Laszlo:


Promiň, ale


když už chceš pitvat takovéhle kokotiny doporučuju následující:





1) Prostuduj si ČSN 02 2301 (nýty) . Světe div se - rozměr díry není 1mm větší než průměr nýtu. PS: Ta norma platí od sedmdesátých let, ostatní evropské normy jsou +- stejné. Nápověda-je to v každých strojnických tabulkách.





2) Prostuduj si princip nýtového spoje a jeho možné namáhání.





Takhle to nelze brát vážně.








Pajk
To víš, se vždycky najde nějakej šťoura, kterej se chytí nějaký voloviny a tu pitvá...
1 mm není nýt, to je nýtek 🙂. Detaily třeba dohledat samostatně v nějaké strojnické příručce, spolu s tím předepsaným přesahem délky, který se udává ve zlomku průměru to u takhle funguje. Jsem jen upozorňoval, že větší díry jsou tam úmyslně, nechci to vyučovat.
předpis býval, že díra pro nýt má být o 1 mm




větší, než




nominální rozměr nýtu, aby spoj fungoval








Pro jaký průměr dříku nýtu to platí? Je rozdíl v




když u nýtu D 2mm je otvor v plechu o 1mm




větší a u nýtu D 30mm otvor o 1mm větší.




Spíš kdyby musel být otvor v plechu větší než




průměr nýtu bylo by to předepsané asi otvor




1/10 dia nýtu, nějak tak.




Proč se nemůžou dávat nýty do přesných otvorů




když sám píšeš že i u větších otvorů se dřík nýtu




napěchuje natěsno v otvoru? Tomu nerozumím,




že si protiřečíš.








Pokud je otvor o hodně větší než nýt při namáhání je nýt ohýbán a může dojít k utržení hlavy nýtu.








Jinak místo nýtů jsem chtěl doporučit Hi-Lok, to




je kombinace nýtu a šroubu. Šroubuje se jako




šroub ale utažením se utrhne šestihran collaru,




takže není nutný momentový klíč, a je to




nerozebiratelny spoj jako nýt, a spoj se dá




provést bez nýtovacího nářadí.








Bohužel se běžně nedá sehnat a cena je taky




trochu vyšší.




Třeba takový




http://www.jet-tek.com/hi-lok-pins/hl20.php<br />







Jinak není vůbec špatné dříky šroubů a dosedací plochy hlavy a matice a dosedací plochy silentbloků natřít základní barvou nebo lepícím tmelem. Zvýší se tření ve spoji.
Ony nýty v otvorech pěkně "zesudovatí!, takže nakonec otvory pěkně vyplní.. kdyby se nýtovalo do přesných děr, nebylo by to pravé ořechové - pokud se pamatuju, tak předpis býval, že díra pro nýt má být o 1 mm větší, než nominální rozměr nýtu, aby spoj fungoval (krom toho se nějak počítá i přesah nýtu od/do pro správné vytvoření hlavy). Tím samozřejmě netvrdím, že se spoje nekroutí..
Myslím že rozměr děr je někde "mezi" záměrně, současně s použitím nýtů - vlastností spoje by mohla být i jistá možnost pohybu. Nýtovaný rám V3S se za provozu torzně kroutí (svařenec by praskl a šroubovaný spoj by byl na pevno a utrhlo by se někde něco kolem). Myyslím ale že M8 nic nezkazíš.
Mě to funguje i při občasném závodním provozu s M8 (asi 8G) se samojistnými matkami. Oni ty původní nýty taky nebudou mít bůhvíjakou pevnost.
Kdysi jsem to řešil - původní nýty jsou v díře která je velká na M8 a malá na M10 - doporučovalo se převrtání na M10 tak aby nemohlo dojít při provozu někdy časem ke střihu tím že by kolem M8 byla velká vůle...furt jsem váhal co a nakonec padlo rozhodnutí - koupil jsem šrouby M8 co nejpevnější (tuším pevnost 12ka - byly to imbusy) a pořádně jsem to stáhl kontramaticemi aby byl spoj sevřený...funguje bez potíží asi 8 let veteránského ježdění 🙂
Pardon, M8 x 20...
Místo nýtů 6 kusů M8 x 18. Šroub skrz blok do trojúhelníkových držáků M10 x 70. Pevnost 10.
Jak píše RST určitě ano - nicméně už léta letoucí (po lehkém svrtání) používám úspěšně M10x 25 v A2-70, čili nerezový..
M8x25 (až 30) min.8G, použil jsem samojistící matice a po více než 12 letech provozu jsem nezaznamenal problém.
Chci vyměnit původní silentbloky snýtované s ramenem zadní nápravy novými a potřebuji poradit velikost a délku šroubů nahrazujících nýty. Díky za radu nebo komentář k této opravě.