Autohodiny
...jelikož chci v Mojem středový panel, ale krytka reproduktoru se mi tam moc nelíbí, tak mě napadlo dát tam doprostřed hodiny, které by zároveň obohatily velmi skromnou přístrojovku eRka o další budík.
Začal jsem hledat, které by se do autí hodily, postupně jsem se dovídal, že hodiny ze žigula byly údajně kulaté. Shodou okolností jsem nějak tou dobou narazil na virtu na tenhle obrázek
http://skoda.stable.cz/cz/index.php?id=4&id2=103&id3=2623&idp=46301
ihned jsem kontaktoval majitele a ten potvrdil, že hodiny jsou opravdu z LADY, Vaz, Žigula. Tímto děkuji "kutilkovi" za obrázek a info :-)
Vyhledal jsem oficiální LADA-diskuzi, a následující info jsou shromážděním zkušeností mých a členů diskuze, snad jim nebude vadit, že je budu krapet citovat:-)
TYPY HODIN, MONTOVANÝCH DO VOZŮ LADA:
1) hodiny do 2103/06..origo Ruské..pokud na ně někde narazíte, poznáte je podle toho,že ručička nepulzuje, ale prostě utíká..čísla sou napsaný sudé 12,2,4,6,8,10 (cena od "to je dobrý" po cca 500Kč)
2) pak je tu typ montovaný zkraje do 2107 (lze i do 03/06)..ten se stále prodává,ale jeho kvalita je natolik mizerná,že naprosto nedoporučuji shánět..pozná se tak,že ručička už pulzuje (obsahují nějaký IO) a čísla sou 1,3,5,7,9,11 (někdo se zmínil o číslech 12,3,6,9, tak teď kurňa nevím)
3) typ montovaný hlavně do 21073 a 21044..to sou hodiny Quartz...jsou vynikající, spolehlivé a přesné..prodávají se,ale cena je kolem 1000,-
4) duhovýroba z Polska, udajně se po čase zastavují, ale svítí hezky:-)
...DALŠÍ MOŽNOSTI:
5) uživatelé LADA-klubu referují o hodinách, velmi podobných žiguláckým, které koupili před časem v OD IKEA za nějakých 19 - 29Kč. To už považuji za pasé, bo zmíněný odkaz byl již nefuknční, ale za info to stojí :-)
6) http://tuning.autodoplnky.cz/neony-xtune/analogove-hodiny-retro-vision-s300353?idzbozi=300353
tak tyhle by se po úpravě obroučky daly taky použít, no né :-)
MOJE STORY:
mě se podařilo sehnat typ č.1), udajně nefunkční, za pár desetikorun.
Identifikační popis:
- tělo z hliníkového plechu, zezadu tři matky, upevňující vnitřnosti k obalu, utopený štelovací šroubek, 3 konektory (kupodivu, zem, pohon budíku, osvětlení). Zepředu vnitřní plastový rámeček černý, vnější železný rámeček chromovaný, plastové sklo (plexi :-)), zepředu nastavovací kolečko (po povysunutí nastavuje čas, to je co :-))
Jelikož jsem považoval závadu hodin za nějakou ptakovinu, bo "co ftakym budiku muže byt, tři kolca a cyfka, to musí jit aj na luft", rozhodl jsem se jej rozdělat. Nejdřív doporučuju sundat kolečko nastavování času (extraultramega tenký šroubováček s ploškou šířky 2mm). Dále je třeba sundat rámečky. V podstatě triviální postup, který se zvrhne ve spartakiádu nadávek a zvítězí hrubá síla, bo stejně ty socialistické zbytky vyhodíme. Odšroubovat vzadu tři matičky a hotovo.
Rámečky
V mém případě následovalo hledání závady. Po tříminutové obhlídce jsem našel jakýsi kotouček, jehož oska byla vyskočena z uložení. Oska je u hodin zakončena jehlami, na jedné straně je možnost seřizovat vůli osky v zašroubovaném uložení, tudíž jsem jej povyšroubil kousek ven, nasadil osičku, zašroubil na neznatelnou vůli (ale je tam :-)), zkusmo připojil nějaké Volty z čehosi, co trčelo ze zásuvky a ocval se cvakot, jupííí.
Kolečka a vše, kde se něco tře (:-P) jsem jemně namazal velmi řídkým olejem, fakt stačí řídký, kolečka nejsou z převodovky Zetoru, aby plavaly ve vazelinové lázni. ¨
Postup sestavení je opačný rozborky, ale jelikož jsme původní rámeček vyhodili (ne-li celý budík) a chceme zachovat stejný vzhled s ostatními kompasy na přístrojovce, opatříme si kompletní rámeček ze starého ŠKODA budíku, tedy vnější rámek (chromovaný nebo černý), vnitřní gumové těsnění a plechový spodní rámeček (stínítko). Takže skládáme:
- napasovat vnitřnosti a chytit matičkama
- nasadit průhledný zelený kroužek zkosením nahoru (dobré, ne? Netřeba natírat žárovky ani nasazovat na ně barevné šprcky)
- nasadit plechové škodovácké spodní stínítko
- nastrčit předem umyté plexi přes dírku, já použil Sitol, bo rychle rozpouští špínu, doporučuju tak ve dvou místech něčím přichytit, bo plexi ve stínítku je volnější, aby nějaký ortodoxní odstraňovač vibrací nerozebral půl auta a pak zjistitl, že mu vibruje skličko v hodinách.
- nasadit vnější okrasný rámeček s nasazenou gumou, kupodivu to jde líp než na škodovácký budík, zároveň jsem se podivil, že vlastně ty budíky jsou v podstatě uplně stejných rozměrů :-)
- na z plexi trčící tyčku nasadit podložku, pružinku, hmatník (má aretaci) a zašroubovat šroubeček.
Hotové hodinky
PŘEHLED MOŽNÝCH ZÁVAD NEFUNKČNÍCH HODIN:
závada může být mechanická, nebo elektrická, uvedu zkušenosti členů LADA-klubu:
"vyndal nefunkční staré hodiny 2103, rozebral chromovaný kroužek ( jde to velmi těžce, musíte mít velkou slovní zásobu, aby povolil, ale nezmačmali jste ho jak papír od sekany , stačí sním otáčet a nalést místo, kde je přerušený kryt, tam zmáčknout kroužek a pomocí silou vyšroubovat) Strojek jsem vystříkal kontaktolem a promazal olejíčkem, nevím kterým (vyjetý z fychtla) a zadělal spátky. Pomocí stopek jsem den seřizoval šroubkem, co je v zadu ozn. +/- "
"...ano toto je velmi dobré řešení,ale jen pokud nejsou v háji i kolečka.a osičky..ty totiž trpí srážející se párou vevnitv hodinách a korodují a deformují se..jen bych příště místo vyjetého oleje raději použil olej k mazání např.šicích strojů"
"Co se týče těch starých hodin, tak jediné co tam asi může zlobit, jsou ty dva oranžové tranzistůrky, kondenzátor a odpor, kdyby se to všechno proměřilo a vyměnilo (sehnat schéma a přečíst hodnoty) tak by šly i ty staré hodiny. Když jsem je připojil na napětí, tak ten magnetický nepokoj udělal jeden slabý výkyv, ale zpět se nevrátil, tzn. musí zlobit klopný obvod..."
"Hm, tak mě normálně fungují (na poslech), až na to, že se ulomil jeden zoubek na jednom významném kolečku a neposunují se ručičky"
Děkuji všem, bez kterých by tento článek nevznikl, teda možná jo, ale néé tak podrobně, tedy: Kutilkovi z virtu, členům oficiálního LADA-fora, a sobě :-)
...omlouvam se za kvalitu fotek, prozatím vlastním jen mobil, digitál si pořídím co nejdřív
5. březen 2007
4. březen 2007
4. březen 2007
4. březen 2007
4. březen 2007
4. březen 2007
7. březen 2007