18. březen 2006

Slícování potrubí u litinového pětikanálu

Rubrika: Motor a převodovka, Přečteno: 18318×, Komentářů: 25, Líbí se Autor: Max
stručný návod jak přidat pár kobylek

Ve spoustě článků se zde objevuje věta ve smyslu "MOTOR MÁ SLÍCOVANÉ SACÍ A VÝFUKOVÉ KANÁLY" někdo tuto úpravu nazývá "SPRINT".I já jsem se rozhodl že tuto úpravu provedu a tak se chci s Vámi podělit o moje zkušenosti.Úprava by měla přinést pár koní navíc a lepší krouťák.Obecné věci co, jak a proč se dají vyčíst z hodnotných článků na www.hotrally.sf.cz Předně chci podotknout že tato úprava není na jedno odpoledne takže Ti co autem jezdí do práce ať si vezmou dovolenku.Co všecko budeme potřebovat.Předně Hlavu motoru sundanou z auta,vhodné sání(vysvětlím),ruční brusku,vrtačku,šmirgl papír,těsnění mezi sáním a hlavou a přípravek na ventily

Začněme samotným sáním.Sáni se vyrábělo několik druhů přičemž ten nejlepší kousek jsem nesehnal.Kamarád z Brna ho má a tvrdí že je z 120LS-já bych ruku do ohně za to nedal.

Pak se vyráběli ještě dva druhy sání přičemž jedno je k úpravám naprosto nevhodné.Jde o to že sání mají pod karburátorem takovou tu "osmičku".

120LS jí nemá.Ostatní sání ji mají ale jen u některých jde odfrézovat či upilovat.Já tedy mám sání co jde upravit.Pozná se tak že je ze spodu oválné.Ty nevhodné sání jsou vykouslé.Viz obrázky

Pokud máme vhodné sání začněme s úpravou.Jak jsem již zmínil na začátku tak odpilujeme či odfrézujeme zevnitř výstupky co brání průchodu směsi.Všechny ostré hrany zakulatíme.Celek pak šmirglem zahladíme-neleštíme do zrcadlového lesku ! ! !Jak to zhruba vypadá (šlo by to líp) ukazuje obrázek 2

Nyní přistoupíme k ůpravě sacích kanálů.Nebudeme si nic nalhávat ty odlitky jsou dost nepřesné a tak výrobce se pokusil alespoň o malou kompenzaci které náležitě využijeme.Ono totiž je frézou naznačeno jak velké a kde ty kanály mají být.Je to vydět i na prvním obrázku ale tu je detail-obrázek 3.Obrázek 4 znázorňuje jak to vypadá s nasazeným těsněním

Tudíž není nic jednodušího než to k tomu značení dobrousit ručně.Přechod musí být ale plynulý ! ! ! takže je nutno brousit tu díru už od ohybu a pomalu rozšiřovat.Výsledek je pak takový že díra v sání presně lícuje s dírou těsnění.Je to vidět na obrázku 5 a i s přiloženým těsněním na obrázku 6

Na začátku jsem měl asi taky zmínit čím to brousit.Lidské fantazii se meze nekladou ale mě se nejlépe osvědčila vrtačka, v ní upnutý naříznutý hřebík (bez hlavičky pochopitelně) a vložený šmirgl papír viz obrázek 7

Sání je tímto hotovo a pustíme se do ůpravy hlavy.

Z hlavy demontujeme ventily aby nedošly k ůhoně.Poznačíme si je tak abychom pak věděli odkud konkrétně byli.Vlastní demontáž provádím takto.Do spalovacího prostoru umístím starý pístní čep, zvrchu pak přes ořech z goly klepnu na podložku nad pružinama aby se mi ta podložka uvolnila ze zajišťovacích klínků.Je to možná složitě napsáno ale obrázek 8 vše osvětlí.

Nyní vezmu starý známý přípravek (obrázek 9), našroubuju ho do hlavy a pohodlně lovím zajišťovací klínky (obrázek 10).Pokud nemáte přípravek vyrobte si ho protože se vám bude ještě hodit při montáži ventilů nazpět

Nyní máme holou hlavu (ne nejsem SKINHEAD :o)) a pustíme se opět do broušení.Na broušení používám ruční vysokootáčkovou brusku (obrázek 11).

Princip je skoro stejný jako u sáni.Tady ovšem není šáhnuto frézou takže na štefty nasuneme těsnění (obrázek 12),obkreslíme kde co přebejvá lihovou fixou a můžeme brousit na požadovaný průměr.Brousíme NE do ztracena jako v případě sání ale stejně po celé délce až do místa kde se kanál rozděluje.Zbytek kanálu zbavíme všech nečistot a vyhladíme jej zmíněnou vrtačkou a šmirglem.Jediná ostrá hrana musí zůstat v místě kde kanál rozděluje směs pro jednotlivé válce. viz www.hotrally.sf.cz Na obrázku 13 je již vidět hotový výsledek i s namontovanými ventily.

Z výfukových kanálů jsem jen odstranil nečistoty a celé je vyhladil.Po montáži ventilů (které si zajisté taky vycídíte a vrátíte na místo odkud byli demontovány-NEPOMÍCHAT) upněte hlavu do svěráku tak aby vyůstění kanálů koukalo ke stropu a vy jste viděli spalovací prostory.Nyní do všech kanálů nalijte benzín a ten Vám NESMÍ z kanálů protéct přes ventily do spalovacího prostoru.Pokud je vše OK jste z prací hotoví a můžete to jít namontovat na vašeho miláčka.Pokud ovšem některý ventil teče je třeba ho zalapovat brusnou pastou která je k tomu určená.Závěrem bych doporučil pokud jste dost zruční montáž velkých ventilů a odlehčení ventilů viz dokumentace 130LA a máte také jedinečnou příležitost nechat si hlavu snížit.Toť je vše a můžete začít kamenovat.

MAX


Rubrika: Motor a převodovka, Přečteno: 18318×, Komentářů: 25, Líbí se Autor: Max
...ako kolega uvadza je TO sanie zo Š110R.....žiadna S120LS???!!!
pekny clanok, trocha inspiracie ohladom hlav





http://skoda.stable.cz/cz/index.php?id=2&id2=549&id3=2778





Skode zdar !!!
Ahoj všichni, to sání o kterém mluvíte je originál z původních erek (na karbec DDSR).
HYDE: u vyfuku to slicovani neni az tak nezbytne ale kdyz uz to mas rozhozeny tak na to taky sahni 🙂 co se tyce pripravku na sundavani ventilovych pruzin jednoduse si ho vyrob.Staci kus tyce,zavitova tyc nebo delsi sroub a na mysticku je nejlepsi podlozka z tlumicu
Zdravíčko pánové, chtěl bych zmínit, že úplně shodné potrubí jako uvádí pan Chrobak.SACEK na Š130 jsem měl na své Š120L r.v.87. Předpokládám, že poslední ročníky škodovek s 5k. hlavou měli právě ten to typ sacího potrubí.





Moje úprava byla poměrně jednoduchá. Frézičkou ve vrtačce jsem zvětšil spojovací kanál mezi komorami a v místě dělení do dvou proudů jsem se snažil dosáhnout co možná nejplynulejšího přechodu. Trochu jsem odstranil ty záhyby a zakulatil hrany. Nakonec přišlo slícování a vyhladění (pozor ne leštění) potrubí.





Tato úprava je podle mého jen doladěním, ale jsem s ní spokojen. Po prvních km bylo cítit drobné zlepšení a všichni jistě dobře víme jak jsme rádi, když ta naše škodule jede zase o něco líp!
Rozhodně, je nutné se ale pozastavit nad skutěčností že litinové odlitky mají celkem dost řádově milimetrů větší rozměry ustí takže pohým vybroušením hlavy docílíme možná jen snížení hydraulického odporu v tomto místě, ovšem jak to bude vlivné a přínosné těžko odhadnout. Raději bych se pro tento případ začal zabývat funkcí speciální výfukové soustavy s využitím vlnového efektu, kde se bere průměrová návaznost a její stanovení jako jeden ze základních předpokladů funkce
má nějakej smysl dělat takovouhle věc i u výfukovejch svodů? Kde vzít tu věc na ventily?
Co se týče sacího potrubí tak Š130 ho měli ještě trochu jíné. Dá to práci ho sehnat (vetšina lidí v mototechnách nemá ani tušení že 130tka měla něco jiného ), ale podobá se eRkovému a už má vývod na posilovač. Mě se podařilo sehnat jedno uplně nové.. hlap v zapadlé mototechně v městečku s 2tis. obyvatli si vzpoměl že něco takového vydiděl při inventuře. Dostali to prý v roce 1986 jako náhradní díl a od té doby to nikdo nesháněl a tak to tam leželo do teďka ( tedy do loňska )





http://www.skoda110r.cz/photo.php?aid=369&pid=16&😜HPSESSID=3c8503f92b4131b7d6c524c6148b145a


http://www.skoda110r.cz/photo.php?aid=369&pid=17&😜HPSESSID=3c8503f92b4131b7d6c524c6148b145a
Aby bylo jasno.Ta vaše osmička je tzv.JANOŠÍK.Bohatým bere, chudým dáva.U skody 110R DDSR karburatory pouzdeji EDSR byl problem s rozdílností bohatosti válců(vnější 1a4 a vnitřní 2a3 válce motoru) U skody 120 byl tento problém odstraněn práve zmíněným janošíkem.Pro normální provoz je tato uprava spíše k horšímu.





Nevhodná uprava??!!No tak o tom pochybuju.Smes z prvniho stupne karbu


jde pres to zuzeni,takze ulpiva na stenach toho zuzeni a tim se ji do motoru dostava mene,pak se na to musi vic slapat aby to jelo a tim roste i spotreba.Zvlaste za studena,motor cuka nez se aspon trosku ohreje to potrubi od motoru
Pro Schwejka:


Serizoval ventily - pod vikem je oleje dost, vse je namazane, ciste a 10 000km po GO pekne zabehane. C-vahadla z Fa na tom starsim typu cepu jsou OK - fuguje to.





Menil jsem pri tom dodatecne vsechna zdvihatka za nova a dal jsem hlinikove rozvodove tycky - na 130 s litinovou hlavou.


Kdyby to nekoho zajimalo, tak jsem omeril vule jeste s ocelovymi tyckami - za studena 0,20mm a za tepla 0,30mm s minimalnimi odchylkami.


Na hlinikovych jsem nastavil 0,25mm za studena podle navodu na motoru S135-136. Jeste to zkontroluju za tepla - uvidim, co to udela, ale rad bych se priblizil hodnote okolo 0,30mm tak, jak to bylo u ocelovych.


Nezkousel nekdo neco podobneho? Mirek
Schwejkovy dekuji za odpoved a za nazor. Necham to jak to je a budu to sledovat pri pravidelnem serizovani ventilovych vuli. Usetrenou namahu venuju necemu uzitecnejsimu. Nahlas zkousim uvazovat, pokud spatne, tak mne prosim opravte. Cep vahadel ma pro kazde vahadlo drazku a tlak v kapalinach se siri stejne vsemi smery, tak by melo byt jedno, jestli je otvor v cepu proti otvoru na vahadle. Snad jen, kdyby byla vahadla a cep moc vydreny, tak by vic oleje odchazelo okolo cepu nez otvorem ve vahadle.





Martin G: na Janosikovy u 5-ti kanalovych hlav asi neco bude, ale v jakych otackach prinasi vic uzitku a kdy uz prekazi pujde asi v praxi tezko zmerit. Ma Janosik neco docineni i s tim plechem pod karburator s virivymi lopatkami?


Cedrych pise:"...Pro zvyseni vykonu za soucasneho snizeni kulminace otacek nejvyssiho vykonu bylo od cervence 1984 zmeneno nastaveni virivych lopatek ochranneho plechu vkladaneho pod karburatory....motory S120LS maji plech bez virivych lopatek....". Plneni motoru s 5-ti kanalovou hlavou je oproti motorum s 8-mi kanalovou horsi. Myslim, ze jsem nekde cetl, ze jedinym resenim jsou dve oddelena potrubi a dva karburatory (nebo 1 k s oddelenymi komorami).
Aby bylo jasno.Ta vaše osmička je tzv.JANOŠÍK.Bohatým bere, chudým dáva.U skody 110R DDSR karburatory pouzdeji EDSR byl problem s rozdílností bohatosti válců(vnější 1a4 a vnitřní 2a3 válce motoru) U skody 120 byl tento problém odstraněn práve zmíněným janošíkem.Pro normální provoz je tato uprava spíše k horšímu.
To Mirek :Ba naopak je to spíš lepší než původní řešení.
To Mirek :Co se otázky na mě týká nemyslím si že by mohlo docházet k nějakým dlouhodobým změnám v důsledku,částečného snížení tlaku ostřiku ventilů,které je způsobeno tou výměnou pouhých vahadel.
to je divný a já myslel že s každoů ůpravou roste spotřeba nahoru,už si připadám jak když se hrabem v elektronice🙂 ŘJ
Zdravim, velmi pekny clanek. Tuto upravu mam take na favu (plus jeste par dalsich). Spotreba vubec nevzrostla, ale klesla asi o 1/2 litru. A motor se zacal chovat trochu kultivovane. Nevim jestli 130 maji Al sani, ale na hlinikovy dily se mi krome smirkovych kotoucku osvedcily taky drateny kotoucky-pouzivam jenom primou brusku cca 25 tis. ot/min.
Ahoj, dobry clanek. Dik. Saci potrubí S130 ma taky "osmicku", ale asi se trochu lisi od S105/120 protoze ma jine katalogove cislo. Mezi karburator a potrubi se u S105/120 montoval plech s virivymi klapkami (ucesani chodu motoru v nizsich otackach dle popisu v knihach) a tam mela asi "osmicka" vyznam. S120LS a S130 ten plech nemely, tak by "osmicka" nemusela asi byt. Na jare ji taky odstranim. Hlavu, ventily a saci potrubi jsem taky lestil a spasovaval. Osvedcila se mi rucni vysokootackova frezka s bowdenem. Da to cas a musi se s citem, aby neshorela. Jinak OK. "Osmicku" budu asi dlabat frezovacim nastavkem ve vrtace a pak to vyhladim vysokyma otackama rucni frezkou.


Mam dotaz mimo na Schwejka: Mam na litinove hlave S130 C-vahadla z Favorita s vystrikem dolu do zavitu vent. pruziny. Cep vahadel ale zustal puvodni pro vahadla s hornim vystrikem (skodovky do roku 1987, pak byl spodni vystrik s novym cepem). Prosim o radu zkuseneho, jestli to ma vliv na funkci mazani nebo jestli hrozi nejake postupne poskozeni. Myslim, ze by to mohlo zajimat i ostani, pokud davali C-vahadla. Dik. Mirek
To sání ,které zde zmiňuješ není ze 120LS,ale ze starého známého erka a to do roku výroby 1976 prostě dokud se montovali s karburátorem 32DDSR.Takže pokud se nechcete potit u svěráku sežeňte si sání z erka 🙂).Jinak Chválím článek velmi jedodušea výstižně napsáno.Jinak spotřeba se nezvýší ani o kapku navíc.Pokud nebudete tryskovat karbec nebo nebudete provádět jiné zásahy do motoru.Ahoj Schwejk
favo110lrs: já to mám taky takhle udělaný a spotřeba je stejná či nižší (přesně ti to neřeknu mám na to naježděno od této úpravy taprve 12 000 km.)
Nemyslim si ze by se nejak dramaticky mela menit spotreba.Spis vzhledem k snizeni hlavy by to mohlo i klesnout
je to pekný ale to bude fakt moc pěkně žrát!🙂
koukam ze se mi nejak vytratila fotka ty brusky 🙂 takze provedu aktualizaci a pridam i fotku toho nevhodneho sani
Pěkný článek,snad jen dodatek,to sací potrubí je 130kové,plus to vybrání frézou bývá leckdy i na hlavě,asi podle toho jakou kdo měl na odpolední náladu...
proc kamenovat je to pekne napsany clanek
super článek! díky za něj