2. červen 2005

Doksy jaro´05

Rubrika: Reportáže ze srazů, Přečteno: 13233×, Komentářů: 45, Líbí se Autor: Láďa Ladič
V. sraz Škoda tuning Doksy u Máchova Jezera

Budu na slova strohý a pokusím se mluvit jen řečí obrázků. Na tomto srazu v Doksech byl naprosto očividný jeden fakt - laťka se zvedá, vkus se tříbí a nikdo nezahálí! Viděl jsem tu spoustu krásnejch a vychytanejch vozů. K mé radosti spousta z těch nejlepších byla z řad členů těchto stránek. Je jasné, že atmosféra je zde úpně jiná než v Běšinách, ale výstava vychytanejch vozů pod v ráji pod sosnami si už také nalézá svou autentičnost. Nakonec jde asi o největší, né-li jediný, tunersko-škodovácký sraz na severu Čech. Původně jsem si myslel, že o každém voze něco vyzvím a něco napíšu, ale s mnohými majiteli jsem se nepotkal, tak to necháme bez komentáře. V závěru dne mému digitálu jaksi došly baterie a asi tak tři erka zůstala nezaznamenána, tak třeba zas příště....

eRka

kiLa

eMBéčka

vychytaná kolečka

Pro www.skoda110r.cz z Ústí nad Labem Láďa Ladič

Zde můžete pokračovat v prohlížení srazu o rok později, tedy - Doksy jaro ´06.


Rubrika: Reportáže ze srazů, Přečteno: 13233×, Komentářů: 45, Líbí se Autor: Láďa Ladič
Procházím teď změnou v mailu a tak musím přepsat záhlaví všech svých článků, proto ta skromná aktualizace. U tohoto článku se navíc hodilo, že další sraz v Doksech je UŽ TENTO VÍKEND !!!
Laďo,


díky moc za tyhle fotky.


(Baterky jsou svině, ale příště už budeš mít určitě náhradní °😉. )





Fotky jsou super, se zobrazenými vozy už je to horší.


Jako třeba - dvě spojený plechovky od kosteleckých párků (16), blivnotuzing (20), víc světel už by asi baterka nezvládla (47), no comment 66-68.





Naštěstí jsou i osvícenější: 4-7, dejme tomu i 8, 9, 14, pouze zepředu a zboku 44, 50-52 bez nálepek, jednoznačně 53-55, 56-61, 64-65, 69-71, a s odřenýma ušima 72-74.





Díky všem, kdo jednu ze sta ikon českého designu (http://www.czech100.com/?lang=cz&page=icons&id=61) udržují ve vrcholné a čisté formě.





Halleluja!!!
Nejdřív trochu OFF-TOPIC: internetoví anonymové (haters, flamewarriors, ...) jsou problémem VŠUDE. Od serverů o kosmetice pro ženy až po servery o nej nej českých automobilech °😉. Jediná možnost je IGNORACE. Nereagovat a nevšímat si. Já osobně jsem napůl anonym, protože nemám ani kousek plechu, ketrým bych se mohl chlubit a tak si občas dovolím komentář jako pohled zvenčí. Viz výše.
tak dobrá...odvolávám co jsem slíbil a slibuji co jsem odvolal ale co jsem to vlastně slíbil...tak skleróza to je hrozná věc 🙂))
Ale Ladis, já čtu i Tvé příspěvky rád a nerad bych o Tvé postřehy přišel, jen se mi nelíbí, když atmosféru kutilské pohody vytlačují nějaké samčí konfrontace. Dost jsem o tom přemýšlel. Je pravda, že bezejmění to tady občas jen tak z prdele rozčísnou no a na domácích je nenechat se tím tejrat, páč už víme, jak to chodí a že na to nejsou jiné mechanizmy než nereagovat a přezírat....
kapku OUT 🙂 Láďo-ladiči já ti slibuji čestný pionýrský že už nebudu nikde nic komentovat, natož tak u tvýho článku... aby si nás ještě tak zase spletli 🙂))


Vzkaz pro Péťu... až pojedeme někde na sraz tak si vem s sebou MPIberany od Dlouhého, já si seženu nějaký techno a uděláme DUC DUC a pak si dáme Velbloudy nebo Hadžvaňo 😉 🙂))))))
☺ Nevim, co jses a nejses schopnej postavit za motor, o tom tady rec neni.


Jen jsem chtel uvest vec na pravou míru., tj 130LR Al hlava-neni pravda, ze se dělalo jen rovné sací potrubí. Průběh krouticiho momentu je ovlivnen predevsim jeho délkou a když chce nekdo to ci ono potrubí na litinu, musi k tomu mít i spravnou hlavu, což si myslim, že spousta lidi nevěděla 🙂


Mimochodem ty sycí kanály s kruhovým pruřezem se jezdily jako podvod a jěště pořád se to u historiků kontroluje a jsou za to postihy 🙂 ☺
No pánové, já mám radost, když mé články mají mnoho komentářů, ale když to jde tak jako na krev, tak bych tyto své ambice oželel. Neštvěte mně s těmi nediplomatickými obraty, nebo Vám ten článek smáznu a budete mít po ptákách (i po beranech). Mimo jiné mluvil jsem před týdnem s chlapíkem, který má takové krásné soutěžní erko ze svazarmovských dob a pojem Berany taktéž přirozeně užíval.


Unregistrede, možná jseš tu jen občasným hostem, buď tedy vítán, vážíme si Tvých názorů a jsme rádi, že se s námi dělíš o své zkušenosti. To že tady lidé užívají nějaká jména, ať už svá nebo přezdívky má svůj důvod, svůj význam a je to taková určitá slušnost. Uděláš nám tedy radost, když jednoduše vyplníš okýnko v pravém rohu našich stránek, abychom měli lepší představu o tom s kým zrovna diskutujeme, protože \"unregistredů\" různých kvalit se zde pohybuje mnoho a věř mi, že bys byl sám nerad, kdybychom si Tě s některými zaměňovali.


Zdraví Ladič
To NN: Názor jiného jsem schopen připustit, proč ne, ale musí mít svoje logické a opodstatněné zdůvodnění, což jsi ve svém prvním příspěvku neudělal a jen si nás s Ladisem napadl za jedno slovíčko. Auto s berany nemám, ale sám se občas stavbou motorů pro soutěžní účely zabývám, nebo spíše zabýval,dnes již na to nemám tolik času a mezi lidmi jezdící různé soutěže se dost pravidelně pohybuji, takže problematika úprav motorů a provedení systému jejich plnění mi není nic cizího a to co jsi popsal ve svém posledním příspěvku, je sice pravda, ale je to jen popsání mechanických záležitostí - prostorových problémů- které vedou k montáži sacího potrubí buď rovného, nebo přes hlavu. Pak je spousta dalších skutečností, které se na celkovém výsledném chování motoru podílí, ať už to je kruhový, nebo čtvercový průřez potrubí, tvar a sklon kanálů v hlavě, jak jsi psal a desítky dalších faktorů na jejichž popsání je tento prostor opravdu malý a vážně tady o nich nechci debatovat...


Sání přes hlavu=rallye a rovné=okruhy,vrchy nepíšou nikde v žádném časopise, ale pokud by jsi četl pozorně, tak jsem psal, že toto platí OBECNĚ, a i když většina jezdců se k tomuto schématu kloní na základě letitých zkušeností a dnes již i dostupnosti vhodné hlavy (bavíme-li se o litinovém osmikanálu), tak to v žádném případě není dogma a jsem schopen postavit nabroušený motor s rovným sáním, který bude mít příznivý průběh kroutícího motoru i tam, kde ho budu potřebovat více \"dole\" a spousta jezdců to tak také má. Také nejde brát jako etalon provedení test jednoho vozu z SM, nebo vůz vystavený v muzeu.


A že ti tak vadí pojem berany ? V žádných odborných publikacích se taky nehovoří o makovici, brkách, vačici, hrnkách, hřebíkách, piánu atd.... a nikdo znalý problematiky se nad tím nepozastavuje, když se tyto pojmy používají.


Tím končím diskuzi na toto téma zde, neb článek se týká zcela něčeho jiného a primární otázka Hombreho byla taky na něco jiného. Pokud máš zájem, další polemiku můžeme vést po mailu.





Se soudružským pozdravem Světu mír 🙂)
Petr Jseš hloupej, když nejsi schopen připustit názor někoho jiného.


Kdybys aspon priznal, že nejsi zcela v obraze 🙂


Copak máš nějaké auto s beranama, že tomu tak rozumíš? Kdybys mel možnost svézt se s rovným potrubím a s motorem, co by mel sací přes hlavu \"BERANY\" a ty motory byly jinak uplne stejne, vedel bys, že rozdíl nepoznáš, samozrejme bys musel slicovat kanaly s potrubim a tak. U rovného potrubí odkapáva benzin na vejfuk a kdyz mas pres hlavu nedelene, tak ho zas musis sundat, kdyz delas ventily,výhoda je v tom, že při prodloužení zabere min mista v motorovem prostoru než prodloužene rovne saci potrubí, třeba pokud máš suchý karter, tak tuto usporu mista ocenis. To je asi tak rozdil mezi obema potrubimi. 🙂


Ten prinos krouticiho momentu neni v tom, ze je to potrubi pres hlavu, ale v tom, že hlava pro toto potrubí má jinej sklon sacích kanálů a proto musis mit potrubí pres hlavu, protože jinak bys mel zlom v prechodu saciho potrubí a hlavy, nehledě na to, že by ti nelícovaly kanály v hlave a v potrubi, kde by se negativne vířilo palivo.


Řekni mi v jakém časopise píšou \"berany\"=rallye a rovné=okruhy.
Hombre: Tak tohle je přesně ten důvod, proč jsem ti psal svůj názor na stavbu Tvého budoucího motoru na mail. Tihle, co maj patent na rozum, ale nemaj dost cti, aby se pod svůj text podepsali, nebo aspoň sdělili čtenářům mail, aby případní oponenti s nimi mohli podiskutovat a neobtěžovali zdejší informacechtivé čtenáře jejich výlevy a tím diskuzi jen znepřehledňovali, mě fakt dokážou nadzvihnout.


Jinak za tím, co jsem Ti napsal v mailu si stojím a vše dokážu srozumitelně zdůvodnit. Pár motorů jsem už postavil a jsem schopen dát i kontakty na jejich majitele k případným referencím.


Ještě dodatek k Tvému dilema: Dá se jít do určité míry získaného výkonu navíc i cestou 1) aniž bys měl motor, který je neustále nutné držet nad 5 tis. otáček
To Laďa-Ladis: Vidíš, já to říkal. Proč já si místo psaní toho příspěvku radši nedal třeba cigáro.. Zářný příklad toho, když chceš někomu poradit, najednou se objeví nějaký chytrolín unregistered, vše převrátí naruby, zamotá do toho věci odjinud a z tebe udělá magora.


Nevím jak ty, ale já zřejmě vyházím ty metráky časáků, co jsem za těch X let, co se o auta zajímám a vrtám se v nich, nasbíral, všechny auta prodám a začnu dělat asi do okurek. 🙂) A až se zase uvidíme, budem dělat berany berany duc... 🙂)


Jo a taky budu přispívat do diskuzí na nějaký stránky chovatelů drobnýho zvířectva, dyť sem pár článků vo těch králících už taky někde čet, tak vo tom už taky něco vím.....
Navíc neni pravda, že LRy měly pouze rovné sací potrubí!!!!!!


Je zbytečné ohánět se věkem, když nejsou vědomosti 🙂


Doporučuji prohlédnout alespoň tyto stránky nebo navštívit muzeum v Lánech nebo v MB


http://www.130lr.com


http://www.tuning.cz/skoda120m/w130lr/motor.html


http://tuning.cz/skoda120m/w130lr/dokumentace/img008.jpg
No když jsem psal o tom svým motoru, měl jsem na mysli asi toto. Chci u stávajícího 130 motoru zvýšit výkon, a protože vůz hodlám používat pro občasné silniční jízdy mám dvě možnosti. 1) úprava motoru (karbeci, sání, písty, vačka, hlava atd.) 2) zvětšit objem. Výsledek bude de facto stejný, ale charakteristika dle bodu 1) bude spíš závodní, dle bodu 2) cestovní. Z toho co jsem doposud přebral se kloním k variantě 2 (nedovedu si představit, že bych motor neustále honil mezi 5 a 8 tis. ot.), no a tak sháním na to názory. Zatím jsem došel k motoru 80 x 72 (1447 cm3), jiná vačka, přetryskovanej karburátor, ale není to určitě definitivní. Jinak ještě k tomu sání. Narazil jsem na to, když jsem přemejšlel o variantě 1). Sání bylo u 130 RS v počátku převzato ze 120S (přímé), ale od jisté doby bylo zavedeno sání \"přes hlavu\", které převažuje. Snažil jsem se proto zjistit důvod tohoto, ale podařilo se mě najít k tomuto jenom dvě poznámky: 1) ŠKODA 130 RS, str.167....Sací potrubí se téměř ustálilo ve dvou podobách, rovné-pro závody na okruhu a \"přes hlavu\"-pro soutěže..... 2) tamtéž str.166....motor Š 130RS se sacím potrubím, tkzv. \"přes hlavu válců\", používaný při závodech do vrchu. Motor není z vozu továrního týmu.....
Berany tak takhle muže říct sacímu potrubí jedině nějakej beran a co se týče požívání rovného a potrubí přes hlavu-(jak řikáte berany) nebylo nikdy specificky určeno pro daný typ soutěže ať už rally, okruhy nebo vrchy-to jsou jen mezery ve znalostech!!! Vše se odvíjí od roku homologace aut pro skupinu A2 a navic záležé předevšim na DÉLCE sacího potrubí a ne na tom jestli jsou karburátory nad hlavou nebo vedle hlavy. Navíc každé z Těch dvou potrubí je konstruováno na jinou hlavu s jinym průřezem sacích kanálů a jinym úhlem vůči vodorovné ose.


A pokud si někdo myslí, že rovné je na okruhy a přes hlavu na rallye tak je to beran.Doporučuji prostudovat homologační listy nebo alespoň nějakou dobovou literaturu a uvidite, že jako první prošla testem tušim časopisu SM nebo Automobil třeba 130RS rallye verze s rovnym sacím potrubim a byl to fabrický vůz!
To Petr - neměl, vždycky jsem si motory dělal sám, akorát vačku jsem si nechal brousit v Metalexu k hlavě.





Pokud si pamatuju, vyvstala diskuze co nacpat do bloku škodovky. Větší objem = větší výkon proti tomu nic. Ale nesmí se to přehnat. Hliníkovej blok je hliníkovej blok a aby kvůli objemu nedošlo k velkýmu zeslabení a on se nekroutil jako užovka.
Tome něco o tom vím 🙂 zabývám se tím už sakra bratru tak 35 let a větší písty znamenjí vetší objem a větší objem je vždy větší výkon, tak si rady nech...
Tom: Hmmmmmm....... a neměl ty jsi náhodou motor stavěnej od Fiedlera ?
Já beru téčka a jako téčka. Víš, až tě motor, který postavíš, doveze k titulu mistra republiky, tak o nich taky budeš něco vědět.





Tom
Díky za informace.
Tome: vetší písty vždy neznamenají větší hmoty...na vetší objemy se používají speciální písty něco jako Téčka, které jsou lehčí než seriové u fava...
HOMBRE : mrkni sem http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=114 a uvidíš co lze dostat efektivně do motoru 130. Autor článku studoval na VUT v Brně konstrukce motorů a zabývá se tím...mám od něj udělaný motor z Fabie 1568 a to je max hranice pro tento motor vzhledem k tuhosti bloku. Zkoušel i 1650 ale blok to nevydržel a navíc už byly problémy s chlazením, nebylo místo na vodu...
2 HOMBRE: Jako optimální bych viděl zástavbu Fabie 1,4 do bloku 136. http://www.skoda-upravy.wz.cz/main/index.php?co=25 Myslim si, že za ty peníze dost muziky. Když se k tomu upraví šikovně palice a dá se vhodná karburace, jen tak někdo Tě nechytí.
Ano Petr ma pravdu....barany na rely a rovne na okruhy...je tam rozdiel vo vykone a krutiacom momente...a to pri rozdielnych otackach...
Hombre: Napsal jsem Ti na mail.....
Jak chceš, ale větší objem = větší a těžší písty, zvýšení servačných sil a tak menší ochota jít do otáček, převrtání bloku = zeslabení bloku a tím pádem zvýšení pružných deformací a tak dál. Jen samé výhody.





Tom
Jo díky za vysvětlení. Chtěl jsem se ještě zeptat (protože plánuju motor do hundrtky), vždycky když jsem četl nějakou problematiku zvyšování výkonů motorů, tak bod 1) byl: objem ničím nenahradíš. Mám připraven motor ze 130, pětikanál s litinovou hlavou, jestli spíš místo úprav jako snižování hlavy, jiný písty atd. nemám jít spíš směrem zvýšení objemu, četl jsem že se z toho dá udělat i objem 1600cm3? Budu tam mít 5Q 3,9 s delší dvojkou, plánuju občasný provoz a spotřeba mě tudíž nebude moc zajímat. Díky.
Hombre: Obecně vzato ano. \"Berany\" čili sání přes hlavu umožňují příznivější průběh točivého momentu a používaly se na motory v autech pro rally, kde je potřeba nástup kroutícího momentu trochu více odspoda, na rozdíl od okruhů, kde motor pracuje v drtivé většině času v horním spektru svých otáček a je možné použít rovné a krátké sání.
Aha, takže pokaď budu mít motor v podobný konfiguraci a pro silniční provoz tak jedině v provedení \"přes hlavu\" jo?
no jo ale on tam Tom na tom svým modrým má 8 kanál hliník a motor favo a na ty se dělají sání rovné krátké i dlouhé...
to lada-ladis a hombre





Tom ma s tim potrubim pravdu. Jezdime historika v CMPR a v Mcr. Vsechny S100-120SR stejne jako S130RS jezdi pro rallye potrubi pres hlavu. V kontextu s dalsimi upravami motoru, vackou atd dava takovy motor optimalni pomer vykonu a prubehu krouticiho momentu. Tahle kombinace je jiste lepsi nez kratky primy potrubi, ktery byva ve spojeni s vackou kolem 320 hlavne na okruhy a vrchy, a kde takovy motor pod 4500otacek vubec nefunguje. Myslim, ze tocit ho tolik v beznym provozu neni to spravny jezdeni.
Pánové, trochu teorie. Při stavbě motoru si závodník určuje, jak má být motor postavený. Jiná charakteristika je na sníh, jiná na převážně šotolinovou soutěž a jiná na asfalty. A jedna z hodnot, která určuje dění v motoru je vzdálenost škrticí klapky karburátoru od čela sacího ventilu. (a pak rádius přechodu na ventilu, jednotlivé úhly na ventilu, velikost odstínění......) Čili délka a tvar potrubí něčemu odpovídá (nevíme, co od motoru je požadováno). Až si začnete hrát s podložkama pod karbec, tak se můžou dít věci.





Tom
U toho modrýho erka si myslim bude problém spíš s odvzdušněnim než s výškou expanzky. Ale nevím co vám vadí na parohách. Vždyť jak už se tu řeklo, používaly do soutěžácký RS. A že třeba nemá dobrý zrychlení ještě nic neznamená. Ono se to taky musí umět. A ještě musí fungovat všechna technika. Já mam třeba špatnou spojku a na sprintu by mě možná vzala dobře zajetá 100ka.


Jeho start jsem neviděl a ani to auto neznám, tak nevim přesně.
jo tohle byl pohodovej srázek, ještě že nakonec nepršelo, v neděli sem měl v hubě jak v polepšovně 🙂, trochu sme to přehnali ale tyhle srázky mám moc rád. A to erko co vyhrálo je fakt takový divný.
Laďa: teď koukam na dobovový fotky - a mají berany přes hlavu





Hombre: myslim že tam byl jinej průběh výkonu či točivýho momentu, nebo tak něco. Výfukový potrubí tomu nevadí
No já bych si dal do auta jedině rovný, logicky musí mít jenom výhody, a pak to sání \"přes hlavu\" origo používaný bylo trochu jinýho provedení, ale z jakého důvodu se to dělalo - nevím. Snad kvůli svodům do vejfuku?
Luky: normální to sání není, LR motory z hliníkovou hlavou používaly pouze rovné sání a ne berany...navíc jsem s tím klukem o tom na jednom srázku mluvil a čas na sprintu na takhle(celkově)upravený motor spíše nic moc, ale to není jeho vina, to je věc jeho úpravce...
Tohle sání přes hlavu je normální, používalo se spíše pro rallye, rovný pro okruhy. Nevim jak to má vytvořený, ale tvarově je to ok
Jo, jo to myslím. Máš pravdu s tímhle sáním, slabý trubky a ještě otočený o 180 st., to asi moc dobře nebude fungovat. To samý je u tý nádržky. Pro vzduch i vodu pořád platí co největší rádiusy, co nejhladší a kulatý průřezy. V případě odvzdušnění co možná nejpříměji nahoru.
Hombré : máš na mysli tohle https://www.skoda110r.cz/article.php?aid=383&olimage=9684


....ten kluk je moc šikovný...skoro všechno si dělal sám kromě motoru ale autům moc nerozumí a i s tím motorem to není to pravé ořechové, ty karbecy nicmoc, myslím si že to spíše brzdí, má divně udělaný sání.
hmmm... https://www.skoda110r.cz/article.php?aid=383&olimage=9639 tohle bylo do loňska auto mýho kámoše, takhle ho prodal a někdo se s ním předvádí...jojo je to tak 🙁((
Tak dík za fotky, o ty jde hlavně, kolik kdo měl piv a jak se vyspal snad nikoho nezajímá. Postřehy? Nejlepší ta bílo-modrá tisícovka, líbí se mi taky ty přední zakulacený blinkry na tom RS (nevíte někdo z čeho to je?). Koukám novej trend, co největší baterku co možná nejdál na zadek, asi aby byl co největší moment setrvačnosti. Broučí kola mě na škůdkách nesedí, nemůžu si pomoct, nejlepší vypadaj loukotě (budu muset přehodnotit svůj vztah k nim, odmítnul jsem je kvůli bezpečnosti). Akorát koukám, že na těch červenejch má závaží jako blázen. U toho modrýho éRa ta nádoba na chladící kapalinu umístěná na zadku ve výšce hlavy motoru asi nebude taky to pravý ořechový.
dekuji Ti ,ty limce vim,ale nevedel jsem co ty stredy.Dikes.Jo jinak mas bomba Ero 🙂
středy jsou lakovaný metalízou a límce jsou hliníkový-leštěný.
nevite nekdo cim jsou nastrikane nebo jestli je to nejaka povrchova uprava na 3dilnych MTXech na te 1000covce???Dekuji