Sokkyho víkendovka
Moje první autí jsem si koupil v listopadu roku 2004 kdy jsem zrovna dodělával řidičak. Chtěl jsem něco co se jen tak nevidí, něco v ryze sportovním duchu a něco co by bylo v mé finanční dostupnosti a tak jsem uvažoval o eRku a také jsem si ho za pomocí mamky pořídil.
Aniž bych o tom věděl, tak mi mamka podala inzerát, že koupím erko a v tom překvapení když jsem se vracel ze školy domu mi volala nějaká pani že má erko v garáži, a že s nim už nejezdí z důvodu propadlé technické a že by ho nejraději prodala.
Tak jsem dorazil domu celý nadšený a o víkendu, po domluvě s paní, jsem se jel na něj s tátou podívat.
Když jsme do nedalekých Polerad z Mostu dorazili a zašli jsme se na eRko podívat, tak po otevření garáže na mě vykoukla všelijak pomuchlaná kapota na zadi erka a oprýskaný plastový nárazník opálený od výfuku. Trochu jsem sklesl, ale když jsem prolézal dál a prohlížel všelijaké skulinky kde by mohla být koroze, tak jsem byl mile překvapen - vanička kufru, podlaha, podběhy a prahy byly OK bez známky koroze. Ale lak a celkový vzhled nebyl zrovna vábný, ale to my nevadilo, hlavně že byla kastle OK.
Po otevření kapoty, na mě vykouklo OHVéčko které bylo zaprášené a sem tam mastné. Nešlo nakopnout kvůli batérii, která byla kaput. Ale plácli jsme si.
Za týden jsme si pro eRko jeli, ale čekala mě špatná zpráva od pani - prý při vycouvávání z garáže nechala otevřené dveře... Jak couvala tak se dveře zadrhly o zídku. Koukl jsem na dveře, byly nabourané a nešly zavřít. Tak jsem aspoň poladil zámek aby šly zavřít a usmlouval jsem cenu.
Majitelka dala novou baterii, sepsali jsme smlouvu a razili jsme domu. Táta řídil a docela si to vychvaloval jak to frčí.
Po prvním týdnu u mě doma jsem vyřešil nefunkční stěrače, nesvítící světla a nějaké prkotinky a vyjel jsem na STK, a docela mě to překvapilo že jsem v pohodě prošel.
Jak to začalo
Od začátku parkuje v garáži a v zimě a dešti s nim nejezdím. Začal jsem dělat běžnou údržbu a menší opravy jako
- výměnu oleje v motoru i převodovce,
- výměnu fridexu,
- vyházení přebytečných koberců, abych se podíval jak na tom je.
Podlahu jsem vydrhnul dráťákem a natřel tlumexem a přes to konkorem500 a vystříkal všechny možný dutiny. Poopravil jsem si sedačky a tapecírungy a odmlžil budíky. Z venku jsem zatim přetřel červenou barvou hnědou základovku kde místama byla naplácana, očistil prahy a také sem tam je přetřel, aby to alespoň nějak vypadalo.
Erko jsem v garáži zvednul co nejvíce to šlo a hodil na špalky. Podvozek, podběhy a vše co je vespod jsem také očistil co nejvíce to šlo dráťákem a pak natřel tlumexem.
O měsíc později se mi začaly ozývat zpod zadního pravého podběhu hrozné rány. Nedalo mi to a zjišťuji co to je. Po sundání mřížky blatníku a ohmataní tlumiče jsem zjistil že mam utržený tlumič z domečku.
V týdnu jsem jel do dílny, odpáral jsem kus zadní stěny a zjistil jsem, že ten domeček na tlumič tam vůbec neni a že tam byla pouze nabodována podložka a tlumič k ní přišroubován.
Tak jsem na vrakáči z jedné stovky ten domeček odřezal a napasoval na moje autí a s tím jsem tam rovnou navařil rozpěru i s nohou.
Za první půl rok občasného ježdění jsem vyřadil vrtuli na chladič a začal experimentovat. Nejlepší byly dvě elektrické vrtule ze 120 s elektrickým spínačem. Jezdil jsem s tím až do nedávna - tedy do konce roku 2006.
Dál jsem si potunil 14 palcové disky a nazul dozadu 175/60 aby to tak neklouzalo v zatáčkách a ve předu ponechal 155. Ale už raděj jezdim na 13 palcových discích.
Někdy na podzim roku 2005 jsem si sehnal 5q z garde i s M nápravou.
Nejdříve jsem si zrepasoval nápravy, na kterých je vše nové, přetěsnil převodovku (akorát víko pětky, kroužek na řazení a manžetku na hřídel) a spoje kolem dokola opatlal hermetikem.
A začal jsem bořit tunel, nakonec se mi to podařilo, akorát jsem musel poupravovat délku táhla. I se stávající 4q kulisou to řadí, i když každý kolem mě řikal, že to nepude.
Zároveň jsem vyhodil zátěž v podobě topení, stejně v zimě nejezdím. Pak přibylo pár blbůstek a udělátek na motoru.
Na podzim roku 2006 začala další ozdravná kůra. Tou bylo náporové chlazení. Nejdříve jsem si sehnal potřebný materiál (blatníky, 4oké čelo pozink, přední kapotu, chladič, ropovod a tak.)
Po odstrojení blatníků a čela
na mě vykoukla hrůza v podobě koroze
Ta naštěstí nebyla rozšířena moc do podběhů. Vyřezal jsem jí až ke zdravim místům a šavle vyvařil pomocí pozinkového plechu.
Po vyvaření šavlí jsem vyráběl chladičovou stěnu z kapoty z favorita
a pak jsem celí předek zacal pasoval na auto.
Asi o týden později jsem vyndal zadní chladič i s vrtulema a prořezával zadní stěnu kvůli termostatu a připojení k hadici.
a montoval expanzní nádobku a chladič dopředu.
[
Druhý den jsme s kamarádem Pepou vymýšleli kudy povedeme hadice
od začátku jsem měl v plánu hadice, protože jsem chtěl mít co nejmíň spojů a chtěl jsem to vést vnitřkem.
Oba konce byly jasné - povedou od chladiče k motoru, ale cesta vnitřkem nebyla jasná. Je to vedeno z kufru ke spolujezdci, vedle tunelu spolujezdce. Kde se rozbočí pod sedačku spolujezdce a zase se sejdou u tunelu za sedačkou, kde vedou pod zadní sedačkou.
Vyboural jsem otvor ven v místě kde vedla vývodní hadice od topení. Venku to vede nad převodovkou kde je dost místa a vše se zapojilo tam kam má. Malý problém nastal, když jsme nalili vodu, nastartovali a ono se nám to uvařilo.
Tak jsme prokoukli všechny hadice a stalo se nám že jsme to zapojili opačně, ještě jsme to zdůrazdňovali a přece se nám to povedlo zapojit špatně, chybička se vždy vloudí.:)
Pak už jsem jen dostrojil co se dalo
a jel to projet jak to chladí, je to paráda a nemusím si už hlídat teplotu...
Ještě na tom musím doladit pár věcí a bude to kolem chlazení všechno.
Někdy v létě 2007 jsem instaloval sedačky
Letos o vánocích, tedy tyto poslední vánoce, jsem pařil na dílně a dělal brzdy.
A takhle to dopadlo: třmeny po go a po komaxitu jsem otočil a pak jsem je musel znovu rozkopnout a přehodit půlky.
Když jsem dělal vpředu brzdy, tak jsem musel rovnou vyvařit na jedný straně podběh,
Mam připraveno pár věcí které na autí dám až bude všechno hotové a po laku. Mam třeba připravené:
- Beskyd Sport,
- nové chromované rámečky na dálkové světlomety,
- nový zadní chromovaný nárazník,
- nové těsnící gumy kolem oken,
- bílé přední blinkry,
- nová zadní světla,
- nové zástěrky,
- pěkné dveře a zadní kapotu,
- supr polepy na budíky,
- všechny okna a nevim co ještě.
Úpravy nynější
Motor:
- původní od koupi auta asi 120gls
- 1174ccm
Mé úpravy:
- odlehčený setrvačník
- odlehčená řemenice
- poupraven karburátor
- sportovní vzduchový filtr
- oddech motoru mimo sání
- sportovní příčný výfuk
- ukazatel teploty oleje
- lakované víko ventilů
- zrychlení z 0 na 100km/h za 12sekund, (zatím naměřeno 165km/h 4800ot)
Karosérie:
- náporové chlazení
- vytažené lemy zadních blatníků
- rozpěra mezi zadními tlumiči
- žárovky H4 100/90W
- dobové lízátko
- přední poupravený nárazník
Interiér:
- zatím čtyřramený volant z Felicie
- závodní anatomy KÓNIG (nebo jak se to píše)
- dobová řadící páka
Podvozek:
- zadní zrepasovaná M náprava
- 5q z garde
- přední úzká náprava s 3cm hliníkovými podložkami, zatím
- stažené přední pružiny
- 4pístky dle brzdové soustavy rapid, bez posilovače
- mezi zadníma pružinama guma s pasovky
- startér z felicie
Další úpravy do budoucna:
- upravené z blatníky (v dohlednu)
- aby se mi tam vešly kolečka (v dohlednu)
- a distanční podložky možná vzadu a změna náboji 4x100 (v nedohlednu)
- montáž chybějícího oil chladiče (v dohlednu)
- možná bezkontaktní zapalování z Fa, až seženu indučku, zatím jsem spokojen ale...
- zrcátka beskyd sport v barvě (v nedohlednu)
- lak, který neprozradím aby mě nikdo nepředběhl (v nedohlednu)
- el. okna, centrál a alarm (v nedohlednu)
- montovaný rám možná, ještě nevím
- celkové vyztužení kastle (sem tam)
- vyztužené nápravy
- křídla, ne
- nově přečalounit interiér (v nedohlednu)
- možná gumové zámky přední kapoty (rozmejšlím se)
- výměna shnilou střechu za jinou bez střešáku
- přední M náprava s hřebenem (v nedohlednu)
- tvrdší pružiny a tlumiče (v nedohlednu)
- přední lamino kapota dle RS (scháním)
- Motor 130, vačka 280 a další úpravy na přírůstek koníků
To důležité, co bych potřeboval udělat, je výměna střechy, ta moje je jako by se po ní někdo proběhnul a kolem dokola pod tou blbou koženkou je schnilá. Mam připravenou novou na výměnu, ale je odřízlá ve sloupcích, tak ještě uvidím jak to vypitvám...
Jiné fotky co se nikam nevešly.
S erkem si jdu zajezdit když je pěkně a chci se projet v něčem rychlém:-) a když jsem si udělal něco nového a jedu to vyzkoušet. Za těch pár roků co mam erko jsem najel něco kolem 2000km. Udělal jsem nově STK a doufal jsem že mi dají známky.
Nemyslete si že je vše u konce, na autí se průběžně pracuje a neni vše hotovo, hotovo bude až po laku.
Kdyby to bylo možné tak to odstavím, rozeberu do šroubku a stavím nové auto. Průběžně sem budu dodávat fotky, co se změnilo a jak práce pokračují.
Mějte se, škodě zdar :-)
Takže nějaká ta aktualizace, co se nedávno urobylo na eRtí:-)
Leštilo se sání, spasovalo se, ale neni to er sání :(
Dále přišla nová kola, tvrdé SNB motoru, přední blinkry, bateriák, zadní nová kapota, čelo z hundrta, nárazník ze stopěti a hlavně se ladil motor,.
Tak milí přátelé,. od 14.8.08 se na autí pracuje od základu, papíry v depozitu, a holá kastle,.. Zatím je vše ve fázi čištění, aby se odkryla ty nejhorší místa a mohlo se hlavně vyvařovat a ztužit,.
Nějaké fotka po odstrojení:
27. únor 2008
27. únor 2008
27. únor 2008
27. únor 2008
27. únor 2008
27. únor 2008
27. únor 2008
27. únor 2008
27. únor 2008
27. únor 2008
27. únor 2008
27. únor 2008
27. únor 2008
26. únor 2008
26. únor 2008
26. únor 2008
26. únor 2008
26. únor 2008
26. únor 2008
26. únor 2008
26. únor 2008
26. únor 2008
26. únor 2008
26. únor 2008
26. únor 2008
27. únor 2008