13. únor 2008

Stahování oken

Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 11831×, Komentářů: 2, Líbí se Autor: Petkar
Jak na opravu, montáž stahování oken

Nějak poslední dobou ubylo článků zabývajících se opravou věcí na erku a každý tady prezentuje již hotové dílo a taky proto, že to právě absolvuju jsem se rozhodl něco napsat k systému stahování oken. (Navíc tady takový článek není:-D).

Čerpáno z dílenské příručky pro vůz Škoda 110R - vydání 1971 (použito z Martyho stránek http://www.skoda110r.com).

Stahování oken sestává z následujících komponent:

1- Pomocná páka spouštěče

2- Pomocná kladka spouštěče

3- Napínací kladka spouštěče

4- Spouštěč okna

5- Přední vodící sloupek

6- Lineta spouštěcího skla

7- Doraz linety

8- Zadní vodící sloupek

9- Převodový zámek dveří

10- Převodový zámek

11- Upevňovací šrouby předního vodícího sloupku

12- Upevňovací šrouby zadního vodícího sloupku

13- Upevňovací šrouby pevného skla

Postup montáže:

POZOR: To co vidíte na obrázku je pohled do dveří po odstranění vnějšího (venkovního) plechu normálně takto mechizmus nikdy neuvidíte!!!

  • Mazacím tukem namažte třecí plochy čepů, nasuňte kladky a čepy přišroubujte. Při dotahování šroubů čepů sledujte, zda se kladky lehce otáčejí.
  • Na navíjecí bubínek spouštěče naviňte do všech závitů lanko a zejistětě je proti uvolnění.
  • Takto připravený spouštěč vsuňte do montážního otvoru, lanko na kladky nasuňte tak, aby se u spouštěče křížilo a těleso spouštěče lehce šrouby přítáhněte.
  • Tělesem spouštěče v drážkách pootočte, čímž docílíte napnutí lanka a šrouby dotáhněte.
  • Na čep nasuňte napínací kladky spouštěče, navlékněte tažnou pružinu a kladku nasaďte na lanko.
  • Přední vodící sloupek nasuňte do dveří shora, a zadní vodící sloupek nasuňte do dveří zevnitř, oba sloupky nahoře a dole přišroubujte.
  • Předem smontované spouštěcí sklo i s linetou (od přední hrany skla je lineta 158 mm), vsuňte mezi sloupky a spusťte je dolu.
  • Přední sloupek skloňte mírně dozádu a hroní šroub lehce utáhněte.
  • Sklo vysuňte nahoru a kličkou spouštěče přetáčejte ve směru zvedání až k dorazu. Potom přetočte o 3 otáčky zpět a v této poloze připevněte příchytkou lanko k linetě.
  • Překontrolujte, zda je pomocná páka spouštěče zalomená ve směru jízdy, event. seřízení proveďte v horním uložení pomocné páky.
  • Seřízení těsnosti spouštěcího okna docílíte vykloněním vodících sloupků k povrchovému nebo vnitřnímu plechu dveří.
  • Po seřízení vymezte vůli vhodnými podložkami, mezi vnitřním plechem a středními šrouby obou vodících sloupků.
  • Všechny šrouby sloupků dotáhněte a přišroubujte doraz linety.
  • Pevné sklo s nasazeným pryžovým těsněním vložte do linety.
  • Takto připravené sklo vložte do předního vodícího sloupku a současně je vkládejte i do štěrbiny dveří a přišroubujte spodní šrouby linety (event. i horní šroub - kontrukční úprava v průběhu výroby).
  • Na vnitřním plechu dveří odehněte příchytky, nasuňte upravený těsnící profil a příchytky opět přiklepněte.
  • Na zadní příčnou hranu nasuňte sponku.
  • Do ozdobné lišty nasuňte obě části vnějšího těsnení, upravte mezeru dle vodícího sloupku a lištu namáčkněte na stojinu.

Co nebylo v dílenské příručce:

  • Délka a rozměry lanka: Lanko se používá ocelové s průměrem 2mm a délkou 2350mm. Činná délka by měla být 2260mm, zbytek se použije na zajištění ve spouštěči.
  • praktická realizace: Pokusit se lanko namotat celé na buben, spouštěč s bubnem uchytit do dveří a postupně odmotávat lanko jak se bude nasazovat. Vhodnější je začít horní kladkou, pak spodní. Pak bubnem utáhnout (vyšponovat) lanko. Nasadit napínací kladku - nejdříve nasadit pružinu a zaháknout a pak jako celek natahovat na lanko. Párkrát pak protočit od dorazu k dorazu aby si vše sedlo. Následně pořádně utáhnout na linetě.

Výše uvedené je čerpáno od Davese:

http://web.daves.cz/index2.php?ses_web=2&ses_id_lang=0&order=poradi,item&item=234


Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 11831×, Komentářů: 2, Líbí se Autor: Petkar
Petře, teď na to koukám, máš svatou pravdu...





Stydím se jako pes, že mi tren původní článek utekl, jinak bych se s tím nedělal, no nic tak teď je možnost ho smáznout, nebo tady nechat dva články na stejné téma.





Ještě uvidím, jak se na to vyspím. Fakt je, že jsem věděl, že na "starém" webu byl tento článek pouze s obrázkem a bez textu, tak jsem kouknul v rychlosti sem (dokonce do sekce Karoserie a interiér) a protože jsem nic nenašel, napsal článek... Asi stárnu😀
Karle, tento Tvůj myslím užitečný článek mi nějak unikl v záplavě dalších. Jestli to není tím, že už tady něco podobného máme 🙂


http://www.skoda110r.cz/article.php?aid=112


Ale jinak dobře popsáno. Zvláště praktická část. Vím z vlastní zkušenosti, že to je s tím bubínkem a neposedným lankem boj.


Ještě doplním, aby se lanko při montáži do dveří z bubnu neodmotávalo, což dělá ukrutně rádo, osvědčilo se mi jej zajistit omotáním obyčejnou izolačkou. A pokud je převod v mechanismu opotřebovaný a stahovačka je nefunkční, lze ji nahradit vzhledem k nedostatkovosti tohoto dílu stahovačkou z Žigulíka, jenž je na stejném principu. Pouze nepasuje do původních děr a je potřeba navrtat do dveří nové.