13. květen 2009

Ticho léčí...

Rubrika: Motor a převodovka, Přečteno: 19018×, Komentářů: 32, Líbí se Autor: Petkar
aneb jak jsem na odhlučnění šel já:-)

Slovy klasika: "Ticho léčí..." aneb až se léto zeptá.... (cos dělal v zimě)

tedy, léto by se zeptalo, ale nezeptá se neb hluk v mém erku mu to nedovolí... Jak to říct, hluk byl poněkud vyšší než je přijatelné a příjemné... Sice jsem s ním absolvoval HG2008, ale abychom si rozuměli s Mikem, museli jsme na sebe neskutečně řvát (pák nás týden bolelo v krku). Vrcholem pak byl Severní okruh 2008, kam jsem sebou vzal Evu a Karolínu (manželka a dcera). Po pár kilometrech jízdy Eva lehce namítne: "Neřve to auto nějak moc...?" a ani pro mě nebyla jízda pravým požitkem, protože jet 60 km/h na pátý převodový stupeň a motor točit max. na 3000 rpm, kdy ještě hluk byl snesitelný není skutečně to pravé…

V Jetříchovicích jsem tedy sondoval od všech přítomných návody a rady na odhlučnění. Hned na začátek jsem zamítl Otikovské řešení – sluchátka na uši. Sice je to levné a rychlé, ale je pak problém s navigací...

Daves mě "uvrtal" do úpravy držáků motoru za použití silentbloku z vodní pumpy felicie a dále pak už jsem nějakou dobu pošilhával po LL řešení: kopečkový molitan v motorovém prostoru a ještě něco víc...

Udělal jsem na autě tyto úpravy:

  • úprava držáků motoru
  • vylepení motorového prostoru "kopečkovým" molitanem - tlumící profilovou pěnou
  • vyložení podlahy auta a tunelu mirelonem
  • vložení 10 cm tlustého molitanu za zadní sedačky
  • výměna výfuku za seriový

Úprava držáků motorů

Potřebné součásti:

  • pravý a levý držák motoru;
  • 2 ks silentbloku z vodní pumpy felicie (lze použít i z favorita, liší se tvarem, na funkci to nemá vliv) – cena 130 Kč/ks;
  • kus trubky vhodného průměru.

Z trubky nařežeme 2 ks „válečky“ jejichž výška se rovná výšce silentbloku (pokud se nepletu, je to asi 4 cm). Na držáku motoru nasazeném na motoru si pomocí silentbloku naměříme jeho umístění. Pozor silentblok není středově souměrný! Při nesprávném otočení se Vám stane to co mě – motor se zvedne o cca 2 cm, což má za následek klepání řadičky (nový zdroj hluku) a špatné řazení.

Pak se to svaří a namontuje. Obrázky snad vydají za tisíc slov...

Pokud se Vám povede to co mně, tj. špatně naměřit a usadit silentblok, můžete to celé rozřezat, držáky zahodit a začít znovu na nových, nebo jako já výškový rozdíl (zvednutí motoru) vyrovnat podložením příčky motoru. K tomuto účelu jsem použil 8 ks gumových kroužků co se dávají na tlumiče pevně je utáhl, samozřejmě jsem před utažením šrouby zakápl lepidlem proti uvolnění...

Vylepení motorového prosotru "kopečkovvým" molitanem

Tady snad ani není co říct, prostě se koupí tlumící profilová pěna (já kupoval např. zde: http://www.e-conrad.cz/tlumici-profilova-pena-seda-900x400x20-mm+dp48108/) a vylepí se motorový prostor. Na lepení se používá lepidlo Chemopren. Tato úprava asi není vhodná do vozů pro každodenní provoz protože molitan nasává vodu, ale zase je pod ním plech ošetřen a při frekvenci provozu mého auta to má čas v garáži vyvětrat a uschnout.

Vyložení podlahy auta a tunelu mirelonem

Mirelon je materiál používaný při montáži plovoucích podlah k izolaci tzv. krokového hluku. Další info např. zde: http://www.mirelon.com/cs/mirelon.php

Kdysi dávno jsem četl článek o jeho aplikaci do vozu škoda 120 a přineslo to určité snížení hlučnosti. Protože mi doma zbylo několik metrů čtverečních mirelonu, použil jsem ho na podlahu, tunel a do prostoru pod zadními sedačkami.

Vložení 10 cm silného molitanu do prostoru za zadními sedadly

Sami jsme tento prvek odhlučnění aplikovali na začátku devadesátých let do naší škody 105 a přineslo to celkem výrazné snížení hlučnosti. Problémem akorát bylo, kde tento molitan sebrat. Nechtělo se mi dávat 1000 Kč za nový...

Nakonec se mi doma povedlo najít starou molitanovou matraci a z ní byl použit odpovídající kus...

Výměna výfuku za sériový

Byť původní výfuk nepostrádal nápaditost i zvukový projev by zajímavý, nějak obě výše uvedené vlastnosti nedokázaly potlačit určitý nekomfort (hlučnost) při jízdě.

Bohužel v mém případě to znamenalo vyměnit i svod od hlavy protože byl použit originál z favorita. Tímto děkuji Tátomechanikovi za zapůjčení svodů.

Výsledek

Prvním testem byl Zimní hundertslet, pln očekávání jsem vyjel (ještě s původním výfukem) a výsledek nestál za tu námahu auto bylo hlučnější než původně. Spyker může potvrdit. Důvodem bylo právě ono špatné naměření a umístění silentbloku a tím pádem zvednutí motoru o 2 cm…

Úprava podložením příčky převodovky odstranila drnčení řadičky (projevovalo se od 3500 rpm). Sice teda ne úplně, ale začíná až od 6000 rpm výš a do těchto otáček se běžně při provozu nedostávám…

Největším přínosem v boji proti hluku ovšem byla výměna výfuku za sériový z vozu Škoda 130 a umístění 10 cm tlustého molitanu do prostoru za zadními sedadly. O výměně výfuku jsem uvažoval tak jako tak. Od začátku jsem měl podezření, že tak jak je provedený nemůže nějak extra tlumit, už z podstaty konstrukce.

Teď se dá v erku jezdit a hluk je přijatelný v rozmezí volnoběh až cca 6000 rpm, v autě se dá normálně komunikovat. Dovolím si tvrdit, že hlučnost je nižší než u sériových vozů Š 120, s kterými jsem kdysi jezdil. Hlučnosti (spíš teda tichosti) moderních vozů sice nedosahuje, ale jízda je přijatelná… Výměna výfuku nijak výrazně neovlivnila dynamiku vozu a pro jízdní komfort to je přínosem.

Celkové náklady:

260 Kč - 2 x silentblok vodní pumpy

486 Kč - tlumící molitan

430 Kč - nový výfuk

Pokud do ceny budu počítat jenom molitan a silentbloky, stála celá tato sranda 746 Kč. Byť se to na první pohled může zdát hodně, je to cena cca 1,5 m2 materiálu od společnosti Mikra (http://www.mikra.cz/cenik.php), ale hlukově utlumení tohoto materiálu není nic extra (spíš je to tepelná izolace), nebo můžete koupit necelé 2 m2 čtvereční zvukověizolační folie Tecsound (http://www.revilohifi.cz/ams-tecsound-2mm.html)...


Rubrika: Motor a převodovka, Přečteno: 19018×, Komentářů: 32, Líbí se Autor: Petkar
Je zajímavé reagovat na 11 let starý článek🙂





Ale OK





Po požáru jsem taky koupil pořádný odhlučňovací materiál a uvidíme, zda se to zlepší... Tento článek jsem psal v době, kdy jsem měl "hluboko do kapsy" a vydat 10 000,- Kč za odhlučnění bylo nad moje tehdejší možnosti...
Mě nejvíc léči odhlučnění káry 😀 Mám starši Octavku a tak před měsícem sem objednal materiály od https://www.2din.cz/odhlucneni-protihlukovy-material/ a mínulý týden jsem to nainstaloval a fakt ted je totální ticho.
hluk a škodovky patří tak nějak k sobě a najít způsob jak zpříjemnit jízdu se pokoušejí generace škodovkářů. V 80-tých letech mi to moc nevadilo ( bylo mi 20 ) a navíc jsem pracoval na letišti (MiG 23 při startu 120db).Věkem jsem zpohodlněl a tak jsem do pojíždědla š 105 na vrakovišti zakoupil koberce i s tlumící výstelkou z F Escort (150 Kč). Pohodlně to stačilo, bez velkých ůprav a po doplnění molitanu za zadní sedačky je hluk i při vytočeném motoru snesitelný.
nemozem si pomoct ale mam stale dojem ze, poloha silentblokov motora je prilis nizka. U väcsiny aut je aspon jeden silenblok motora niekde v urovni hlavy valcov t.j. motor v podstate visí u skodovky je podopierany. Nebude tam niekde pes zakopany? Uz len kvoli tomu ze motor je nakloneny na jednu stranu prevazuje viac napravo a to takisto posobi neblaho na utisenie vibracii? Dat motor do zvislej polohy asi tak lahko nejde(vana atd.) ale zavesit ho za vodnu pumpu s favorita by mozno pomohlo.
Maxi, o těch článcích vím. Konzolu bych klidně "fiknul" a nacpal tam silenbloky, ale zatím jsem se k tomu nedostal. V rámci dalšího levelu v boji proti hluku to zkusím, byť si o tom stále myslím své...
no, Beruska ma chladic vzadu (vrtule 10 listu v plastu), upraveny motor 130 s pricnym vyfukem (na zavody obcas trubka), krmeno DDSR. Odhlucneno zadni plato, prepazka za motorem (pomoci skelne vaty ze 120-tky), zadni blatniky vylepeny skelnym vlaknem v asfaltu (tuning byvaleho majitele). Ano, v aute je hluk, ale jizda s pricnym vyfukem do Chorvatska (900 km) mi problem nedela... Horsi je to s trubkou, tam staci jenom 2 hodiny a clovek ma toho "plnou hlavu" 🙂 Kdyz jsem pred lety jezdil seriovej vyfuk, bylo to samozrejme o poznani lepsi...





Pazvuky v aute jsou (kolem 3-4 tisic), i na volnobeh se to cele chveje - vse je dano motorem, ktery ma krasne pravidelne nepravidelne se prevalujici volnobeh 🙂 Ale u "zavodaka" mi to k tomu tak nejak patri... 🙂








Co se tyka Rapidka, tam je vse original (136-tka) a nejvetsi hluk je, kdyz zapnu ventilator topeni na 1. rychlost (loziska na nem jsou v poradku, ale je to vetsi hluk nez motor), motor je sam o sobe tichej (vyfuk serie). Pazvuky (vrzani) se obcas nejaky najdou, ale po case zase samy zmizi 🙂
Moje zkušenost je asi takováhle. RedMachine je sériové eRko a je v něm celkem ticho, samozřejmě hvízdá větrák, ale to je běžná klasika.


RedShadow má celkem naostřený motor a od začátku příčný výfuk. Nově poskládané auto nikde nedrnčelo, jen se ozývalo dunění výfuku, které je stále nejhorší kolem 4tis. ot. Postupem času se z různých míst auta ozývají další pazvuky a drnčení. Některé jsem identifikoval, některé bohužel ne, protože se ozývají ouze za jízdy a pouze při určitých otáčkách. Vše to ale vychází z vibrací agregátu, rezonance zadních blatníků a plata. I přes určité pokusy (zatím jen opravdu nevýrazné) se hlučnost nepodařilo nijak významně snížit. Jediné znatelné snížení bylo při montáži sériového filtrboxu a výfuku. Hlučnost se trochu snížila, ale dunění kolem 4tis. stejně nezmizelo. Uvidíme, asi budu do auta dávat aspoň na čas sériový motor, jak se to bude chovat.
Karle je mi to jasné.Aby se v autí mohli vozit i ostatní členové rodiny, je zapotřebí hluk snížit, aby se jim cestování nestalo nepříjemným. Já také plánuji občas vyrazit na sraz i s rodinkou, tak to odhlučnění také nějak budu muset řešit. I když se přiznám, že se mi do toho moc nechce🙂 Už jen proto, že do mého výrazně sportovně, do budoucna až závodně pojatého vozu se to nehodí.
Maty, asi takhle, nejsem bábovka a tak nějak hluk v autě mi nevadí, ale pokud chci v autě vozit i někoho jiného, zvláště pak rodinu (manželku a děti), k čemuž občas bude docházet, neboť srazy, jichž se účastním se čím dál víc stávají rodinnou záležitostí🙂 musel (chtěl) jsem to nějak řešit...





Nicméně počítám, že v budoucnu, až se postaví nějaký rozumný agregát a bude příčný výfuk, hluk se zvýší... Teď to spíš beru jako takový pokus-etalon toho, kam se se snížením hlučnosti při sériovém nastavení dá dostat a jak se zvýší hlučnost výměnou výfuku za sportovní....





Faktem ovšem je, že všechny vjemy jsou subjektivní, nijak jsem to neměmřil, takže nemůžu objektivně říct, teď je hlučnost x dB a výměnou výfuku bude y dB, na druhou stranu, všichni, kdo od té doby seděli v erku konstatovali, že je výrazně tišší...





Nadále se občas ozve nějaký pazvuk z palubky a sem-tam při přejezdu nerovností (velkých) se ozva divný zvuk ze zadní části auta, ale tohle, bohužel, nejsem schopen nasimulovat, abych zjistil co to dělá... Navíc se to kolikrát neozve ani při přejezdu stejné nerovnosti😀 Takové zvuky jsou nejlepší.... 😀
Petře přesně tyhle špunty používám, když dělám s "flexou" Jinak jsem v erku zavrhnul i rádio, částečně proto, že raději poslouchám zvuk motoru(teda spíš kravál). A stejně by přes ten bordel nebylo slyšet 😀
Hagios, kdybys nebyl línej číst, tak by ses o pár řádků níže dočetl, že o tomto samém už jsem psal já a kdyby sis to přečetl celé i na virtu, tak bys věděl, že do stovky s chladičem vzadu se to nevejde. Píše se to tam doslovně. Jenže to je moc práce, že a obrázky jsou zajímavější, než text ...





A vlnovec ke stovkovému výfuku ? Proboha proč ?
Maty, to je v pohodě 🙂 Když jedu někde dál, např. do Běšin, což mám cca 220 km, tak po příjezdu pořád někde něco píská a trvá to tak asi hodinu .... 😀





Jinak, pokud v tom nehodláš vozit rodinu, tak znám super odhlučnění. A vysloveně za pár kaček 😉





http://www.grand.cz/show.php?kat=produkt&id_kat=7&cislo=1202749442&zbozi=Usni-zatky-EAR-Clasik&vyrobce=
Karle opravdu zajímavý článek 🙂 Jsem zvědav na to, až poprvé někam pojedu s erkem, které bude mít našláplý motor se svody 4 do 1 končící příčným laufem, který už jenom od pohledu řve jako "hovado" 🙂 Navíc jsem při renovacích odstranil veškeré tlumící materiály abych se přesvědčil, zda je pod nimi zdravá karoserie. I když jsem magor a dělá mi dobře, když moje autí vydává kravál jako opravdový závoďák. Tak myslím, že k nějakému odhlučnění přistoupím, třeba na ty sluchátka. Pro každého pasažéra jedny, s vestavěným interkomem. To abychom se mohli za jízdy bavit 😀
A tiež by bolo možno zaujímavé dať vlnovec na sériový výfuk š 100.
Mňa by zaujímalo, či by šlo dať aj do embéčky s chladičom vzadu toto:


http://skoda-virt.cz/cz/forum/motor-1/81886-favo-vyfuk-ve-skodovce-hotovo/?poffset=50
Děkuji za pěkné čtivo k večeři🙂





Opravdu by mne zajímaly hladiny zvuku při použití různých výfuků🙂


Jak se říká, každá škodovka je originál, a mám pocit že to platí i o hluku, každá řve trochu jinak🙂





O víkendu jsem vyměnil mírně děravý sériový výfuk, za nový, a řve to stále stejně🙂
Výfukové svody můžeš koupit nové, druhovýroby bych se nebál. Nebo je snad něco, o čem nevím ? 😉 Navíc pokud uvažuješ o nějakém motaném výfuku, pak asi nemá cenu do nich investovat. Na druhou stranu nemá cenu investovat do nějakých pěkně motaných svodů bez investice do motoru. Ono to jede i na ten domácí bastl co mám já a když mi někdo zapůjčí 😀 výfukové svody na Rapida, poměřím rozdíl výkonu - pokud nějaký bude...
Karbec už je můj, nedávno jsem to RST vyrovnal... Stejně tak jsem měl ještě půjčený domeček termostatu od RST. i to už je vyrovnáno...





A až budou chtít ti, co mi věci půjčili, je vrátit, tak jim je vrátím... Výfukové svody na osmikanál už hledám v inzerci, když nebudou, použijí se originál fáčkové a nechá se udělat trubka na tyto svody...





Kdybych měl vrátit vše, co mám půjčené, skutečně bych pomalu neměl čím jezdit🙂
aby nebyla mejlka, je už Karlův.
Karburátor už půjčenej není.
Stando, slunce v duši 🙂 Aneb víme, co děláme 😉





Karle, tak mi přišlo na mysl, až vrátíš všechno, co máš na tom autě jen vypůjčené, budeš mít ještě jak jezdit ? To je motor, karburátor, teď ještě paroží .... zapomněl jsem na něco ?





🙂)
Mily Petre, myslim, ze v Plzni je v zasade vse podobne jako ve strednich Cechach (vcetne rychosti zvuku), ale s tim rozdilem, ze my tady umime resit to, co ti „druzi“ v Mlade Boleslavi resili neuspesne celych 35 let 🙂 Ale ne, nechme tohoto lingvistickeho „skadleni“, ve kterem se jen tezko hleda vitez; je-li nekdo takovy 😉





Tvuj druhy odstavec presne kopiruje jiz mnou prezentovane zavery – tedy dekuji za jejich zopakovani.





Ale to, co je dle meho nazoru taktez dulezite, je odstraneni pnuti ve spojeni agregatu vs. kastle; o snizeni rezonanci zadnich blatniku a podlahy uz jsem psal.
Petře výfuk sice ano, ale motor je už jednou nohou v hrobě (najeto přes 200 000 km) a navíc je jenom půjčený, takže se časem začne stavět něco jiného... to je taky důvod, proč jsem to řešil takhle.





Není problém sehnat výfuk z fáva, celé to rozkuchat a znova posvařovat tak, aby první tlumič byl na místě stávajícího výfuku a zadní tlumič byl použit jako příčňák (nebo "nad sebou"😉, ale celá tato paráda by mě vyšla rozhodně víc nějakých 450 Kč za nový sériový výfuk, nehledě na to, že se to musí perfektně posvařovat, jinak to bude mít efekt děravého výfuku a moc si nepomůžu...





Finálně počítám s příčným výfuk od někoho, kdo ví co dělá. Sic to zvedne hlučnost, ale je to přijatelná míra, na rozdíl do "parodie"🙂.





Jinak příčka motoru je od původního majitele vystříkaná montážní pěnou...
Karle, super. Díky za další článek, který je skutečně o něčem přínosném. Polemiky na téma ujetí hluku ze nezúčastním, protože v Plzni je všechno trochu jinak, tma tam bývá černější a voda mokřejší, ale my tady ve stř. Čechách jezdíme výhradně podzvukovými rychlostmi 😀 Stando nic ve zlém, já Ti rozumím, ale vyznívá to poněkud komicky.





Jinak souhlasím s tím, že velkým zdrojem přenosu hluku do interiéru je, zvláště v případě odstranění příčky před motorem, plato za zadními sedačkami a samotná zbylá stěna mezi motorovým prostorem a interiérem. Tam bych nasměroval maximální úsilí v opatření tlumícím materiálem. Nezanedbatelné jsou vnitřní strany zadních blatníků a prostor pod a za zadními sedačkami.





Staníku, příčka motoru se nevyplňovala kamením, ale pěchovala se suchým pískem odprostřed trubky symetricky směrem ke krajům ve 2/3 celkové délky trubky. I když ty šutry ... nevím, třeba další plzeňské specifikum 😉





No a odstranění té parodie na výfuk a nahrazení normálním bylo to nejlepší, co jsi mohl pro snížení diskomfortu jízdy udělat. Ještě mně napadlo, nedávno proběhl v diskuzi odkaz kamsi na virt, kde někdo prezentoval takový pěkný výfuk, tvořený středním a zadním dílem z favorita a bylo to pěkně nakroucené tak, že se to hezky vešlo místo normálního seriového. Vzhledem k tomu, že máš ten motor v podstatě bez zásahu tunerem, mohlo by to fungovat a být, co se týče hluku, ještě o pár levelů lepší.
Karle, aha, ono i to odhlucneni z fabriky udela svoje 😉





a k vyfuku - ano, hybe se s motorem, ale presto rikam, nikde zadne pnuti! Jinak to s pnutim plati hlavne pro pricku motoru. V tomto smyslu se doporucuje povolit pricku motoru a prevodovku, rozpojit motor s prevodovkou (trosku), na jednicku popojet a nechat auto dojet a zastavit vlastni silou + pak vse dotahnout 🙂 Taky byly, co vim, nejaky pokusy s kameny v pricce motoru, ale tam uz si nepamatuju, jak to dopadlo - nemam odzkouseno 😉





ale psssst, nikomu to nerikej, to jsou moje "tajny zaklinadla" 😉
Stane, moje erko nemělo na sobě ani gram odhlučnění, když jsem ho přivezl z laku...





V motorovém prostoru je tlumící pěna, když nic jiného, myslím, že jsem tím neublížil (aspoň to tlumí, když stojím na červenou a nemůžu hluku ujet😀).





Vibrace je kategorie sama pro sebe, rozhodně si nemyslím, že pokud mezi držák sedačky a podlahu dám mirelon, udělal jsem špatně, minimálně lehce zamezí vibracím...





Ad výfuk: stále nějak tvému vymezení nerozumím, kde to přinese snížení hluku, výfukové zplodiny letí dvěma trubkami do tlumiče a pak ven a je jim úplně jedno, jestli trubka je nebo není napružená... Prostě výfuk se hýbe spolu s motorem a na tom trvám. Pokud se výfuk nikde ničeho nedotýká tak nedochází k žádnému přenášení vibrací...





Jinak ovšem to beru jako konstruktivní kritiku... a rozhodně je mi milejší než kritika typu: "jseš debil...", nebo "vyhoď ze skály ten starý krám..."
zdar Karle, ne ne, ja jsem rad, ze pises clanky a ze je co cist a k cemu se (v mem pripade kriticky - doufam, ze konstruktivne) vyjadrovat 🙂





ad vyfuk: ne ne, podle me jde prave o to "pnuti" - tj. kdyz to sedi presne, je hluk mnohonasobne nizsi.





ad zbytek: ne ne, hluku opravdu ujedes, je to tak 😉 Ale to co je, podle me, vnimano jako hluk jsou vibrace, ktere se prenasi a jeste zesiluji v kokpitu. Jak jsem psal. Proto si myslim, ze nema moc smysl odhlucnovat motorovej prostor, protoze mirelon nemuze pohltit nizke kmitocty, ktere rozvibruji pak zbytek auta. Proto jsem o tom psal. Z toho duvodu je dobre odhlucneni prave treba takova ta "IPA" na podlaze (a muze byt i jinde)...





A treba muj Rapid (vse original) je, co se tyka hlucnosti, na tom zhruba asi jako Felicia. A bez dodatecnych tlumicich materialu.
Ad výfuk a montáž na půlměsíc přes silentblok je podle mně mýtus a je to zbytečné, neboť sériový výfuk je chycen pevně na svodech a následně na půlměsíci a při přidání plynu se pohybuje spolu s motorem!





Je pouze nutné zkontrolovat, zda se někde nedotýká, nebo nemůže dotýkat karoserie, příčky nebo jiného plechu a rezonovat, nic víc...
Stane, auto hluku neujede🙂 Kdyby to bylo tak jak píšeš, pak by v moderním voze (nebo i ve starém typu lada apod.) musel být hluk větší než ve škodovce, neboť auto do hluku "vjíždí"...





Já tvrdím, že u škodovky, díky uložení motoru, vzniká efekt jeskyně, kdy se hluk rozbíjí o stěny a násobí. Vylepením akustickou tlumící pěnou ho "pohlcuji", nedochází k odrazu a násobení hluku...





Ad zadní plato, zvrchu je nová deska podlepená zespoda mirelonem.





Na dveře a na zbytek se chystám postupně, až budu dělat nové čalounění dveří a zadních boků. Stejně tak postupně vychytávám další hluky a ruchy v erku a snažím se je odstranit.





Nikdy to ovšem nebude moderní tichý vůz... Na druhou stranu, už tohle je určitým, nezanedbatelným přínosem.





Pružnější uložení motoru si myslím, zcela jistě přispěje k tomu, že se nerozdrnčí další věci v autě...





Nikomu neříkám, musíš to dělat stejně jako já, konec-konců všichni jsme svéprávní jedinci, akorát jsem se chtěl podělit se svou cestou...





Naříkáte, že je málo článku a když něco napíšu, tak se to nelíbí, ach jo🙁 nezavděčí se člověk...
ted to po sobe ctu... ne pricka prevodovky, ale pricka motoru, sorry 🙂
uz jsem to psal nekolikrat - nema dle meho nazoru delat veci, jejichz prinos je v radu procent a neudelat pritom ty veci dulezite (vetsinou i zde plati "paretovo rozdeleni"... 🙂





a ted k veci - je dobre si precist dobovy tisk, kde najdeme ruzna reseni (nektera z nich opravdu funguji), jak si od hluku pomoci. Vylepovat motorovy prostor mirelonem zadny smysl nema a ani mit nemuze (krom designu) uz z podstaty veci - jednak tento material tlumi spise vysoke tony nez hluboke (a o ty jde) a druhak sam hluk vzdadu nevadi, protoze auto mu ujede - doopravdy 😉 To, co vadi, jsou vibrace, ktere jsou z motoru prenaseny do kastle a ktere pak rozvibrovavaji ty casti karoserie, ktere jsou v interieru.





Takze, predne je treba ustavit cely motor a prevodovku tak, aby nebylo nikde zadne pnuti, takze napr. pricka prevodovky musi presne pasovat do zavitu v podehu. To je zaklad. To same vyfuk - je treba ev. pulmesic natvarovat, v uvahu pripadaji reseni pres silentbloky.





Specialne v eRku funguje cele zadni plato je temer dokonala ozvucnice, takze tady je treba vibracim zamezit (nebo snizit moznost prenosu vibraci do kokpitu vozu) molitanem. To same pak cele zadni blatniky a bohuzel i predni dvere...





Cela vec se musi resit komplexne, uprava jen jednoho "bodu" moc smysl nema...





k hlucnosti samozrejme prispeje i odstraneni tlumicich materialu a kobercu z podlahy vozu...