Konec střešního okna
Protože se mi střešní okno na eRku nelíbí rozhodl jsem se ho zavařit.
A pro podobně postižené jsem připravil recept jak to zavařím já.
Ingredience:
- 1 auto s oknem ve střeše( nejlépe eRko)
- 1 čalounění stropu bez díry(může být i použité)
- 1 díl plechu o kus větší než díra( střecha, kapota z nějakého dárce orgánů)
- 1 pertlovací kleště ( dají se použít i na jiné partie)
- 1 svářečka ( nejlépe COčko s drátem 0,8mm)
- 1 nůžky na plech,nebo flexu( na oddělení většinou ohnilého kraje)
- Něco na odstranění barvy (bruska – vrtačka s dráťákem – tím nemyslím rádio!)
- Trochu tekutého zinku a štěteček( na plochy mezi spoji)
- Špetku polyesterového tmelu( možná s podkladem základovou –dle chuti)
- A odvážlivce, co si dá pár facek, když se mu to nepovede.
Takže, máme auto
Máme čalounění
I kus střechy – v tomto případě ze 120 (budiž jí šrot lehký):
Také pertlovací kleště:
Tyto jsou oboustranné, kdy jedna strana lisuje prolis( pertl):
Druhá strana děruje:
Pokus pertlování na střeše:
Připravím brusné stroje a zinek:
Pokusné svary
Pokud všechno mám připraveno a ověřeno, můžu se do toho pustit.
1. Narýsuji si hranu kde budu střihat, nebo řezat, nejlépe pár milimetrů do čistého plechu bez rezu.
2. Nůžkami, nebo flexou odříznu orezlý okraj podle rysky.
3. V šířce 20 milimetrů obrousím barvu až na čistý plech shora i ze spodu.
4. Kleštěmi namačkám osazení(pertl) po celém obvodu otvoru.
5. Podle rozměrů vybrání ustřihnu plát ze střešního dílu.
6. Na něm v šířce 20 milimetrů obrousím barvu až na čistý plech shora i ze spodu.
7. Celý obvod naděruj po asi 2 centimetrech.
8. Obě dosedací plochy – na střeše i plátu natřu zinkem.
9. Vložím plát do vybrání a zkrz naděrování naboduji. Nejlepší je, když nějaký pomocník(později jistě slepý, protože furt čumí jak to boduju a nablikám mu do očí), vezme kladivo a babku a sváry utahuje.
10. Bodování si zvolím, jak se mi daří a dám na rady zkušenějších.
11. Možnosti
A: body skrz otvory
B: body na hraně svrchu
C: obojí
D: jedno, nebo druhé plus body na spodní hraně
12. Svary přebrousím na plocho, tak aby nic nepřesahovalo.
13. Drátěným kartáčem vyčistím spoje.
14. Nakonec spoj přetmelím polyesterem.
Pokud by se nedařilo, dám si facku, utrousím spoustu vulgárních výrazů. Přitom žena zavolá domů dítě a domácí zvířectvo, protože jistě ještě do něčeho budu chtít kopnout, zajedu si pro nový díl střechy a pokračuji od bodu 1.
POZOR! počet pokusů je limitován šířkou mezi hranou otvoru a okapem.
Jak se dílo podaří uvidím a fotky z průběhu dodám postupně v aktualizacích.
Také se těším na vaše zkušenosti a komentáře.
Tak jsem se do toho pustil.
Fáze 1: Orýsování
Tužka, pásek plechu a kotouček na rádiusy:
Fáze 2: Vystřižení
Tak jaké mám možnosti.
Flexa a řezací kotouč
Absolutně nevhodné, slabý plech uhýbá, pálí se a žhavé jiskry se zasekají do všecho, i do skla. Navíc dělají jen rovný řez.
Ruční nůžky
Ty jsou použitelné, ale takto tvarované, jinak je riziko pořezání o otřepy. Pokud nejsou, ostré navalují hranu, ale stříhají i rádius.
Nejideálnější jsou ruční elektrické nůžky
Nejlépe drží stopu a dělají krásný čistý řez i v rádiusech.
Fáze 3: Příprava střechy
Tak čím sundat barvu
Opalovací pistole - nevhodné - ohřátím se zvlní plech.
Copánková miska - brutální nástroj, spíše na podběhy, podlahy....
Dráťák do vrtačky - spíš leští a nebere.
Vhodné jsou smirkové kotouče normální, nebo lamelové a bezvadná je ta fialová věc. Pórovitý kotouč napuštěný brusivem s asi šelakovým pojivem.
V akci i povrch po
Dalším krokem je pertl
Namačkat pěkně kolem dokola
Fáze 4: Příprava vloženého dílu
Díl orýsujeme a ostřihneme.
Rovné linie pákové nůžky, rádiusy ruční nůžky.
A střiháme a brousíme, dokud nám díl nesedí pěkně v pertlíku s 1-2 milimetrovou vůlí. (To je pěkná pakárna)
A je to
Obrousíme barvu
Po obvodě nacvakáme dirky
Potom obě plochy natřu zinkem
Po dlouhé době jsem okno konečně zavařil.(Já věděl, proč to tak dlouho odkládám, JE TO PĚKNĚ HNUSNÁ PRÁCE)
Takže další kostup:
Aretujeme okno ve vybrání.
Použil jsem magnety a odspodu podepřel dráten výztuhy
Pokud nemáte originální, dají se použít i silné magnety z reproduktoru.
Připravíme nářadí. Důležitá je dřevěná palička, která plech vyrovná, ale neudělá z něj lupavku
Provedeme nabodování svrchu
Provedeme nabodování zespodu. Při správném nabodování vzniknou nahoře kopečky.
Provedeme zavaření direk svrchu
Po zavaření se musí pomocí kladiva a ocelové podložky(babky) utáhnout sváry a pomocí dřevěné paličky a babky vyrovnat zvlnění.
Nyní taková rekapitulace co bych udělal jinak:
Vystřižení a pertl - dobrý, ale pertl ne 10 milimetrů, ale max.3 mm.
Natřít zinkem - ne, brání nahození oblouku sváru.
Vyseknuté dírky - ne, dokud to bylo jen nabodované, bylo vše poměrně rovné. Po provaření skrz dirky se střecha hodně zvlnila a trvalo 1,5 hodiny, než jsem to taknějak srovnal.
Takže resumé: přesah 3 milimetry, nebarvit a oboustranně bodovat.
Tak máme zavařeno a srovnáno a dáme se do povrchových úprav.
Nejdřív zevnitř - základ a tlumení
Navrch přelakovatelné body
Svrchu dvousložkový polyester.
Takový fígl na kontrolu rovinosti-pofoukat jinou barvou.
Při broušení jsou propadlá místa kontrastní. Takže brousit a kitovat, dokud není plocha krásně bílá.
Na hrubé nerovnosti
Na jemnější broušení polyesteru používám brusnou mřížku na sádrokarton. Nezanáší se jako smirek a lze brousit ručně i strojně.
15. březen 2009
25. červen 2007
25. červen 2007
25. červen 2007
30. duben 2007
20. únor 2007
20. únor 2007
20. únor 2007
19. únor 2007
19. únor 2007
19. únor 2007
17. únor 2007
17. únor 2007
17. únor 2007
16. únor 2007
16. únor 2007
16. únor 2007
16. únor 2007
16. únor 2007
15. březen 2009