Mírova Škoda 100L
Jak to začalo.
Začalo to v roce 1973, kdy byla bílá "stovečka" zakoupena mým otcem za 47.000 Kč. Jelikož je otec velmi pečlivý, v roce 1975 poprvé sundal blatníky a dveře a vše jaksepatří ošetřil. Díky tomu vydržela jezdit bez problémů do roku 1985, kdy byly poprvé vyměněny všechny blatníky a přední čelo. Byla generálkovaná i přední náprava a ošetřen spodek vozu. Těchto prací jsem se účastnil i já, i když jsem asi více překážel, než byl k užitku. Po 125 tis. km prošel motor vozu generální opravou, to už jsem se aktivně zapojoval do rozebírání i montáže (rok 1991).
Generální oprava karoserie
Zlomovým momentem byl rok 1997, kdy si otec pořídil moderní západní vůz Renault a "škůdka" byla moje. Ovšem jakmile začala sestra pracovat, každý den jezdila do práce a auto začalo postupně kvést. Naštěstí moderní vozy z Francie naši rodinu přitahují a sestra si zakoupila Peugeot diesel aby jezdila levněji a komfortněji a konečně bylo auto jenom moje.
První rok nebyl čas, finance a chuť, ale začátkem léta 2001 to začalo. Kamarád autolakýrník mě přesvědčil, já hned na první inzerát sehnal blatníky a přední čelo, zadní čelo jsem dostal za děkuji, stejně jako spoustu dalších drobností. Auto jsem celé odstrojil a vyspravil poškozená místa, natřel jsem i spodek za pomoci autokolébky. Všechno jsem pak vybrousil a připravil pod lak. Také nárazníky prošly renovací. Nové pochromování jsem díky finanční náročnosti zavrhl a nechal jsem původní chrom pouze navrchu a spodek nárazníku je nastříkán vypalovací stříbřenkou a celé je to přelakováno a vypadá to moc pěkně a hlavně je to daleko levnější (400 Kč). Také kola jsem nechal opískovat a také nastříkat práškovou vypalovací barvou (200 Kč/kus). Dále jsem vyndal prosezená přední sedadla a namontoval jsem sedačky z bouraného Nisana a sehnal jsem také samo navíjecí pasy. Auto jsme lakovali vzhledem k mým finančním možnostem v prázdné hasičské zbrojnici. Nejprve plničem, po přebroušení akrylátem - odstín 1061. Při olepování a broušení mě velmi pomohli mí kamarádi, bez kterých bychom to za víkend neudělali. Za dva dni jsem auto komplet nastrojil, což je oproti rozebírání velmi příjemná práce. Pak už jen doladit maličkosti - teklo do kufru a kolem řidičových dveří a hurá na silnici.
Zástavba motoru š 120
Koho by ale uspokojoval motor o výkonu 33 kW, který jen ztuha stačí dnešnímu provozu, i když spotřeba nebyla nikterak dramatická. Všechny stránky o tuningu Škodovek jsem měl důkladně prostudované a už už jsem se připravoval na vlastní úpravy motoru (hlava, vačka, objem 1100) až jsem zajel raději na konzultaci do Mechanické dílny pana Koláře, který se zabývá úpravami motorů. Po konzultaci bylo jasno. Vzhledem k menší pořizovací ceně a vyšší dostupnosti bylo rozhodnuto o motoru š120. Ten jsem do šroubečku rozebral, vyčistil a odvezl do dílny. Totiž bez potřebného vybavení a hlavně zkušeností nemá smysl doma něco zkoušet pouze podle knížek - tvarování kanálů atd. Motor mě tedy v dílně celý složily, já jsem pouze provedl montáž rozdělovače z Favoritu, který jsem již měl ve starém motoru, benzínového čerpadla a příslušenství (větrák, alternátor atd.). Bohužel díky nedorozumění nemám zalisovaná tvrdá sedla ventilů pro provoz na bezolovnatý benzín.
Dlouho jsem uvažoval o zástavbě pětistupňové převodovky, ale nedostatek kuráže a hlavně peněz mě přinutil pouze k výměně převodovky za rychlejší se stálým převodem 4,22 namísto dosavadních 4,44. Při té příležitosti jsem vyměnil i zadní podélná ramena. Celou výměnu pohonné jednotky včetně ošetření "kapes", výměny lanovodů a generálky zadních brzd, jsem za vydatné pomoci mého otce stihl za tři víkendy.
Technické parametry vozu:
Motor:
- vrtání/zdvih - 72,4/72 mm
- zdvihový objem 1185 cm3
- mazání předěláno na plnoprůtokové
- odlehčený setrvačník
- vačka 260°/260°
- karburátor SEDR 32
Hlava motoru
- kompresní poměr 10,7:1, upravené spalovací prostory, slícované sací a výfukové potrubí
- kanály - upravený tvar a průměr, vyleštěné
- ventily - výfukové 29 mm, sací 32 mm
- gufera na ventilech
- zapalování - elektronické z Favorita, upravená charakteristika rozdělovače, silikonové zapalovací kabely Bosch (na fotkách ještě měděné)
- svíčky LX 15 TC-1
- alternátor 12V/35A
Spojka a převodovka:
- spojka O 190 mm s talířovou pružinou
- převodovka čtyřstupňová, stálý převod 4,22
- kola - 165/70 - 14 na originál plecháčích
Karosérie a interiér:
- vše originál, pouze přední sedačky z bouraného Nisanu, samonavíjecí pásy, otáčkoměr (Konrád, 52 mm)
Jízdní výkony:
- I. převodový stupeň - slouží k uvedení vozidla do pohybu
- II. převodový stupeň - 80 km/h při 6500 ot./min.
- III. převodový stupeň - 120 km/h při 6500 ot./min.
- IV. převodový stupeň - zatím jsem vyzkoušel 150 km/h při asi 5500 ot/min
Motor zatím šetřím, je v záběhu, ale vyzkoušet jsem to musel.
Spotřeba - zatím pořádně neměřena, ale při rozumné jízdě očekávám lehce přes 6 l/100km.
Plány do budoucna
Chtěl bych ve zdraví najet co nejvíce kilometrů a na silnicích potkávat podobné nadšence v překrásných vozech Škoda.
Míra
28. duben 2005
2. listopad 2004
18. říjen 2004
28. červenec 2004
28. červenec 2004
10. březen 2004
12. listopad 2003
4. listopad 2003
10. říjen 2003
8. říjen 2003
10. září 2003
3. září 2003
14. srpen 2003
29. červenec 2003
17. červenec 2003
21. červen 2003
11. únor 2003
16. prosinec 2002
22. listopad 2002
21. listopad 2002
29. říjen 2002
21. říjen 2002
14. říjen 2002
1. říjen 2002
28. září 2002
15. září 2002
3. červenec 2002
27. červen 2002
24. květen 2002
18. květen 2002
13. květen 2002
8. květen 2002
2. květen 2002
2. květen 2002
30. duben 2002
30. duben 2002
30. duben 2002
30. duben 2002
20. prosinec 2005