Rummanovo "R"
PROLOG
Po dlouhém přemlouvání sebe sama Vám "předhazuji" k posouzení své Erko.Vím , že kritika bude velká , ale přesto - buďte schovívaví.Za tím , co vidíte na fotkách je 9 měsíců usilovné práce.
O MNĚ
Jelikož na srazy a podobné akce nejezdím , je pravděpodobnost našeho setkání na "živo" opravdu minimální.Proto mi dovolte nejprve pár řádků o mé osobě(koho toto nezajímá – asi většina - ať tuto pasáž přeskočí až k odstavci ERKO). Narodil jsem se v roce 1971 a jsem tedy o 3 roky starší než můj vůz – proto mu nekompromisně tykám.Bydlím v Krkonoších , v malé vesnici(cca 60 obyvatel) , 4 km za cedulí označující začátek Krkonošského Národního Parku.Jsem ženatý a mám dvě děti(kluk 7 a holka 4 roky).
PROČ ERKO?
Po tomto autě jsem prudce zatoužil o prázdninách v roce 1984 - tehdy k nám přijel strýc v nablýskaném oranžovém erku na loukotích .Naše rodina tehdy sedlala vozidlo Trabant 601 , r.v. 1964 a mohu Vám říci – rozdíl mezi AUTEM a vozidlem byl značný.Gumy 165/13 na loukotích vypadaly vedle 135 na Trabantu neskutečně široce , přístrojovka s 5-ti budíky proti 1 v Trabantu byla jak z Boeingu atd. atd….Už tehdy jsem se rozhodl a Erko pro mne bylo jasná volba.Bohužel , než jsem se stal jeho šťastným /nešťastným majitelem uběhlo rovných 19 let.Potřeba vlastnit auto se naplno projevila hned po vojně-to se psal rok 1992 a kvůli nepříliš radostné finanční situaci to byl – paradoxně – Trabant.Sice to byl model LX z 86 roku a měl tedy k erku blízko (vyklápěcí boční zadní okna a interiér v kožence), ale přesto to byl Trabant.V roce 1998 jsem ho postoupil otci(slouží mu do teď) a koupil vůz Škoda 130 GL.V té době jsem byl už rok ženatý , s manželkou na mateřské dovolené a na druhé auto nebylo ani pomyšlení – zase peníze.Situace se dramaticky zlepšila v momentě , kdy mateřská dovolená pomalu končila a žena začala pomýšlet na návrat do práce.Druhé auto se stalo nutností – a to byl můj okamžik.Navíc mi zrovna skončilo 10 – ti leté pojištění se spořením , takže byl i potřebný počáteční kapitál.
ERKO - NÁKUP
Bohužel , jako spousta lidí zde na webu jsem se i já dopustil veliké chyby – v momentě kdy jsem měl sen na dosah , neuměl jsem již čekat a koupil první erko , které bylo k mání.Na svoji obhajobu mohu uvést jen to , že nebylo drahé , bylo k němu několik ND a parkovalo ve vesnici nějakých 15 km od nás. Mělo rok výroby 1974 , motor 120 s překlepaným číslem a výkonově za zenitem(daleko za zenitem),úzké nápravy a originál 4Q + kola 155/14.Naopak neoriginální byl interiér – místo čalounění zátěžový koberec , palubka včetně ipurů natřena děsivou šedivou barvou a přední sedačky z čehosi , co se mi nepodařilo identifikovat.Jako distanc mezi kolejnicí sedačky a podlahou byly použity ořechy Gola sady – velikost 12 – 17 , přičemž 13 a 14 byla 2x.Atraktivnost vozu zvedala nová baterka a sportovní volant.Zřejmě jsem byl v ten moment stižen slepotou a hluchotou , neboť
jsem si s majitelem bez smlouvání plácnul. Přivezl jsem ho domů již v srpnu 2003 a s vědomím , že auto musí být komplet hotovo do června 2004 jsem se pustil do rozborky.Ta šla nad očekávání dobře – většina šroubů se ukroutila , co se neukroutily tak propadly plechem(nebo tím co z něho zbylo) , prostě paráda.Za dva dny , téměř bez použití nářadí stál před barákem holý skelet.Tehdy se mi vrátil zrak – ježíši to je vrak - a i hluchota se zlepšila a k mému vědomí začala pronikat slova otce:"na tom nějaká práce bude" a manželky:"ty ses zbláznil?!?!?!"
ERKO – OPRAVA
Záměrně píšu oprava a ne renovace.Pod pojmem renovace si představuji uvedení do originál stavu – a to nebyl můj úmysl.Oprava začala o vánoční dovolené 2003-4,dřív nebylo v dílně místo , čas a popravdě ani chuť.Vánoční nuda kdy se nemusí do práce byl ten správný čas pro zahájení prací.Ke své hanbě přiznávám že začít jsem byl donucen kamarády Láďou a Petrem , bez nichž by můj sen skončil jako němá , vyčítající hromada šrotu na dvoře.Nejen že vyprovokovali zahájení prací , ale aktivně se jich zůčastnili až do úspěšného konce a za to jim patří můj veliký dík a nehynoucí vděčnost.Bohužel, nemaje digitální fotoaparát pořizoval jsem fotografie pouze klasickou metodou-takže průběhem opravy se nepokocháte.I když podle manželky jsme stejně jen "sosili pívo."
A teď seznam oprav:
- vyměněny oba přední podběhy za nové
- vyměněna podlaha kufru za novou + vanička
- vyvařeno uchycení přední nápravy
- vyvaření podlahv
- výměna výztuhy v prazích a prahy za nové – originál
- vyvařeny sloupky
- vyrobeny nové kapsy pro uchycení podélných ramen zadní nápravy – geometrie šla nastavit tak se to snad povedlo…
- vyvařeny nosníky motoru
- vyrobeny nové zadní podběhy – byla to děsná práce ale jinak to nešlo.Zadní podběhy už byly spravovány a to hurá stylem – až 3 plechy přes sebe , povařený autogenem a všechny schnilý
- vyvařeno torpédo a rám předního okna
- vyvaření skeletu v místě uchycení horní hrany zadních blatníků
- vyvařena střecha včetně nosníku
- nové okapničky
Podtrženo sečteno – něco přes 2 tabule plechu (tabule 1 x 2 metry) – to ty zadní podběhy….
ERKO ÚPRAVY A AKTUÁLNÍ STAV
- přední náprava z eMka – nové svisláky,kuláky,kotouče,ložiska,zrenovované brzdiče,převodka řízení,tlumiče
- zadní náprava z eMka – nové čelisti,prasátka22,ložiska,gufera,manžety, tlumiče,podélná ramena,silentbloky,pružiny z emka zkrácené o 1 závit,stočené bubny
- posilovač brzd-nový THV + spojkový hlavní válec
- topení z autobusu vpředu + domorobo pod zadní sedačkou – vyhřívá zadní okno
- motor Š130-zbyl doma po zástavbě favorita do rodinného sedanu,překlepnuté číslo-hlava snížena o 0,5 mm + vyleštěny sací a výfukové kanály,vačka 110 R,C vahadla (R),nové kroužky , rozvody , gufera,spojková lamela,komplet vyčištěn,olej polosyntetika, vodní pumpa po GO,řemenice 110R(na vodní pumpě), alternátor 55A ,nový karburátor-origo 130
- kola otvíráky 4,5J x 13 - opískované,stříbrná barva + bezbarvý lak , pneu 175/70
- nový lak-průmyslový akrylát-slušný lesk a skvělá cena
- lízátko od Tillera
- přední blatníky nové
- na zadních blatnících navařeny kulaté lemy z předních
- nové zadní čelo – bohužel stovkové
- čalounění + přední sedačky z Erka model "78",černý strop
- nově čalouněné sedačky + zlepšené vedení předních
- upravena přístrojovka + bílé polepy
- na dveřích upravené kapsy z Felicie + repráky - nechtělo se mi řezat čalounění
- veškeré těsnící gumy nové – p.Svoboda
- elektroinstalace-téměř celá nová
- muzika-připraven šuplík s ISO konektorem,4 x repro,vše zapojeno-jen chybí peníze na rádio
- samonavíjecí pásy – uchyceny ve 3 bodech,zhoršené nastupování na zadní sedadla(mně to nevadí)
- zrcátka Beskyd sport
PLÁNY
- určitě přídavný náporový chladič,i s dvěma radiátory topení má el. ventilátor na chladiči problém (a to ještě nejsou letní vedra:-))
- možná příčný výfuk
- možná 5q-i když akcelerace na 4q se SP 1:4,44 nemá chybu.
EPILOG
Erko bylo dokončeno v listopadu 2004.V prosinci prošlo bez problémů STK a emisemi - po technické stránce bylo v pořádku a nad odchylkami od "série" přimhouřil technik oko.Oprava jako taková trvala skutečně 9 měsíců , na 2 měsíce totiž byly práce na erku zastaveny kvůli nutné opravě "stotříci", která byla po čelní srážce se Subarou o 20 cm kratší.Fotky hotového Erka , které máte možnost vidět jsou pořízeny letos v červnu , 7 měsíců po vyjetí. Auto používám ke každodennímu ježdění do práce-zima , jaro , sníh,déšť,kroupy.
Možná je to kruté , a už jsme skutečně pár šrámů nabrali(auto na laku a já na duši) ale přesto:já HO stavěl sobě pro radost a zatím neznám větší radost než do něho sednout a jet, i když "jenom" do práce.A věřte mi nebo ne , i to ježdění do práce je teď mnohem snesitelnější.
PS:Tento článek je míněn jako poděkování kamarádům Láďovi , Petrovi a Zdendovi za pomoc i morální podporu , těmto stránkám za inspiraci a všem , kteří již erko vlastnili a vlastní za touhu se jim vyrovnat.
24. březen 2006
22. březen 2006
2. únor 2006
2. únor 2006
29. listopad 2005
28. září 2005
13. září 2005
13. září 2005
12. září 2005
8. září 2005
31. srpen 2005
30. srpen 2005
30. srpen 2005
29. srpen 2005
29. srpen 2005
29. srpen 2005
29. srpen 2005
29. srpen 2005
29. srpen 2005
29. srpen 2005
29. srpen 2005
29. srpen 2005
29. srpen 2005
29. srpen 2005
29. srpen 2005
29. srpen 2005
31. březen 2006