110R, než jsem já. Ale když jsem začínal shánět informace jak to vlastně udělat, nemohl jsem na internetu nalézt jediný článek který by se touhle problematikou zabýval. Proto jsem se rozhodnul zaznamenávat svoje postřehy a následně je sepsat do článku, který by snad mohl někdy někomu pomoci. Předně - nechci tu nikoho lákat k činnosti, která ve svém důsledku není legální a může být i nebezpečná. Proto píšu hned na začátku: Jako autor vás k ničemu nenavádím a nenesu žádnou odpovědnost za škody které způsobíte sobě či někomu jiném tím, že se budete řídit tímto článkem. Proto si každý pořádně rozmyslete zda vám to za to stojí. Tato úprava je samozřejmě nepovolená a tudíž nelegální. Musíte počítat s nulovou tolerancí ze strany dopravní policie a s celkem velkými sankcemi (jak peněžními tak bodovými). Rozloučit se můžete i s červenou nálepkou technické kontroly. Mnohdy je snažší a třeba i levnější úprava stávajícího motoru, případně třeba motoru z favorita. Ale pokud chcete mít něco extra, případně si dokázat že na to máte, tak čtěte dál.
Opel 1.6 ; Felicia ; Lancia 1.6; VW 1.8??
Příprava auta
Základem musí být vždy karoserie vozu ve 100% stavu, pokud je vyztužená tím lépe. Dále je třeba připravit podvozek auta, hlavně zadní nápravu, která bude težším motorem více namáhaná, můžete i celkem vážně pouvažovat nad zástavbou vlečené zadní nápravy. Asi nejdůležitější částí jsou brzdy. Můžete si říkat cokoli ale přeci jen vás bude silnější motor svádět k rychlejší jízdě a tím více se budete dostávat do kritických situacích, kdy jsou třeba spolehlivé a funkční brzdy. Moje brzdná soustava prošla kompletní GO, přibyl posilovač a čtyřpístové třmeny dopředu. To je ale nezbytné minimum, lepší varianta by byla chlazené kotouče dopředu a kotoučové brzdy i vzadu. V případě škodovky s chlazením vzadu je nutné udělat náporové chlazení. Jiné, silnější motory jsou samozřejmě i objemnější a dozadu by se těžko vešly a uchladit je by bylo asi nemožné.
Motor
To by snad stačilo, doufám že to skoro všechny odradilo :) Teď už k samotnému motoru. Ten můj je původem z Fiatu Tipo, 1.6 typ 160.A2.000 o parametrech 66kw/6000ot/min 123Nm/3000ot/min. Zvláštností tohoto motoru jsou dvě vačky (DOHC), přičemž jedna má na starosti čtyři sací ventily a druhá čtyři výfukové, jsou samozřejmě poháněné řemenem. Tenhle motor ležel několik let na větru, dešti a sněhu, ale kupodivu mu naprosto nic nebylo, pouze orezl jeho litinový blok a byl špinavý, vevnitř však vypadal jako by se zastavil teprve včera. Nutno říct že už má za sebou 200 000km, takže jeho další životnost je ve hvězdách. Dostal se ke mně bez řídící jednotky, vlastně jen se sacím a výfukovým potrubím bez alternátoru. Výběr motoru záleží na vás a na vašich finančních motorech, pokud chcete vstřikování dejte si dobrý pozor abyste k motoru dostali vše potřebné včetně všech čidel snímačů a podobných ptákovin. A teď už k jednotlivým problémům.
Setrvačník a spojka
První věcí, kterou jsem musel řešit byl setrvačník. Máte v podstatě dvě možnosti - ponechat originální nebo zkusit nabastlit setrvák ze škodovky. Nechat původní mnohdy není možné, protože se jednoduše nevejde do převodovky. A ikdyby to možné bylo znamená to pár komplikací - jak předělat spojku a hlavně startér. Z toho vyplývá, že "jednodušší" variantou je předělání setrvačníku ze škodovky. Vezmeme tedy setrvák s 190ti mm spojkou a začneme přemýšlet. První co nejspíš zjistíte je, že tam prsotě ted škodováckej nejde ani za nic, potkávají se díry setrvačníkua klivoky, ale bohužel ne všechny a někdy jen na půl. V mém případě byl i nepoměr 6 děr v klikovce a 4 na setrvačníku. Chvíli si myslíte že je konec, ale není .) Možná vymyslíte stejnou kravinu jako jávyrobit dva mezikusy, jeden z nich přidělat na klikovku, druhý na první a posléze do něj samotný setrvák. Pominu-li šílenost takového řešení a prakticky nemožnost vývážení takovéhle soustavy, hlavně nám nabyde dělká což budete muset dohnat širším mezikusem. Toto řešení proto po 14-ti dnech s úspěchem zavrhnete. Po dalších x dnech mě napadlo další řešní osoustružit originální setrvačník na potřebný průměr a dát na něj věnec ze škodovky. Vyvstane drobná komplikace - přijdu o díry držící přítlačák, do kterého by šla dát 190mm škodovácká spojka, protože má 200mm. Co takhle zkusit přítlačák ze škodovky? No tady je soudruzi chyba, škodováckej potřebuje vypouklej setrvák. Další 14 dní v čudu a stále nic. Nakonec to vyhraje nejprimitivnější řešení: díry na škodováckým setrváku se zavaří a vyvrtají se nový podle děr v klikovce, nasadí se spojka a celek se nechá vyvýžit. Naštěstí na mém motoru je velikost kroužku na klikovce setjná jako díra ve škodováckým setrváku, takže vše půjde vystředit. Fajn po měsíci můžete zadat tohle monstrum do výroby. Favorita tam dáte za víkend, opravdu ještě chcete jiný motor? :) Jestli ano tak počkejte na pokračovní, které se uskuteční, potom co budu mít předělanej setrvák.
Tento článek bude snad pravidelně aktualizován podle toho jak budou práce probíhat. Prosím jen o kontruktivní kritiku nebo připomínky jak co udělat, případně co vyřešit lépe.
Zároveň se omlouvám majitelům aut s uveřejněnými motory, pokud nechcete aby tu váš motor byl, stačí napsat a já fotku smažu.
28. říjen 2010
16. červen 2008
6. leden 2008
6. leden 2008
6. září 2007
24. duben 2007
24. duben 2007
25. únor 2007
11. leden 2007
10. leden 2007
10. leden 2007
10. leden 2007
9. leden 2007
28. říjen 2010