Generálka převodky hřebenového řízení
Demontáž převodovky od zbytku nápravy
Pokud nemáme nápravu demontovanou z auta, tak jí demontujeme. Pokud je mi známo, nejde převodovka řízení demontovat s nasazenou nápravou.
Postup jak na to lze najít v každé knížce zabývající se opravou a udržbou vozů škoda 100/110, případně i 105/120 neboť rozdíly jsou opravdu minimální.
Vyšroubujeme čtyři šrouby M8x20, kterými jsou připevněné objímky držící převodovku řízení k nápravnici. Vytáhneme na každé straně závlačku a sundame matici M10x1 z hlavice řídící tyče (kulový kloub, kulák) a hlavice vytáhneme (vyklepneme) z řídících tyčí. Tím je převodovka řízení oddělena od nápravnice. Jak vypadá demontovaná převodovka řízení se spojovacími tyčemi a jejích rozkreslen podle katalogu náhradních dílů Škoda je vidět z obrázku.
Rozebrání převodovky řízení a generálka
Demontujeme hlavy řídících tyčí (kuláky). Povolíme pojistný kroužek a sundáme manžety. Zkontrolujeme kloub. Musí být volně pohyblivý. Pokud je prasklá manžeta, bude téměř určitě nutné kloub vyměnit. Já jsem je preventivně vyměnil oba. Z jednoho se vazelína vysypala... :-) Pokud kloubem jde volně otáčet, mělo by stačit jenom doplnit mazivo a vyměnit manžety. Vyšroubujeme matici jistící kulový kloub. Jak může vypadat kulový kloub viz:
Sundáme spony manžet a stáhneme manžety hřebenového řízení. Sundání manžet provádíme nad nádobou, do které zachytíme vytékající olej z převodovky řízení, jinak vám vyteče na monterky (jako mně):-) Manžety vyměníme za nové. Nové můžete dát i spony manžet, ale lze použít i původní.
Odehneme pojištovací podložku, vyšroubujeme přípojku a odděláme spojovací tyče. Zkontrolujeme, zda-li tyče nejsou křivé. Pokud ano, tak je vyměníme. Sundáme matici a vyndáme "pánev" (je to taková ta červená umělohmotná věcička) a pomocí šroubováku vytáhneme z přípojky vložku hlavy kulového čepu (bílá umělohmotná věcička) a vyměníme je za nové.
Vyšroubujeme dva šrouby M6x20 a šroub a matici M8x1 a oddělíme víko podpěry, těsnění víka podpěry a podložku vymezovací. Vytáhneme pružinu a podložku podpěrnou. Z ní stáhneme kroužek těsnící 28x20 a vyměníme ho za nový.
Vyšroubujeme dva šrouby M6x20 a oddělíme víko pastorku a těsnění víka pastorku. Z víka pastorku vyjmene pomocí jehly kroužek těsnící 20x16 a nahradíme ho novým. Dále vyndáme kroužek, vyrovnávací podložky. Vytáhneme pastorek spolu s ložiskem PLC 03-29. Ložisko zkontrolujeme, pokud v něm nechybí kuličky a nejsou nijak poškozené, ložisku z pastroku nesundáváme, jinak je potřeba ho ztáhnout a nalisovat nové. Obdobně zkontrolujeme spodní ložisko PLC 03-29.
Následně převodovku řízení poskládáme opačným postupem. Předtím doporučuji spojovací tyče a pouzdro převodovky vyčistit od nánosů oleje a bláta. Můžete to provest opískováním, ale bohatě stačí drátěné kartáčky do vrtačky. Jde to s tím celkem pěkně. Je potřeba počítat s tím, že po zamontovní opravené (zgenerálkované) přední nápravy bude muset auto na geometrii. Nezapomeňte (jako já :-)) před utěsněním doplnit náplň do převodovky. Někdo tam dává vazelinu. Já jsem použil převodový olej PP60. Uvidíme, co to udělá...
A jak to může vypadat ve finále?
Převodovka a spojovací tyče jsou natřené základovkou na neželezné kovy (SYNOREX) a na něm je ve 4 vrstvách žlutá barva. Není to úplně dokonalé, ale je nutno počítat s tím, že při seřizování geometrie se nějaké barva seškrábe a navíc prach a nečistoty ze silnice časem obrousí i zbytek nátěru...
Náklady:
- Manžeta na hřebenové řízení levá -35,00 Kč
- Manžeta na hřebenové řízení pravá -35,00 Kč
- Spony na manžety (4 ks) -15,20 Kč
- Pánev na spojovací tyč-kompletní (4 ks) -19,00 Kč
- Šroubky -5,40 Kč
- Matky (2 ks) -8,00 Kč
- Pouzdro -11,00 Kč
- Těsnění -1,00 Kč
- Těsnění -1,20 Kč
- Kroužek hřebenu -3,00 Kč
- Pružina -3,00 Kč
- Matice M10x1 korunková (2 ks) -18,00 Kč (není potřeba, zaleží na typu kulového čepu)
- Závlačka 2,5x22 (2 ks) -3,00 Kč
- Šroub -15,00 Kč
- Kulový čep řízení (2 ks) -260,00 Kč
- Vložka řízení malá -20,00 Kč
- Kryt řídící tyče -84,00 Kč
Celkem: 536,80 Kč
21. leden 2007
11. květen 2005
10. květen 2005
10. květen 2005
20. červen 2004
8. duben 2004
8. duben 2004
8. duben 2004
8. duben 2004
8. duben 2004
7. duben 2004
7. březen 2004
22. leden 2007