13. leden 2004

Hombreho hundrtka

Rubrika: Přestavby a renovace, Přečteno: 25538×, Komentářů: 164, Líbí se Autor: HOMBRE

ZPRÁVA O RENOVACI HUNDRTKY

prosinec 2001

100 bez komentáře.

rok 2002

Do konce roku auto komplet odstrojuji, zhotovuji nové dno kufru včetně výztuhy, dále pak vyvařuji přední podběhy , zhotovuji rámečky kufru a ještě upravuji přední kapotu pro mřížku.

leden 2003

Vyndávám motor a převodovku, vyřezávám tunel před 4Q. Pouštím se do zhotovení předního čela.

únor 2003

Zhotovení horního úchytu 5Q, zhotovení příčky 5Q a vyřezání podlahy.

březen 2003

Zhotovení tunelu včetně uchycení pro 5Q, nákup dělítek včetně kotoučů a brzdičů.

duben 2003

Kupuji 130 motor, nápravy na vrakárně.

květen 2003

Vyvařování a nátěry spodku včetně zadních podběhů.

září 2003

Rozebrání přední nápravy, renovace ramen přední nápravy, koupě sedaček.

listopad 2003

Pojezdy a upevnění sedaček, pedálová konzole, ventilátor topení.

prosinec 2003 - leden 2004

Výztuha upevnění zadních tlumičů. Pasování zadních blatníků a čela, montáž přístrojové kapličky, přibodování mřížky přední kapoty.

březen 2004

Kompletování čepů přední nápravy. Po úvaze jsem zavařil střešní žlábky a věnoval se renovaci dílů přední nápravy.

duben 2004

Zkompletoval jsem přední nápravu. GO hřebenového řízení včetně vodícího pouzdra hřebene. Laboruji s nastavením geometrie přední nápravy-jestli nastavit odklon kola 1º nebo 0º, rovněž tak sbíhavost 1mm nebo 0mm.

květen 2004

Dokončil jsem finální podobu obou nárazníků.

duben 2005

Dodělání přední haubny a výroba úchytu na volant. Přivařil jsem 120 úchyt na kulisu řadící páky (někde jsem to viděl, tak snad to bude funkční). Dále jsou tu vyklepaný lemy na zadních blatnících (dal jsem tomu přednost před navařením předních) a nechal jsem obout gumy (asi dosti předčasně).

květen 2005

Výroba ochranného rámu, kaslík na baterku v motorovym prostoru.

Protože poslední dobou svižně frčí diskuze o rychlosti, brzdách, jízdních vlastnostech atd., kupí se fůra názorů a protože mám i ilustrační foto, které v diskuzi nemůžu uveřejnit, rozhod jsem se že v krátkosti sepíšu článek, který vložím do renovace a při aktualizaci ho zase smáznu. Snad mě to webmaster promine. Úvodem ještě uvedu, že vše uvedené jsou jen a jen mé vlastní názory a závěry o kterých netvrdím, že jsou jedině správné. I když popravdě řečeno jediný člověk, který mě dokáže tady logicky přesvědčit je Laďa-Ladis.

BRZDY

Zážitek z brždění ve vyšší rychlosti? Mám. Octavie, dálnice Praha-Mladá Boleslav, rovinka před posledním stoupáním. Rychlost lehce pod 190 km/h. Týpek z Tranzitem mě buď přehlíd nebo neodhadl moji rychlost a začal předjíždět těsně přede mnou kamion. Reakce? Jediná, dupnout na brzdu. Auto bez ABS jede se zablokovanejma kolama neuvěřitelně dlouho rovně (tak se mi to alespoň zdá, mám čas postřehnou i jak se spolujezdec vedle mě zapírá o přístrojovou desku a hlavou mě bleskne, že mu asi není moc dobře, ale asi to byla otázka jen několika vteřin). V okamžiku, kdy si uvědomuji, že to neubrzdím, auto začíná jít do smyku bokem přímo na kamion a protože mám před sebou překážku v obou jízdních pruzích rozhoduji se pro čelní náraz, pouštím brzdu a rovnám auto do přímého směru. A právě v tomhle okamžiku udělal ten člověk v tom Tranzitu (dodnes ho za to velebím) jedinou správnou věc když viděl za sebou oblaka dýmu-dupnul na brzdu a auto strhnul na pravou stranu zpátky za kamion a já jsem se stačil propasírovat vzniklou mezerou dopředu. Nevím jestli někdo z Vás má zážitek z krize v takový rychlosti, ale vše šlo ráz na ráz, řekl bych tak na pět dob, jedna, dva, tři-brzda, čtyři-srovnat auto, pět-a vyplivne tě to před kamionem. Mrku do zrcátka a dálnice zmizela pod mlhou z gum. Škoda, že to netočili z vrtulníku. Dojel jsem do Boleslavi, osádka se šla ožrat a já šel koupit dvě nový gumy. Jak vypadaj přední gumy po cca třívteřinovým zabrždění ve 190 km/h přikládám a zároveň jako důkaz toho, že nekecám. Ty disky když jsem vyjel tak byly bílý. ( Zdržte se prosím komentářů typu, že je to proti předpisům, bezpečnosti, že jsem dobytek apod.-vím to). Ponaučení? Ve správnou dobu dva lidi udělali správný věci a toto se už určitě nebude podruhý opakovat.

Takže je brždění s ABS intenzivnější na suché vozovce? Ano. Proč? Protože mám větší styčnou plochu pneu a tím i větší tření. Mám tedy bez ABS kratší brzdnou dráhu? Nemám. Jak to? Protože ve vyšších rychlostech ve 100% a v nižších v 99% neudržím auto v přímém směru a to co získám v prvé fázi brždění záhy ztratím, protože pokud nechci jít na budku musím korigovat směr a to se zablokovanejma kolama prostě nejde.

Zkoušel jsem simulovat prudký brždění na sněho-ledu v rychlosti cca 60 km/hod. eRko versus Favorit –pick-up. Vítěz? Jednoznačně pikouš. Proč? Ačkoliv jel jako sáně, většinou se udržel v přímém směru, eRko jsem musel neustále rovnat do přímého směru. Kdy jsem se vyrovnal pikovi? Když jsem u eRka zatáh jenom za ruční brzdu. Zastavil jsem na zhruba stejný vzdálenosti. Řekl bych, že vlivem odlehčení zadní nápravy je u eRka velká tendence při intenzivním brždění k vybočování, kterou způsobuje setrvačný moment těžké zádi. Podle mě nemá cenu zvyšovat účinek zadních brzd, zlepšit se to dá zvětšením rozchodu, dobrýma gumama, správnou geometrií, možná snížením, přesunutím hmoty ze zadku na předek.

A co posilovač? Jednoznačně ano. Proč? Rychlejší nástup, citlivější dávkování. Bez posilovače mám větší cit? Blbost. Na suchý vozovce potřebuju při normální rychlosti co nejdříve zablokovat kola, a i za snížený adheze s posilovačem lepší dávkuju sílu. A co čtyřpísty? Jednoznačně ano. Odzkoušeno v rallye.

NEJVĚTŠÍ RYCHLOST.

Tak to tady pročítám, 150, 170, 190 km, 6000, 7000, při 8000ot řadím za čtyři…..Nevím. Mám origo eRko a trochu ostřejší vačku. Nejvyšší rychlost kterou jsem s ním dosáhnul bylo asi 130km/hod, ale k tý jsem byl donucen provozem. Ideální rychlost? Okolo 100 kilíků. Kolik točím? Jo jednou jsem to zkoušel, když jsem asi v pěti a půl tisících chtěl přeřadit 2-3, tak mě vrtule chytla tu těsnící gumu na chladiči, dvě lopatky větráku vyletěli z motoru na silnici a třetí probodla chladič. Tak to je moje zkušenost. Spotřeba? Pod 8 jsem se nikdy nedostal, většinou mezi 9 a 10. Ale na Hundrta si nechám od nějakého motoráře udělat motor a pak vám povím.

ÚPRAVY EREK.

Neměly by se žádný dělat, zeslabí se nosné části kastle, je to nebezpečné, auto není stavěné na širší rozchod, vyšší rychlosti. Blbost. Protože tohle auto váží cca 800 kg tj. skoro polovinu co jeho novodobý bratři, každý si může udělat představu jakou má asi tuhost. Horší už to nemůže bejt. A jiný nápravy, motor, převodovka, 13“kola ? To je odzkoušené na statisícové sérii 120, rapidů, 130. Podle mě to není žádný nedovolený zásah, není to v pravým slova smyslu ani přestavba. Jsem jednoznačně pro, dle mého se nikdy nemůžu úpravami ve stylu 120 propracovat do horšího stavu (samozřejmě předpokládám bezvadný technický stav) nebo ohrozit něčí bezpečnost.

ABSOLUTORIUM EREK.

Vyjede všude. Zkušenost? Mám. Krkonoše-parkoviště na Horních Mísečkách. Stojím na parkovišti a s výběrčím pozoruji jak se několik českej předohrabů a německej bavorák snaží dostat na Jilemnickou boudu. Výběrčí povídá, tam se nikdo nedostane, tam vyjede akorát Land Rover záchranný služby a Niva provozního. Povídám, já to přece zkusím. Výběrčí se s úšklebkem dívá na moje letní 155/14. Vyjíždím. Když jsem asi v půli kopce tak jeden idiot s felicií při couvávání dostane smyk a postaví se napříč silnice. Musím zastavit a čekám až ho srovnají. Čumilové se diví, proč nesjedu zpátky na parkoviště abych se mohl patřičně rozjet. Dávám za jedna a při částečně zatažený brzdě se rozjíždím, záhy povoluju brzdu a mizím všem za horizontem. Parkuji před boudou, vystupuji a dělám jako že nic, že to je normální a kochám se udivenejme ksichtama. Jeden holandskej číňan (nebo japonec) se přes recepční ptá cože je to za auto. Za chvíli se přihrabe Lanďák ZS. Že nekecám si můžete rovněž ověřit na přiloženým fotu.

PÁSY, PÁSY, PÁSY

citace z knihy M.R.Cedrycha - ABY JEZDILY I PO ROCE 2000

str.257.

.........Pro samonavíjecí pásy předních sedadel, které byly původně montovány jako mimořádná výbava, bylo nutné vrtat do prahů aretační otvory o průměru 13 mm. Jejich umístění (pro dodatečnou montáž samonavíjecích pásů) je na obr.72. Od října 1979 (č.kar.2133265) jsou již tyto otvory předlisovány.

HOMBRE


Rubrika: Přestavby a renovace, Přečteno: 25538×, Komentářů: 164, Líbí se Autor: HOMBRE
HOMBRE: bylo by zajímavé srovnat 155/80-14 a 165/80-13 od jednoho výrobce(pokud je vůbec nějaký) ale troufám si říci že 13 bude vždy lepší 😉
jj Luky je to jednak tím že 13\" jsou širší ale taky záleží na konstrukci gumy a vzorku...na svým novým jsem měl Půchovské 13\" OR 11 a to byly gumy absolutně nahovno a možná byly i horší než ty 14\" OR 6 a po 11 000 se rozpadly, potom jsem měl OR 34 a ty byly vynikající... i na zimu a pak Brilanty, ty byly nejlepší, ale ty jsem jel jen v létě.... takže každá novější guma je vždy lepší a srovnávat dnes nějakej 13\" Continental se 14\" OR6 opravdu moc nejde.
LL: a neni to tim že 13\" byly širší?
No jo, máš pravdu jako obvykle. Myslel jsem, že 14\" guma je užší a vyšší a tím, že jsou způsobený horší vlastnosti. Myslíš, že když by jsi porovnával dvě stejný typový gumy 13\" a 14\", tak že by 13\" byly přesto lepší?
nene..155/80-14 má výšku pneu 124 mm a 165/80-13 132 mm ale přesto je 13\" lepší ...jezdil jsem na 14 Chemlonech i radiálkách OR 6 tak můžu srovnávat se 13\"
Hombre - na době nezáleží, ale dělej, tak abys to stihl, do doby, než dojdou celosvětové zásoby ropy 🙂
L-Ladis, tam mělo být asi \"větší\" a \"horší\". Scheni, dík, akorát je problém, že už se s tím hrabu 3 roky.
Hombre, máš to moc pěkný, hundrtka se mi moc líbí!Jednou bych si chtěl taky něco takového postavit a snad se mi to i časem splní.
14\" je sice nižší o pár mm, ale její celkové vlastnosti jsou nižší než u 165/80-13... auto na 13\" se chová úplně jinak, nejde tak do smyku a je celkově ovladatelnější.
No máš pravdu, v podstatě čím nižší profil gumy, tím méně se bočně deformuje. Zároveň ale míň pruží a menší výška = větší možnost poškodit disk. Já jsem šel na 13\" z důvodů větší šířky ráfků (6\" oproti 41/2\") a hlavně ve 14\" jsou k sehnání většinou jenom plecháče.
V čem jsou 13ky lepší než 14ky? nemam s tím sice zkušenost ale čistě teoreticky se mi to nezá ,protože na 14kách mám nižší profil a tím pádem i lepší jízdní vlastnosti ,nebo ne snad ,jestli plácám blbosti ,tak mi dejte vědět 🙂 dík Petr
Pepino: To co popisuješ je naprosto samozřejmé, prostě vždy, na jakémkoliv povrchu a za jakýchkoliv okolností, je auto na zablokovaných kolech neovladatelný, prostě si jede kam chce. Stačí jenom povolit brzdu, kola se chytnou, srovnat a můžeš zase brzdit dál...





Diskuze o tom, jestli s ABS auto brzdí líp nebo ne je ovlivněna každého subjektivním dojmem, ale hlavním přínosem ABS je to, že auto i při panickém brždění je ovladatelné, můžeš zahýbat a řídit ho a to na zablokovaných kolech neuděláš. Pokud by brždění s ABS bylo horší než bez, výrobci ho nebudou do aut dávat...





Je fakt, že v rychlosti 190 km/h nepřemýšlíš - teď brzdit, auto se smyká, uvolnit brzdu seřídit ho a opět brzdit, prostě na to nemáš čas...





Ponechám stranou rychlost Hombrého, ale do podobné situace se kdokoliv z nás může na dálnici dostat dnes a denně, jedete 130 km/h a dojíždíte kolonu náklaďáků a najednou z kolony těsně před vás vyjedete náklaďák jednoucí 81 km/h a předjíždí jiný jedoucí 80 km/h...
Jo já to tak taky beru, akorát že podruhý už to zkoušet zkrátka nechci.
byla to pis rada, mam to uz vyzkouseny ze kdyz se kolou dostanou do smyku staci trochu povoli aby se lekce protacela a pak to brzdi lip nez kdyz to jde smykem !!
Hele Pepino, dík za radu, ale radši si to vyzkoušej sám, až tam budeš mít 190 a před sebou překážku tak začni přemejšlet co s brzdama. Jestli to přežiješ, tak mě pak napiš. Mě to jednou stačilo na celej život a podruhý to zažít už nehodlám.
Štěpáne bude tam normální kyvná polonáprava. Plánuju, že motor bude mít okolo 70 k, takže mě to připadá jako dobrý spojení.
s ABS by jsi to taky neubzdil !! mam to vyzkouseny, jel jsem tak 40 bylo mokro predemnou zabrzdilo auto ja se lehl slapl na brzdu a auto zaclo brzdit smykem, zaclo kopat abs tim se prodlouzila brzdna draha a zastavil jsem se az o kouli toho auto prede mnou ! jestli muzu poradit az se ti priste neco podobnyho stane a budes mit cas u toho premejslet, zkus lehce povolit brzdu, kola se protocej a zacnou brzdit, kdzy jdou smykem tak se mezi nima a silnici vytvareji kousky s te gumy a pak to funguje jako kulickovy lozisko !! a kdyz trosku povolis kola brzdi ale nejdou smykem !!!
nemas fotky spodku u vlcky?jake tam mas ramena?klasika 130 nebo neco jako RS LR???
To je škoda, ale musím ti říct, že diskuzi nepovažuju za škodlivou hádku, ale naopak za přínosnou věc, pokaď se ale snažíš o druhejch názorech přemýšlet. Protože nemám znalosti a zkušenosti třeba jako Laďa-Ladis, snažil jsem se to vykompenzovat alespoň selskym rozumen a o úpravách na autě jsem dost přemýšlel (možná to tak ale nevypadá). Když jsem dával do renovace fotky toho rámu, tak jsem si řek, že kdo se mě první zeptá na to, jak ten rozebiratelnej rám vlastně rozebírám, tak že tomu udělám rám do auta zdarma (už nepište, soutěž je uzavřená). Ten rám totiž rozebrat nejde, což jsem zjistil, když jsem zavařil ten zadní kříž. No a vidíš, přestože to viděli možná stovky lidí nikoho to nenapadlo, protože se bere všechno konzumně. Tak Jezevče, ať ti to taky pořádně jezdí......
Zajímavé povídání... Máme sice v některých věcech rozdílný názory, ale to neznamená, že nemůžeš mít pravdu.. Mám jen jiné zkušenosti a postřehy z kterých své názory odvozuji. Ale neboj, hádat se už nebudu a není to z ani uraženosti ani ješitnosti.. jen mne to už prostě nebaví.... vysvětlovat že karosérie Š 105-130 je jinak konstruovaná než Š 100- 110 R atd, atd.....snad jsme to do svého posledního příspěvku do diskuze napsal dost jasně... Tak se měj a ať Ti to drandí o sto šest !!!!
Dík....možná to bude tím že jsem vyučenej automechanik a mám automobilní průmku a škodovky znám od nějakýho 68 kdy jsem se v nich začal vrtat...
Mno, tvoje komentáře tady mají totiž hlavu a patu a hlavně realistickej základ, což se o většině ostatních zrovna říct nedá.
Čím jsem se tak zasloužil že bylo zmíněno mé jméno ??? Laďa-Ladis...dříve jen Laďa
To je možný, tu 120S jsem vyfotil v automuzeu v Lánech a je to můj takovej etalon.
Vies co je zaujimave. Ze mam na pozadi v pocitaci, presne tvoje auto. Ani som o tom nevedel. Nasiel som ju na web stranke jedneho muzea
PatoRS, tu sadu jsem kupoval jak už jsem psal od Havránka z Horažďovic. Komplet vyjde na 12l a provedení je skutečně výborné. Jináč vše najdeš na jeho stránkách - www.sweb.cz/stylrs/.
Pepino ty trubky jsem kupoval loni, dle dimenze mezi 200 až 250 Kč/m bez DPH. Jsou samozřejmě švový, pokaď by jsi chtěl bezešvý, tak je to zhruba 2x tolik.
Ahoj hombre tak zase pokracujes.........a tiez by som sa chcel opytat na tie RS blatniky.....cena?....a kontakt na vyrobcu nejaku www stranku aleboi take nieco?....Dik hodne stesti v dalsej praci...
cenu za metr si nepamatujes ??
Přesně tak, je to sada RS a přijde do jinýho auta. Akorát mám trochu zpoždění, protože podle síťového diagramu, kterej jsem si vypracoval jsem měl mít už v týhle chvíli vážnou známost, který bych jako zásnubní dar věnoval hundrtku, se kterou by jsme v létě vyrazili k moři, páč příští rok by se nám mělo narodit dítě a na podzim začít společně se stavbou RS. No holt to budu muset upravit. Ta sada je od Havránka z Horažďovic a je špičkový kvality, můžu každýmu vřele doporučit. Hele ten rám nemám přesně spočítanej, protože od jistý doby včechny účtenky okamžitě likviduju, bych se až to dodělám musel okamžitě zastřelit, ale dle odhadu se s plynem, přídavným materiálem a řeznejma kotoučema vejdeš do 4 litrů.
taky jsem si vsimnul tech blataku, to zacinas stavet RS jajk jsi o ni mluvil ?? ten ram je hezkej na kolik vyjdou ty nerez trubky ?
Zdá se mi to nebo tam budeš dávat lamina ala 130 RS?? Na tej fotce s kastlíkem to vypadá.
Jo jasně, nejlepší by bylo dát ji do těžiště, tzn. někam do prostoru zadních sedaček. Do kabiny ale baterku nechci, v původním kaslíku je blbě přístupná a smrdí a pak viděl jsem jednu 100, kde si při čelním nárazu baterka otevřela zadní sedačky a mezi předníma vyletěla oknem ven a taky jednu vylitou do interiéru. Chtěl jsem ji původně dát dopředu, zatížit přední nápravu, ale protože chci vozit rezervu a bude tam topení tak nezbylo místo.
Proč dáváš baterku k motoru? Nebylo by lepší(kvůli váze) dát jí dovnitř do auta?
Na ty výztuhy jsou použitý plechy z prahů. No nšjaký plánky mám, ale záleží, co tam budeš mít za motor. Jestli to máš jenom na závody, tak tam se dávala jenom nerezová trubka.
stavim zavodni S120SR. Nemas cirou nahodou planek ne tlumic?
Hombre jen bych se chtel zeptat z ceho mas ty vystuhy na podlaze jestli si je kupoval nebo jsi je delal sam diky
S tou geometrií přední nápravy nějakou zkušenost mám. Nastavil jsem si odklon asi -0,5°takže mírný áčka a sbíhavost nastavil na 4-5 mm. Větší sbíhavost by měla bejt kvůli snížení namáhání svislých čepů, ložisek a hřídelí kol. Neplave to a drží dobře. Najel jsem asi jenom 4000km, lae na pneu se nic neprojevilo. Jo a drží to líp v zatáčkách.
No přestavba vypadá asi náskledovně: dotáhnul jsem plyn do baráku, teď musím nainstalovat kotel, udělat topení v garážích, nová vrata a ještě jsem koupil hydraulickej zvedák tak ho nainstalovat a pak ještě podlahy......NO A PAK SNAD UŽ TO PROBOHA DODĚLÁM!!
Tak co jako pokracuje serial s prestavbou?
A sakra .......sem to ale vůl 🙂)) to kontrolní měření se dělá kvůli podložkám pod horní ramena...sem zapomněl.....mě to hned nedošlo, konec konců podložky se dají namontovat i dodatečně 🙂
Počkej to jako když budu dělat geometrii a mám tam LA pružiny tak jenom na zatíženým autě bez podkládání ramen? Myslel jsem, že to podkládání platí všeobecně, aby se vycházelo ze stejný polohy ramen.
Větší stabilizátor ? jaký průměr ?? podle toho co s tím chceš jezdit ?? jestli to máš na svezení a budeš jezdit i po hrbatých okreskách mohl by stačit seriový z eMka aby ti neuskakovaly kola, pokud jen po rovných a rychlých cestsách nebo nějaký závody tak může být větší.To kontrolní měření je pro seriové pružiny !!!! Z mlhovka je povinná vábava, zrcátko by stačilo jen levý.
Tak to je krásný. Jen doufám, že budeš pokračovat stejně úspěšně! Ahoj!
Jo ještě jeden dotaz: má cenu tam dávat stabilizátor o větším průměru a jak se to projeví?
Apropo nevite jestli na tu káru musím dávat mlhový světlo a druhý zrcátko?
Jo Dvordy, chromu je tam teď počítám něco okolo 18%, tak to by snad mělo stačit ne?
To Laďa : jo s těma pružinama máš pravdu, čím kratší tím menší negativ při nastavení, protože při propérování vzhledem ke kinematice zavěšení se negativ zvětšuje a teď je mi konečně jasný ten odklon 0st. Ještě to má ale jednu podmínku, odklon seřizovat při kontrolním zatížení, tzn. mezi horní rameno trubka o průměru tuším 18mm. Pokaˇd se to neudělá, tak výsledný odklon je pak větší než by měl být. K tomu zadku, taky jsem o tom přemýšlel, nárazník bych ale musel chytit na trubku motoru a jestli tam dám příčnák měl bych asi problémy jak pak vykličkova. Každopádně tam asi navařím úchyty a pak uvidím. Tenhle stávající je jenom na dvou šroubech, tak demontáž je otázkou 2 min, pak bych jenom nějakejma krytkama zakryl ty díry.
doufám, že ty trubky budou potom v chromu
No a ta přední trubka, vypadá lepčí než ta zadní 🙂 nechceš to předělat podobně ??? 🙂