Renovace sportovních volantů "Rallye"
Zdravím všechny příznivce našich kulatých škodovek s motorem na správném místě ;o)
- NĚCO MÁLO POZNATKŮ O SPORTOVNÍCH VOLANTECH "RALLYE" -
Dopředu říkám, že tento článek věnuji především ukázce postupu renovace, nikoliv vědeckému rozboru jednotlivých druhů a dílů těchto volantů. Historii a druhy vezmu velmi obecně.
Mě osobně jsou zatím známi dva někdejší výrobci, ale je možné a relativně dost pravděpodobné, že producentů z řad výrobních družstev bylo více. Nejznámějším a asi nejmasovějším producentem bylo Výrobní Družstvo Kolínská Nástrojárna. Jejich tunersko výrobní program se neomezoval jen na volanty. Dělali se zde například i přídavné otáčkoměry. Druhým producentem, který možná trochu více riskoval v designu a pouštěl se do manuálně náročnějších realizací byly Technické Služby Lomnice nad Popelkou. Třetím producentem byly Komunální služby Český Dub. Jejich charakteristickým znakem jsou podélné průřezy v paprscích namísto na třech kulatých průřezů, které používají ostatní. Zatím nemám dost fotek, abych dostatečně zmapoval charakteristické rozdíly producentů, ale většinu renovací si fotim, tak na tom zapracuju. Kolega Hagios nám přihrál dobrej odkaz >>> http://mototechna.wz.cz/volanty_s100.htm
V tuto chvíli tedy jen nastíním, že existovalo mnoho druhů těchto volantů a protože socialistický člověk byl velmi šikovký kutil, existuje i mnoho volantů domorobých, inspirovaných průmyslovou produkcí a ještě víc existuje volantů "Rallye" nějakým způsobem potuněných, nejčastěji za účelem zmenšit průměr věnce či zvýšit jeho objem použitímm silnější trubky.
Existuje mnoho druhů středových znáčků (víc než kolik je na fotce) a jejich povrchového provedení od jednolitých pokovení do chromova, zlata, po načernalý nádech. Starší kusy mívaly obrazce "poctivě" vybarvené emailem.
Ač se to na první pohled nezdá, bylo i více druhů středových "špuntů", jež se liší výškou, rádiusem oblin i materiálem. Některé jsou ipurové, tedy pěnové, jiné jsou ještě z hutné černé gumy a díky tomu se vlastně liší i váhou.
Hodně se rozdílů najdeme zezadu na krytech náby. Ty bývali buď vysoustružené a to buď do válcového nebo konusového tvaru. Další generace, výrobně nesporně lacinější, jsou kryty hliníkové lisované s oblou hranou. Na lomnických volantech se můžere setkat i s krytem gumovým.
No a pak se samozřejmě liší nábou samotnou, tedy pro jaký vůz byl vlastně volant vyroben. Nás eRkaře samozřejmě zajímá především nába pro Š100-110R se závitem pro převlečnou matici. Často se ale setkáte s nábou pro novější modely škodovek 105-136, které mají pouze tisícihran a můžete se běžně setkat třeba i s nábou pro Trabanta. S nábama obecně je problém, že jich je nedostatek, protože při likvidaci aut často nelze běžnými domlouvacími prostředky (bez stahováčku) sundat nábu z volantové tyče a tak kšeftmani jen odšroubujou volant od náby a hurá s nim na burzu. Taky už jsem koupil volant, kde nába byla včetně kusu tyče v ní, že místo stahování náby volantovou tyč ufikli, to je ale pořád lepší verze, než kdyby tam nába nebyla vůbec. Zjevně dle dobových zdrojů existovaly i náby pro Š1000-1100MBX.
Rozdíly můžete nastudovat zde >>> http://hundertgang.spc-net.cz/phpBB2/viewtopic.php?t=1696&sid=fa1773670515819bd66ecaf4f00e3cbb . Mě se ještě litří nába do rukou nedostala.
- RENOVACE HLINÍKOVÉHO RÁMU -
Tady myslím nikdo z Vás nebude mít problém s postupy, neb je to jen o tom, kolik svého času, píle či peněz chcete do povrchové úpravy skeletu věnovat. Po té, co odřežete a odtrháte z volantu staré čalounění, můžete se rozhodovat, jestli chcete hliníkové paprsky vyleštit do bezvědomí nebo jen očistit na holý hliník a třeba zalakovat nebo jestli povrchovou úpravu svěříte nějaké práškové lakovně, kde volant pravděpodobně pískováním zbaví zbytků nátěrů a pak sfouknou nějaký komaxitový lak dle Vašeho výběru.
- RENOVACE STŘEDOVÉHO ZNÁČKU -
Dlouho jsem se chtěl téhle piplačce vyhnout, zkoušel jsem to na někoho hodit, ale nikdo se toho nějako nechtěl ujmout, takže jednoho dne jsem zašel do obchodu pro modeláře, zakoupil barvičky na modýlky na syntetické bázi, tenkej štěteček a pustil jsem se do vymalovávání vybraných plošek. První barva šla krásně, druhá celkem taky, ale poslední bílá byla porod. V ředidle namočenýma uchošťourama jsem se snažil odmazat přetahy, ale teda byl to chvílema očistec. Po zaschnutí jsem to dal sousedovi, jenž dělá ve firmě, kde se vyráběj takové ty pryskyřicové 3D samolepky, aby zde aplikoval tutéž technologii zalití živicí a světe div se, klaplo to. Vypadá to výborně!
- RENOVACE ČALOUNĚNÍ ALA LOMNICE -
Není mi zatím znám lomnický volant, který by měl paprsky z obnaženého hliníku. Zatím znám jen černě lakované, ale poslední poznatky z dobového tisku nám ukazují, že by měli existovat i verze "leštěný hliník". Nevím, jestli je to stanovený lomnický rukopis, ale jejich volanty mívají paprsky tak jako svěšené dolů, což umožňuje lepší průhled na přístroje v palubce. Rovněž mohu říci, že všechny měli náby stříknuté základní modrou barvou.
Zde na obrázkách můžete vidět rozborku původního čalounění a detail ozdobného prošití. Věnec byl obalen molitanem tloušťky asi 2mm. Protože byl vzácně neporušený, vrátil jsem ho zpět. Kdyby byl, jako bývá obvyklé, rozsypaný na prach, nahradil bych ho syntetickým vatelínem, neb molitan této tloušťky je pro mne zatím nedostupný.
Následuje nastřihání a sešití švu potahu věnce. Pravidlo č.1 pro ušití potahu jakéhokoliv volantu je, že si změříte VNITŘNÍ obvod věnce, přidáte 2cm na švové záložky a máte délku potahu, Pak obtočíte metr okolo trubky s výplní a získáte základní rozměr obvodu tloušťky věnce, k ní přičtete 3 cm - 2cm na švy a centimetr na zúžení, které nastane vlivem natažení, protože když pak pro kontrolu změříte vnější obvod věnce, zjistíte, že ten je minimálně o 10cm větší, než vnitřní obvod, přirozeně. Další pravidlo tedy je, že než vůbec přistoupíte k nějakému stříhání potahu, musíte se přesvědčit, jestli je daný materiál dostatečně pružný, tedy jestli bude následně schopen se na metru o těch 10 čísel natáhnout. Velká část materiálů je také koncipovaná tak, že sice natáhnou jdou, ale né každým směrem, tedy zpravidla na šířku ano, ale na délku už to platit nemusí.
Takže pruh koženky máte sešitý a natáhnete ho na věnec. Teď nevím, jestli to dokážu dostatečně pochopitelně vysvětlit, ale spodní jakoby zadní kraj pokládáte narovno a přes něj překládáte přední kraj s tím, že ten je viditelný, takže přebytečnou koženku u něj zahybáte dovnitř. S pomocí špendlíků si to všechno naaranžujete, tak aby ten nově vzniklý šev běžel pěkně rovně.
Pak už následuje sešití, v tomto případě neskrývavě viditelné, ozdobné. Tajemství tohoto stehu spočívá v tom, že prošíváte vlastně všechno dvakrát. Při prvním prošití Vám vzniknou ty čárky kolmo na směr švu. Když se pak vracíte zpět, pícháte do stejných bodů, ale tak, aby jste jednotlivé čárky pospojovali. Vypadá to složitě, ale je to vlastně celkem stupidní ;oD
Když takhle obšijete věnec a dostatečně se nakocháte vlastní šikovností, zbýva už jen připravit si proužky koženky, kterými obalíte paprsky těsně u věnce a na druhé nepohledové straně volantu je spojíte sešitím. Hned v další "kolínské" realizaci to podám trošku podrobněji a obrazněji.
- RENOVACE ČALOUNĚNÍ ALA KOLÍN -
Máme holý připravený skelet. Já jsem tedy na jeho doglancování použil brusnou leštěnku AKEMI od Hansiho , ale můžete použit cokoliv na leštění hliníku. Ještě mám jeden fígl. Vždycky když leštíte hliník, potýkáte se zároveň s tím černým šmírem, co vám zůstává v hadru a jak leštíte, tak tam tu špínu zase zalešťujete. Takže v nějaký moment je dobré vzít třeba měkou solvinu a tenhle povlak z hliníku vymít a pak už jen čistým hadrem utřít.
U tohoto volantu jsem se snažil o původní vzhled, tudíš se nebudu snažit znásobovat tloušťku věnce a protože už nemám slabinkej molitan, použiju syntetický valelín. Změřim si přibližně všechny parametry věnce, pak si podle toho střihnu pruh vatelínu a na věnec ho lepím, aby v budoucnu necestoval nebo neumožnil cestovat potahu na něm.
Zase dle předešlého popisu změřim vnitřní průměr věnce a průřezový obvod, přidám na švy a ustřihnu z perforované koženky na šířku, tedy po směru obnélníčků vzorku, potah věnce. Sešiju opět konce ale zde u kolíňáku založím 1 cm jeden kraj a asi 3mm od kraje ho prošiju. Pak potah na zkoušku natáhnu na volant, přiložím kraje k sobě, zjistím kolik je potřeba nezaložený kraj založit tak, aby se kraje nepřekrývali, ale ve výsledku se jen dotýkali, poznačím si to, sundám potah zas dolu, přesně o naznačený rozměr založím dosud nezaložený kraj a opět ho prošiju asi 3mm od kraje.
Takto připravený potah opět natáhnu na věnec volantu a pak sešívám kraje k sobě tak, že kde z jednoho kraje vypíchnu jehlou, tam do druhého vpíchnu a zas kde vylezu, tak hned naproti vpíchnu do toho prvního a takhle jednoduše, leč zas až taková legranda to neni, sešijete celý věnec dokola. Je dobré opatřit si na to zahnutou ševcovskou jehlu a kleštičky na vytahování. I když se trochu zlepšuju, tak mě osobně tato sešívací operace trvá několik hodin.
Máte hotový věnec a zbývá doladit ty proužky co překrývají snýtování věnce s paprsky. Střihově je tento proužek vlastně na třikrát složená koženka o délce o fous víc, než je obalovaná šíře paprsku. Do tohoto proužku balím ještě kousek výplně - vatelínu, aby byl na omak ve výsledku plnější a měkčí. Proužek se na třikrát složí do sebe, obtočí z pohledové strany okolo paprsku a na rubové straně se kraje proužku dlouhými štychy sešijí k sobě.
Zbývá sesadit volant s krytem náby a nábou a "na fest" sešroubovat. Ze strany náby se na vyčnívající šrouby našroubujou matičky s pérovkami a po dotažení se správně ještě zakápnou barvou či lepidlem. Šrouby mají tendenci se po nějakém čase povolovat, takže jsou tyhle pojistné kroky na místě.
Z lícu pak na volant našroubujete trojúhelníkový držák ipuru a na něj naháknete ipurovej špunt se znáčkem. Zbývá jen nasadit ve správné poloze do vozu, tedy rada pro nezkušené - nedotahovat hned na fest, ale spíš si nějakou krátkou jízdou ujasnit, jestli je volant správně nasazen na tisícihran a pak teprve dotáhnout pořádně spodní matku.
- RENOVACE SE ZESÍLENÝM VĚNCEM ALA LL -
> > >
> > >
Postupy jsou v zásadě ve všem stejné, až na ten bod, že místo nějakého tenkého molitanu či vatelínu věnec obaluji polyuretanovým původně tepelným těsněním zvaným Mirelon. To má příznivou pružnost, tuhost, dokonalý vnější hladký tvar a minimální váhu. Snažím se dávat ty nejtenčí, co jsou k mání. Tloušťka stěny takovéto výplně je okolo půl centimetru. Mirelon nalepím na věnec, změřím parametry pro potah věnce a dál jede vše dle standartních postupů. Jen je potřeba počítat s tím, že zvyšováním síly věnce dochází ke zvyšování rozdílu mezi vnitřním a vnějším obvodem věnce. Rozdíl už může být blízký hodnotě 20cm a to zvyšuje nároky na pružnost potahového materiálu, tedy musí se počítat s tím, že třeba pruh látky v klidovém stavu o délce 85cm musí být schopen natáhnout se na 105cm ;o)
Osobně jsem tohoto tuningu volantu příznivcem, takže za sebe doporučuji všem! ;o)
* * *
- NABÍDKA VÝMĚNY ČALOUNĚNÍ -
Tím, že se zde spisuji s podrobým postupem práce, dávám volný průchod Vaší šikovnosti. Kdyby někdo zatoužil po volantu očalouněném ode mne, provádím tuto operaci za 590,-Kč včetně výplně a koženky dle nabídky. Aktuálně disponuji ještě imitací černého semiše. Pokud chcete čalounění z pravé kůže, musíte si ji sami dodat.
Nabídka koženek: černá perforovaná, černá s koženým dezénem, hnědozrzavá s koženým dezénem
- VÝBĚR Z DOSAVADNÍCH REALIZACÍ -
KOLÍNŠTÍ
ČESKODUBŠTÍ
LOMNIČTÍ
JEKKOUNI
* * *
- NABÍDKA VYKOLOROVÁNÍ STŘEDOVÉHO ZNÁČKU -
Jak vidno výše, je možno vykolorovat a do pryskyřice nechat zalít středový znáček. Až na poslední již technoligicky osekané várky to takhle ve své době bylo běžné ode všech výrobců. Cena té služby je 150,-Kč.
* * *
- NABÍDKA VYLEŠTĚNÍ DO ZRCADLOVÉHO LESKU OD MATYHO -
Pro vyznavače lesku kvalit blesku je tu ponůka od litvínováka Matyho , jenž Vám může nabídnout vyleštění volantu i se spodním krytem náby dohromady za 550,-Kč, e-mail: maty.bass@seznam.cz
* * *
- AKTUÁLNÍ SAZEBNÍK VÝKUPŮ SPORTOVNÍCH VOLANTŮ A DÍLŮ Z NICH -
- volant bez ničeho : 50,–Kč
- volant bez ničeho malý – od 32cm a méně: 100,–Kč
- volant bez špuntu s nábou: 150,–Kč
- volant se špuntem bez náby: 150,–Kč
- samotný středový špunt se znáčkem: 100,–Kč
- samotný středový špunt bez znáčku: 50,–Kč
- samotná nába Š100–110R: 100,–Kč
- samotná nába na jiné vozy: Š105-Fávo, Trabi atd.: 80,–Kč
- kompletní pro renovaci vhodný (nezohýbaný) volant se špuntem, nábou, krytem náby: 250,–Kč
Tak to jen, kdyby měl někdo volantí či dílové přebytky, neváhejte, prosím a učiňte mi nabídku na e-mail: lada-ladic@skoda110r.cz . Děkuji!
* * *
Z Ústí zdraví hravý Láďa Ladič pravý :o)
* * *
Pokud se chcete více čalounicky vzdělávat, popis renovace MTX skořepin naleznete zde >>>
21. prosinec 2012
6. září 2012
5. září 2012
5. září 2012
18. prosinec 2011
8. červenec 2009
8. červenec 2009
8. červenec 2009
7. červenec 2009
25. duben 2009
24. duben 2009
24. duben 2009
24. duben 2009
24. duben 2009
24. duben 2009
24. duben 2009
24. duben 2009
24. duben 2009
24. duben 2009
24. duben 2009
24. duben 2009
24. duben 2009
24. duben 2009
24. duben 2009
24. duben 2009
24. duben 2009
24. duben 2009
24. duben 2009
24. duben 2009
24. duben 2009
24. duben 2009
24. duben 2009
23. duben 2009
23. duben 2009
23. duben 2009
23. duben 2009
23. duben 2009
23. duben 2009
23. duben 2009
23. duben 2009
23. duben 2009
23. duben 2009
23. duben 2009
23. duben 2009
22. duben 2009
22. duben 2009
22. duben 2009
22. duben 2009
22. duben 2009
24. prosinec 2012