Pár vzpomínek na mládí a Š 1000 MB Combi
Tak tedy pár větiček o některých záležitostech kolem mladoboleslavské škodovky a některých jejích do sériové produkce nezařazených produktů, které jsem v dobách dávno minulých spatřil na našich silnicích, dneska o Škoda 1000 MB Combi.
Protože už nejsem opravdu nejmladší, tak leccos pamatuju. O autíčka jsem se začal zajímat někdy kolem šesti let svého života. Když jsem přišel do školy a naučil se číst, začal jsem si na zapřenou kupovat Svět motorů, tehdy ještě černobílý. Moje maminka o tom nesměla vědět, protože to byly peníze určené na svačiny. Tož tolik jen na úvod. Krom sestry, kterou auta nezajímaly, mám ještě bráchu, a s tím jsme vždycky mohutně diskutovali o autech a o motorkách. A ač jsme byli chudí, nějaké auto jsme vždycky měli. Do roku 1966 jsme jezdili ve Škoda 422 (to je na samostatný článeček), v roce 1966 můj tatínek koupil vysloužilého válečného trofejního Mercedesa 170 V ( to je taky na samostatný článeček), pak jsme měli Spartaka a ještě později Škodu 1000 MB, r.v. 1964, v.č. 500/1.serie (to už je na knihu-nebyl týden, aby se něco nerozsypalo-opravdu tisíc malých bolestí). A s tím Mercedesem jsme občas podnikali výlety za krásami domova. A kupodivu naše cesty občas vedly do Krkonoš přes Mladou Boleslav (Boleslav, Boleslav, překrásné město Spartaků, jak se praví v jedné socialistické písni). A tehdy , já už nevím, 1966-67, právě jsme jeli přes Boleslav, po hlavní ulici směrem k továrně a na Kosmonosy, a ejhle tu jsem po levé straně viděl vyjíždět z takového náměstíčka Škodu 1000 MB, ale vypadala nějak jinak, než jsem byl zvyklý - Combi, s bráchou jsme nevěříceně hleděli, protože jsme naprosto nechápali,nevěděli jsme, že něco takového vůbec existuje, bylo to obrovské překvapení, no a pak začly dohady, jak to může fungovat, a jak tam do toho nacpali ten motor. Že tam není boxer, no to jsme si mysleli, ale to, co jsme pak viděli po 40 letech v muzeu Škoda, to nám docela vyrazilo dech. Jinými slovy, ten motor leží opravdu pod podlahou, čistokrevně naležato,je přepracovaný, zvl. mazací okruh.
Ale jak se všude dočtete, byl to jeden velký problém, zvláště s chlazení. Mimochodem jsem si až nedávno uvědomil, že podle mojí a bráchové paměti to auto bylo světlé, určitě nebylo červené. V MB mě nenapadlo pátrat, zda je to přestříkané na červeno nebo zda těch aut bylo víc než jen jedno.Když se ale podívám na dobové fotky z publikací, tak i tam je kombík ve světlé barvě a nikoliv červený. Teď jsem si k tomu psaní otevřel i knihu o kvasinských autech, a i tady je auto světlé a píše se tu, že existoval jeden jediný kus. Tak až budu zase v MB, zkusím se k tomu kombíku zase dostat a podívat se na lak. Rozdíl mezi auty je ale např. i v tom, že na autě, které jsem fotil já, jsou chromované nárazníky a na fotkách z knih je to jakási matná úprava. Jinak např. na fotkách v literatuře je auto bez zpětného vnějšího zrcátka, na autě v depozitu už je kulaté zrcátko. V knížce od Jana Tučka-Škoda 1000 MB je pár vět, které se tímto autem zabývají a jsou docela zajímavé. Doporučuji tuto útlou knížečku Vaší pozornosti, vydala GRADA. Tak to je asi vše, vím , moc toho není.
Já se necítím být povolán, abych si hrál na chytrého, co o tom autě a škodovce vím. Nevím o nic víc než jen to, co je napsáno v literatuře, běžně dostupné. Jsou určitě mezi námi mnohem povolanější, berte to tedy , prosím, jako mojí vzpomínku na mládí. A příště můžeme dát pár slov třeba o Škoda buggy na zkrácené podlaze Skoda 100 nebo o Škodě 120 s motorem vpředu.
31. leden 2007
13. prosinec 2006
16. listopad 2006
16. říjen 2006
26. září 2006
23. září 2006
22. září 2006
22. září 2006
22. září 2006
22. září 2006
22. září 2006
22. září 2006
21. září 2006
21. září 2006
14. květen 2007